Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
1. DoplŇte chybĚJÍCÍ SLOVA DO TEXTU
Advertisements

11 orgánových soustav Soustava kosterní, svalová, oběhová, dýchací, trávicí, kožní, vylučovací, pohlavní, endokrinní, nervová, smyslová.
Opakování - centrální nervová soustava
Mozek - slouží jako řídící centrum
Mozek Aleš Jůn, Dominik Šíba.
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Centrální nervová soustava
Nervová soustava funkce řídí činnost všech orgánů
Složka sady:EU III/2 č. 15 VY_32_INOVACE_Př.8.15
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
BIOLOGIE ČLOVĚKA nervové (reflexní) řízení
Nervová soustava CNS + mícha
Mozek. Mozek dutina lební 1500g reflexy (svaly obličeje, slinné žlázy) integrace a koordinace aktivit celého těla zvětšení nervové trubice v hlavovém.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
NERVOVÁ SOUSTAVA. NERVOVÁ SOUSTAVA STAVBA Základem je nervová buňka (neuron) CNS (centrální nervový systém) - mozek mícha PNS (periferní.
Centrální nervová soustava
Nervová soustava - udržuje a řídí vnitřní prostředí těla, udržuje vztahy mezi vnitřními orgány a mezi organismem a okolím - je tvořena: centrální nervovou.
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Mozkový kmen – truncus encephali
Aktivita č. 4: Biologie pod mikroskopem
NERVOVÁ SOUSTAVA II. VY_32_INOVACE_E2-18 AUTOR: Mgr. Iveta Bartošová
Centrální nervový systém
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
SOUSTAVA NERVOVÁ Dokonalý vývoj nervové soustavy umožnil savcům dosáhnout převahu nad ostatními obratlovci. Řídícím ústrojím těla savce je mozek Největší.
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
Nervová soustava ll Přírodopis Autor: Mgr. Irena Hudcová
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Nervová soustava.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
NERVOVÁ SOUSTAVA (NS) - stavba : - základem – neuron : Tělo Dendrity
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
DOMINIKA SVOBODOVÁ 4. UBZ LS 2006 PRAHA
Škola Střední průmyslová škola Zlín
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Soustava nervová 1. část.
Nervová soustava 2.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Bláhová Eva Název: VY_32_INOVACE_12B_14_Nervová soustava - mozek Téma:
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Nervová soustava II. Tematická oblast: Biologie člověka (1. ročník Krajinář)
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývoj a stavba mozku obratlovců Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Biologie - biologie živočichů Datum vytvoření21.
Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_NERVOVÁ SOUSTAVA ČLOVĚKA1_P1-2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
MOZEK A NERVOVÁ SOUSTAVA
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
BIOLOGIE ČLOVĚKA NERVOVÁ SOUSTAVA
NERVOVÁ SOUSTAVA III Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
MOZEK I VY_32_INOVACE_ března 2014
STAVBA A ČINNOST NERVOVÉ SOUSTAVY.
Název prezentace (DUMu): Nervová soustava
VY_32_INOVACE_08_PR_NERVOVÁ SOUSTAVA
Nervová soustava Páteřní mícha.
Název: VY_32_INOVACE_02_Mozek Škola: ZŠ a MŠ Komenského 103, Jilemnice
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0389 Název projektu: Moderní škola Název materiálu: VY_32_INOVACE_BIOLOGIE1_09 Tematická oblast: Biologie pro střední školy Ročník: 4 Datum dokončení: 12.1. 2013 Anotace: Podpora výukové hodiny, seznámení studentů s nervovou soustavou člověka Jméno autora: Mgr. Lenka Payerová

Nervová soustava soustava řídící vytváří chování organismu a komunikuje s okolím

Neuron

Rozlišena na : 1. CNS (centrální, ústřední) – mozek,páteřní mícha 2. PNS (periferní, obvodová) = nervy - jen spojuje smyslové orgány a výkonné orgány s CNS - mozkové a míšní a) dostředivé (senzitivní – ze smyslů do CNS) b) odstředivé (z CNS) motorické (k výkonným orgánům) autonomní (vegetativní) – sympatické a parasympatické

CNS Obaly : 1. mozek – lebka (lebeční dutina) - pleny ( meningy) : Tvrdá plena (dura mater) – mezi ní a kostí – cévy,nervy, tuk,vazivo Pavučnice (arachnoidea) – bezcévná Omozečnice (pia mater) – propletena cévami - štěrbina mezi měkkými plenami vyplněna mozkomíšním mokem (chrání před otřesy a nárazy,dostává se sem otvorem ve IV.mozkové komoře)

2.páteřní mícha okolo míchy – míšní vak (tvrdá plena) – cévnatá páteřní kanál – otvory v obratlech

Mozkomíšní mok Středem míchy prochází míšní kanálek, který ústí do dutiny v prodloužené míše – do IV. mozkové komory. Odtud vede Sylviův kanálek spojující IV. a III. komoru (ta je v mezimozku) I. a II. komora jsou v hemisférách koncového mozku. Mozkové komory a míšní kanálek obsahují mozkomíšní mok (likvor).

Stavba CNS 1. páteřní mícha 2. Mozek: A) prodloužená mícha B) Varolův most C) Mozeček D) Střední mozek E) Mezimozek F) Koncový mozek

Páteřní mícha

1.Páteřní mícha(Medulla spinalis) = provazec uložený v páteřním kanále - od otvoru týlního po 2. bederní obratel - podélné rýhy (neúplné rozdělení v pravou a levou polovinu) = přední a zadní zářez - uprostřed míšní kanálek - okolo kanálku šedá hmota – vybíhá v přední a zadní rohy tvaru H,motýlích křídel - bílá hmota = provazce rozdělené postranními rýhami

Řez mozkem

2.Prodloužená mícha (Medulla oblongata) spolu se středním mozkem tvoří mozkový kmen – zde začínají motorická a končí senzorická vlákna hlavových nervů navazuje v lebeční dutině na hřbetní páteř některé neurony jsou seskupeny ve shluky, kterým se říká jádra obsahuje životně důležitá centra jako dýchací a kardiovaskulární, podílí se také na řízení trávicí a vylučovací soustavy (centra retikulární formace)

centra reflexů zajišťujících polykání, slinění a obranné reflexy jako kašel nebo zvracení (nepodmíněné reflexy) – vůlí neřízené pohyby probíhají tu i důležité nervové dráhy (nějaké tudy jen probíhají, jiné jsou synapticky připojovány)

3. Varolův most (pons Varoli) tvoří nervové dráhy – vzestupné a sestupné centra řídící dýchání probíhají tu dráhy spojující mozkovou kůru s mozečkem retikulární formace = nervové buňky roztroušené mezi jádry mozkových nervů,propojuje šedou a bílou hmotu),aktivuje mozkovou kůru = udržuje bdělost (po ochabnutí → spánek) výstup trojklanného nervu

4. Mozeček (Cerebellum) senzoricko-motorické centrum koordinuje na základě různých informací motorickou aktivitu a udržování polohy a postoje,centrum reflexních pohybů signály do mozečku ze smyslových orgánů, motorických center 2 polokoule spojené mozečkovým červem povrch = šedá hmota (kůra mozečková) – zbrázděna závity, obsahuje Purkyňovy buňky = největší a nejsložitější buňky těla)

Mozeček

5.Střední mozek (Mesencephalon) procházejí jím významné vzestupné a sestupné nervové dráhy – stonky středního mozku jsou zde jádra III. a IV. hlavového nervu u savců jsou zde dva páry shluků nervových buněk – čtverohrbolí (funkce – centra zrakových reflexů a sluch) část středního mozku zvaná červené jádro se také účastní pohybu a postoje PM + VM + STŘ.M = mozkový kmen

6.Mezimozek (diencephalon) tvořen thalamy a nepárovým hypothalamem talamus – předstupeň mozkové kůry: krom čichových jím procházejí všechny smyslové dráhy motorická funkce udržuje mozkovou kůru v bdělém stavu podílí se na vytváření pocitu našeho vlastního já Hypothalamus - nejvyšší centrum řídící činnost vnitřních orgánů řízení tělesné teploty,hospodaření s H2O,výměna látková,regulace spánku a bdění

7. Koncový mozek U člověka mohutně vyvinut Shora kryje ostatní části 2 polokoule (hemisféry) spojené kalosním tělesem Povrch = šedá hmota – hluboké brázdy (gyrifikace) Členěn na laloky – čelní, temenní, týlní, spánkový

Na spodní ploše čelních laloků – čichový mozek V každé hemisféře I. a II. mozková komora

Kůra mozková Vývojově nejmladší a nejdokonalejší část mozku 2 – 5 mm Anatomicky se člení na okrsky 1. motorické – ústředí vědomých pohybů 2. kožní citlivosti – vnímá a analyzuje podněty z hmatových orgánů 3. sluchový 4. zrakový 5. chuťový a čichový

Laloky mozkové kůry

Zdroje JAROSZ, Quasar. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Neuron_Hand-tuned.svg POLARLYS. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Medulla_spinalis_-_Section_-_English.svg POLARLYS. Wikipedia.cz [online]. [cit. 3.2.2013]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Medulla_spinalis_-_Section_-_number.svg