Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozmnožování rostlin Opylení, oplození
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
VY_32_INOVACE_Př-b 6.,7.16 Anotace: Prezentace podle obrázků seznamuje se stavbou květu a květenství, vysvětluje mechanismus opylení, oplození. Vzdělávací.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
ČÁSTI TĚLA ROSTLIN DÍL 2. Květy a plody.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Opylení a oplození rostlin
Rozmnožování rostlin Opylení
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
VYŠŠÍ ROSTLINY III. – jejich znaky krytosemenné rostliny Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Stavba rostlinného těla
Rozmnožování rostlin Mgr. Helena Roubalová
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
AUTOR: Ing. Helena Zapletalová
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Květy a plody rostlin Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.20
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
PROČ ROSTLINA KVETE Při opylení je pylové zrno přeneseno u nahosemenných rostlin na nahé vajíčko nebo u krytosemenných rostlin na bliznu pestíku. Květy.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
KVĚT rostlinný orgán, sloužící k ……………………………………….
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Květ a květenství autor: David Hainall.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Cíl: seznámení se stavbou, druhy a funkcí
ROZMNOŽOVÁNÍ ROSTLIN Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_BIO_591.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
OPYLENÍ a OPLOZENÍ VY_52_INOVACE_B1 – 20 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
VĚDOMOSTNÍ HRA JE TO PRAVDA, NEBO NE. VYŠŠÍ ROSTLINY II
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ROSTLINNÉ ORGÁNY 1.VEGETATIVNÍ KO Ř EN STONEK LIST 2.GENERATIVNÍ KV Ě T SEMENO PLOD PRÝT VY_32_INOVACE_Bi1r0115 Mgr. Jan Marek.
Rostlinné orgány KVĚT Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
KRYTOSEMENNÉ ROSTLINY (Magnoliophyta)
KVĚTENSTVÍ.
Člověk a jeho svět 4. ročník
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Nahosemenné rostliny rostliny semenné
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Opylení a oplození Stavba rostlinného těla vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Stavba kvetoucí rostliny Jméno autora:Mgr. Kateřina Kačmárová Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):04/2013 Ročník:čtvrtý Tematická oblast:Naše příroda.
Pohlavní orgány Květ a květenství
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
zpracovaný v rámci projektu
Opylení a oplození u rostlin
Název prezentace (DUMu):
VY_52_INOVACE_23_ Stavba těla semenných rostlin
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
AUTOR: Lenka Hrnčířová
Transkript prezentace:

Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: Opylení, oplození Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

OPYLENÍ, OPLOZENÍ

Opylení -přenesení pylového zrna na bliznu Jak / jakým způsobem? -hmyzem (rostliny hmyzosprašné, hmyzosnubné) -větrem (rostliny větrosprašné, větrosnubné) -v tropech opylují i kolibříci nebo netopýři kolibřík:

Jak se liší pylová zrna rostlin větrosnubných od pylových zrn rostlin hmyzosnubných ? větrosnubná rostlina: pylová zrna drobná, hladká, větší počet hmyzosnubná rostlina: pylová zrna větší, lepkavá, na povrchu různé výčnělky pro lepší přichycení na tělo hmyzu rostliny lákají opylovače : -barvou, vůní, sladkým nektarem str. 85, „Víš, že...“ – 1,2

cizosprašná rostlina - pyl. zrna přenesena na jinou rostlinu téhož druhu samosprašná rostlina - pyl. zrna přenesena na stejnou rostlinu - výjimečně obr. str. 84

Co je ALERGIE ? -přecitlivělost organismu na nějakou látku Jak se říká alergii na pylová zrna? -senná rýma Je způsobena pylem rostlin větrosnubných nebo hmyzosnubných ? -větrosnubných (líska, bříza, trávy,...) Jak se tato alergie projevuje? -rýma, pálení a slzení očí, napuchnutí obličeje, kýchání,...

Oplození -splynutí samčí a samičí pohlavní buňky -pyl. zrno klíčí → vzniká pylová láčka, která prorůstá čnělkou do semeníku -2 samčí pohl. buňky (v láčce) splynou s vajíčkem → → zygota ( = oplozené vajíčko) ↓ zárodek nové rostliny Druhá samčí pohl. buňka buď zanikne (jehličnany) nebo se z ní vytvoří výživné pletivo pro zárodek.

vajíčko → semeno obal vajíčka → osemení (= obal semene) semeník → plod obr. str. 85

Proč pokojové rostliny, které odkvetou, většinou nevytvoří plody? - květy nebyly opyleny Jakým způsobem bude opylen velký, voňavý, barevný květ s množstvím sladké šťávy? - hmyzem

Zdroje: Dobroruka L., Gutzerová N., Havel L., Kučera T.: Přírodopis II, Scientia, Praha, 1998, ISBN Čížková V.: Učební úlohy z biologie, Olomouc, 2003, ISBN Švecová M., Toběrná V.: Botanika, ČGS, Praha, 1998, ISBN