Slovní hodnocení a jeho využití na alternativních školách Nikola Tůmová Nikola Tůmová
Slovní hodnocení Stejná váha jako známkování Stejná váha jako známkování Konkrétnější Konkrétnější Objektivnější Objektivnější Hodnotí schopnosti a dovednosti Hodnotí schopnosti a dovednosti Hodnotí pokrok dítěte Hodnotí pokrok dítěte Zpětná vazba Zpětná vazba
Rizika slovního hodnocení Stop nálepkám Stop nálepkám Nesrovnávat Nesrovnávat Pozor i na pochvaly Pozor i na pochvaly
Alternativní školy Specifičnost obsahu vzdělávání Specifičnost obsahu vzdělávání Organizace výuky Organizace výuky Hodnocení výsledků žáka Hodnocení výsledků žáka Princip svobody Princip svobody „školy hrou“ „školy hrou“ Osnovy MŠMT Osnovy MŠMT
Alternativní školy Montessori školy Montessori školy Waldorfské školy Waldorfské školy Dalton Dalton
Hodnocení ve školách Montessori Práce s chybou a pochvalou Práce s chybou a pochvalou Nezávislost na pochvale Nezávislost na pochvale Nemít strach z chyby Nemít strach z chyby Pracovat pro vlastní uspokojení Pracovat pro vlastní uspokojení Nehodnotit ale POPISOVAT Nehodnotit ale POPISOVAT Vedení k sebehodnocení Vedení k sebehodnocení Vysvědčení se slovním hodnocením Vysvědčení se slovním hodnocením
Hodnocení ve Waldorfských školách Všestranný rozvoj dětí Všestranný rozvoj dětí Spolupráce nad soutěživostí Spolupráce nad soutěživostí Vysvědčení se slovním hodnocením Vysvědčení se slovním hodnocením Výchova svobodných lidí Výchova svobodných lidí
Dalton V ČR výuka v blocích V ČR výuka v blocích Volnost, samostatnost, spolupráce Volnost, samostatnost, spolupráce Procvičování a opakování Procvičování a opakování Portfolia Portfolia
ZŠ Londýnská Svobodná Základní Škola Svobodná Základní Škola Integrace výuky jednotlivých předmětů Integrace výuky jednotlivých předmětů Práce s různými zdroji informací Práce s různými zdroji informací Partnerský vztah Partnerský vztah Spolupráce s rodiči Spolupráce s rodiči Rozvoj schopnosti spolupráce Rozvoj schopnosti spolupráce Týden = základní časová jednotka Týden = základní časová jednotka
Hodnocení na ZŠ Londýnská Slovní hodnocení: Slovní hodnocení: - zdůrazňuje individuální pokrok žáka - popisuje konkrétní zvládnuté oblasti - podněcuje k dalšímu rozvoji
Hodnocení na ZŠ Londýnská Průběžné ústní hodnocení: Průběžné ústní hodnocení: - během činnosti (motivace) - zpětná vazba na konci činnosti - individuální rozhovory dle potřeby
Hodnocení na ZŠ Londýnská Průběžné písemné hodnocení: Průběžné písemné hodnocení: - min. 2x za pololetí - může mít i grafickou podobu-> vzdálenost mezi dosahovanou a očekávanou úrovní
Hodnocení na ZŠ Londýnská Sebehodnocení žáků: Sebehodnocení žáků: - ústní i písemná forma - zařazováno průběžně - hodnocení práce ve skupině
Hodnocení na ZŠ Londýnská Výstupní hodnocení: Výstupní hodnocení: - možnosti žáka a jeho nadání - předpoklady pro další vzdělávání/uplatnění - chování v průběhu školní docházky - významné skutečnosti
Závěr Slovní hodnocení x známkování Slovní hodnocení x známkování Oboje má klady i zápory Oboje má klady i zápory Pokud není přímo stanoveno, záleží na dohodě Pokud není přímo stanoveno, záleží na dohodě
Zdroje nu=ped-owa nu=ped-owa nu=ped-owa nu=ped-owa incipy.php incipy.php incipy.php incipy.php o=klisty13_montessori o=klisty13_montessori o=klisty13_montessori o=klisty13_montessori
Zdroje