Anotace Prezentace, která se zabývá Newtonovými zákony. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znájí a umí využívat Newtonovy zákony v praktických úlohách. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, Newtonovy pohybové zákony. Druh učebního materiálu Procvičování Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina let Celková velikost 7961,1kB/ listopad IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Jaké znáš příklady vzájemného působení dvou těles? Obr. 1 a,b,c
Příklady vzájemného působení dvou těles: Obr. 2 a,b,c,d
Vysvětli, proč je silové působení těles vzájemné? Obr. 3Obr. 4
Můžeme síly vzájemného působení dvou těles měřit? Obr. 5 a,b,c,d
Znění 3. Newtonova pohybového zákona: Zákon vzájemného působení dvou těles (akce a reakce): Působí-li jedno těleso na druhé silou, působí i druhé těleso na první stejně velkou silou opačného směru. Síly vzájemného působení současně vznikají a zanikají. Každá z nich působí na jiné těleso. Obr. 6
Magnet a váleček na sebe působí vzájemně silou, proč se přitáhne váleček k magnetu a ne obráceně? Protože magnet má větší hmotnost a působí na něj větší klidová třecí síla. Obr. 7
Vysvětli využití zákona akce a reakce v proudových tryskových motorech? Spálené plyny unikají velikou rychlostí a působí na letadlo silou v opačném směru. Obr. 8Obr. 9
Proč se závaží nehýbe? Protože na něj působí dvě síly, které jsou v rovnováze a jejich pohybové účinky se ruší. Obr. 10
Mohou být síly vzájemného působení dvou těles v rovnováze? Nemohou, protože každá z nich působí na jiné těleso např. pohybové účinky dvou magnetů. Obr. 11 Obr. 12
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 7. ročník základní školy. 2. vyd. Praha: Prometheus, c2003, 203s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: studijní část. 2. vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN BOHUNĚK, Jiří. Fyzika pro 7. ročník základní školy: pracovní část. 2.vyd. Praha: SPN, Učebnice pro základní školy(SPN).ISBN Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1 – 12 - autor Michal Gruber, listopad 2011
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.