Učení = aktivita osobnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Proces výchovy (etapy výchovy)
Jak psát texty ke kombinované formě studia Projekt Rozvoj e-learningu v oblasti vzdělávání pedagogů v Moravskoslezském kraji.
Školní hodnocení  všechny hodnotící procesy a jejich projevy, které bezprostředně ovlivňují školní výuku nebo o ní vypovídají (široké pojetí)  systematický.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
(komentovaný přehled)
UČENÍ = PROCES JEHOŽ VÝSLEDKEM JE ZMĚNA PSYCHICKÝCH JEVŮ, DISPOZIC K NIM A JEJICH VNĚJŠÍCH PROJEVŮ.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Teorie motivace Adéla Furiková.
Psychologie učení.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_09.
Informatika. Cíle výuky informatiky Studenti se mají seznámit se základními pojmy, problémy, postupy, výsledky a aplikacemi informatiky tak, aby je dokázali.
Zákony učení.
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
S OCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.18.
U ČENÍ Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.13 2.Číslo projektu:
Učení verbální Učení pojmové Učení senzomotorické
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Projekt Impuls / Seminář
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
Psychologie učení.
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Sociální psychologie.
Pedagogická psychologie
Dějiny psychologie současná psychologie.
MOŽNOSTI PREZENTACE BADATELSKÉ ČINNOSTI V MATEŘSKÉ ŠKOLE MGR
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Učení = aktivita osobnosti

I Co je učení

1. Kde a jak se s učením setkáváme Škola jako instituce Předškolní období – rodina Učíme se i to, co je nežádoucí vědět a umět Učíme se po celý život – rekvalifikace Učíme se žít spolu jako partneři, ve stáří i bez partnera, snášet samotu Produktem učení mohou být i tak vážné změny osobnosti, že postižený musí být hospitalizován nebo odsouzen do vězení Učení může nabýt podoby intenzivní práce na sobě samém, na své celkové kultivaci.

2. Několik postřehů o učení Učení se prezentuje v různých podobách (podle obsahu, podle pochodů, které k naučení vedou,podle toho na jaké úrovni životních projevů probíhá). Může být záměrné i nezáměrné. Může být plně řízené i neřízené. U řízeného učení nemusí jít jen o řízení z vnějšku, ale o autoregulaci – sebeřízení). Učení vede nejen k pozitivním, žádoucím efektům, ale i k efektům negativním, které osobnost ohrožují. Učení je celoživotní proces. Probíhá i u zvířat.

3. Charakteristika učení Učením označujeme činnosti, kterými jedinec: získává, rozšiřuje a prohlubuje své poznatky o světě, osvojuje si nové dovednosti a postupy, mění své chování i vlastnosti, rozvíjí a kultivuje svou osobnost; učení probíhá na základě zhodnocování a využívání průběhu i výsledků činností předcházejících – tedy na základě zkušenosti.

II Druhy učení

1. Učení podmiňováním I.P. Pavlov (1849 – 1936) zformuloval zákonitosti učení podmiňováním: Podmíněný podnět + nepodmíněný podnět nepodmíněná reakce Po opakování: Podmíněný podnět podmíněná reakce

Podstata učení podmiňováním Je to schopnost organismu učit se reagovat na podmíněné čili původně neutrální podněty a to: emocionálně – citem radosti, strachu apod. vegetativně – např. fyziologickými reakcemi – sliněním, zježením srsti, vyměšováním šťáv tento druh učení také nazýváme učením emocionálně vegetativním

2. Učení pokusem a omylem Představitelé: E. L. Thorndike (1874 – 1949), americký behaviorista Správné chování se zpevňuje odměňováním = učení se instrumentálnímu chování. B. F. Skinner (1904 – 1990) se zabýval otázkou, jak programovat poskytování odměn = programované učení. Hlavní zásadou je zásada postupné aproximace, tj. postupné směrování stávajícího, běžného chování zvířete ke konečnému chování cílovému.

Principy programovaného učení Princip aktivní odpovědi Princip malých kroků Princip průběžného zpevňování Princip individuálního tempa

Skinner k aplikaci učebních programů prosazoval: Vyučovací stroje – používají se k procvičování naučeného, k ověřování znalostí, ale i k uvádění do nového učiva. Programované učebnice, které jsou koncipované podle uvedených zásad.

3. Učení senzomotorické Úkony náročné na vnímání, pohyb a vzájemné propojení (koordinaci) vjemů s pohyby. Toto učení se opírá o slovní instrukci. Může probíhat mimoděk, např. během hry, nebo uvědoměle, záměrně.

Fáze senzomotorického učení 1. Počáteční seznamování s činností vzorové předvedení požadovaného úkonu Možnost, aby žák mohl úkon napodobit. Aby mohl pozorovat při seznamování se s ním své spolužáky. 2. Procvičování – žák opakovaně provádí úkon. Znaky: Motivace ke zdokonalování Určitá metoda, zahrnující včasnou korekci chyb, posilování plynulosti a patřičnou soustavnost v opakování. Při učení složitějším dovednostem rozložení úkonu do komponent a ty nacvičovat zvlášť. 3. Aplikace (využívání) – po dobrém zvládnutí úkonu. Mimořádný význam má kontrola a sebekontrola = zpětná vazba.

4. Učení verbální = specificky lidská činnost Člověk se učí: zvládat slova a vnímat je v jejich ustáleném významu i funkci, vnímat řečový projev druhých lidí a rozumět mu osvojovat si vlastní řečový projev, v němž jednotlivá slova nacházejí svou významovou platnost jazyková kompetence osobnosti

Nedostatky ve verbální učení Zpomalují rozvoj myšlenkových procesů. Znesnadňují plnohodnotný sociální styk. Zaostávání ve verbálním učení špatné chápání, obtížné vyjadřování nezdar ve škole.

B. Bernstein Dítě se naučí zvládat mateřský jazyk jedním ze dvou jazykových kódů: Kód rozvinutý (elaborovaný) – osobní zkušenost, že jazyk, řeč jsou radostným projevem, do kterého je příjemné se pohroužit. (Diskuse, nápady, formulace a řešení problému, argumentace, analýza.) Kód omezený – řeč je zažita spíše jako nástroj vyjadřování příkazů, zákazů, jednoduchého sdělování pocitů, stavů rozpoložení

Tendence ke vzniku rozvinutého kódu je podporována když rodiče : jsou vždy ochotní dítě vyslechnout, srozumitelně s ním hovořit vciťovat se do jeho myšlenkových pochodů i slovního vyjadřování umí dítěti dát najevo, že je berou vážně, že považují za důležité něco s ním prohovořit, něco spolu s ním pochopit, na něco přijít

Tendence ke vzniku omezeného kódu vzájemný styk mezi dítětem a rodiči je omezen na příkazy, zákazy či stereotypní fráze pokusy dítěte něco formulovat se setkávají s nezájmem, ironickými komentáři a podrážděním

5. Učení pojmové = spojeno s učením slovním, bez něj se nemůže plně rozvinout. = základní složkou vývoje myšlení. Rozvinuté učení je možné až na základě operací s pojmy, na základě jejich používání a vytváření – pojmové kompetence.

Pojmy Jsou vyjádřením obecných a podstatných znaků určité skupiny jevů, tedy znaků, jimiž se vyznačují všechny jevy, které do dané skupiny náležejí.

Co nám umožňuje vyčlenění pojmu? Myšlenkově uchopit určitou třídu jevů. Společně diskutovat o tomtéž. Vyvíjet společné myšlenkové úsilí a pronikat k podstatě jevů (především ve vědě).

J. Piaget (1896 – 1980), L. S. Vygotskij (1896 – 1934) Objasnili vznik a vývoj pojmů během dětství. Důležitý zlom ve vývoji pojmů: Přechod od nepravých pojmů (pseudopojmů, naivních pojmů) předškolního dítěte k pojmům pravým neboli skutečným.

Fáze zvládání pojmů Dítě prostě spojuje s daným pojmem určité zkušenosti, které ho napadají. Začíná si uvědomovat, že pojem je dán určitými stálými znaky a snaží se je vyjmenovat. Dítě, zpravidla za pomoci dospělého, dospívá k úvaze, umožňující mu vytyčit kritérium volby klíčového znaku třídění, podstatného znaku tvorby pojmu. Dítě pojem precizuje pomocí jeho souvztažností s jinými pojmy(nadřazenými, podřazenými apod.,), upřesňuje ho a aplikuje. Pojmy se vyznačují svou uvědomovaností, systémovostí a systematičností.

6. Učení vhledem a řešením problémů Postřehnutí zákonitých vztahů. Zakladatel celostní psychologie - gestaltismu: W. Köhler (1887–1967) Vnímání všech složek problémové situace najednou tak, aby byly ve vjemovém poli. To vede k anticipujícímu předvídajícímu nápadu (dochází k vhledu).

Max Wertheimer (1880-1943) Čelný představitel celostní psychologie, jeden z čelných předchůdců učení řešením problémů (problémového učení). Problémové učení má značný formativní účinek na celou osobnost jedince.

Podmínky pro problémové učení Navodit v sobě vědomí otázky, na kterou je třeba najít odpověď. Najít v sobě uvědomění si překážek, které stojí vyřešení problému v cestě. Samostatně promýšlet orientační body řešení. Vytyčovat hypotézy. Prověřovat hypotézy. Formulovat závěry.

7. Učení nápodobou učení nápodobou (imitací) - člověk si všímá a pozoruje chování druhých lidí, připodobňuje se jim. učení observační (pozorováním) - máme-li na mysli, že učení probíhá na základě pozorování druhých lidí.

8. Učení v životních souvislostech V reálném životě neprobíhá učení odděleně podle jednotlivých druhů Určitý druh učení bývá v popředí, ale ostatní se spoluúčastní. Učení je přítomno ve všech sociálních situacích, probíhá jako mnohoúrovňový, mnohodimenzionální proces zespolečenšťování = učení sociální.

III Jak efektivně studovat

1. Desatero zásad Studium je vždy činností individuality. Studium je činností v čase a prostoru. Ujasnit si smysl studia a osobní aspiraci. Udělat si rámcovou představu o celkové skladbě učiva a vytvořit si program vlastního postupu. Nezůstávat jen u toho, co předkládá škola a učebnice. Vést si dokumentaci (kartotéku, soupisy pojmů, přehled hlavních myšlenek, schémata apod.) Vytvořit si mechanismy kontroly studia. Najít si studijního partnera (partnery) Vžít se do učitele, který nás bude zkoušet. Při neúspěchu nepropadat panice. Analýza chyb a neúspěchů může být jedním z nejcennějších zdrojů dosažení dobrých výsledků.

2. Význam aktivity žáka Čtení nebo přeříkávání učiva je málo efektivní. Při pouhém opakování ubývá zajímavých odhalení, mysl zaplavuje stále totéž = nuda. Vlastní aktivita žáka je nezbytná pro pochopení, zformulování, vyložení, objasnění a aplikaci učiva.

Aktivizační metody Využití otázek a odpovědí Práce s učebním textem Učební autoregulace Využívání kooperativních scénářů

Literatura: Helus, Z.: Psychologie pro střední školy, Fortuna, Praha, 1998

Děkuji za pozornost