Mgr. Milan Štěpita. * Kdo je MK? * Kunderova témata * A také * Příběh NLB * Forma NLB * Tomáš * Tereza * Sabina * Franz * Společnost.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Advertisements

Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě za období 2005 až 2012 VÝROBA za uvedené období celkem: ks vozidel PRODEJE za uvedené období celkem:
DUCHOVNÍ POTŘEBY (NEJEN) UMÍRAJÍCÍCH PACIENTŮ A JAK SE K NIM STAVĚT
ČÍNSKÉ PŘÍSLOVÍ.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „ Výuka na gymnáziu podporovaná.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Dej a bude Ti dáno !!!. Dej a bude Ti dáno !!!
2 2 André Voigt, Brand Management Continental I 2010 I © Continental AG Product Fact Book ContiSportContact™ 5 Marketing Požadavky na ContiSportContact.
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Proč je důležité studovat Principy
Láska a její kouzlo.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:
Filosofie a kultura Aristoteles.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Umberto Eco – Jméno růže
Kritický realismus v literatuře
Romantismus.
Analýza knihovnických standardů za rok 2006 knihovny Jmk Provozní doba Nákup knihovního fondu Kč na 1 obyvatele Roční přírůstek Počet studijních míst Veřejně.
Soutěž Recept na šťastné manželství. Manželé Mendrokovi 6. února 2015 oslavili 50. výročí svatby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_735_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
VY_32_INOVACE_31-19 Česká próza po r Milan Kundera.
Haruki Murakami Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Arthur Schopenhauer „Člověk, balamucen nadějemi, tancuje do náruče smrti.“ Aneta Jelínková C4A.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Slovo života Březen 2014 „Zachováte-li moje přikázání, zůstanete v mé lásce, jako jsem já zachovával přikázání svého Otce a zůstávám v jeho lásce.“ (Jan.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. et Mgr. Gabriel Juchelka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava,
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_ INOVACE _06_CJL_3 Ročník: II. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
END 1.Přítelem 2.Druhem 3.Milencem 4.Bratrem 5.Otcem 6.Učitelem 7.Vychovatelem 8.Kuchařem 9.Elektrikářem 10.Instalatérem 11.Mechanikem 12.Návrhářem 13.Stylistou.
Portréty literárních osobností světové literatury.
BogyLoko 11-IV-15, 16:35 Hudba: Berlin – Take My Breath Way.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
na psí život si většinou stěžují jen Ti ,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_309_Romantismus AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM: 8., 24.
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_15_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Papež František: Modlitba musí být smělá a neodbytná Centrum pro katechezi Olomouc, 2014Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
Émile Zola Život Émila Zoly Tvorba Díla – Rougon-Macquartové Zabiják
Filosofie křesťanského středověku
Próza s dívčí hrdinkou a dívčí román
1. Pán Bůh je láska, dal svého Syna, Pán Bůh je láska, miluje mne
1. Buď počátkem to Slovo nám, | jímž učiněn svět! | Nic bez něho | je život v něm, | jas do zemských běd. | A to světlo svítí | do všech temnot žití, |
Září 2013 Slovoživota „Nemilujme jen slovem a jazykem, ale činem, doopravdy!“ (1Jan 3,18)
Číslo:VY_32_INOVACE_24_05 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Victor Hugo.
Postmodernismus Postmodernismus. Dokážete vysvětlit tento pojem?
1 Exilová literatura Exilová nakladatelství Josef Škvorecký.
 1808 v Kutné Hoře Otec vojenský hudebník, později krejčí, matka dcera mlynáře. Vystudoval gymnázium, filozofickou fakultu nedokončil – odchází ke kočovné.
POSTMODERNISMUS. Vzniká v letech 20. století Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění Chce být post-moderní.
Postmodernismus. Postmodernismus  Vzniká v letech 20. století  Rezignuje na tzv. moderní umění, odmítá avantgardu, revoluci v umění  Chce.
Romain Rolland Aneta Kozlová Septima
Ernest Hemingway Benešová Tereza C3B Obecné informace Charakter spisovatele Život Literární tvorba Stěžejní díla.
Milan Kundera nar „Muži obdivují ženy, které mluví jako knihy, ale berou si ženy, které vaří jako z kuchařské knihy.“
Na psí život si většinou stěžují jen Ti, kteří psa nikdy neměli …
Počátky písemnictví na našem území
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Kritický realismus v literatuře
Tomáš Akvinský Mgr. Vladimír Velešík.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE
Milan Kundera NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Základní škola a Mateřská škola, Liberec, Barvířská 38/6, příspěvková organizace Milan Kundera - Žert Název : VY_32_inovace_18 Český jazyk a literatura.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Realismus Název školy Základní škola a mateřská škola Libchavy
AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ DATUM VYTVOŘENÍ:
Novoplatonismus.
Transkript prezentace:

Mgr. Milan Štěpita

* Kdo je MK? * Kunderova témata * A také * Příběh NLB * Forma NLB * Tomáš * Tereza * Sabina * Franz * Společnost

* Kýč * Co je NLB?

 patrně jeden z nejvýznamnějších spisovatelů  je brilantní, chytrý i rozporuplný a kontroverzní (historie, osobní život a vše před Směšnými láskami) ‏  nesmlouvavý kritik „zhoubného lyrismu“ přehnané emocionality (NLB 106) ‏  totéž, pokud jde citovost jako hodnotu

 literární text není mimoliterární skutečnost  einmal ist keinmal x kručení v břiše (cit 1) + ( NLB) ‏  muži a jejich nevěra jako láska k manželce (cit. 3 ) ‏  odpor k ženám, které přitahují, ale jen do chvíle, než se s nimi vyspí (NLB ) ‏  erotika (NLB 220) + cit 6

 matky zotročující své dcery a syny (NLB 55)  agresivní kolektivita, útok na soukromí, zakrývání nepříjemného  analýza politických režimů na Východě i na Západě  filosofické úvahy (víra, teologie, filosofie bytí) cit 5  citovost x hodnota (kritérium pravdy, např národnost) ‏  kýč nejen jako estetická, ale i etická hodnota  poznatelnost skutečnosti

 příběh o lásce  Tomáš x Tereza  Sabina x Franz  Anna Karenina x Vronský  Kitty x Levin

 mozaika bez posloupnosti  TO = A, TE = B, SF = C  A – B – C - B – A – C – B  7 dílů – tatáž témata (+ téma kýče v 6.) ‏  komentáře, vysvětlivky, filosofické úvahy  vševědoucí vypravěč (cit.2) ‏

 donchuánský typ + Tristan  vyrostl z „einmal ist keinmal“ (NLB 237)  láska libertinská → láska romantická (NLB 224-5)  odlišuje lásku a sex (NLB 20,21,31, 214, 253) ‏  poměrně mělký, málo citový  ve vztahu k Tereze zdůrazňuje náhodu (NLB 44)  ve vztahu silnější

 slabší protipól Tomášův (NLB 87)  miluje bez výhrad  poznamenána matkou, chce jí uniknout (NLB 55)  usiluje o jednotu duše těla (NLB 51) ‏  hlavní postava rozsáhlých snových pasáží  Tereza a Karenin + venkov (NLB 308, 315)

není schopna trvalého vztahu (zrada) ‏ silnější ve vztahu s Franzem Sabina a Tomáš (NLB 75) utíká před sebou láska je útěk ze světa povinností, kde i vkus a štěstí jsou výsledkem diktátu (NLB 108, 109, 113) utíká před kýčem (cit. 5) ‏

 Franz x Sabina = nedorozumění  malý slovník nepochopených slov  Žena (NLB 103)  láska k opuštěné matce – soucit, úcta, věrnost  láska k Sabině (NLB 96) ‏  umírá ze stejného důvodu (a stejně)jako Tomáš

 Husákovská (NLB 254)  je (ne)vinen, kdo „nevěděl“ ? (cit 4) ‏  Západ + intelektuálský kýč (NLB 283)

 co a kdy je kýč? (NLB ) ‏  kýč estetický  kýč etický (NLB 269, 272)  smrt (NL 296)  kýč komunismu x kýč dnešní

 „einmal ist keinmal“ - jeden život x opakování  filosofické úvahy (NLB 42, 262-3)  Sabina na Západě (NLB 134) ‏

* KUNDERA, Milan. Nesnesitelná lehkost bytí. Překlad Jaroslav Kořán. Praha: Odeon, 1988.