Motorické (pohybové) dovednosti lze je definovat jako

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Lidská motorika Čtyři konstrukty vytvářejí lidskou motoriku
Obratnostní schopnosti
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
Rychlostní schopnosti (speed, Schnelligkeit)
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Pozornost - koncentrace pozornosti
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Přednáška č. 2 Teoretický základ tělesného pohybu
Taktická příprava Michal Lehnert.
Motorické schopnosti a motorické dovednosti
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Technická, taktická a psychologická příprava
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
Sportovní výkon – obsah, struktura Typologie sportovních výkonů
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
Sociální diferenciace
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Motorické schopnosti Motorické schopnosti jsou obecné kapacity jednotlivce, projevující se ve výsledcích pohybové činnosti, jinak jsou skryté, latentní.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Výkon a výkonnost Tělesná cvičení jsou základním prostředkem tělesné výchovy a sportu. Mají tři stránky : 1.strukturální- jde o fáze pohybu(cyklické,acyklické,kombinované)
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Rozhodování ve veřejné správě Přednáška M. Horáková.
VYUČOVACÍ PROCE S A JEHO FÁZE
TALENT ..
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Motorické schopnosti (Physical Abilities, Motorische Eigenschaften) Integrace vnitřních vlastností organismu, která podmiňuje splnění určité skupiny pohybových.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Měřické chyby – nejistoty měření –. Zkoumané (měřené) předměty či jevy nazýváme objekty Na každém objektu je nutno definovat jeho znaky. Mnoho znaků má.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Motorické učení a jeho fáze Marie Blahutková. Motorické učení Proces získávání pohybových dovedností pomocí opakování Docilita – schopnost motorického.
Zákony učení.
Univerzita Karlova v Praze Fakulta tělesné výchovy a sportu Katedra gymnastiky Gymnastika II. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem,
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Vypracoval: TOMÁŠ ZBOŘIL SENZOMOTORICKÉ UČENÍ. U č ení je celo ž ivotní proces, který se neustále vyvíjí a zdokonaluje. Vyzna č uje se komplexností a.
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Pedagogická diagnostika
jen pro vnitřní potřebu
VÝUKOVÉ METODY Výuková metoda je koordinovaný systém vyučovacích činností učitele a učebních aktivit žáka, který je zaměřen na dosažení učitelem stanovených.
Rozhodování jako manažerská funkce
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
OSNOVA PŘEDNÁŠKY: Charakteristika R, R jako důležitý faktor sportovních výkonů. Biologické základy R. Členění rychlostních schopností – druhy R. Tréninkové.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
Pohybové schopnosti a dovednosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS
Vybrané kognitivní procesy a sport
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
R Y C H L O S T Michal Lehnert.
Pedagogická psychologie
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Transkript prezentace:

Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Motorické (pohybové) dovednosti lze je definovat jako „učením získaný předpoklad správně, rychle a úsporně řešit určitý pohybový úkol“ (Čelikovský et al., 1990). Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost (způsobilost, připravenost) k pohybové činnosti k řešení pohybového úkolu a dosažení úspěšného výsledku)‏ Snabel a Thies 1993: Prostřednictvím učebních a cvičebních postupů na základě motorických schopností vytvořená, značně automatizovaná komponenta motorické činnosti Schmidt 2003: Způsobilost vyprodukovat určitý finální výsledek s maximem jistoty, minimem energie a minimem času.

Relace mezi pohybovými dovednostmi a schopnostmi Vztah je oboustranný a reciproční V procesu osvojování dovedností se rozvíjejí schopnosti Schopnosti jsou generalizované, dovednosti úkolově specifické Počet schopností je omezený (50), dovedností je nekonečný

Charakteristické rysy pohybové dovednosti 1. Maximum jistoty při dosahování cíle Rychtecký, Fialová 2000

2. Minimální výdej energie úspora vydávané energie, snižování volního úsilí 3. Dosažení cíle v minimálním čase

Hlavní součásti dovednosti Základem pohybové dovednosti je kombinace a interakce procesů senzorických, kognitivních a motorických. Jejich zastoupení je rozdílné

1. Procesy percepčně-senzorické: Zdroj informací: významný podíl vizuálního analyzátoru podíl sluchového analyzátoru podíl proprioreceptorů

2. Procesy kognitivní Hrají důležitou roli v rozhodování jak postupovat Význam kognitivní složky narůstá při změně prostředí

3. Procesy motorické Jsou předmětem senzomotorického učení, významné pro sport Závisí na kvalitě řešeného pohybového úkolu Jsou přístupné diagnostice

Klasifikačních systémů je více, rozhodují různá kritéria: Klasifikace PD Klasifikačních systémů je více, rozhodují různá kritéria: Složitost: Dovednost jednoduchá (sed) X Komplexní (dribling a střelba na koš) Angažovanost svalových skupin: Jemné (lukostřelba) X Hrubé (skok do výšky) Stálost prostředí: Otevřené (úpoly) X Uzavřené (gymnastika) Časové hledisko: Diskrétní - zřetelně odlišný začátek a konec (sed –leh) Sériové – mají odlišné pohybové akty (skok o tyči) Kontinuální – jednotlivé části se opakují (běh) Podle druhu sportů:

Osvojování PD Senzomotorické učení = množina vnitřních procesů spjatých s praxí či zkušeností vedoucí k dovedné činnosti Motorické učení je proces, v němž se nabývají, upřesňují, stabilizují, užívají a uchovávají motorické dovednosti.

Rychtecký, Fialová 2000

Fáze motorického učení Generalizace - v CNS důsledkem iradiace– do pohybu je zapojeno mnoho svalových skupin, aktivizují se i ostatní svaly (antagonisté), seznámení a první pokusy Diferenciace - v CNS iradiace je nahrazena koncentrací – souhyby mizí, počet zapojených svalů je menší, příliš mnoho energie, zpevňování, opakování pokusů Automatizace - v CNS stabilizace – pohyb je plynulý, ekonomický, obměňovat vnitřní i vnější podmínky učení, pohyby nejsou soustředěně sledovány Tvořivá koordinace – V CNS tvořivá asociace – příznačná pro otevřené dovednosti, tvořivost – kreaktivita dovednosti do osobního stylu

Charakteristické znaky osvojené PD Sloučení dílčích pohybů v jeden celistvý pohyb Odstranění nadbytečných pohybů a svalového napětí Optimalizace prostorových a časových parametrů pohybu Minimalizace zrakové kontroly a zvýšení pohybové kontroly Variabilita způsobu činnosti při změně podmínek

Druhy senzomotorického učení Imitační (cvič podle mě)– představa dovednosti se vytváří výhradně přes zrakový analyzátor Instrukční (cvič podle slovního návodu)- představa dovednosti se vytváří výhradně prostřednictvím instrukcí Zpětnovazebné (uč se ze svých chyb)– vychází z principu „pokusu a omylu“ Problémové (uč se sám hledáním řešení úkolu) – vyžaduje samostatnost a tvořivost. Každému praktickému pokusu předchází myšlenková analýza vzniklé problémové situace Ideomotorické (uč se pohybu ve svých představách) – podstatou je aktivace CNS pouhou „představou o pohybu“

Transfer (přenos)‏ Termínem transfer se označuje přenos dříve naučeného na jiné úlohy,na jiné situace, na jiné podmínky.Přenos umožňuje vzájemné ovlivňování učebních obsahů (dovedností) i učebních procesů. Teorie: a) generální faktor – obecná kvalita (schopnost),která se přenáší do nejrůznějších činností b) identických prvků – přenos jen tam,kde jsou totožné prvky (pocit míče)‏ c) teorie tvarová – přenos tam,kde se vyskytuje společný pohybový vzorec Základem přenosu je vzájemné propojení v CNS a schopnost vytvářet dočasné podmíněné spoje. Druhy transferu a) bilaterální – oboustranný-týká se činnosti symetrických tělesných orgánů b) pozitivní x negativní c) proaktivní x retroaktivní (dovednost A má vliv na dovednost B) x (jak dovednost A ovlivňuje dříve osvojenou dovednost B –kroky v házené a košíkové)

Testování a posuzování Diagnostika Testování a posuzování