Konceptová analýza Analýza obsahové transformace ve výuce a jejích strukturních opor – obsahová jádra – jádrové činnosti.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CLIL Content and Language Integrated Learning
Advertisements

Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Téma 3: Cíle vzdělávání 3. část
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Dětský svět Dětské naivní teorie
Audit administrativních činností
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PSYCHICKÉ JEVY.
Teorie a výzkum v oborových didaktikách
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
IC Věnovat soustředěnější pozornost hloubce konceptové analýzy probírané situace, „zpomalit“ proces analýzy, více jej opírat o rozbor oborových.
Sociální skupina Sociální skupina je specifickým sociálním útvarem, vytvářený různým počtem jedinců a vždy určitým způsobem tak, že jedinci k sobě patří.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
Struktura výuky.
 obsah vyučování nebo vzdělávání  Tento obsah potom můžeme rozdělit do tří základních skupin:  vědomosti,  dovednosti,  hodnotová orientace žáka.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
VY_32_INOVACE_PSYPS12860ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU
Základní principy geografického výzkumu
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
MANAGEMENT - Pojetí managementu
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Kultura a jednání v didaktice Ke knize M. Skovajsy (2013) Struktury významu. Kultura a jednání v současné sociální teorii. Praha: SLON.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Maturita ► Společná část  2 zkoušky ► Profilová část  3 zkoušky.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Model struktury strategického managementu
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Mentální reprezentace
D IDAKTIKA INFORMATIKY : SOUČASNÝ STAV A PERSPEKTIVY JEJÍHO ROZVOJE V RÁMCI SYSTÉMU OBOROVÝCH DIDAKTIK Miroslava Černochová (Univerzita Karlova v Praze)
Didaktika přírodopisu 1 5. seminář: Pojmová mapa
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Vnější a vnitřní kontrola
Obecná didaktika ÚVOD.
Projekt Impuls / Seminář
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
Projekt Impuls / Seminář
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Strukturace učiva Příprava učitelova.
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Kurikulum: obsah školní edukace
Ukazatele kvality Program školení.
Fundament a jeho strukturace
Hodnocení procesu vzdělávání prostřednictvím sledování výuky
Seminář z Didaktiky přírodopisu 1 4. Seminář: pojmová mapa
Transkript prezentace:

Konceptová analýza Analýza obsahové transformace ve výuce a jejích strukturních opor – obsahová jádra – jádrové činnosti

Jednotky transformace obsahu v učební situaci prekoncept / představa – výraz – koncept OBSAH PREKONCEPT KONCEPT SITUACE ZÁŽITEK PŘEDSTAVA VÝRAZ VÝZNAM - komunikace Kontext – možný svět v rámci dané kultury

Čím se zabýváme? Konceptová analýza. Konceptová analýza: epistemologický rozbor obsahové transformace. Konceptová analýza didakticky vyhodnocuje pojmovou strukturaci učiva a způsob jeho uplatnění v učebních úlohách s ohledem na metody a cíle výuky (Janík et al. 2013, s. 221 n.). Konceptová analýza vyhodnocuje kvalitu způsobu, jak se obsah transformuje do cílů výuky prostřednictvím činností a komunikace žáků při řešení učebních úloh.

Modality existence obsahu – koncept v pojetí didaktiky P - subjektivně uchopený obsah (představa, prekoncept – P) Q – výraz R – reálný objekt označený výrazem Vědomí obsahu P předpokládá vzájemné poznávání obsahu mysli prostřednictvím společného jazyka. Jinými slovy, k tomu, aby lidský subjekt věděl, že si myslí či představuje určitý obsah, musí znát a umět používat výraz Q srozumitelný i jiným lidem. V aplikaci na výuku to znamená, že o obsahu, kterému žák má rozumět, se má umět dorozumět s druhými lidmi. Tuto skutečnost lze schematicky zapsat jako ekvivalenci Q X ~Q Y, přičemž Q X a Q Y jsou výrazy použité různými mluvčími pro tentýž předmět R. Tehdy platí vztah P~Q X ~Q Y ~R. (Slavík & Janík 2012) PXPX PYPY R QXQX QYQY SUBJEKTIVNÍ MODALITA obsah v psychice INTERSUBJEKTIVNÍ MODALITA obsah v sociální interakci OBJEKTIVNÍ MODALITA obsah ve fyzickém světě kontext: kultura, obor

Základ obsahové transformace: A je B Obsah vše, co lze uchovávat v paměti a intersubjektivně sdílet prostřednictvím ideového interpretování věcného artefaktu (Slavík, Chrz, Štech et. al. 2013, s. 47) interpretování obsahu artefaktu je proces záměrného přiřazování artefaktů s cílem vyjádřit a zprostředkovat částečnou shodu jejich obsahu Význam výrazu spočívá v určení okolností, kdy dva výrazy mají stejný význam. (Quine, W. V. O. Od stimulu k vědě. Praha : Filosofia s ) Transformace obsahu: jednotky obsahu – koncepty A  B (odlišitelnost, zaměnitelnost, srovnatelnost): 2 = 1 + 1, 2 = //, 2 = 10 pssst  zmlkněte  buďte potichu  držte klapačku  

Úkoly pro dnešní seminář Z výběrového videozáznamu výuky na DiVi-Webu zformulovat poznatky o konceptu/konceptech, které jsou předmětem činnosti žáků (vystižení a přesné pojmenování konceptů bylo v semináři prezentováno jako jeden z nejobtížnějších úkolů při – transdidaktické – analýze výuky). Zformulovat poznatky o žákovských prekonceptech, které byly v této výuce rozvíjeny – jak a v čem přesně docházelo k nárůstu poznání nebo dovedností. Promyslet a vysvětlit proces utváření poznávání cizího jazyka až do úrovně transdidaktického zobecnění s oporou o vlastní obor.

Hloubková struktura výuky My jsme se dnes učili slogany… Proč je mediální výuka v kurikulu? eurotel, škoda, kofola, orion re“klamání“, jazykové prostředky, forma reklamy obezřetné postoje? Simply clever. Wir leben Autos.

Obsahová jádra & jádrová činnost ve výuce Obsahové jádro – jádrový koncept – propojuje zkušenost žáků s příslušným oborem učení prostřednictvím jádrových činností Obsahová jádra – analogie centrálních kategorií výzkumu Ústřední (centrální) – vztahuje se k nim velký počet prvků obsahu didakticky transformovaného ve výuce Reprezentativní – odkazují k velkému množství fenoménů, které ve výuce poukazují k významům obsahového jádra Strukturní – utvářejí soustavu vzájemných vztahů a mají doložitelné vazby k dalším prvkům obsahu ve výuce Implikativní – odkazují k oborové a didaktické koncepci pozorované výuky Explikativní – vysvětlují velkou část variační šíře zaznamenávaných vlastností, vztahů, podmínek a strategií pozorovaných ve výuce. Jádrová činnost – ten zcela základní typ úkonu žáka, který musí žák (začít) dělat, aby u něj nastalo učení se tomu obsahu, který se žák má učit Valenta in Janík et al. 2013, s. 225 – 227

Koncept ZVUK

Hloubková konceptuální struktura obsahu Zvuk Rychlost Měření Procedurální znalost Hodnotit Konceptuální znalost Fenomén VLASTNOST Fenomén SUBSTANCE Srovnávání podle všeobecného ekvivalentu Fyzika Intenzita Krása Hodnocení Hudební výchova Srovnávání podle subjektivního ekvivalentu Aplikovat Tvořit Znalost faktů ČINNOST Metafora Vliv Intenzita Rozsah Vkus Mediální výchova Sociologie Mediální výchova Estetika