KONTINENT LEDU A CHLADU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Od vigvamů k mrakodrapům.
Advertisements

Antarktida.
POUŠŤ Vyprahlá krajina.
Polární oblasti Anotace
POLÁRNÍ PÁS Polární pás Mikulková Gabriela 2011.
Ozonová díra.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Zeměpis Ročník : 6.
AMERIKA.
Život v polárních mořích
Autor: Miroslav Přichystal Datum: Ročník: 6. ročník
Název školy: ZŠ a MŠ Černčice, Okres Náchod Autor: Mgr
Rozlišujeme 5 základních klimatických pásem:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
ARKTIDA v Severním ledovém oceánu
Antarktida Romana Zabořilová ZŠ Jenišovice VY_32_INOVACE_053 Vzdělání
AMERIKA.
Počítačová prezentace
Oceány - seznámení s polohou a rozlohou-
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Polární kraje Co je to biosféra Co určuje rozmístění biosféry na Zemi
ANTARKTIDA PRO VÝUKU ZEMĚPISU NA STŘEDNÍCH ŠKOLÁCH
TUNDRA A LESOTUNDRA.
ATMOSFÉRA Podnebné pásy prima.
Riskuj Podnebné pásy - Polární pás a oceány
Polární oblasti.
Základní škola a Mateřská škola Mírová 81, Mimoň, příspěvková organizace Oblast podpory Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách OP.
Přírodověda – Podnebné pásy ( Polární pás )
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sabina Skácelová ZŠ Ilji Hurníka 2010
POLÁRNÍ OBLAST.
Světový oceán.
ANTARKTIDA.
AUTOR: Mgr. Josef Zhorný
Šířkové pásy studený pás.
Atlantský a Severní ledový oceán
Světadíly Materiál byl vytvořen v rámci projektu
1. Během jednoho oběhu kolem Slunce se Země otočí
Informace a fotografie
Objevení Jižního pólu Karel Puš.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Tundra.
Registrační číslo projektu
ROZMANITOST EKOSYSTÉMŮ
EU OPVK – III/2 – A3 – 7/22 – Rak Petr Předmět Zeměpis, 8.ročník ZŠP. Vytvořeno 2011/2012.
Podnebí, podnebné pásy.
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04 Autor: Marcela Holíková Anotace: Tento výukový materiál slouží k výuce zeměpisu na základní škole. Zeměpis – tundra a polární.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Polární pustiny Radek Hakl. Charakteristika polárních pustin Převládá charakter neživé přírody (věčný sníh a led) –Velmi nízké teploty v průběhu celého.
ANTARKTIDA Jižní ledový kontinent. Antarktická oblast  rozloha cca 52 mil. km2, j. geograf. pól - antarktická oceánská zóna konvergence  )→ kontinent.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Podnebné pásy - polární pás. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a jeho svět – Podnebné.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Zeměpis Autor: Mgr. Miluše Džuberová Antarktida Polární oblasti tajga.
Zeměpis Světadíly a oceány VY_32_INOVACE_04_ZEMĚPIS_SVĚTADÍLY_A_OCEÁNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Eva Ježková Název materiálu: VY_32_INOVACE_7_ZEMEPIS_17.
ANTARKTIDA.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL: VY_32_INOVACE_06_Z67_12
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
PODNEBÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN:  , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Amerika – Austrálie – Evropa Asie –Afrika - Antarktida
VY_32_INOVACE_14_Z_POLÁRNÍ PUSTINY
Antarktída Krajina snehu a ľadu.
Světadíly Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
20. POLÁRNÍ PUSTINY VY_32_INOVACE_11_Z4
15. Antarktida Rozloha 14 mil km2 Pokrytá ledovcem Polární podnebí
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Oceány.
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV:VY_52_INOVACE_04_05_21_PODNEBNÉ PÁSY
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Transkript prezentace:

KONTINENT LEDU A CHLADU ANTARKTIDA KONTINENT LEDU A CHLADU

POLOHA ANTARKTIDY

MAPA

ZÁKLADNÍ ÚDAJE Antarktida je světadílem, který je nejméně zasažen lidskou činností. Jedná se o polární oblast věčného ledu a zimy. Jako jediný nemá stálé obyvatelstvo. Podle mezinárodní úmluvy z roku 1959 nepatří k žádnému státu, nesmí se těžit její nerostné bohatství a všechny státy ji mohou využívat, ale jen pro mírové účely. Některé další smlouvy pak vymezují i podmínky ochrany životního prostředí Antarktidy. Název Antarktis pochází z řečtiny, ve které znamená Naproti Arktidě. Antarktida je vzdálena asi 4 000 km od Afriky, 3 200 km od Austrálie a 1 450 km od Jižní Ameriky. Téměř celý kontinent leží na jih od jižního polárního kruhu. Skládá se z rozsáhlé pevniny a mnoha příbřežních ostrovů. Dělí se na Východní Antarktidu, která je rozlohou větší a chladnější, a Západní Antarktidu s členitějším pobřežím. Mezi nimi je Transantarktické pohoří.

Číselně vyjádřit rozlohu pevniny je složité vzhledem k četným rozlehlým šelfovým ledovcům, které vyplňují mořské zálivy a na mnoha místech tvoří pobřeží Antarktidy (asi z 55,7 %). S těmito ledovci je plocha Antarktidy zhruba 14 108 000 km čtverečních, bez nich asi 13 209 000 km čtverečních. Pod ledovcem je členitý povrch (nejvyšší vrcholy cca 5 000m). Ledovec se při okrajích odlamuje, tento proces se nazývá telení.

PODNEBÍ ANTARKTIDY Podnebí Antarktidy je velice drsné. Kontinent se nachází v jižním polárním podnebném pásu, což je příčinou nízkých průměrných teplot pod bodem mrazu (-25°C). V průběhu polární zimy slunce několik měsíců nevystupuje nad obzor a teploty zůstávají trvale pod -70°C. Pobřeží je vystaveno silným větrům běžně dosahujícím rychlosti nad 100 km/h.

ZAJÍMAVOSTI Na centrální plošině Východní Antarktidy byla ve stanici Vostok dne 21. července 1983 naměřena absolutně nejnižší teplota na zeměkouli -89,2°C. Maximální tloušťka pevninského ledovce pokrývajícího téměř celý povrch Antarktidy činí 4 776m. Antarktický ledovec zadržuje 80% veškerých zásob sladké vody na Zemi.

ROSTLINSTVO ANTARKTIDY V současné době rostlinstvo Antarktidy zastupuje přibližně deset druhů kvetoucích rostlin, 80 druhů mechů a 300 druhů lišejníků. Zaznamenány byly řasy, houby a bakterie. Vědci v roce 1994 zaznamenali nárůst počtu rostlin, což pravděpodobně souvisí s globálním oteplováním Země.

ANTARKTICKÁ FAUNA V okolních mořích žije spousta drobných korýšů, živočichů s tvrdou ulitou zvaných krill, mnoho obratlovců (kytovci, tuleni, rypouši, některé ryby a další) i bezobratlých živočichů (plankton, hlavonožci, ostnokožci a další). Najdeme tu hojnost mořských ptáků, jako jsou např. chaluhy a albatrosi. Faunu také zastupuje osm druhů tučňáků, rackovitý pták chaluha velká a 5 druhů ptáků z buřňákovitých.

Typický obyvatel Antarktidy TUČŇÁK CÍSAŘSKÝ Typický obyvatel Antarktidy

OSÍDLENÍ Antarktida není trvale osídlena, jejími obyvateli jsou pouze pracovníci výzkumných stanic, kteří ale tyto stanice na dobu polární zimy opouští.

OBJEVENÍ ANTARKTIDY Antarktida byla objevena jako poslední, a to v roce 1820. O dobytí jižního pólu soupeřily dvě výpravy. Vedli je Nor Roald Amundsen a Angličan Robert Falcon Scott. Amundsenova výprava dorazila k pólu 15. 12. 1911 a Scottova výprava 16. 1. 1912. Scottova výprava skončila smrtí všech členů při pokusu o návrat na pobřeží.

EKOLOGIE Nad Antarktidou se pravidelně v době polární zimy rozšiřuje ozónová díra. Ozónová díra – úbytek ozónu ve stratosféře. Ozón nás chrání před škodlivým zářením z vesmíru.

ZÁPIS – DOPLŇ Poloha: Rozloha: Podnebí: Povrch: Šelfové ledovce – Co je to? : Rostlinstvo: Fauna: Výzkumné stanice – význam. : Dosažení jižního pólu:

ZÁPIS - KONTROLA Poloha: Jižní polokoule. Rozloha: 14 milionů km čtverečních. Podnebí: Drsné, jižní polární pás (-89,2°C), polární léto, polární zima. Povrch: Pevninský ledovec (téměř 5km), pod ním členitý povrch. Ledovec – zásobárna sladké vody (80% celkového množství). Šelfové ledovce – Co je to? : Trvale zamrzlá moře kolem pobřeží. Rostlinstvo: Mechy, lišejníky … Fauna: Tučňáci, tuleni, ptáci (albatros) … Výzkumné stanice – význam. : Vědecký výzkum kontinentu, meteorologie, stavu ozonu … Dosažení jižního pólu: Amundsen (1911), Scott (1912).

PRÁCE S MAPOU Popiš polohu Antarktidy, ukaž jižní pól. Které další póly zde najdeme? Ukaž severní okraj Antarktidy. Ukaž okrajová moře u pevniny; podle koho se jmenují? Jak je naznačený šelfový led na mapě? Urči zeměpisnou polohu jižního magnetického pólu. Najdi na mapě jména výzkumných stanic; kterým státům patří? DÚ.: Zjisti, co je glaciologie, meteorologie, geologie.

ZDROJE www.wikipedia.org www.quido.cz Zeměpis – učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus. Zeměpis – příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus.