Zkušenosti s rodičovskou skupinou vedenou prvky KBT

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Zlepšování jakosti.
Efektivnost řídící práce
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Struktura poradenského procesu
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Kvalitativní výzkum.
R ODINNÉ KOMPETENCE OBSAH Co jsou to kompetence Co jsou to rodinné kompetence Proč je rodičovství skvělá příležitost pro rozvoj určitých kompetencí.
HRAVĚ ŽIJ ZDRAVĚ Metodika kurzů snižování nadváhy adolescenty
PSYCHICKÉ JEVY.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Strategické plánování cílem strategického plánování je vytvářet a přetvářet obchody a výrobky firmy, tak aby jejich kombinace zabezpečovala uspokojivé.
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Problém - sporná, nerozřešená otázka nebo nesnadný úkol - překážka Řešení problémů.
Slovní hodnocení a jeho využití na alternativních školách Nikola Tůmová Nikola Tůmová.
Individuální výchovný plán
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
TRANSAKČNÍ ANALÝZA.
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Aktivizující prvky při výuce F na ZŠ
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Změna postojů personálu v sociálních službách
PRIMÁRNÍ PREVENCE PRÁVNÍ VĚDOMÍ
Zdravá škola.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Orientece v prostoru Romana Straussová Využití struktury u dětí s PAS.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Semestrální práce Téma: Výběr problematiky z oblasti managementu (volné dle zájmu) Práce bude obsahovat - teoretické základy (tak jak je oblast problematiky.
Tělesné sebepojetí.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
Pedagogická diagnostika
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
ZÍSKÁVÁNÍ A VÝBĚR PRACOVNÍKŮ
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
ARTETERAPIE.
Didaktika geografie.
aneb Assessment Centre a Development Centre
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Informační a poradenské centrum VIOLA Pilotní projekt Centra sociálních služeb Praha pro muže a ženy, kteří chtějí řešit konfliktní vztahy se svými blízkými.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
DATUM / PŘEDNÁŠEJÍCÍNÁZEV KONFERENCE – KRÁTCE / MÍSTO KONFERENCE Druhý krok Preventivní program pro rozvoj sociálně-emocionálních kompetencí Bc. Kateřina.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Tvořivost žáka Tvořivost – vymezení pojmu: Tvořivost je činnost, jejímž výsledkem jsou nové, originální, výtvory. DRUHY TVOŘIVOSTI: Objektivní: přináší.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Struktura poradenského procesu
Workshop k akčnímu výzkumu
Assessment centrum.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Práva dítěte Výchova k občanství
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
První zkušenosti s evaluací
Závěry z nácviku metodiky
Transkript prezentace:

Zkušenosti s rodičovskou skupinou vedenou prvky KBT Mgr. Lenka Opravilová Psycholožka DC Zlín PhDr. Zdeňka Marková Psycholožka SVP Domek

Foto Dětského centra Zlín

Úvod Skupina 14 rodičů absolvovala 8 setkání. Jednalo se o rodiče dětí ve věku 2 – 8 let se sy. ADHD a PAS. Účastníci se naučili konkrétně vymezit problémové chování dítěte v behaviorálních pojmech, určit jeho frekvenci a intenzitu, vysledovat, co předchází danému problému, zaznamenat důsledky a účinně zasáhnout. Pracovali na zlepšení sebeovládání, posilovali své rodičovské kompetence. Osvojili si základy AT. Závěrem se potvrdila původní myšlenka pojetí rodičovské skupiny jako „Školy rodičů“

Pojmy: Náročné chování ADHD PAS AT KBT

KBT Chybné způsoby chování a myšlení jsou naučené a udržované rozpoznatelnými vnějšími a vnitřními faktory Odnaučit Přeučit Naučit nové způsoby řešení problémů

Prvky KBT při práci s rodičovskou skupinou Vychází z teorií učení Zaměřuje se na jasně definované problémy Stanovuje konkrétní cíle Měří změnu Je strukturovaná Vyžaduje aktivitu zúčastněných

Nácvik rodičovského chování Ignorovat NCH, pokud to jde Zasáhnout při porušení bezpečnosti Ovládat vlastní emoce Všímat si a posilovat vhodné chování

Přístupy Farmakoterapie Hřiště pro zlobivé Individuální terapie Skupinová terapie „Škola rodičů“

Výukové předměty ve škole rodičů Sebeovládání Empatie - vcítění se do dítěte, porozumění dítěti Jednotná výchova Důslednost Naučit se vařit tak, aby dětem chutnalo

Vysvědčení začátek konec posuny Sebeovládání 3 5,6 2,6 Empatie 3,4 3,7 0,3 Jednotná výchova 3,6 4,7 1,1 Důslednost 2,9 4,3 1,4 Vaření 5,6 7 1,4 Sebeodměňování 3,1 6,6 3,5 Sebehodnocení 4,3 6,7 2,4 Nácvik relaxace 3,8 7,1 3,3 Řešení problémů 3,8 7,2 3,4

Výběr účastníků Posouzení vhodnosti pro zařazení do skupiny Kartotéka klientely Oslovení poradenských Oslovení pomáhajících Aktuální klientela

Časový plán 17:00 – 18:30 1 x za 14 dní 90 minut 8 + 1

Pravidla práce ve skupině Dochvilnost Vypnuté mobily Omluva nepřítomnosti Otevřenost Mluvit za sebe Respektovat a být respektován Nemusím Nehodnotit Nevynášet ven - důvěrnost

Struktura setkání zahájení a organizace zahřívací hra zpětná vazba kontrola DÚ edukace a praxe nácvik AT zadání DÚ zakončení.

Čas frčí – jede nám oběd 

Měření narušení života začátek konec posun Práce 2,7 1,7 1 Domácnost 3,4 2,2 1,2 Volný čas ve spol 3,2 2,1 1,1 Volný čas o samotě 2,3 1,3 1 Partnerské soužití 4,5 3,6 0,9

Tématické okruhy: pozitivní posilování žádaného chování vyhasínání nevhodného chování, přerušení nevhodného chování, ABC analýza chování, sledování a ovlivňování tělesného prožívání, reflexe a ovlivňování emočního prožívání, reflexe a ovlivňování kognitivních procesů, volba chování včetně jeho důsledků, sebehodnocení, sebeoceňování, motivace a odměňování

Programy jednotlivých skupin 1. Organizace, představení, motivace, očekávání. 2. Štítky se jmény 3. Představení účastníků s útržky papíru 4. Představení dítěte 5. Skupinová pravidla 6. Edukace KBT 7. Vyplnění dotazníku 9. Měření odhodlání ke změně 10. Relaxace edukace - příběh "Pazourek", nácvik napětí a uvolnění 11. erb rodičovský - jak naše rodina tráví volný čas, hodnoty, řešené potíže, cíle, nejčastěji sdělované dětem 12. DÚ - deka a erb pro děti ( co nejraději oni dělají ve volném čase, co dělá maminka, tatínek, v čem by chtěli být stejní, co ony nejčastěji slyší od rodičů )

Takhle jsme končili 1. Organizace - soutěž, ve jmenování všech jmen. 2. Škálování - jak moc se vám chtělo? 3. Co Jolana vyzkoušela z nabídnutých cest k řešení jejího problému - opakování alternativ řešení konkrétní konfliktní situace - co přinesli? 4. Kontrola DÚ - deka, EMBU, jaký přinesli problém k řešení? 5. Metody zaměřené na zlepšení sebeovládání sebesledování, sebehodnocení, sebeoceňování. 6. AT 7. DÚ: deka, konkrétní A - B - C 8. Svíčka - co se mi dnes povedlo.

Příručka : Praktické zásady zvládání NCH spolupracovat, předvídat problémy, které může dítě mít, opakovat pokyny, často dítě chválit, zaměřit se na odměňování dítěte, používat okamžité, časté a odpovídající postupy, předvést pravidla, rozdělit úkoly do menších celků, které dítě zvládne – zaměřit se na možný úspěch, poskytnout únikovou cestu, např. klidné místo, udržet přiměřenou hladinu stimulace, nabídnout alternativní činnosti.

1. Přesný popis chování je založený na pozorování specifikuje skutečnou podstatu (co, kde, kdy, proč – dítě dělalo) a frekvenci výskytu ( zaznamenat po určité časové periodě, vůči níž pak hodnotíme pokrok a účinnost intervence ). Výběr nejvhodnějšího typu intervence

Čas na video matka roku

2. příčina a následek ABC A – co chování předchází B – vlastní chování, které chceme změnit C – důsledky chování. Důsledky (tedy naše reakce na - chování ) buď chování posilují nebo zeslabují. Změnou situace nebo události, které chování předcházejí můžeme změnit i samotné chování.

Video papááá

3.Vyhasínání Zjistit, co NCH posiluje snažit se to posílení odstranit. Reagujeme prostě jinak, než jsme byli doposud zvyklí a dítě musí také změnit své chování. Nedostává totiž od nás očekávané reakce. Během tohoto procesu musíme být důslední a vytrvalí. Přirozenou reakcí dítěte je totiž jeho pokus získat posílení nárůstem výskytu nežádoucího chování. Naše nedůslednost se pak projeví silnější produkcí nežádoucího chování.

Další p. zaměřené na zeslabení 4. Cena výměny - odstranění příjemné události po projevu - chování 5. Přerušení - spíše než posilující důsledek vyřadíme dítě z dané situace, činnosti, místnosti 6. Pozitivní posilování - uplatňujeme vždy, když dítě realizuje dobré chování. 7. Síla motivace – MOTIVUJEME!!!

Metoda strukturovaného řešení problémů Určení a popis problémů Zvolení problému, který chceme řešit Brainstorming Zhodnocení + a - návrhů řešení Zvolení určitého řešení a plán kroků Uskutečnění zvoleného řešení Zhodnocení účinnosti zvoleného řešení

Metody zaměřené na sebeovládání Sebesledování - pozitivní konotací formulovaná frekvence úspěšnosti ( ?krát jsem situaci zvládla, ignorovala chování) Sebehodnocení – škálováním na 0 10 nebo pro děti žebřík, medaile, nálepka Sebeoceňování – formulováním pochvaly na konci dne, co se mi podařilo

Účastníci nacvičovali 1. Identifikaci silných a slabých míst ve výchovném působení na dítě. 2. Porozumění bludnému kruhu při řešení problému. 3.Nácvik efektivních strategií v přístupu k dítěti. 4. Nácvik relaxovaného stavu. 5. Tréning sebeovládání.

Macecha roku Proč tréning sebeovládání? Aby to nedopadlo nějak takhle...

Shrnutí Škola rodičů přispěla k prevenci rozvoje náročného chování u dětí. Skupinovou prací s rodiči tzv. „školou rodičů“ jsme dosáhli zlepšení jejich výchovných dovedností.

Kde získat další informace Možný P., Praško J.: KBT – Úvod do praxe Roneová T.: Psychologická pomoc dětem v nesnázích Dinkmeyer D., D.McKay G.: STEP Richman S.: Výchova dětí s autismem Train A.: Nejčastější poruchy chování dětí Čadilová V., Jůn H., Thorová K.: Agrese u lidí s MR a autismem Corey G. + M., Cllanan P.: Techniky a přístupy ve skupinové terapii O Neill H.: Hněv a emoce Zbytovský J.: Výcvik v KBT přístupu

Příloha 1

Příloha 2

Příloha 3

Příloha 4

Příloha 5

Příloha 6