Osídlování a vytváření Evropy v raném středověku

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počátky osídlení našeho území
Advertisements

PŘÍCHOD SLOVANŮ SÁMŮV KMENOVÝ SVAZ
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
RANÝ STŘEDOVĚK.
Sámův kmenový svaz 623 – 658 n.l..
Situace ve starověkém Římě ve 4. a 5. století n. l.
Shrnutí učiva raného středověku
Stěhování národů Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s vymezením pojmu středověk, pojmy a informacemi o období.
VZNIK STÁTŮ VE STŘEDNÍ EVROPĚ
Arabové a jejich výboje
Opakování Středověk se dělil na tři období – napiš která.
Stěhování národů ● tímto pojmem se označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (barbarských kmenů), které probíhaly koncem starověku a počátkem středověku.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Území dnešní České republiky
Stěhování národů a barbarské státy
Raný středověk 5. – 11. století
Příchod Slovanů do Evropy
Zánik západořímské říše
Opakovací otázky BARBAŘI GERMÁNi ŘÍMANÉ AVAŘI KELTOVÉ HUNOVÉ
Vytváření středověké evropy
Byzanc, arabská říše Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 7. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o byzantské a arabské říši.
Jaké téma podle vás budeme dnes probírat?
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Středověká Anglie, Svatá říše římská
Velkomoravská říše pro 4. ročník ZŠ
VY_32_INOVACE_154.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Raný středověk (Stěhování národů)
Časové vymezení pojmu středověk Stěhování národů
Osídlení Čech v raném středověku
Stěhování národů Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
VY_32_INOVACE_151 pro 4. ročník ZŠ Člověk a jeho svět – Lidé a čas – Nejstarší dějiny ČR – Příchod Slovanů duben 2011Mgr. Hana Patschová.
Území dnešní České republiky
VY_32_INOVACE_2D.7.07 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 7. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Základní rysy západoevropské, byzantské a islámské kultury
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: 32_01Sada: 02 Ověření ve výuce: Vlastivěda Datum: Třída:
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
Doba římská Germáni Zdroj:
Francká říše.
Franská říše 7. ročník.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
Středověk Stěhování národů Mgr. Jakub Němec VY_32_INOVACE_D1r0102.
Slované.
Registrační čísloCZ.1.07/1.4.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Šablona číslo: Název výukového materiálu: Tematický okruh:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
EU peníze středním školám
Stěhování národů Pojmem stěhování národů se obvykle označují rozsáhlé migrace obyvatelstva (tzv. barbarských kmenů a jejich skupin), které probíhaly.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Druh učebního materiálu
Starověký řím 6. ročník NG.
KELTOVÉ na našem území.
AUTOR: Mgr. Linda Tůmová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_D_19
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá Název materiálu: VY_32_INOVACE_ D.7.A.07_samova _rise Datum: Ročník: sedmý Vzdělávací.
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_10
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
Slované 7. ročník.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Starověký Řím Povrch a obyvatelstvo
DĚJEPIS – 7. ročník Číslo DUM: VY_32_INOVACE_08
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Vlastivěda – obrazy ze starších dějin
RANÝ STŘEDOVĚK (5. stol – konec 12. stol.)
"první významný stát ve středověku"
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
Francká říše.
Transkript prezentace:

Osídlování a vytváření Evropy v raném středověku O příchodu Slovanů a kočovnících, kteří v této době ohrožovali Evropu Osídlování a vytváření Evropy v raném středověku

Orientace na mapě Pojmenujte a ukažte významné ostrovy a poloostrovy ve Středomoří a státy v Evropě Pyrenejský poloostrov – Vizigoti, Apeninský poloostrov – Langobardi, Francie – Frankové, Burgundi, Německo – Bavoři, Durynkové, Sasové, příchod Slovanů do Evropy Které 2 slavné starověké říše se zde rozkládaly Řecko, Řím Co se s těmito říšemi stalo Řecko ovládla Makedonie – panovníci Filip a Alexandr, Řím se rozpadl na Z a V římskou říši Jak se jmenovala římská provincie na území dnešní Francie, kdo ji ovládl Galie, Caesar

Ukazujeme na mapě, orientace http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f4/AntikeGriechen1.jpg/330px-AntikeGriechen1.jpg

Ukazujte na středověké mapě Evropy http://www.zkola.cz/zkedu/contentimages/21315/mapa1.jpg

Pracujeme s mapou na straně 7 Kdo osídlil Evropu ve 4. – 6. století – říkejte dnešní státy a kmeny, které je osídlily Pyrenejský poloostrov – Vizigoti, Apeninský poloostrov – Langobardi, Francie – Frankové, Burgundi, Německo – Bavoři, Durynkové, Sasové Kdo ovládl východní Středomoří a postupně i severní Afriku Byzantská říše Která území osídlili Slované, orientujte se podle řek Mezi řekami Vislou a Dněprem, Labem, Dunajem Kdo to byli Avaři, kdy a kam vpadli Kočovníci, po roce 550, do oblasti Podunají

Skupinová práce „Návštěvníci“ Pracujte s učebnicemi na stranách 8 – 9 1) Které kmeny ovládly Evropu, které z nich byly nejsilnější, který kmen pronikl do Říma, jak se tam choval 2) Kdo to byli kočovníci, jakým způsobem žili, které kočovné kmeny ohrožovaly Evropu a co způsobily 3) Kdy přišli Slované, na jaké skupiny se dělili, na kterých územích se jednotlivé kmeny usadily Zjištěné poznatky pak doplníte do následujícího zápisu

Osídlování Evropy Germánské kmeny: ______________________________________, v našich zemích _________________________________________ Vpád kočovných H____________ způsobil pohyb kmenů po Evropě = ____________________________________________________ Germáni pronikli i na území Z římské říše ( Řím zpustošili ____________________) a vytvořili zde nové říše – na území dnešního Š_____________, I______________, A____________, F____________ … Na počátku 6. století příchod S_____________________ - kmeny rozdělujeme na ___________________, ______________________ a __________________ - museli se bránit útokům kočovných A________________ Slované žili v rodech – kmenech – kmenových svazech Zpočátku si byli všichni rovni, později vzniká majetková nerovnost

Znázorněte, jak vznikl kmenový svaz Kdo stál v čele: Rodu- Kmene - Kmenového svazu- Zjistěte, které z činností vůdce kmenového svazu prospívaly všem a které hlavně jemu – poraďte se s učebnicí na straně 7

Postavení zemědělských rodin Čtení s porozuměním – strana 9 – poslední 2 odstavce Vysvětlete, jak došlo k rozpadu rodové společnosti

Podle čeho asi můžeme poznat, že si později nebyli všichni lidé rovni http://www.tyden.cz/obrazek/4b0269b372fab/kostra-4b0276f0ea30a_275x183.jpg http://www.tyden.cz/obrazek/201008/4c60ea49e65df/crop-2147-hrob.jpg http://mm.denik.cz/62/48/archeolog_vykopavky_210711_denik_clanek_solo.jpg http://img.radio.cz/pictures/archeologie/vykopavky1x.jpg

Opakujeme – doplňte pojmy a vysvětlete je G___________________ M__________________ V___________________ H___________________ A____________________ k____________________

Doma si vše zopakujte a napište si do sešitů: Kdo to byli barbaři – kdo tak byl původně označován, kdo je tak označován přeneseně Původně označení používané Ř_________ a Ř_____________ pro obyvatele žijící za h________________ jejich zemí - lidé, kteří neznají antickou vzdělanost Přeneseně – i dnes se používá jako označení pro lidi, kteří jsou : _______________________________________

Co jsme se dnes naučili, co jsme si zapamatovali