CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Soli nad zlato.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
Kyseliny a zásady.
SOLI RZ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
CHEMICKÉ VLASTNOSTI NEROSTŮ
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy
I.A skupina.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
Významné halogenidy Mgr. Helena Roubalová
CZ.1.07/1.1.10/
SOLI VE STAVEBNICTVÍ.
HYDROXIDY tříprvkové sloučeniny, které obsahují hydroxidové anionty OH- vázané na kationty kovu K I (OH) -I hydroxid draselný Na I (OH) -I.
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Neutralizace Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
CH_105_ Halogenidy_Halogenidy
Zopakuj si vzorce a názvy
Sloučeniny vápníku Mgr. Jitka Vojáčková.
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
18.1 Výskyt, použití a vlastnosti vybraných solí
Vypracovala: Mgr. Eva Ratiborská ZŠ Trávník, Přerov.
Křemík Mgr. Jitka Vojáčková.
SOLI Stavební materiály
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
Soli Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
Významné soli kyslíkatých kyselin
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
HALOGENIDY. Halogenidy jsou dvouprvkové sloučeniny halogenů s jinými kovy, kde halogen má oxidační číslo -I Jejich název je dvouslovný: - podstatné jméno.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiří Hajn Název DUM: Soli (zástupci) Název sady: Chemie – 8. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Anotace: Prezentace je určena k výkladu a procvičení učiva chemické sloučeniny, hydroxidy v 8. ročníku a opakování učiva v 9. ročníku. Období: září - prosinec.
Sklo, keramika, stavební pojiva. Sklo Vzniká roztavením a opětovným ztuhnutím nerostných surovin Nemá pravidelnou krystalovou strukturu = je amorfní Pevný.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_15_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_19 _4_RISKUJ_SOLI Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CH09 Název školy Církevní střední odborná škola Bojkovice Husova 537, Bojkovice
Předmět:chemie Ročník: 2. ročník učebních oborů Autor: Mgr. Martin Metelka Anotace:Materiál slouží k výkladu učiva týkajícího se průmyslových hnojiv a.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití solí TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
5)Uhličitany, 6)dusičnany, 7)sírany, 8)fosforečnany
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
AUTOR: Mgr.DANUŠE LEBDUŠKOVÁ
Zásady.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Soli.
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy, vodík
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Mineralogický systém Dusičnany
Transkript prezentace:

CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ Autorem materiálu je Ing. Jitka Hadamovská ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35, okres Příbram Inovace školy – Dobříš, EUpenizeskolam.cz

VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ

Halogenidy Chlorid sodný = kuchyňská sůl výskyt: nerost - kamenná sůl nepostradatelný pro živočichy dochucování jídel konzervace masa a zeleniny chemická surovina – elektrolýzou se získá vodík, chlor, hydroxid sodný výroba mýdel, sody, odstraňování námrazy na komunikacích

Chlorid draselný draselné hnojivo výroba mýdel Chlorid a bromid stříbrný snímkování v lékařství

Sírany Síran sodný výroba skla a pracích prášků Síran měďnatý = modrá skalice poměďování výroba barev postřiky proti plísním Síran vápenatý = sádrovec pálením se z něj vyrábí sádra

Dusičnany Dusičnan draselný = sanytr výroba střelného prachu, hnojivo Dusičnan sodný výroba hnojiv (ledky) Dusičnan stříbrný = lápis kožní lékařství

Uhličitany Uhličitan sodný = soda – výroba skla a pracích prášků Uhličitan draselný = potaš - výroba skla a pracích prášků Hydrogenuhličitan sodný = jedlá (=zažívací) soda Uhličitan vápenatý nerost kalcit, hornina vápenec výroba páleného vápna struskotvorná přísada při výrobě železa vápnění kyselé půdy

Průmyslová hnojiva = chemické látky, jejichž pomocí se do půdy dostávají potřebné prvky nutné pro růst rostlin Rozdělení: Dusíkatá ( NaNO3, KNO3) Draselná (KCl, K2SO4) Fosforečná superfosfát Vápenatá Kombinovaná

= chemicky pevný roztok různých křemičitanů a některých oxidů kovů Sklo = chemicky pevný roztok různých křemičitanů a některých oxidů kovů Výroba: suroviny: sklářský písek SiO2 oxid křemičitý Na2CO3 uhličitan sodný Na2SO4 síran sodný potaš K2CO3 uhličitan draselný CaCO3 uhličitan vápenatý

pomocné suroviny: čeřiva, kaliva, barviva přídavné suroviny: skleněné střepy, struska, horniny Pracovní postup: rozemletí surovin promísení sklářský kmen tavení křemičitany (z SiO2) čeření foukání, lití, tažení

Keramika = výrobky zhotovené vypalováním keramické směsi (jíly, hlíny, kaolín) Porcelán nejušlechtilejší keramický výrobek suroviny: kaolín, křemenný písek Jemná keramika obyčejné talíře, umyvadla, kachlíky Obyčejná keramika potrubí, dlaždice Hrubá keramika cihly, střešní tašky, drenážní trubky, květináče

Zdroj:   KARGER, I.; PEČOVÁ, D.; PEČ, P.; Chemie I pro 8. ročník základní školy a nižších ročníků víceletých gymnázií. 1.vyd. Olomouc: PRODOS, 1999. ISBN 80 – 7230 – 025 – 3. s. 76 - 82