NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Národní seminář k metodám evaluací aktivit v oblasti globálního rozvojového vzdělávání (GRV) Praha, 2010 Analýza monitoringu a evaluace globálního rozvojového.
Advertisements

Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Naše úkoly v projektu: • Vytvoření a vyhodnocení průzkumu • Elektrotechnika – Základy elektrotechniky • Elektrotechnika – Moderní domovní instalace • Připravit.
Integrace žáků z odlišného sociálně kulturního prostředí do základních škol Mgr. Dušana Fučíková
Kariérové poradenství
METODIKA KURZŮ PhDr. Ing. Hana Danihelková Krnov
Základní škola, Brno, Štolcova 16
Monitor Projekt Gymnázia Nymburk podpořený z prostředků ESF.
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Vykazování věcných aktivit v rámci MZ Datum: Zpracovala: Mgr. Mária Borovská „Podpora přírodovědného a technického vzdělávání v Moravskoslezském.
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Systém kurikulárních dokumentů
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Rozvoj komunikačních dovedností
Informační schůzka ŠANCE – před - po 1. výzvě.
Evaluace ŠVP Ing. Libuše Burešová Únor 2011, Litvínov - Hamr.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
Didaktické prostředky
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti a úkoly.
Nabídka základním školám MSK v roce 2006 Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace.
„Inovace výstupů, obsahu a metod bakalářských programů vysokých škol neuniverzitního typu.“ CZ.1.07/2.2.00/ Michal Sedláček.
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Rada VŠ - Komise pro přípravu učitelů řešení problematiky strukturovaného studia učitelství - šetření na vysokých školách.
Návrh a realizace modulového systému dalšího vzdělávání učitelů v MSK Magdalena Chmelařová Opava 2008.
E-learningový kurz e-learningu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Další vzdělávání pracovníků škol GP – oblast podpory 1.3 CZ1.07/1.3.05/ Vysoká.
Hodnocení škol a ředitelů zřizovatelem – Zlínským krajem
Podpora poskytování dalšího vzdělávání v Pardubickém kraji reg.č.: CZ.1.07/3.2.13/ Představení projektu - rekapitulace dosavadní činnosti aktivity.
Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni
Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/ Ing. Marek Bumbálek Krnov
Psychologické aspekty hodnocení a zkoušení ve vzdělávání dospělých
PARTNER PROJEKTU OBCHODNÍ AKADEMIE A STŘEDNÍ ZEMĚDĚLSKÁ ŠKOLA BRUNTÁL Ing. Ladislav Konopka Bruntál
Mgr. Lucie Holacká, Národní institut pro další vzdělávání
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
Environmentální výchova a
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci DISTANČNÍ MINIMUM Vstupní tutoriál DPRA0508, DMPRA Mgr. Monika Všetulová.
STŘEDNÍ PEDAGOGICKÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ZDRAVOTNICKÁ ŠKOLA KRNOV
MODERNÍ TRENDY V ŘÍZENÍ ŠKOL interaktivní program rozvoje pokročilých manažerských a personálních dovedností pro ředitele škol a školských zařízení a jejich.
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Název příjemce: Základní škola Vyškov, Nádražní 5, příspěvková organizace Číslo a název operačního programu: CZ.1.07 OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Rámcové a školní vzdělávací programy
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
KURIKULUM S Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání.
Základní škola, Brno, Štolcova 16 Projekt spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Reg. číslo CZ.1.07/1.3.00/
Bezpečně v kyberprostoru Jihlava 19. – projekt zaměřený na omezení rozšiřování nebezpečných počítačových jevů.
Přínos programu SVES pro činnost ČŠI PaedDr. Jaroslav Müllner.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Projekt „Inovace vzdělávacího programu Inovace vzdělávacího programu VOŠS Ostrava a rozšíření o kombinovanou formu vzdělávání Mgr. Michaela Holaňová.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Autor: Linda Dufková Vedoucí práce: PhDr. Pavla Kovářová, Ph. D.
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Didaktické prostředky
Střední škola služeb a cestovního ruchu, Varnsdorf
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Kariérové poradenství a podnikavost
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ PaedDr. Leoš Tesárek Krnov 27. 10. 2010

Představení tutora NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ PaedDr. Leoš Tesárek 33 let ve školství, nejprve jako učitel experimentální školy, poté výchovný poradce, zástupce ředitele školy, nyní ředitel školy Akreditovaný lektor Národního institutu pro další vzdělávání pedagogů Řadu let externí pracovník Centra dalšího vzdělávání Ostravské univerzity; spolupráce s dalšími vzdělávacími institucemi vč. Slezské univerzity v Opavě Více než 25 let se zabývám školním hodnocením a evaluací V posledních 6 letech také realizace školské reformy na úrovni základního a středního školství Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Popis kurzu NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Kurz probíhal od 10.9.2010 do 15.10.2010 Kurzu se účastnilo 6 pedagogů, všechno ženy. Hodinová dotace – 20 vyučovacích hodin, z toho 12 hodin samostudia, 4 hodiny seminář v průběhu výuky a 4 hodiny seminář ke konci výuky. Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Do rozjetého vlaku Po oslovení pracovníky vzdělávacího centra jsem se zapojil do projektu až na začátku letošního roku. Následovaly rychle další kroky: upřesnit obsah a strukturu kurzu zvážit zaměření na cílovou skupinu vytvořit formu e-learningového kurzu Protože jsem se neúčastnil přípravy k tvorbě tohoto typu kurzů, následovala etapa hledání, zkoušení a především pochopení základních principů. Díky radám, podnětům a péči PhDr. Ing. Hany Danihelkové a Ing. Petra Korvinyho, Ph.D. Byl kurz na světě. Úvahy nad tím, aby skutečně „selský rozum“ fungoval, pokračovaly stále. Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Na ŠVP selským rozumem Maximální možná koncentrace základních principů školské reformy a jejich realizace. Cíle: Jednoduše pojmenovat nejdůležitější principy školské reformy v porovnání s dosavadním systémem Prezentovat souvislosti RVP x ŠVP s výše uvedenými fakty Na konkrétních praktických příkladech budovat strategii tvorby ŠVP Vytvořit podmínky pro vzájemnou diskuzi účastníků kurzu Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Struktura kurzu: Proč změny ve školství? Je to vůbec nutné? V čem spočívají nejdůležitější změny a jak je uchopit? Bez cílů to nejde!!! Náš cíl: maximální rozvoj žáka (studenta) – cesta k tvořivosti. Základem jsou kompetence. Dnešní učitel. Hodnocení v současné škole. Možná nebezpečí: přesycení tématem výhrady k reformě obecně problém času a kontaktu Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Pro koho jsme prostřeli – kdo přišel NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Pro koho jsme prostřeli – kdo přišel Cílovou skupinou byli pedagogičtí pracovníci všech typů škol ( s akcentem na střední školy). Očekával jsem také koordinátory ŠVP základních škol a učitele, kteří přišli do školství v posledních letech. Přihlásilo se 6 zájemců ze základních škol. Nicméně kurz této „miniskupiny“ proběhl. Nesmírně cenné byly dva tutoriály. Poznatky z nich jsou následující: Společné rysy skupiny: Malá homogenní skupina Silně motivovaní účastníci Rychlá shoda na cílech Společné problémy. Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Co nezvládne sám učitel, nemůže naučit své žáky. NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Výhody: Nevýhody: možnost intenzívní práce menší názorová různorodost možnost neustálé diskuze menší množství příkladů, nápadů... individuální přístup silná pracovní zátěž možnost pokrytí všech požadavků Příklady diskutovaných oblastí: V čem jsou hlavní změny a odlišnosti v porovnání s dosavadním systémem? Jak tyto skutečnosti zapracovat do ŠVP? Jak se to projeví v myšlení učitele, jak v samotném vyučovacím procesu? Jakou roli hraje žák? Jak zjišťovat efektivitu naší práce a jak hodnotit? Co nezvládne sám učitel, nemůže naučit své žáky. Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Kdo si co odnesl Uvádím poznatky především na základě diskuze a reakcí účastníků v průběhu obou tutoriálů: „Zlidštění a uchopení současné reformy školství selským rozumem.“ Přehled o reálných krocích, strategiích … v procesu tvorby, realizace a evaluace ŠVP. Konkrétní návody včetně metodických materiálů. Praktický nácvik klíčových dovedností a postupů. To vše v poměrně krátkém čase a bez nároků na finanční prostředky. Jako lektor jsem si odnesl rovněž mnoho užitečného: poznání reálného stavu procesu tvorby a naplňování ŠVP postavení učitele a jeho myšlení ověření vhodnosti a významu úkolů zařazených do kurzu odhad problémových oblastí, možné příčiny podněty pro úvahu o dalším možném směřování vyučovacího procesu u nás. Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ S čím jsem bojoval Začátečnické problémy s tvorbou e-learningového kurzu. Nacházení přesných, jednoduchých formulací se zachováním potřebných souvislostí. Zachování souladu cílů školské reformy, cílů kurzu a cílů projektu. Pracovat s maximální možnou empatií – odhad potřeb, problémů, úrovně účastníku kurzu. Specifická forma kontaktu „lektor x účastníci“. Jednorázovost akce, není mnoho času na případné korekce. Specifika tématu: Problematika tvorby, realizace a evaluace ŠVP je složitě strukturované téma. Základem jsou metakognitivní poznatky. Klíčový význam mají tutoriály s časovou prodlevou – nenahraditelný osobní kontakt. Všechny další formy kontaktů jsou důležité rovněž. Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Co se mi honí hlavou Prožíváme překotný vývoj: stále rostoucí kvanta informací rozvoj nových technologií Jaká bude reakce společenské změny má, rodiny, školy ???? charakter dnešní rodiny … E-learning – jedna z možných moderních cest: možnost rychlého předávání informací bez ohledu na vzdálenost, počet účastníků... dostupná vzdělávací šance časová přizpůsobivost časová a finanční úspora (odpadá nutnost dojíždění) podstatně menší tlak na zastupování … Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Co budeme muset ověřit? Do jaké míry si může učitel sám vytvářet nové komunikativní, citové … vzorce chování? Které oblasti při získávání a rozvíjení učitelské profese se neobejdou bez kontaktu s lektorem a dalšími účastníky vzdělávání? Jak můžeme kompenzovat redukci osobních kontaktů, aby učitel zvládl rozvoj všech stránek svých žáků (minimálně 30% informací získáváme nonverbální cestou)? … Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Zpětná vazba s účastníky NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Zpětná vazba s účastníky po ukončení e-learningového kurzu účastníci vyplňovali dotazníky Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Spokojenost s celkovou náplní kurzu NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Spokojenost s celkovou náplní kurzu Velmi spokojen 4 Spokojen 2 S výhradami Nespokojen Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Hodnota vytvořených studijních opor NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Hodnota vytvořených studijních opor Velmi dobré 6 Dobré S výhradami Neuspokojivé Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Jaký přínos pro Vás měl právě absolvovaný kurz? NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Jaký přínos pro Vás měl právě absolvovaný kurz? Získal jsem nové poznatky 6 Nepřinesl nic nového Žádný Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Vyhovovalo Vám časové rozložení kurzu a způsob studia? NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Vyhovovalo Vám časové rozložení kurzu a způsob studia? Ano zcela 6 Ano s výhradami Ne Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Jak hodnotíte přístup personálu vzdělávací instituce? NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Jak hodnotíte přístup personálu vzdělávací instituce? Velmi ochotný 5 Dobrý 1 S výhradami Neuspokojivý Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ V každém případě: děkuji všem tvůrcům, organizátorům i realizátorům projektu za možnost poznat nové dimenze vzdělávání, za impulzy k přemýšlení, za nové neocenitelné zkušenosti. Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Co na to „selský rozum“? Neexistuje cíl, k jehož dosažení bychom nemuseli vyvinout žádnou činnost!!! Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ „Člověk“ vyroste pouze mezi lidmi E-learning k tomu může významně přispět Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008

Děkuji za pozornost NA ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PLÁN „SELSKÝM ROZUMEM“ Prostor pro diskuzi Děkuji za pozornost Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji CZ.1.07/1.3.05/11.0008