Přístupy k osobnosti Škola:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
proces komunikace Škola:
Advertisements

Emoce Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov11 Autor Mgr. et Mgr.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Psychologické směry Psychologie.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Temperament, charakter
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
Psychologie osobnosti
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
sociální psychologie Škola:
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
VNÍMÁNÍ Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov04 Autor Mgr. et.
Pozornost, vědomí Škola:
Socializace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov42 Autor Mgr.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 32 Číslo.
ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY PROSTŘEDNICTVÍM ICT PROJEKT: CZ.1.07/1.5.00/
PSYCHICKÉ JEVY.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov13 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
TYPOLOGIE OSOBNOSTI.
Analytická psychologie
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Psychologie a komunikace Základní pojmy v psychologii
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Hlubinná psychologie MILANA REICHLOVÁ.
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
Osobnost – situace – predikce chování
Psychologie osobnosti
DETERMINISMUS PSYCHIKY OSOBNOSTI Různá pojetí teorie osobnosti
Teorie vzdělávání dospělých
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Sociální psychologie osobnosti
Psychické procesy, stavy a vlastnosti
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
FIREMNÍ KULTURA.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Diagnostika osobnosti Seminář 6 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města.
Osobnost Psychologická charakteristika. Definice osobnosti Nositel lidské psychiky Individuální jednota člověka, jednota jeho duševních vlastností Psychologický.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Teorie a přístupy v SP. Podmínky atestace Písemný test.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychodynamický přístup
Nevědomí.
Analytická teorie Carl Gustav Jung.
Dějiny psychologie současná psychologie.
Transkript prezentace:

Přístupy k osobnosti Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/34.0981, VY_32_INOVACE_nov15 Autor Mgr. et Mgr. Jitka Nováková Vzdělávací obor: Psychologie Tematická oblast: Obecná psychologie Téma: Přístupy k osobnost i Určeno pro: 1. ročník středních pedagogických škol, kvintu gymnázia Vytvořeno dne: 31. 8. 2013 Klíčová slova: osobnost, přístupy k psychologii osobnosti, Freud, ego, superego, id, Jung Metodický popis: rozsah 1 vyučovací hodina; prezentace obsahuje výklad přístupů k popisu osobnosti v rámci psychologie, na konci je zpětná vazba, zda žáci tématu porozuměli;

osobnost funguje jako integrovaný celek, individuálně typický, ve svých charakteristických rysech relativně stabilní; modely osobnosti – konstrukty, jak popsat konkrétní osobnost jedince

přístupy v psychologii osobnosti způsoby, jak popsat konkrétní osobnost jedince A) přístup typologický – zařadit do typů; B) přístup dynamický – působení psychických sil; C) přístup faktoriální – různá míra faktorů; D) systémová teorie integrace osobnosti – osobnost tvořená různě propojenými systémy;

A) přístup typologický; Kretschmer: 1) pyknik – cyklothym 2) astenik – schizothym 3) atletik – ixothym

Jung – podle přístupu k realitě a dominance základních psychických funkcí 1) extravert 2) introvert a) racionalita b) prožívání c) senzitivita d) intuice

B) přístup dynamický Freud – vnitřní síly: a) vědomé (racionální) – vrchol ledovce; b) podvědomé (fixované) – myšlenky, rozhodnutí, zážitky, konflikty dříve uvědomované, zapomenuté; c) nevědomé (pudové) – představy, zkreslené obrazy skutečnosti a přání – silný motivační vliv;

Freud – model superego – princip dokonalosti, vědomé i nevědomé, zvnitřněné zákazy a omezení; ego – princip reality, vědomé i předvědomé, racionální, proces uspokojení potřeb, testování reality, přání porovnána s realitou a přizpůsobena; id – princip slasti, nevědomé, temná nepřístupná část, chaos, iracionální, uspokojení;

Freud – model superego – princip dokonalosti; ego – princip reality, široké rozpětí – zdravá osobnost, prostředník – kompromisy mezi požadavky id a zákazy superega; id – princip slasti;

Jung extravert 2) introvert senzitivita racionalita prožívání intuice

Jung senzitivita – citlivost na vnější podněty, vnímání racionalita – kognitivní fce prožívání – emoce intuice – citlivost na vnitřní podněty, kreativita

Jung, struktura psyché: kolektivní nevědomí – archetypy; osobní nevědomí – komplexy; ego, vědomé já; bytostné Já;

Jung, struktura psyché: kolektivní nevědomí – zděděné, nejhlubší společný jmenovatel, mysl lidstva; archetypy – obsahují jádro představy, významu nebo zvláštního vzorce chování; osobní nevědomí – získané, z citů, myšlenek, zážitků, které byly zapomenuty, vytěsněny, potlačeny; komplexy – psychické prvky, které se vymkly kontrole osobního vědomí;

Jung, struktura psyché: ego, vědomé já – odpovědné za trvalou identitu osoby, chování, uvažování, cítění, rozhodování a snažení, v úzkém kontaktu s bytostným Já; bytostné Já – prvotní základ psyché, hloubka je nezjistitelná, katalyzátor vnitřního růstu osoby, podporuje vyváženou syntézu vědomých a nevědomých procesů;

Berne, strukturální analýza – tři úrovně Ega: dítě dítě dospělý dospělý rodič rodič

C) přístup faktoriální „ Big Five“ stabilita – labilita, aktivita – pasivita, submisivita – dominance, citovost – rozumovost, extraverze – introverze

D) systémová teorie integrace osobnosti; interakční systémy: a) senzorický, b) motorický, c) kognitivní, d) afektivní, e) stylový, f) hodnotový; roviny procesu integrace: senzomotorická (a+b), adaptivní učení – transformační (c+d), úroveň organizujícího jáství – integrativní (e+f);

seřaď Freudův model princip reality racionální; princip slasti, iracionální, požadavky na uspokojení; princip dokonalosti, zákazy a omezení; id ego superego superego princip dokonalosti, zákazy a omezení; ego princip reality racionální, prostředník; id princip slasti, iracionální, uspokojení;

seřaď Freudův model nevědomé; vědomé i nevědomé; vědomé i předvědomé; superego princip dokonalosti; vědomé i nevědomé; ego princip reality; vědomé i předvědomé; id princip slasti; nevědomé;

seřaď Jungův model funkce: senzitivita, racionalita, prožívání, intuice senzitivita – vnější podněty racionalita – kognice prožívání – emoce intuice – vnitřní podněty

Použité zdroje PLHÁKOVÁ, A.: Učebnice obecné psychologie, Academia, Praha 2005. ISBN 80-200-1387-3 VÁGNEROVÁ, M.: Základy psychologie, Karolinum, Praha 2005. ISBN 80-246-0841-3 osobní poznámky ze studia Psychologie na FSS MU Brno Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora.