SZP v ČR po roce 2013, výhled a porovnání se současností pro AGROFÓRUM 2012 Ing. Jan Dejl Ředitel odboru pro přímé platby (MZe) jan.dejl@mze.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

XV. Celostátní finanční konference
BSP Kick off meeting, June 16 03
Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
Program rozvoje venkova na období
Program rozvoje venkova na období
Chmelařský kongres Praha 2008
PF UK, Možné změny SZP, implikace pro české zemědělství a venkov – jak je naše zemědělství multifunkční? Doucha, T. (VÚZE Praha) 1.Očekávané/možné.
Financování sociálních služeb
Agrofórum 2012 přímé platby po roce 2013
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Změny v podpoře pro období Ing. Marian Piecha, Ph.D., LLM | generální ředitel Brno, 8. října 2013.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Přehled realizovaných plateb a opatření k urychlení proplácení projektů financovaných z ROP Střední Morava 2. září 2009 Olomouc 8. září 2009 Zlín Výroční.
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Evropské fondy a Česká republika v období 2007–2013: náš pohled Podporováno z Evropského fondu pro regionální rozvoj Investice do vaší budoucnosti Praha,
Potraviny na trhu v ČR. DPH na potraviny v ČR a okolních státech ČR v roce 2007 = 5% ČR v roce 2013 = 15% Polsko = 5% Litva = 5% Francie = 5,5 % Nizozemsko.
Co je nového v evropských fondech Datum: Místo: Ostrava David Sventek.
Podpora v rámci Programu rozvoje venkova v období
Chronologie vývoje nové SZP v období
Finanční prostředky pro příští programové období prosince 2006 Ing. Bohdan Hejduk, náměstek ministra.
Potravinová bezpečnost a soběstačnost Co změní novela zákona o potravinách? Žofínské fórum Marian Jurečka ministr zemědělství 16. října 2014.
Pracovní skupina Dopravní politika Dopravní sektorové strategie 2. fáze.
Aktuální vývoj v oblasti DPH Blanka Mattauschová
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova ČR na období Olomouc Šumperk
SZP Společná zemědělská politika prof. Ing. Magdaléna Hrabánková, CSc., prof. h.c. Ekonomická fakulta, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích.
Pracovní jednání k problematice mléka Praha Odbor živočišných komodit Ministerstvo zemědělství ČR.
MUDr. Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ POLITIKY STABILNÍ ELEKTŘINA ZA PŘIJATELNOU CENU AKTUALIZACE STÁTNÍ ENERGETICKÉ.
„Kontrola stavu“ reformy Společné zemědělské politiky: Legislativní návrhy Generální ředitelství pro zemědělství a rozvoj venkova Evropská komise.
Aktuální situace v zemědělském a potravinářském resortu Miroslav Toman, ministr zemědělství Žofínské fórum.
Svaz měst a obcí České republiky a zákon o rozpočtovém určení daní Ing. Oldřich Vlasák předseda.
4/6/20151 České potravinářství a reformovaná SZP EU v období Seminář, Pardubice 2012 Ing. Tomáš Kreutzer.
Připravenost České republiky na zavádění opatření strategie Evropa 2020 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek ministra průmyslu a obchodu © 2010 Ministerstvo.
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
Reforma společné zemědělské politiky po roce 2014 a její nastavení v ČR z pohledu ZS ČR Ing. Martin Pýcha Zemědělský svaz ČR.
Venkov a zemědělství po vstupu do EU Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.Doc. RNDr. Antonín Věžník, CSc.
Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí 27. listopadu 2008 Důchodová reforma.
Návrh novely zákoníku práce předložený vládě Svaz průmyslu a dopravy ČR souhlasil s návrhem novely zákoníku práce Stanovisko ze dne 31. března 2011.
Příprava programového období Aktuální proces přípravy programového období Zpracoval: Nazim Afana Datum: duben 2013.
Bilance prvního roku ve vládě a plány na nejbližší období Marian Jurečka Praha, ministr zemědělství.
Blanická 3, Olomouc, tel.: fax.: web: portál: Žofínské fórum.
Zemědělský svaz České republiky EKOTOXA s.r.o. Cross compliance 5 - Přístup ke cross compliance Spolufinancováno Evropskou unií Evropský Zemědělský fond.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Výzkumný ústav živočišné výroby, v.v.i.
Společná zemědělská politika Transformace organizací v resortu.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Program rozvoje venkova a problematika DPH Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace
Program rozvoje venkova ČESKÉ REPUBLIKY na období 2007 – 2013.
Čeští zemědělci, ostrůvek uprostřed Evropy
Chceme konkurenceschopné a stabilní zemědělství a potravinářství? Ing. Miroslav Toman, CSc. prezident Agrární komory ČR a Potravinářské komory ČR.
Návrh reformy SZP Evropská komise předložila návrh reformy SZP pro období po roce Účelem tohoto návrhu je posílit konkurenceschopnost, udržitelnost.
Dr. Frank Schadlich/ Ing.Jiří Petr
Nástroje dotační politiky pro zemědělce hospodařící udržitelným způsobem Ing. Pavel Sekáč náměstek ministra zemědělství Sekce pro společnou zemědělskou.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Revize rozpočtu EU a budoucnost kohezní politiky EU Ing. Jan Gregor Ministerstvo financí ČR Expertní seminář Reforma kohezní politiky – aktuální vývoj.
Program rozvoje venkova aktuální stav implementace Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Program rozvoje venkova Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Dotační politika Bělá Ing. Ladislav Bittner. Ing
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Svítání na lepší časy. Odrazilo se naše zemědělství ode dna?
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
ODRAZILO SE NAŠE ZEMĚDĚLSTVÍ ODE DNA? Ing. Zdeněk JANDEJSEK, CSc.
Pěstování RRD na zemědělské půdě
Aktuality ve vyjednávání v Bruselu k SZP 2020+
Za rovné podmínky pro české zemědělce
Transkript prezentace:

SZP v ČR po roce 2013, výhled a porovnání se současností pro AGROFÓRUM 2012 Ing. Jan Dejl Ředitel odboru pro přímé platby (MZe) jan.dejl@mze.cz

Úvodem i v době ekonomické krize dosahuje české zemědělství a potravinářský průmysl slušných ekonomických výsledků (2011 – nejvyšší souhrnný zisk od 1998) vzrůstající trend orientace na výrobu komodit s malou přidanou hodnotou (RV i ŽV) obzvláště znepokojující - některá odvětví živočišné výroby (prasata, drůbež, vejce), přestože v podmínkách ČR existují předpoklady pro konkurenceschopnou produkci celkový objem agrárních dotací činil v roce 2011 téměř 35 miliard Kč vzrůstající závislost našeho zemědělství na dotacích snaha MZe zajistit efektivnější přerozdělování dotací směrem k pracovně i technologicky náročnější produkci, zejména živočišné

Úvodem zmíněné charakteristiky našeho zemědělství nesmí být záminkou k zachování statu quo - nutnost koncepčních změn v dohledné době probíhající reforma Společné zemědělské politiky EU na léta 2014-2020 je podstatnou součástí našeho pracovního nasazení s cílem obhájit zájmy našich zemědělců nastavit optimálně podmínky pro čerpání přímých plateb prostředky ze SZP využívat pro podporu růstu (inovace, investice) a přispět tak ke zvýšení produktivity práce v ČR a tím i ke konkurenceschopnosti odvětví více se zaměřit na doposud málo využívanou podporu z prostředků EU na propagaci českého zboží na trzích EU, ale i významně na třetích trzích podpora politiky kvality zvýšení počtu pracovních příležitostí na venkově

Obecně k reformě SZP EK dne 12. 10. 2011 představila legislativní balíček k budoucímu směřování SZP jehož součástí jsou: návrh nařízení o přímých platbách návrh nařízení k rozvoji venkova návrh nařízení k SOT již schválený návrh upravující nařízení č.73/2009 pro rok 2013 (modulace, top – up) diskuse k reformě SZP v kontextu předložených legislativních návrhů začaly za PL PRES v říjnu 2011, následně za DK PRES, současné CY PRES usiluje o dosažení dohody Rady o částečném obecném přístupu (spíše nepravděpodobné)

Obecně k reformě SZP aktuální stav projednávání: reforma SZP na programu všech ministerských zasedání v 2. pol.2012 současně – projednávání na půdě EP optimistický předpoklad – uzavření dohody -pol. 2013, může být i později návazně – příprava prováděcích předpisů (v lepších případě 2. polovina 2013) příprava české legislativy – musí probíhat paralelně (úprava zákona o zemědělství, jednotlivá nařízení vlády)

Obecně k reformě SZP ČR se na všech platformách snaží o co nejlepší výchozí pozici pro české zemědělství jednoduchost, transparentnost, spravedlivost, snížení administrativních nákladů a zároveň zvyšování konkurenceschopnosti SZP je klíčovým tématem současnosti s velkými dopady na budoucnost našeho zemědělsko- potravinářského sektoru vznik pracovních týmů Grémia i pravidelné organizování kulatých stolů, na kterých se aktivně podílejí zástupci nevládních organizací – což napomůže jednotnému postupu při prosazování zájmů našich zemědělců

Výhled 2014 - 2020 - přímé platby návrh nařízení o přímých platbách na roky 2014 – 2020 zavádí pro všechny členské státy v rámci I. pilíře vícesložkový systém založený na platebních nárocích základní platba ozelenění (greening) – 30 % obálky schéma pro malé farmáře – až 10 % národní obálky platba pro mladé farmáře – až 2 % národní obálky možnost vymezení až 5 % obálky na oblasti LFA a také dobrovolné vázané podpory až do výše 10 % návrh také zavádí definici aktivního farmáře a zastropování přímých plateb – capping

Výhled 2014 - 2020 - přímé platby cílem ČR je nastavit nový systém tak, aby odstraňoval historické nerovnosti a umožňoval spravedlivý přístup ze strany všech členských států čl. 22 – interní konvergence (CZ, HU, SK, LT, LV, RO paper - doplnit možnost využití i pro NČS, zohlednit SSP, STP, čl. 68 a Top – Up poskytnuté v roce 2010) čl. 23 – nastavení národní rezervy (zejména možnosti využití rezervy) opatrný přístup k návrhům na zachování aktuálně aplikovaných platebních nároků v regionálních systémech SPS

Výhled 2014 - 2020 - přímé platby ve světle zjednodušení SZP ČR podporuje také diskusi o ozelenění (greening), jehož opatření by měla být dobrovolná a spíše motivačního charakteru, přičemž sankce za případné nesplnění požadavků na ozelenění by neměla přesáhnout výši samotné greeningové platby v tomto smyslu ČR usiluje o agrotechnickou a ekonomickou logiku navržených opatření se snahou zamezit zhoršení konkurenceschopnosti evropských zemědělců

Výhled 2014 - 2020 - přímé platby v rámci greeningu ČR podporuje: navýšení limitu pro diverzifikaci plodin a EFA na 1/3 průměrné výměry podniku v daném ČS stejně také vyčlenění podniků s poměrem travních porostů (TP) nad 70 % výměry podniku zachování travních porostů ČR chápe návrh na sledování na úrovni farmy či regionů v rámci nastavení opatření EFA nesmí dojít ke snížení zemědělské produkce zahrnutí ploch nevyžadujících hnojení dusíkem a plnící stabilizační opatření (luskoviny, víceleté pícniny na orné půdě a jetelotrávy), či plochy, na kterých jsou plněna AEO

Výhled 2014 - 2020 - přímé platby ČR usiluje, aby nedošlo ke stanovení maximálního stropu plateb (capping) nesouhlas s jakýmikoliv opatřeními, která rozlišují úroveň podpory dle uměle zvolených kritérií zavedení cappingu by znamenalo nárůst byrokracie a narušení konkurenceschopnosti u definice aktivního zemědělce považuje ČR za podstatné umožnit prostor pro  flexibilitu na národní úrovni s ohledem na rozdílné podmínky v  jednotlivých členských státech

Výhled 2014 - 2020 - přímé platby ČR podporuje řešení schémat pro malé a mladé zemědělce s ohledem na národní specifika a tedy v rámci národní flexibility z pohledu členského státu jako dobrovolná možnost využití podpory spojené s produkcí ČR vítá a podporuje, nicméně budeme trvat aby, možnosti vymezené návrhem EK, byly nastaveny v rámci rovných podmínek pro všechny ČS podpora BG paperu (možnost NČS vyčlenit nad 10 % obálky)

Výhled 2014 - 2020 - přímé platby návrh upravující nařízení Rady (ES) č. 73/2009 o poskytování přímých plateb zemědělcům v roce 2013 původní návrh EK zaváděl pouze mechanismus úpravy plateb pro rok 2013 s rovnocenným účinkem jako modulace a čisté stropy tento text byl revidován a nově byly doplněny následující body: začlenění EP do rozhodování o finanční disciplíně v čl. 1 (2) delegování pravomocí na EK pouze na 1 rok nové lhůty včleněné do čl. 68 (8) a 69(1) NČS bylo umožněno poskytování národních doplňkových plateb i v roce 2013 kompromisní návrh byl schválen v prvním čtení za CY PRES a 31. 7. 2012 byl zveřejněn v OJ pod číslem 671/2012

Výhled 2014 - 2020 - rozvoj venkova Nový rámec pro II. pilíř SZP – rozvoj venkova V období 2014 - 2020 bude PRV spadat do nového rámce spolu s dalšími programy strukturálních fondů a ENRF, a to ve vazbě na zastřešující Strategii EU 2020 Strategie pro rozvoj venkova a zemědělství bude součástí tzv. Partnerské dohody

Výhled 2014 - 2020 - rozvoj venkova Cílení podpor bude podle 6 priorit EU: Podpora přenosu znalostí a inovací v zemědělství, lesnictví a venkovských oblastech Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a životaschopnosti zemědělských hospodářství Podpora pro organizaci potravinového řetězce a řízení rizik v zemědělství Obnova, zachování a posílení ekosystémů závislých na zemědělství a lesnictví Podpora efektivního využívání zdrojů a přechod na nízkouhlíkové hospodaření v zemědělství, potravinářském odvětví a v lesnictví Podpora sociálního začleňování, redukce chudoby a hospodářského rozvoje venkovských oblastí

Výhled 2014 - 2020 - rozvoj venkova Kroky přípravy PRV pro programové období od roku 2014: probíhají meziresortní jednání (příprava podkladů na Partnerskou smlouvu) diskuse potřeb s nevládními organizacemi v rámci kulatých stolů i pracovních skupin současně probíhá komunikace vůči EK ohledně nastavování právních předpisů paralelně s projednáváním předpisů k SZP probíhá projednávání Víceletého finančního rámce aktuální disponibilní částka pro II. pilíř SZP je cca 90 mld. EUR národní obálka zatím není stanovena - bude určena na základě objektivních kritérií a rozpočtu pro období 2007-2013, lze předpokládat nižší částku, než pro stávající období

Současnost - 2012 SAPS celkem – cca 19 mld. Kč sazba SAPS - 5 387,30 Kč výplata zálohových plateb od 16. 10. 2012 ve výši 50 % doplatky budou vypláceny od 1. 12. 2012 platby Top - Up – celkem 0,5 mld. Kč platba na chmel platba na přežvýkavce platba na chov ovcí, popřípadě na chov koz platba na chov krav bez tržní produkce mléka platba na zemědělskou půdu platba na brambory pro výrobu škrobu

Současnost - 2012 speciální podpora podle článku 68: Krávy s tržní produkcí mléka = 474 720 884 Kč Tele masného typu = 222 677 955 Kč Bahnice, popřípadě kozy pasené na travních porostech = 36 006 135 Kč Brambory pro výrobu škrobu = 45 527 757 Kč Chmel = 21 203 612 Kč

Současnost - 2012 modulace přímých plateb 2012 pro staré ČS – čl. 7 NR 73/2009 = modulace jednotné platby nemodulují se farmy s PP < 5 tis. € částky PP 5 tis.€ - 300 tis.€ = modulace 10% částky PP nad 300 tis.€ = další 4% (tedy 14%) pro nové ČS (tedy i ČR) = v roce 2012 mají nárok na 90% = proto je nezbytné toto promítnout do modulace proto modulace u částek nad 300 tis.€ = 4 % při kurzu 25,141 CZK/€ = 7 542 300 Kč

Rok 2013 modulace přímých plateb 2013 v červenci 2012 – novela NR 73/2009 – nařízení EP a R 671/2012 řeší modulaci 2013 (NR 73/2009 vůbec modulaci po roce 2012 neřešilo) součást kompromisu = zachování úrovní modulace z roku 2012 pro nové ČS – i v roce 2013 modulace pouze u částek nad 300 tis.€ na úrovní 4% (ačkoli úroveň PP dosáhne 100%) pro staré ČS – zůstávají úrovně 10 a 14% pro částky PP nad 5 a 300 tis. €

Současnost - 2012 modulace top-up 2012 říjen 2011 – EK předložila PD = nutnost realizovat modulaci u top-up v nových ČS nemá přímou souvislost s modulací SAPS!! podle výkladu čl. 132 NR 73/2009 – nové ČS v roce 2012 dosáhnou stejné úrovně PP jako staré ČS

Současnost - 2012 modulace top-up 2012 individuálně na farmu = celkový součet PP (SAPS, zvláštní platba dle čl. 68 NR 73/2009, oddělená platba na cukr a oddělená platba na rajčata) + Top-Up částka PP+top-up > 5 000 € = modulace 10% z částky přesahující tuto úroveň částka PP+top-up > 300 000 € = modulace dalšími 4% (tedy celkem 14%) modulovaná částka se odečítá od částky top-up 5 tis.€ = 125 705 Kč 300 tis.€ = 7 542 300 Kč

Současnost - 2012 legislativní rámec top-up 2012 státní rozpočet 2012 na top-up = 0 Kč v průběhu roku = podařilo se získat 0,5 mld. Kč novela NV č.112/2008 Sb. (NV č. 332/2012 Sb.) = realizace top-up 2012 zpětné zařazení zem. půdy – eliminace dopadů modulace termín podání žádosti 1.11.2012 do 28.2.2013 předložit nápočty na KBTPM zveřejnění sazeb do 30.4.2013

Rok 2013 top-up 2013 původně bez možnosti realizovat top-up 2013 (100% úroveň obálky z fondů EU) 7/2012 – novela NR 73/2009 - nařízení EP a R 671/2012 ta umožňuje novým ČS v novém čl. 133a tzv. Přechodnou vnitrostátní podporu pro odvětví, pro která byly v roce 2012 schváleny top- upy podmínky poskytování totožné s rokem 2012 tedy vč. modulace

Děkuji za pozornost.