KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co se mají žáci ve škole naučit ? Doplňující pedagogické studium pro učitele Mgr. K. Starý.
Advertisements

Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
Vzdělávání a jeho kategorie
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Soubor vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot Kompetence potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro.
Memorandum o celoživotním učení
KURIKULÁRNÍ REFORMA RÁMCOVÉ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY et al.
Kurikulární projekty Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku Bc. Studium kombinované 2010.
Vývoj konceptu kompetencí v celoživotním učení a vzdělávání – teoretická východiska a aplikace v neformálním vzdělávání PhDr. Michaela Tureckiová, CSc.
Pedagogické kompetence 6. října 2014 Caroline Kearney vedoucí manažerka projektů & analytička vzdělávání.
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Jazykové vzdělávání v kontextu Lisabonského procesu Schopnost komunikovat v cizích jazycích - jedna ze základních dovedností občana Evropy.
YOUTHPASS (Pas mládeže) externí spolupracovníci ČNA.
Jako příklad uznávání neformálního vzdělávání Ing. Petra Nakládalová, ČNA Mládež YOUTHPASS.
YOUTHPASS (Pas mládeže) Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro Vysílající a Hostitelské organizace)
Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Lisabonské cíle vzdělávání v evropském a národním kontextu Praha, – Praha.
YOUTHPASS Pas mládeže Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro dobrovolníky)
YOUTHPASS Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Každá (základní) škola má mít přehled o svých vzdělávacích výsledcích.
PAS MLÁDEŽE Akce 1.1 – Výměny mládeže (organizátorům)
(komentovaný přehled)
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta
Výzkumný ústav pedagogický v Praze PhDr. Jaroslav Jeřábek, CSc. Rámcové vzdělávací programy jako cesta zkvalitňování vzdělávání v ČR.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Průřezová témata klíčových kompetencí
Kongres 2006 Pardubice Poradenské služby v evropských souvislostech Ing. Zuzana Freibergová Národní vzdělávací fond Národní informační středisko pro poradenství.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Ing. Eva Bartoňová, náměstkyně ministra, skupina finanční, právní a správy úřadu, MŠMT.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
PAS MLÁDEŽE Youthpass Akce 2 – Evropská dobrovolná služba (pro mentory)
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
Prioritní osa 4 Podpora celoživotního učení a rovného přístupu ke kvalitnímu vzdělávání jednání Řídicího výboru Operačního programu Výzkum,
MU Brno Od Memoranda k Helsinskému komuniké Moravská zemská knihovna Mgr. Jana Nejezchlebová.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Personální plán pro podnikatelský plán
Studijní návštěvy LifeLongLearning Programme Eva Síkorová, odbor politiky zaměstnanosti MPSV.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Podporujeme zájem o odborné vzdělávání Helena Úlovcová Národní ústav odborného vzdělávání Konference Budoucnost odborného školství, Praha,
Přechod žáka ze ZŠ na SŠ SPŠ Ostrov Stručný program setkání 7:30-8:30  příprava ve třídách (otázky pro diskusi, vyzvednutí prac.oděvů, poučení.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
9. Tvorba individuálního plánu
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
9. Tvorba individuálního plánu
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Květen ’19 VYUČOVACÍ PROCES Kurikulum. Výukové cíle, klíčové kompetence. Obsah vzdělávání - učivo. Jitka Jursová.
Transkript prezentace:

KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze Research Institute of Education in Prague

Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz Rozvíjet klíčové kompetence ve společnosti založené na znalostech Strategický cíl 1.2 Lisabonského procesu identifikovat klíčové kompetence a zajistit jejich integraci do kurikulí zpřístupnit osvojení klíčových kompetencí každému, tedy i méně nadaným žákům, žákům se speciálními vzdělávacími potřebami, žákům, kteří předčasně opouští vzdělávací systém, a dospělým podpořit validitu klíčových kompetencí u širší veřejnosti a usnadnit tak další vzdělávání a zaměstnatelnost občanů Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Identifikace klíčových kompetencí v rámci Lisabonského procesu Při identifikaci klíčových kompetencí byly sledovány tři priority: osobní naplnění a rozvoj jedince v průběhu celého života aktivní občanství a zapojení se do společnosti zaměstnatelnost jedince Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Pojetí klíčových kompetencí v rámci Lisabonského procesu Vychází především z práce DeSeCo (OECD), iniciativy ASEM a zkušeností jednotlivých států s tvorbou kurikulárních dokumentů Klíčové kompetence jsou chápány jako přenosný a multifunkční soubor vědomostí, dovedností, postojů a hodnot, které potřebuje každý jedinec pro své osobní naplnění a rozvoj, pro zapojení se do společnosti a budoucí úspěšnou zaměstnatelnost Základy těchto klíčových kompetencí by měly být osvojeny v průběhu povinné školní docházky a měly by vytvářet východisko pro další vzdělávání v rámci celoživotního učení Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Oblasti klíčových kompetencí doporučené v rámci Lisabonského procesu Kompetence vztahující se ke konkrétním disciplínám/vyučovacím předmětům Komunikace v mateřském jazyce Komunikace v cizím jazyce Matematická gramotnost a kompetence v oblasti přírodních věd a technologií Informační a komunikační technologie Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Oblasti klíčových kompetencí doporučené v rámci Lisabonského procesu B. Kroskurikulární (nadpředmětové) kompetence Učit se učit Interpersonální, interkulturní a sociální kompetence a kompetence občanské Podnikatelské dovednosti Kulturní rozhled Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz Ukázka specifikace klíčových kompetencí Kompetence UČIT SE UČIT pro žáky na konci etapy povinného vzdělávání Jedná se o kompetence nezbytné pro organizaci a řízení vlastního učení (samostatně i ve skupině), pro získávání, zpracovávání, hodnocení a integraci nových znalostí a pro schopnost aplikovat tyto kompetence v různých situacích a kontextech, včetně samotného učení a řešení problémů doma, ve vzdělávacím procesu, v práci a ve společnosti. Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Kompetence UČIT SE UČIT /Ukázka specifikace/ vědomosti dovednosti postoje vlastní učební strategie: osvědčené metody učení, vlastní schopnosti a dovednosti a slabé stránky „time-management“: organizace vlastního učení pozitivní postoj k učení jako prostředku obohacování života a činností člověka orientace v dostupných příležitostech k dalšímu vzdělávání schopnost získávat nové znalosti a propojovat je s již osvojenými vlastní motivace k učení a důvěra ve vlastní schopnosti … samostatnost, vytrvalost při učení přizpůsobivost, flexibilita schopnost koncentrovat se na práci a učení používat (včetně vlastní produkce) multimediální prostředky … Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Některá zásadní doporučení pro implementaci klíčových kompetencí Chápat osm oblastí klíčových kompetencí jako společný základ pro evropské systémy vzdělávání a odborné přípravy Vést školy a učitele k tomu, aby vytvářeli vlastní vzdělávací programy, které by odpovídaly potřebám místních regionů Vzdělávat učitele a ostatní pedagogické pracovníky v tom, jak u žáků zajistit osvojování klíčových kompetencí Upřednostnit rozvoj klíčových kompetencí na poli vzdělávání a zaměstnanecké a sociální sféry v celé společnosti Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz

Důsledky pro vzdělávání v ČR Princip dvoustupňové tvorby kurikula - Státní úroveň: rámcové vzdělávací programy - Školní úroveň: školní vzdělávací programy Začlenění klíčových kompetencí do rámcových vzdělávacích programů Propojenost klíčových kompetencí se vzdělávacím obsahem zaručující jejich osvojení - posílení mezioborového přístupu ve vzdělávacích oblastech a oborech - činnostní pojetí očekávaných výstupů a učivo Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze hucinova@vuppraha.cz