Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: Opylení, oplození Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
OPYLENÍ, OPLOZENÍ
Opylení -přenesení pylového zrna na bliznu Jak / jakým způsobem? -hmyzem (rostliny hmyzosprašné, hmyzosnubné) -větrem (rostliny větrosprašné, větrosnubné) -v tropech opylují i kolibříci nebo netopýři kolibřík:
Jak se liší pylová zrna rostlin větrosnubných od pylových zrn rostlin hmyzosnubných ? větrosnubná rostlina: pylová zrna drobná, hladká, větší počet hmyzosnubná rostlina: pylová zrna větší, lepkavá, na povrchu různé výčnělky pro lepší přichycení na tělo hmyzu rostliny lákají opylovače : -barvou, vůní, sladkým nektarem str. 85, „Víš, že...“ – 1,2
cizosprašná rostlina - pyl. zrna přenesena na jinou rostlinu téhož druhu samosprašná rostlina - pyl. zrna přenesena na stejnou rostlinu - výjimečně obr. str. 84
Co je ALERGIE ? -přecitlivělost organismu na nějakou látku Jak se říká alergii na pylová zrna? -senná rýma Je způsobena pylem rostlin větrosnubných nebo hmyzosnubných ? -větrosnubných (líska, bříza, trávy,...) Jak se tato alergie projevuje? -rýma, pálení a slzení očí, napuchnutí obličeje, kýchání,...
Oplození -splynutí samčí a samičí pohlavní buňky -pyl. zrno klíčí → vzniká pylová láčka, která prorůstá čnělkou do semeníku -2 samčí pohl. buňky (v láčce) splynou s vajíčkem → → zygota ( = oplozené vajíčko) ↓ zárodek nové rostliny Druhá samčí pohl. buňka buď zanikne (jehličnany) nebo se z ní vytvoří výživné pletivo pro zárodek.
vajíčko → semeno obal vajíčka → osemení (= obal semene) semeník → plod obr. str. 85
Proč pokojové rostliny, které odkvetou, většinou nevytvoří plody? - květy nebyly opyleny Jakým způsobem bude opylen velký, voňavý, barevný květ s množstvím sladké šťávy? - hmyzem
Zdroje: Dobroruka L., Gutzerová N., Havel L., Kučera T.: Přírodopis II, Scientia, Praha, 1998, ISBN Čížková V.: Učební úlohy z biologie, Olomouc, 2003, ISBN Švecová M., Toběrná V.: Botanika, ČGS, Praha, 1998, ISBN