Otevřená metoda koordinace - příležitost pro samosprávy? Milena Jabůrková Svaz měst a obcí ČR
Charakteristika OMC Cíl: podpořit koordinaci politik, spolupráci a vzájemné učení se na základě sdílení informací a příkladů dobré praxe Užití: oblasti, kde státy odmítají legislativu EU ale nejsou proti společnému postupu, kde jsou národní politiky velmi odlišné a složité (zaměstnanost, sociální vyloučení), oblasti týkající se národní identity či kultury (vzdělávání) Institucionální zajištění národní úroveň je považována za nejefektivnější a nejpříslušnější, Rada určuje rámec na úrovni EU, Komise má roli administrativní podpory a facilitátora procesu.
Charakteristika Základní rysy společný rámec na úrovni EU (pravidla, cíle a časový harmonogram jejich dosažení) společné ukazatele a benchmarks tvorba Národní akčních plánů s cílem převést evropská vodítka do národních a regionálních strategií a respektovat národní a regionální odlišnosti pravidelné sledování a hodnocení (ostatními státy) - (review and pressure) Společná zpráva o pokroku zpracovaná Komisí
Charakteristika Hlavní zásady: Partnerství = aktivní zapojení místních a regionálních samospráv, nevládních organizací, sociálních partnerů do sledování a vyhodnocování národních akčních plánů Propojování veřejného a soukromého sektoru – naplňování OMC často leží na soukromém sektoru či partnerství veřejného a soukromého sektoru, aby se podařilo zmobilizovat a shromáždit dostupné zdroje Nástroje: rozšiřování informaci, doporučení a společná pravidla
Vývoj OMC Poprvé představena v Lisabonu (2000) Inspirována tzv. lucemburským procesem – tvorba Evropské strategie zaměstnanosti Postupné rozšíření OMC na –informační společnosti, výzkum, sociální politiku, vzdělávání (Lisabon) –boj proti sociálnímu vyloučení (Nice), –sociální ochranu (Stockholm) –životní prostředí (Goteborg)
Argumenty pro OMC OMC je pružná – nepředepisuje řešení funguje decentralizovaně shromažďuje důležité informace, zkušenosti a znalosti nezná donucovací prostředky; je založená na procesu učení transparentní Zatím však nepřesvědčivé výsledky v naplňování Lisabonské strategie
Proč OMC selhává? nedostatečný kontrolní mechanismus neobjektivní zprávy některých států („děláme se lepší“) dohodnuté ukazatele umělé, příliš obecné cíle nedostatečná otevřenost problémy s koordinací
Jak zajistit fungování OMC? Věrohodná hodnocení a smysluplné ukazatele, dát monitorovací roli Komisi, jasně označit úspěchy a neúspěchy Informovat o hodnocení všechny partnery i veřejnost Efektivní koordinace musí začít doma, zapojení parlamentu, zohlednění strategií při sestavování rozpočtu
Zdroje Collington, S. a kol. The Lisbon strategy and open method of co-ordination. Policy paper n. 12, Notre Europe, 2005 Chalmers, D., Lodge, M. The Open Method of Co-ordination and the European Welfare State, Discussion Paper n. 11, London School of Economics, 2003 EC Commission (2002), The Lisbon Strategy: Making Change Happen, Com(2002) 14