DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Advertisements

Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
VOLNÝ ČAS TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU PATŘÍ MEZI ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ POTŘEBY KAŽDÉHO ČLOVĚKA.
Presenium - do 70 let. Senium - nad 70 let.
Pravděpodobné příčiny a důsledky reality rodiny v ČR
Základní škola Uhlířské Janovice, okres Kutná Hora
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obecná a vývojová psychologie dne
Dospělost Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov33 Autor Mgr. et.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
PhDr. Pavel Humpolíček, Ph.D.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE OBDOBÍ DOSPĚLOSTI
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Rodina.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Psychohygiena seniora
Období dospělosti.
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
OSOBNOST.
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
Manželské problémy a sex
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
DOSPĚLOST.
VY_32_INOVACE_PSYM20960ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Obecná a vývojová psychologie
Období mladé dospělosti
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Rizikového chování v dospívání
Vývojový cyklus rodiny Mgr. Petra Sobková
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
VY_32_INOVACE_PSYM21260ZAPBOU Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
(Presenium) Jiří Vítovec
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Pozdní dospělost = období bilancování Pavlína Bílá Marianna Majerová.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
ETAPY LIDSKÉHO VÝVOJE. Prenatální období Od početí do porodu Prudký tělesný vývoj Interakce s vnějším světem.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
(cca let) "období bilancování" "krize středního věku"
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
RODINA A JEJÍ POSTAVENÍ VE SPOLEČNOSTI
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Psychologie dospělých
Transkript prezentace:

DOSPĚLOST mladší dospělost, 19-30 let střední dospělost, do 45 let pozdní dospělost, do 60 let

Mladší dospělost nejvyšší duševní i tělesná výkonnost, dokončení růstu období stabilizace – temperamentové vlastnosti, charakterové vlastnosti, chování vysoká vitalita – aktivita, impulzivita převládá optimismus – myšlení pružné, vysoká paměťová kapacita, dobra adaptabilita muži – tendence k sebeprosazování – vzestup v zaměstnání ženy – uspokojování mateřského instinktu – zakládání rodiny (často konflikt kariéra x rodina, mateřství) dořešení vývojových úkolů z minulého období – dokončení studia (VŠ, VOŠ), nástup do zaměstnání hledání stálého životního partnera – uzavírání sňatků (cca po 4 letech manželství – I.krizové období manželství)

Mladší dospělost období optimálních reprodukčních schopností základní prvky života: rodina, zaměstnání, záliby → úsilí o seberealizaci 3 sociální role – manželská, rodičovská, profesní

Střední dospělost stabilizace osobnosti ustálení postavení v zaměstnání, v partnerských vztazích – stereotyp maximální produktivita v práci rození a výchova dětí (! děti narozené rodičům po 40.roce – rodiče jsou úzkostlivější, podrážděnější, méně trpělivé, rozmazlují) fyzické změny: úbytek svalové síly involuční změny (po 20.roce odumírání neuronů, po 30.roce zhoršené vnímání) pomalý pohyb, snížená vytrvalost horší paměť snížení zrakové a sluchové ostrosti koncem tohoto období – u žen menopauza (klimakterium), u mužů podobné změny (méně nápadné) – změny hormonální aktivity

Střední dospělost Rysy zralého člověka: schopen vykonávat přiměřenou práci, pocit užitečnosti schopen udržovat dlouhotrvající přátelství, partnerství schopen mít dostatečně velkou sebedůvěru schopen jednat s lidmi s ohledy a bez předsudků schopen rozšiřovat zájmy, odpočívat spolehlivý, odpovědný zájem o předávání svých zkušeností mladým

Střední dospělost Krize středního věku člověk hodnotí svůj dosavadní život (úvahy o budoucnosti, hledání hlubšího smyslu života) někdy tendence dohánět to, co mohou prožít naposledy právě teď (výměna partnera, střídání partnerů, extravagantní úpravy zevnějšku, intenzivní sportování, hubnutí apod.) manželství – II.krize, přehodnocují svůj vztah k manželství, uvažují o jeho další budoucnosti změna rodičovské role – klesá její důležitost, syndrom prázdného hnízda (děti odcházejí z domova, samota, pocit nenaplněného života)

Pozdní dospělost - presénium Ženy – klimakterium (cca po 45. roce) – psychické změny – dráždivost, citové výkyvy (pláč x smích, podezíravost, žárlivost…) fyzické změny: návaly horka, pocení, bušení srdce, snížení sex.touhy, deprese, neklid, bolest hlavy, nespavost Muži – obdoba ženského klimakteria (cca po 50. roce) – emoční výkyvy (náladovost, podrážděnost…), snížení sex.touhy – problémy, srdeční arytmie, bolesti kloubů některé složky IQ na vrcholu – dobrá pozice v zaměstnání x hrozící dlouhodobá nezaměstnanost „druhá míza“ – snaha vyhledávat mladší partnerky – rozvody syndrom prázdného hnízda syndrom zavírajících se dveří – mizí možnost společenského uplatnění role prarodiče