IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU - 10-40 Anotace Prezentace, která se zabývá elektromagnetickým vlněním. Autor Mgr. Michal Gruber Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci znají druhy elektromagnetického vlnění a umějí ho využívat v praxi. Speciální vzdělávací potřeby Ne Klíčová slova Fyzika, laser, vlnová délka, frekvence, světlo Druh učebního materiálu Procvičení Druh interaktivity Kombinace Cílová skupina Žák Stupeň a typ vzdělávání Základní vzdělávání – 2. stupeň Typická věková skupina 12-15 let Celková velikost 5836,3kB/listopad-2011
Elektromagnetická vlna: Obr. 1 Vlnová délka – vzdálenost mezi sousedními vrcholy vlny.
Elektromagnetická vlna: Obr. 2
Přehled elektromagnetických vln: Obr. 3
Přehled elektromagnetických vln podle jejich frekvence ( kmitočtu ): Obr. 4 Kmitočet el. vlny : f = c / λ ( c = 3.108 m/s )
Rádiová stanice vysílá na frekvenci 88 MHz Rádiová stanice vysílá na frekvenci 88 MHz. Jaká je vlnová délka tohoto elmag. vlnění? f = 88 MHZ = 88.106 Hz c = 300000 km/s = 300.106 m/s λ = ? m λ = c/f λ = 300.106 / 88.106 m λ = 3,41 m Vlnová délka tohoto elektromagnetického vlnění je 3,41 m.
Anténa – vodič, kterým prochází střídavý proud o vysokém kmitočtu, vysílá elektromagnetické vlny: Obr. 5 Antény mohou také přijímat elektromagnetické vlny a měnit je na střídavý proud:
Druhy antén: K čemu se používají? Obr. 6 a,b,c,d
Druhy přijímacích a vysílacích antén: Obr. 7 a,b,c,d
Parabolické antény: K čemu se používají? Obr. 8 a,b Používají se například pro příjem satelitního vysílání v pásmu kolem 11 – 12 GHz, nebo jako antény radioteleskopů ke zkoumání elektromagnetického vlnění přicházejícího z vesmíru.
Pronikání elektromagnetických vln za překážkami a atmosférou Země: Obr. 9 a,b
Kde využíváme v praxi jednotlivé druhy elektromagnetického vlnění? Obr. 10
Světlo a infračervené záření: Obr. 11 a,b,c
Rádiové vlny: k přenosu informací- zpráv , hudby Obr. 12 a,b,c,d,e
Mikrovlny – odrážejí se od kovových předmětů: Obr. 13 a,b,c,d
Proč se umísťuje kovová mřížka na přední dvířka mikrovlnné trouby? Protože zabraňuje pronikání mikrovlnného záření z trouby do okolí. Obr. 14
Pojmenuj zdroje záření a kde se používají? Obr. 16 Obr.15 Laser – zesílení světla vynucenou emisí záření, energie vyzářená naráz, jako elektromagnetická vlna zaostřená do úzkého světelného svazku ( ukazovátko, skalpel, řezání, CD,DVD, přenos zpráv….. Magnetron – zdroj mikrovlnného záření v mikrovlnné troubě o frekvenci kolem 2,4 GHz
Zdroje: Text: KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 9.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c2000, 236s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-193-0. KOLÁŘOVÁ, Růžena. Fyzika pro 8. ročník základní školy: studijní část. 3. vyd. Praha: Prometheus, 1994. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-85849-29-1. Vlastní text z archivu autora Obrázky: Obr. 1,2 a 5 – 16 - autor Michal Gruber, listopad 2011 Obr. 3 dostupný z [KOLÁŘOVÁ, Růžena a Jiří BOHUNĚK.Fyzika pro 9.ročník základní školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, c2000, 236s. Učebnice pro základní školy (Prometheus). ISBN 80-7196-193-0] Obr. 4 dostupný z [KLIMEŠ, Bohdan. Matematické, fyzikální a chemické tabulky pro střední školy. 1. vyd. Praha: SPN,1989, 169s. Pomocné knihy pro žáky (SPN). ISBN 14-257-89]
Metodický pokyn: Pedagog se řídí pokynu autora v prezentaci. Jednotlivé obrázky a schémata je možné doplnit vhodnými pokusy. Žáci řeší zadané otázky a úlohy nejprve samostatně. Potom společně s pedagogem doplní a ověří správné odpovědi a tím procvičí dané téma.