Metody modelování požadavků na IS Vývoj informačních systémů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1IT PVY Klasifikace programového vybavení Ing. Jiří Šilhán.
Advertisements

Projektové řízení Modul č.1.
Jan Syrovátka Jiří Hradský.  Výrobní program orientovaný na výrobu knih pro české i zahraniční nakladatele  Nabízí kompletní výrobu knihy od grafického.
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
HISTORICKÝ VÝVOJ 1900 Výrobková normalizace, vojenský průmysl
Operační systémy. OPERAČNÍ SYSTÉMY pomoc operátorovi, podpora vlastností reálného času, víceuživatelských a více úlohových systémů.
Zadání diplomové práce Kapacitní plánování výrobkových projektů.
Projekt EU Dotace Informační systém sloužící k čerpání dotací ze struktur Evropské unie. FIMU PV104.
Přínosy metodik  Větší produktivita a kooperace týmů  Komunikační standard  Specializace projektových týmů  Nezávislost na konkrétních řešitelích 
METODOLOGIE PROJEKTOVÁNÍ
Architektura IS.
LABORANT Analytická štúdia. Dátový model Funkčný model Sekvenčný diagram Diagram spolupráce Dynamický model.
SAP Ing. Jiří Šilhán.
Adéla Masopustová Alena Seifrtová Lukáš Hůla
Historické etapy vývoje managementu
Proces řízení projektu
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
 CONEO STRUKTURA PREZENTACE 1.Vymezení pojmu analýza tréninkových potřeb, přístup CONEO 1.Úrovně a metody ATP 2.Rozhraní zadavatel -dodavatel, vztahy.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
13AMP 9. přednáška Ing. Martin Molhanec, CSc.. Co jsme se naučili naposled ADA ADA Java Java.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Zavádění a údržba informačních systémů
Luděk Novák dubna 2006 Proč a jak řídit informační rizika ve veřejné správě.
Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze.
Aktivita č. 6 Návrh a zavedení systému řízení kvality Workshop Výsledky analytického šetření.
Možnosti modelování požadavků na informační systém
INFORMAČNÍ SYSTÉMY Semestrální projekt 2013/2014 Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
Pojmové vymezení. Proč pojmové vymezení? Spousta firem deklaruje svou projektovou orientaci Ve skutečnosti pouze používají několik metodik pro podporu.
Reinženýring cesta ke zvyšování výkonnosti státní správy s využitím procesního řízení Ing. Martin Čulík Notes CS a.s. Konference ISSS 2003 Hradec Králové.
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
Realizační tým ICZ duben 2005
Přednáška č. 1 Proces návrhu databáze
Jako součást informačního systému podniku
RNDr. Jana Sýkorová SOŠ a SOU technické, Třemošnice, Sportovní 322
B2 – Analýza požadavků a jejich zajištění Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v Moravskoslezském kraji a jeho realizace.
Rozhodovací procesy.
Základní rozdělení činností v podnikové informatice
Projekt z PA104 Richard Benkovský (139912, Jan Horák (143443, Miroslav Ligas (139542, Tomáš.
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Projektový cyklus, analýza SWOT
INFORMAČNÍ SYSTÉMY CVIČENÍ: Semestrální projekt Podmínky udělení zápočtu Ing. Roman Danel, Ph.D. Institut ekonomiky a systémů řízení.
1 Řízení implementace IS a SS* Šablony. 2 Vzorové postupy.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
6. Koncepce řízení projektů
ECM – Enterprise Content Management
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
Metodika řízení projektů
Výrobní faktory v podniku
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
PRINCeGON – metodika řízení projektů Ministerstva vnitra
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PROCESNÍ MODELOVÁNÍ AGEND VEŘEJNÉ SPRÁVY Rámcový návrh projektu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Systém managementu jakosti
Facility management jako součást efektivní správy společnosti
Tradiční metodiky vývoje softwaru
Tradiční metody vývoje softwaru
KPV/PIS Websol s.r.o. Jaroslav Plzák Lukáš Choulík Tomáš Kraus.
GaP a správa úvazků.
PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ V NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH
Základy projektování informačních systémů Jaroslav Šmarda
ORGANIZAČNÍ STRUKTURY
Transkript prezentace:

Metody modelování požadavků na IS Vývoj informačních systémů

Základní pojmy Projekt je časově ohraničené úsilí vynaložené s cílem vytvořit jedinečný výsledek (produkt). Proces je ucelený sled činností, který má na výstupu měřitelný výsledný produkt. Produkt může být hmotný (výrobek) nebo nehmotný (informace) nebo to může být služba. Pozn.: tedy třeba architektura IT

Zralost organizace Organizace, které realizují softwarové projekty, jsou na tuto činnost různě připraveny a vybaveny. Návrh IT architektury je založen na předchozích zkušenostech a informacích. Čím více jich organizace má, tím lépe je na realizaci projektu připravena. Z pohledu připravenosti organizace rozeznáváme několik úrovní a mluvíme v této souvislosti o úrovni zralosti organizace.

Základní úrovně zralosti organizace Počáteční - SW proces je prováděn ad hoc, příležitostně až chaoticky. Několik procesuje definováno, případné úspěchy závisí na osobním úsilí. Opakovatelná - Jsou zavedeny základní procesy řízení projektu. Je snaha opakovat procesy úspěšných projektů podobných aplikací. Definovaná - SW proces jak z hlediska řízení tak i z hlediska SI je dokumentován, standardizován a integrován do ostatních procesů organizace. Řízená - Jsou prováděna podrobná měření kvality SW procesu a produktu Optimalizovaná - Soustavné zdokonalování procesů využívá kvantitativní zpětnou vazbu z procesů a testů nových myšlenek a technologií.

Základní oblasti Při realizaci projektu je nutné sledovat tři základní oblasti: Lidé - práce s lidmi. Problém - pochopení řešeného problému. Špatným pochopením problému může vzniknout sice elegantní řešení, ale pro jiný problém Problém - pochopení řešeného problému. Špatným pochopením problému může vzniknout sice elegantní řešení, ale pro jiný problém Proces - sledování procesu. Proces je nutné připravit, naplánovat, kontrolovat a řídit.

Lidé Nejdůležitějším předpokladem pro úspěšný softwarový projekt je výběr vysoce kvalifikovaných odborníků.

Role lidí, kteří ovlivňují softwarový proces vrcholový management manažer projektu pracovnícizákazníci koncoví uživatelé

Úloha manažera projektu komunikace se zákazníkem plánování projektu řízení rozpočtu výběr řešitelů kontrola stavu projektu prezentace výsledků

Typy organizace týmu Problémy se řeší na vrcholové úrovni, vnitřní koordinaci řídí vedoucí týmu. Komunikace mezi vedoucím a týmem je vertikální. CC - řízené centralizovaná Je určen vedoucí týmu (případně vedoucí podskupin), který koordinuje úkoly. Řešení problému se provádí ve skupině. Komunikace mezi podskupinami a individui je horizontální. Vedle toho existuje ještě vertikální komunikace. CD - řízené decentralizovaná Rozhodnutí se provádí na základě skupinového konsensu. Komunikace uvnitř týmu je horizontální. DD - decentralizované demokratická

Jiné paradigma záleží na přirozeném dělení problému a organizuje členy týmu, aby pracovali na částech bez potřeby velké komunikace mezi sebou. Synchronní paradigma pokus strukturovat tým s určitým řízením jako v uzavřeném paradigmatu, ale s ponecháním volnosti v tvorbě jako v náhodném paradigmatu Otevřené paradigma uvolněná struktura, závislá na individualitách Náhodné paradigma struktura s tradiční hierarchií autorit (podobné CC) Uzavřené paradigma

Problém U řešeného projektu je nejdůležitější pochopit: –cíle projektu –rozsah projektu –alternativy řešení –technická omezení

Modely softwarového procesu lineární sekvenční model model prototypování RAD model přírůstkový model spirálový model model skládání komponent model souběžného vývoje formální metody techniky čtvrté generace

Lineární sekvenční model (model vodopád) Je to klasický životní cyklus. V 80. letech byl podroben kritice, která dospěla k formulování základních nedostatků, kterými jsou: reálné projekty zřídka kdy sledují jednotlivé kroky v předepsaném pořadí pro zákazníka je obtížné vyjádřit předem všechny požadavky provozuschopná verze bude k disposici až po delší době (může být už zastaralá) často dochází k prodlevám

Prototypování Slouží k pochopení požadavků na systémy, které nejdou dobře specifikovat předem. Prototypy, na kterých mají být modelovány nějaké vlastnosti systému, mohou být dělány s vědomím, že budou zahozeny. Tento model lze použít pro menší systémy

RAD = Rapid Application Development Je to lineární sekvenční model spočívající v extrémně krátkém vývojovém cyklu - do 3 měsíců. Model je určen pro dobře srozumitelné a dobře vymezené problémy, s malými riziky. Problém je rozdělen na samostatné moduly, které se rozdělí týmům. Při vývoji jsou využívány hotové softwarové komponenty.

Přírůstkový evoluční model Kombinuje lineární model s iterativní filosofií. Produkt se vytváří po částech (přírůstcích), které jsou funkční (na rozdíl od prototypu). První přírůstek je označován jako jádro. Model je vhodný pro malý tým a velký úkol, který se dá zvládnout v předem po částech, v domluvených termínech.

Spirálový evoluční model Model kombinuje prototypování se systematickým sekvenčním přístupem a opakováním na výším stupni zvládnutí problematiky. Je založen na prioritě tvorby verze s vyšší rizikovostí. Části s větší mírou rizika jsou realizovány drive. Nevýhodu modelu je, že nelze stanovit přesné termíny (při práci na zakázku), závisí na správnosti rizikové analýzy, náročné na zkušenost pracovníků (je nutné více kontrolních bodů, po každé analýze rizik). Je vhodný pro velké systémy.

Model skládání komponent (evoluční) Spirálový model, ale pro objektové technologie, který využívá skládání hotových komponent z knihovna tříd objektů.

Model souběžného vývoje (evoluční) Jednotlivé komponenty jsou vyvíjeny paralelně (vývoj je modelován jako paralelní procesy). Je vhodný např. pro klient/server aplikace.

Formální metody Spočívají na formálních specifikacích, podporují formální verifikaci programů. Nevýhody, které zatím brání praktickému nasazení je, že je drahý a časově náročný, je náročný na kvalifikaci vývojářů, je v něm obtížná komunikace s běžným uživatelem.

Techniky čtvrté generace Jsou založeny na programování na vysoké úrovni abstrakce. Výhodou je rychlý vývoj a zvýšení produktivity. Nevýhodou je, že některé prostředky jsou stejně složité jako klasické programovací jazyky, výsledný kód nemusí být dostatečně efektivní a údržba velkého systému může být problematická.

Dojem Neexistuje „nejlepší“ model popisu ani řešení problému Za perspektivní metodu vývoje softwaru považuji spojení CASE nástroje s modelem skládání komponent

Proces V procesu realizace softwaru jsou nejdůležitější následující faktory: výběr modelu propojení problému a procesu dekomposice (zjemnění) procesu

Závěry Podstatný vliv na management softwarových projektů mají 3P: Pracovníci musí být organizování do efektivních týmů, motivováni k vysoce kvalitní práci, koordinováni tak, aby dosáhli efektivní komunikace. Problém musí být definován v komunikaci zákazníka s realizátorem, rozdělen (dekomponován) na části a přidělen softwarovým týmům. Proces musí být přizpůsoben lidem a problému, vybrán vhodný model

Děkuji za pozornost.