Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Advertisements

Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů právnických osob Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně – opakování I Označení materiálu: VY_32_INOVACE_EKO.OA
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Andrea Havlíková Název materiálu: Reflexní masáže – zásady a provedení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Obvodová NS.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Petr Benda Název materiálu: Daně z příjmů fyzických osob - příklad Označení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základy účetnictví - rozvaha Označení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
MOTORICKÝ SYSTÉM Stavba Funkce.
Poranění míchy Olga Bürgerová.
Mícha Olga Bürgerová.
Centrální nervová soustava- mozek
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Mateřská škola, Základní škola a Praktická škola, Horní Česká 15, Znojmo EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění nervového systému – úvod do problematiky.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
aneb Živá telefonní ústředna
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Nervová soustava Stavba nervové buňky: nervová buňka = neuron
Nervová soustava - úvod
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
NERVOVÁ SOUSTAVA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 8. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy a informacemi o stavbě a funkci nervové.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
SACÍ A ROHOVKOVÝ REFLEX
TEMATICKÁ OBLAST: Biologie člověka s rozsahem pro ZŠ
Motorický systém, pyramidová dráha, syndromy (centrální parézy)
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola
DMO OLGA BÜRGEROVÁ.
- význam nádorových onemocnění
Řízení lidského těla Filip Bordovský.
NERVOVÁ SOUSTAVA II. ŘÍDÍCÍ CENTRUM.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Řídící soustavy Nervová a hormonální.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miroslava Kubicová Název materiálu: Velké míče 2. část Označení materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Bc. Romana Hlinecká Název materiálu: Vyšetření tělesné hmotnosti Označení materiálu:
Mícha Olga Bürgerová.
Stavba kůže. Stavba kůže Nervová soustava CNS umožňuje velmi rychlé reakce organizmu na rozmanité podněty zevního i vnitřního prostředí. Podněty-
Nervová soustava 1 CNS.
Funkce míchy.
Mícha.
Centrální a periferní paréza
Evokované potenciály - SEP, MEP
Jan Laczó Neurologická klinika UK 2. LF a FN Motol
Projekt: Moderní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_ Jméno autora: Mgr. Jana Matěnová Datum, období kdy byl.
SOMATOPEDIE PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.. UVEDENÍ DO PROBLEMATIKY zabývá se výchovou, vzděláváním a přípravou pro pracovní a společenské začlenění jedinců.
Funkce - řízení a kontrola organismu - koordinace mezi orgány - zprostředkovat vztah s okolím - duševní činnost.
NERVOVÁ SOUSTAVA.
Vývojové poruchy motoriky © Tom Vespa.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
DMO dětská mozková obrna
ŠABLONA 32 Centrální nervová soustava
Nervová soustava Páteřní mícha.
Autor: Bc. Renáta Bojarská Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_PŘÍRODOPIS
DMO (dětská mozková obrna)
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0188 Název projektu: Moderní škola Autor: Mgr. Miriam Zralá Název materiálu: Onemocnění centrálního nervového systému Označení materiálu: VY_32_INOVACE_MP.M4.1115 Datum vytvoření: 1. 9. 2013 Vzdělávací oblast: Aplikovaná masáž Ročník: čtvrtý – Sportovní a rekondiční masér Název školy: Střední škola, základní škola a mateřská škola pro zrakově postižené, Brno, Kamenomlýnská 2

Anotace Úvod do problematiky, anatomie a patologie kortikospinální dráhy, příznaky centrální obrny, lokalizace místa poškození.

Metodické pokyny Jedná se o teoretickou výuku, které musí předcházet znalost anatomie nervového systému člověka. K využití materiálu je nutný počítač s MS PowerPoint a projektor. Zrakově postiženým přenést prezentaci do ozvučených čtecích zařízení.

Zdroje PFEIFFER, Jan. Neurologie v rehabilitaci. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, a.s. 2007, 351 s. ISBN 978-80-247-1135-5. BERLIT, Peter. Memorix neurologie. [4. vyd.]. Praha: Grada Publishing, a.s , c2007, 447 s. ISBN 978-80-247-1915-3. Fotografie z archivu autorky

Onemocnění centrálního nervového systému

Kortikospinální dráha Onemocnění vzniká poškozením kortikospinální drahy (centrální motoneuron, pyramidový). Kortikospinální dráha začíná v gyrus precentralis frontálního laloku, prochází mozkovou hemisférou (capsula interna) a celým mozkovým kmenem. Na hranici mezi prodlouženou míchou a míchou se větší část 90% kříží a část 10% probíhá nezkříženě v předním míšním provazci. Tato menší část se rovněž kříží, ale až na úrovni segmentů. Kortikospinální dráha postupně končí ve výši určitých míšních segmentů u buněk zadního míšního rohu.

Kortikospinální dráha Neurity těchto buněk směřují do předních míšních rohů, kde končí u velkých motorických buněk. Při poškození dráhy vzniká centrální obrna.

Příznaky centrální obrny Snížení až ztráta svalové síly Snížení až vyhasnutí aktivní hybnosti Hyperreflexie svalová (zvýšené šlachové reflexy) Klonus – je projevem zvýšené reflexní dráždivosti Patologické reflexy Zvýšený svalový tonus ve smyslu spastické hypertonie Svalové atrofie nejsou přítomny nebo se objevují teprve při delším trvání poruchy. Jsou však jen malé.

Lokalizace místa poškození V závislosti od lokalizace místa poškození vznikají tyto příznaky: 1. Poškození mozkové kůry – vyvolává kontralaterálně tonicko – klonické křeče tzv. Jacsonovu motorickou epilepsii. Jde o křečovité, mimovolní záškuby začínající na jedné končetině (HK nebo DK) anebo na tváři při plném vědomí nemocného. Od epilepsie se liší tím, že křeče jsou vždy jednostranné a bez poruchy vědomí. Při poškození vzniká monoparéza anebo monoplegie. Při poškození dominantní hemisféry vzniká porucha řeči – motorická afázie = rozumí, ale nemluví. Nebo senzorická afázie = nerozumí ani nemluví.

Lokalizace místa poškození 2. Poškození capsula interna – vzniká centrální hemiplegie a příznaky centrální léze tvářového nervu. Ochrnutí jedné poloviny těla. 3. Poškození mozkového kmenu – vznikají hemiparézy, při kterých je na poškozené straně porucha některého hlavového nervu (3,7,12) a na druhé straně je hemiplegie. Tento klinický obraz vzniká protože kortikospinální dráha je poškozená ještě před zkřížením. Přítomné jsou i poruchy citlivosti.

Lokalizace místa poškození 4. Poškození míchy – dle výškové lokalizace vzniká obraz pentaplegie, tetraplegie, paraplegie.

Opakování Jak se nazývá dráha hybnosti? Kortikospinální dráha Ve kterém místě se kříží kortikospinální dráha? Na hranici prodloužené míchy a míchy U centrální obrny dochází k hypertonii nebo k hypotonii_ K hypertonii