Podnikání na Internetu organizace internetu letní semestr 2004 Jana Holá II.
Aplikace Internetu World Wide Web služba umožňující přenos a prohlížení internetových stánek – všech přístupných hypertextových dokumentů (často bývá zaměňováno označení web s internetem) Elektronická pošta služba přenosů textových souborů s možností přiložení nejrůznějších typů souborů File Transfer Protocol přenos souborů možnost stahování nejrůznějších souborů (dowload z FTP serverů) Diskusní skupiny, komunity Telnet, Gopher méně uživatelsky příjemné
Internetový protokol Pravidla pro přenos informací mezi serverem a klientem shrnuje přenosový internetový protokol TCP/IP (Transmission Control Protocol/Internet Protocol) TCP na straně odesílajícího dělí data do segmentů, protokol IP vytváří se segmentu pakety (datagramy) obsahující adresu odesílatele a cílového místa. Pakety jsou posílány směrovači na uvedenou adresu. Výchozí server dostane zprávu od koncového serveru, až paket dorazí na místo. TCP/IP obsahuje pevně nastavené parametry, které řídí instrukce při přenosu, např. TTL (time to live) počet přeskoků mezi směrovači (optimalizace ve Windows 32 a 64) Přenosová rychlost v kb/s, je závislá na kvalitě spojení, při posílání nebo stahování (šířka pásma) je podílem osminásobku velikosti souboru v kB a doby přenosu v sekundách), používání komprimačníach a antivirových programů TCP/IP obsahuje různé aplikace –FTP File Transfer Protocol, pro přenost souborů –SMTP Simple Mail Transfer Protocol pro přenos ů –MIME Multipurpose Internet Mail Extensions pro přenos ů
Služba www Přenos a prohlížení stránek Uživatelsky orientována, s multimediálními prvky Nadstavbou je prohlížeč – browser –Microsoft Internet Explorer –Netscape Communication HTTP Hypertext Transfer Protocol
Globální elektronický archiv „Internet je knihovnou, která je spravována anarchisty“ –bez centrální autority –bez centrálního katalogu –bez systému třídění Denně přibývá cca 2 mil hypertextových dokumentů Na Internetu cca 10 mld stránek Obsah je tvořen –80 % komerčních informací –6% vědecký charakter informací –3% zdravotnických informací –vládní dokumenty, instituce, náboženství, osobní stránky a další Využívání informací uložených na Internetu vždy řeší 2 základní problémy –Zobrazení dokumentu (vývoj jazyka HTML) –Vyhledatelnost informace (meta informace – zřizování databází o dokumentech, pravidla v indexování hypertextových dokumentů)
Hypertext a HTML HTML Hypertext Markup Language, soubory HTML jsou jednoduché textové soubory s vloženými kódy, které označují formátování a hypertextové odkazy (The HTML Writers Guild –konvenční lineární psaní textu –nelineární hypertext umožňuje tvorbu interaktivní stránky (tvorba formulářů, možnost vpisování, zaškrtávání) –formuláře na –Site map pro orientaci na stránce Hypertextové odkazy spojují části textu, grafické prvky a multimediální prvky, jiné webové stránky přes URL, ve tvarech
Domény a URL IP adresa je 32bitové číslo, ve tvaru 4 dekadických čísel v hodnotách 0 až 255,oddělených tečkami a určuje adresu umístění webového serveru např Doménové jméno místo IP adresy (dom.přípona) URL Uniform Recource Locator, adresy jednotlivých HTML souborů (instrukce pro prohlížeč, aby nalezl hypertextový soubor – dokument ve složce na serveru)
Doménové jméno Převod doménových na numerické adresy, které jsou užívány směrovači, zajišťuje DNS Domain Name Systém Registrace doménového jména, zajištění přes ISP, roční zpoplatnění (spolupráce s CORE, Council of registrars) Nejčastěji komerční názvy, ochrana firmy a jejích produktů (registrace i v jiných než národních doménách) –Název firmy –Název výrobku, služby, činnosti Registrace v -.cz CZ.NIC systémem více registrátorů info Doménové jméno max. 26 znaků, angl.písmena bez diakritiky, číslice a pomlčka –Fyzická osoba –Právnická osoba
Vrcholová doména Dvojpísmenné zkratky států -.cz -.jp Třípísmenné přípony původně pro USA, dnes specifikace organizace –.com (commercial)-.gov (government) –.net (networking)-.org (non-profit org.) –.edu (education-.mil (military) Další zavedené domény –.shop-.firm-.info-.biz –.rec-.arts-.nom-.name Používání subdomén např. hitachi.co.jp
Doménové jméno – součást firemního marketingu Vytvoření doménového jména (názvy firem, výrobků, činnosti..) Doménové jméno v marketingové komunikaci (logo, prezentace www …) Registrace doménového jména Ochrana doménového jména Registrace ve vyhledávacích katalozích Banerová reklama