– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Vývoj člověka - postnatální
VÝVOJ LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
FÁZE ŽIVOTA.
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
Ontogeneze Lidské Motoriky
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Autor:Pavlína Krejčí Předmět/vzdělávací oblast:Základy společenských věd Tematická oblast:Člověk a právo Téma:Manželství Ročník:1. a 2. Datum vytvoření:prosinec.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Vývojová stádia člověka (porod – starší školní věk) 5. ročník
Člověk a dospívání Petr Machala.
Ontogeneze člověka:.
Střední zdravotnická škola
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
6. Dítě jako subjekt vzdělávání
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 2. Etapy lidského života Název sady: Občanská nauka Ročník: 1. –
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov ŠABLONA: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Já a můj svět PRO ROČNÍK:
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Socializace Kejřová.
Období dospívání Andrea Ječmenová 2012.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
Periodizace lidského vývoje
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Transkript prezentace:

– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Ivana Váchová OBN TEORETICKÁ PSYCHOLOGIE VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

02 TEORETICKÁ PSYCHOLOGIE - VÝVOJOVÁ VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA TEORETICKÁ PSYCHOLOGIE - OBECNÁ - OSOBNOSTI - VÝVOJOVÁ - SOCIÁLNÍ - PSYCHOPATOLOGIE Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

03 Vývojová psychologie – etapy lidského života DEFINICE: zabývá se psychikou člověka v různých věkových etapách FYLOGENEZE vývoj lidského druhu v historii ONTOGENEZE vývoj člověka od narození do smrti Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

04 A dětství a mládí (dospívání) B dospělost C stáří VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA 3 hlavní etapy lidského života: A dětství a mládí (dospívání) B dospělost C stáří Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

05 A dětství a dospívání VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Prenatální období (od početí po narození - 9 měsíců) početí – splynutí mužské a ženské zárodečné buňky vývoj plodu v matčině těle důležitá psychohygiena těhotné ženy, změna postavy, náladovost Novorozenecké období (od porodu do 6 týdnů) období „šestinedělí“ kontakt s matkou, nové prostředí získávání denního rytmu využívání hlavně smyslových orgánů Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

06 A dětství a dospívání VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Kojenecké období (6 týdnů až 1 rok) rychlý tělesný růst, duševní vývoj, rozvoj pohyblivosti rozvoj kontaktů s okolím úsměv, první slova Batolecí období (1 až 3 roky) uvědomění si vlastní existence slovní zásoba (až 300 slov) napodobování období prvního vzdoru, stále větší samostatnost, vrstevnické vztahy Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

07 A dětství a dospívání VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Předškolní období (3 až 6 let) rozvoj vnímání, paměti, představivosti, fantazie, myšlení a řeči ovládání základních hygienických návyků hra Období mladšího školního věku (6 až 11 let) školní zralost – připravenost po stránce tělesné, rozumové, citové, sociální první známky pohlavního dospívání Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

08 A dětství a dospívání VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Období staršího školního věku (11-15 let) biologické, psychické a sociální změny velmi dynamické, bouřlivé období (puberta) druhé období vzdoru, nedostatek sebeovládání, sebekritiky Období dospívání (adolescence) (15-20 let) dokončení tělesného růstu pohlavní zralost volba povolání, profesní příprava citové a rozumové zklidnění proces osamostatnění Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

09 VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA B dospělost 20 až 65 let nejdelší období, produktivní věk plná zodpovědnost za svůj život realistický pohled na svět trvalé hodnoty života, péče o zdraví nezávislost na rodičích založení rodiny Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

10 C stáří 65 až smrt VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA zákonitý proces života, jeho vyvrcholení klesá pracovní schopnost, pružnost myšlení, přizpůsobení se novým podmínkám zhoršení smyslového vnímání a paměti péče o zdraví, smysluplné využití volného času Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

11 Charakteristika zralého člověka VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Charakteristika zralého člověka nezávislost na rodičích zodpovědný výběr životního partnera finanční nezávislost samostatné rozhodování akceptování názorů druhých sebekritika Vývoj člověka je ovlivněn: zráním působením vrozených dispozic (dědičností) získáváním zkušeností učením Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

12 dítě - rodič - prarodič Generace a mezigenerační vztahy VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Generace a mezigenerační vztahy skupina lidí, kteří se narodí a žijí ve stejné době mají podobné názory, zájmy, pohled na život dítě - rodič - prarodič Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

13 Cvičení k tématu VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Přečtěte si popis modelové situace a vypracujte úkoly. U Vyskočilů probíhá typická výměna názorů posledních dní: „Chci, aby z tebe něco bylo! Vypadáš jako strašidlo, vždyť si tě nikdo nevezme!“ „Mami, nech mě už konečně žít, bude mi sedmnáct!“ Paní Vyskočilová si neví rady, nechápe, kde se stala chyba, a touží po návratu své hodné holčičky. Úkoly pro třídu: Proč si matka s dcerou najednou přestali rozumět? V jakém životním období se dcera nachází? 2. Napište 5 nejčastějších příčin konfliktů, které máte se svými rodiči. 3. Hledejte společná řešení konfliktních situací, která se pokusíte sehrát prostřednictvím jednoduché scénky. Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012

14 literatura VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE – ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Gillernová, I.; Buriánek, J.: Základy psychologie, sociologie, Praha: FORTUNA, 1995, ISBN 80-7168-242-X Valenta, M.: Občanská nauka pro SOŠ a pro studijní obory SOU, Praha: SPN, 1999, ISBN 80-7235-080-3 Dudák, V. a kol.: Občanská nauka pro SOŠ a studijní obory SOU, Praha: SPN, 2003, ISBN 80-7235-233-4 Šance pro všechny CZ.1.07/1.2.06/02.0012