STROJE ve službách SPOLEČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
NAKLONĚNÁ ROVINA jednoduchý stroj, který ušetří sílu potřebnou ke zvednutí břemena velikost potřebné síly závisí na délce a výšce nakloněné roviny 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ZAPAMATUJ SI! posouváme-li těleso po strmém svahu vyvíjíme vetší sílu po kratší dráze posouváme-li těleso po mírném svahu vyvíjíme menší sílu po delší dráze Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ZAPAMATUJ SI! zvedáme-li sud svisle vzhůru vyvíjíme vetší sílu po kratší dráze valíme-li sud po šikmém prkně vyvíjíme menší sílu po delší dráze Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
NAKLONĚNÁ ROVINA silnice vinoucí se svahem stoupání závitu šroubu nebo závitu zvedáku 2 3 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PÁKA jednoduchý stroj, který využíváme pro zmenšení síly 3 nejdůležitější části: opěrný bod břemeno síla ruky 4 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
JEDNORAMENNÁ PÁKA břemeno i síla, kterou vyvíjíme, jsou za opěrným bodem stavební kolečko, louskáček na ořechy, drtič česneku, otvírák na skleněné lahve 6 5 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
DVOURAMENNÁ PÁKA břemeno i síla, kterou vyvíjíme, jsou na opačných stranách houpačka, vesla 8 7 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ZAPAMATUJ SI! pokud chceme zvednout těžší břemeno pomocí dvouramenné páky rameno, na které působíme, musí být delší, než rameno, na kterém je zátěž 10 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
OTÁZKY? rovnováha na houpačce nastane, když se houpají dvě stejně těžké slečny a sedí ve stejné / různé vzdálenosti od středu houpačky jedna slečna je těžší, musí si sednout blíže / dále od středu houpačky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
KLADKA jednoduchý stroj, který používáme pro zvedání těles hlavní části: kolečko provaz nebo lano Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1. KLADKA PEVNÁ kotouč je upevněn neušetří sílu na jednom jeho konci je zavěšeno těleso na druhý konec působí síla člověka nebo stroje neušetří sílu působíme silou směrem dolů, což je výhodnější 11 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
2. KLADKA VOLNÁ kotouč je volný ušetří asi polovinu síly jeden konec je pevně uvázán na druhý konec působí síla člověka nebo stroje ušetří asi polovinu síly působíme silou směrem nahoru 12 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
3. KLADKOSTROJ vznikne spojením pevné kladky a volné kladky ušetříme polovinu síly působíme silou směrem dolů 13 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
VYUŽÍTÍ KLADEK 16 14 15 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
KOLO jedním ze základních vynálezů v historii lidské populace 18 17 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
OZUBENÉ KOLO lze využít ke změně rychlosti otáček nebo směru pohybu ruční šlehač hnací kolo ručně poháněné zapadá svými zuby do 2 menších hnaných kol hnaná kola jsou menší, mají méně zubů obě metly se otáčejí rychleji Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
OZUBENÉ KOLO 20 19 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
ZAPAMATUJ SI! hnané kolo hnací kolo menší méně zubů otáčí se rychleji větší více zubů 21 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
NEOZUBENÉ KOLO má drážku v níž je provaz, řemen, řetěz šicí stroj, pračka, gramofon 22 23 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
LOPATKOVÉ KOLO umožnilo získávat energii ze síly vody či větru větrné mlýny vodní mlýny 24 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
LOPATKOVÉ KOLO turbína = mechanický stroj roztáčen např. tlakem vody vodní turbína plynová turbína 25 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PARNÍ STROJ přeměňuje tepelnou energii vodní páry na energii mechanickou vynalezl James Watt v roce 1765 parní lokomotiv parník 27 26 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
PARNÍ STROJE 28 29 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
SPALOVACÍ MOTORY nahradily parní stroje palivem je benzín nebo nafta 30 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1. ZÁŽEHOVÝ MOTOR = BENZÍNOVÝ MOTOR k zapálení je potřeba zapalovací svíčka 31 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Čtyřdobý spalovací motor Sání Stlačení Výbuch Výfuk 32 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
1. VZNĚTOVÝ MOTOR = NAFTOVÝ, DIESLOVÝ MOTOR dochází k samovznícení díky stlačení 33 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: obr.č.1- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Freebodydiagram3_pn.svg Volně šiřitelné obr.č.2- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Grossglockner_route.jpg?uselang=cs Creative Commons Attribution 3.0 Unported license obr.č.3- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:BOLT_SCREW_UBT_198.JPG obr.č.4- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Man-and-lever.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr.č.5- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Woman_with_wheelbarrow.jpg Creative Commons Attribution 2.0 Generic license obr.č.6- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wolfe-NWM-Opener.jpg obr.č.7- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:SeesawWithKids_wb.png?uselang=cs obr.č.8- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ash_Lever_crook.jpg obr.č.9- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lever_Principle_3D.png obr.č.10- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Archimedes_lever.png obr.č.11- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polea-simple-fija.jpg obr.č.12- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polea-simple-movil2.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: obr.č.13- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Polispasto2.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr.č.14- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Crane_Pulley.jpg obr.č.15- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Estaci%C3%B3_de_Sant_Isidre.JPG obr.č.16- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wheelaxle_quackenbos.gif Volně šiřitelné obr.č.17- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Denmark._Capital_Region._Copenhagen_105.JPG?uselang=cs Volbě šiřitelné obr.č.18- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rou_set_av_210_hd.JPG?uselang=cs obr.č.19- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Reduction_Gear.jpg obr.č.20- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hand_Beater.jpg obr.č.21- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Derailleur_Bicycle_Drivetrain.svg obr.č.22- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Singer_sewing_machine_detail1.jpg obr.č.23- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Portable_78_rpm_record_player.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použité obrázky: obr.č.24- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vodn%C3%AD_kolo.jpg Volně šiřitelné obr.č.25- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:TidalStream_Tidal_Farm_Pic.JPG Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license obr.č.26- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ctyrkolak.jpg obr.č.27- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:James_Watt_by_Henry_Howard.jpg obr.č.28- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dampfmaschinen2_brockhaus.jpg?uselang=cs obr.č.29- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Walschaerts_motion_frame.png obr.č.30- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Dieselrainbow.jpg Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license obr.č.31- http://commons.wikimedia.org/w/index.php?title=File:MG_0052.tif&page=1 obr.č.32- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:4StrokeEngine_Ortho_3D_Small.gif obr.č.33- http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Diesel-smoke.jpg Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Použitá literatura: BRADÁČ, Jan. KOLÁŘ, Miroslav a kol. Přírodověda pro 5. ročník. ČLOVĚK A TECHNIKA. Všeň: Nakladatelství ALTER, 1996. ISBN 80-85775-58-1. s. 3 – 14. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.