Management neziskových organizací Česká zemědělská univerzita v Praze Obor: Veřejná správa a regionální rozvoj Bc. Konzultační středisko Litoměřice 31.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Institut pro integraci České republiky do Evropské unie Jak na projekt spolufinancovaný ze SF EU Mgr. Marek Havrda, MA.
Advertisements

Financování komunitních projektů Tento příspěvek vznikl při řešení grantu podpořeného Vzdělávací nadací Jana Husa Ing. Jana Krbová.
Neziskové organizace a jejich financování
Grantová politika KC Praha. Jana Brežná, KC Praha Co je NNO (NGO): Nestátní nezisková organizace:  právní formou je občanské sdružení, obecně prospěšná.
Pracovněprávní vztahy v organizaci
Fundraising PE 415.
Nabídka personálních služeb
Jak změnit obecní knihovnu v informační centrum obce Metodický návod výstup z projektu Knihovna – informační centrum obce.
Projekt č. 310 Evropská konkurenceschopnost pražské podnikatelské samosprávy Střední podnikatelský stav Ing. Martina Holíková ,
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
 SROP 3.3 = příprava na čerpání fin.zdrojů EU v programovém období – absorpční a administrativní kapacita Budování rozvojového partnerství za.
PODPORA SLUŽEB CESTOVNÍHO RUCHU PRO VEŘEJNÝ SEKTOR grantové schéma Libereckého kraje v rámci Společného regionálního operačního programu Priorita: 4. Rozvoj.
01 Seminář pro žadatele o dotace MPSV- odbor rodinné politiky Státní dotace a NNO JUDr. Hana Frištenská, NROS.
Pomáháme neziskovkám Významný projekt Olomouckého kraje
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
1 Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova : Evropa investuje do venkovských oblastí „ Kdo za to může – kompletní vzdělávání pro přípravu a realizací.
ÚVOD Management a marketing
Marketing a sport Ing. Petr Hedrlín.
Projekt „Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb“. Tyto materiály byly vytvořeny s podporou EU. Názory zde prezentované jsou plně v zodpovědnosti.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
Program švýcarsko-české spolupráce Předkládání záměru projektu Konečný termín k předkládání projektových záměrů: ve 14:00 Místo předkládání.
Projekt Brno-Zdravé město přínos občanům v rámci veřejné správy
Techniky projektového řízení
Společenská odpovědnost organizací
Partnerství u projektů financovaných z Globálních grantů Sociální inkluze v kontextu přípravy na nové programovací období – zkušenosti, problémy a překážky.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
CZ / /0329 Interní trenéři – klíč k úspěchu malé firmy AIVD ČR AMSP ČR Ondřej Palán, ,
CZ / /0045 Centrum podpory talentů České vysoké učení technické v Praze Fakulta elektrotechnická Agentura VEREMA, RLC, SofCon, WAGO, BAEL.
Vícezdrojové financování Jitka Nesrstová Nadace VIA / Sdružení VIA.
Neziskové organizace a jejich financování
Evropská obchodní akademie1 Projektové řízení fundraising Evropská obchodní akademie Děčín projektové řízení klíčová kompetence školského pracovníka.
Phare 2003 RLZ Financování květen 2005 regionální informativní semináře.
Osnova kurzu – modulu A3 PŘÍPRAVA PROJEKTU
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
NEVLÁDNÍ NEZISKOVÉ ORGANIZACE (NNO)
ESF – JPD 3 Grantové schéma 4.1
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
374 – Poradenské centrum pro Rating MSP Hospodářská komora hlavního města Prahy Svoboda Jiří, , ESF – JPD.
MARKETINGOVÝ MIX.
Prezentace společnosti GOLFER s.r.o Konference Partnerství pro budoucnost – CÍLOVÝ SYSTÉM ŘÍZENÍ MÍSTNÍHO ROZVOJE STRATEGIE A PROJEKTY.
ÚVOD. ZMĚNY OPROTI INTERREG IIIA samostatný cíl strukturálních fondů = posílení významu, zvýšení objemu finančních prostředků pro českou stranu, zvýšení.
Fundraising. Funkce fundraisingu (FR) v organizaci Zdroje Jak na to… příklady.
Podpora projektům EU SF aneb kvalitní podpora pro kvalitní projekty Ing. Jan Knyttl
Ing. František Řezáč, Ph.D. Masarykova univerzita Public relations a řízení vztahů se zákazníky.
Financování NO Systém veřejného financování - financování z veřejných rozpočtů Finance z neveřejných zdrojů (tuzemských i zahraničních) Nadace tuzemské.
Výzkumné komunity / Privátní panely / Výzkum trhu Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
Služby pro členy Regionu Pošembeří Plénum 15. října 2009 Český Brod.
Ekonomika Zdroje finančních prostředků pro neziskové organizace 3. Ing. Miroslava Farmačková VY_62_INOVACE_FAR_EK.3_1_09.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Trhové Sviny CZ /0.0/0.0/15_005/
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
Projekt „Rozvoj místního partnerství a trhu práce“. CZ.1.04/5.1.01/ realizováno O.S. „Rozkvět zahrady jižních Čech – místní akční skupina“ a partnery.
Ing. Sylva Sládečková, Magistrát města Ostravy, 11. dubna 2016.
21. října 2009 expozice 21. budovy Zlínského kraje.
Strategie.
Neziskový sektor. Neziskový sektor Cílem neziskových organizací je uspokojení řady lidských potřeb: Ochrana lidských práv Ochrana přírodního prostředí.
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Workshop Realizace politiky přípravy na stárnutí, Brno, 15. října 2015
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
Subjekty a objekty veřejných politik
Osobní prodej Osobní forma komunikace s 1 nebo více zákazníky
Výzva k předkládání žádostí
Liberecký kraj a nestátní neziskové organizace
Ing. Stanislava Správková
Firemní dárcovství Radek Jiřičný Research Director
ORP a NNO Petr Holý.
Centrum pro regionální rozvoj České republiky Územní odbor IROP pro Kraj Vysočina prezentace v rámci semináře „Dotační příležitosti pro obce na rok.
V. Setkání se starosty obcí
Poskytování sociálních služeb a ekonomika církevních nestátních neziskových organizací Konference APSS Praha,
Transkript prezentace:

Management neziskových organizací Česká zemědělská univerzita v Praze Obor: Veřejná správa a regionální rozvoj Bc. Konzultační středisko Litoměřice 31. 1. – 1. 2. 2009 Ing. Marek Šedivý

Neziskové organizace Nestátní neziskové organizace (NNO) Příspěvkové organizace

Nestátní neziskové organizace občanská sdružení (registrovaná podle zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů); nadace a nadační fondy (registrované podle zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech); obecně prospěšné společnosti (registrované podle zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech); církevní právnické osoby (registrované podle zákona č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech).

Oblasti působení NO kultura, ochrana památek, umění výzkum a vzdělávání zdravotní péče a sociální služby ochrana životního prostředí, ekologická výchova ochrana lidských práv rovné příležitosti komunitní rozvoj práce s dětmi a mládeží rekreace, sport, tělovýchova ostatní (např. podpora neziskového sektoru, jeho PR, informační služby, podpora dárcovství a dobrovolnictví)

MANAGEMENT

Tvrdé a měkké prvky Požadavky Strategie Struktura Systémy Možnosti Sdílení hodnot v organizaci Řízení a vedení lidí Kompetence lidí

Strategický rámec Hypotéza dlouhodobé udržitelnosti Poslání Vize Hodnoty Strategie

Vedení organizace Organizace vedená lidmi Organizace vedená myšlenkami

Pyramida vitality DYNAMIKA STABILITA EFEKTIVITA UŽITEČNOST

PODPOROVATEL / STAKEHOLDER Označuje jakéhokoliv aktéra, který ovlivňuje naši organizaci a jehož ovlivňujeme my. Používáno se společenskou odpovědností firem.

Lidské zdroje POSTOJE VLASTNOSTI SCHOPNOSTI ČLOVĚK

Pyramida kultury INTEGRACE SYNERGETIZACE HABILITACE MOTIVACE ORIENTACE DEFINICE

Kompetence Schopnost člověka vykonávat přidělenou úlohu Výkon (práce) Potenciál (zdroje)

Vertikální a horizontální kariéra Pozice Role Úlohy

Role v organizaci lídr manažer vykonavatel

Lídr Definice strategického rámce, myšlenek Prezentace strategie interně a externě

Manažer – 12 úloh Definice produktů. Definice procesů. Definice zdrojů. Definice struktur. Definice zpětných vazeb. Definice dopředných vazeb. Definice úloh a kompetencí. Orientace lidí. Motivace lidí. Habilitace lidí. Synergetizace lidí. Integrace lidí.

Vykonavatel Podávání výkonu. Péče o vlastní zdroje

Motivace Motivy Stimuly Úkol a člověk Požadovaný výsledek a lidská spokojenost

FUNDRAISING

Finanční zdroje Granty nadací (české a zahraniční, NIF) Programy zahraničních zastupitelstev Programy Evropské unie Dotace ministerstev Dotace krajských úřadů Dotace místní samosprávy Dary (fyzické osoby, firmy) Sponzorské příspěvky Příjmy z vlastní činnosti

Zásady fundraisingu Nedostanete, oč nepožádáte. Fundraising je etický. Fundraising není o penězích. Fundraising je o lidech. Fundraising a vzdělávání jdou ruku v ruce. Fundraising je o získávání přátel. Vždy říkejte pravdu. Poděkujte („Oceněním měníme dokonalost jiných ve svůj vlastní majetek,“ řekl Voltaire)

DAR Darovací smlouva bez protislužby. Nezisková organizace může zveřejnit obchodní jméno a sídlo firmy, druh a cenu daru. Nelze propagovat předmět podnikání a jeho produkty.

Dar – fyzická osoba Odečitatelná položka pokud dar > 2% základu daně nebo > 1000 Kč Základ daně možno snížit nejvýše o 10% hodnoty základu daně

Sponzoring Smlouva o reklamě za protislužby Sponzorský příspěvek může sponzor zahrnout v plné výši do základu daně (jako náklad) Pokud je nezisková organizace plátcem DPH, musí ji sponzorský příspěvek zahrnovat (vystavuje fakturu)

Metody Osobní kontakt Direct Mail Dědictví (závěť) Žádost o grant, dotaci Členství Telefon. oslovení Veřejná sbírka Prodej produktů Aukce Benefiční akce Sdílený marketing Hry a loterie

Fundraisingový argument Proč organizace existuje? Komu slouží, kdo jsou klienti? Co si klade za cíl? Jak hodlá stanoveného cíle dosáhnout? Kolik to bude stát? Kdo se podílí na činnosti, kdo je vůdčí osobností? Proč by měl někdo k naplnění cíle přispět?

Pyramida dárců dědictví velký dar opakovaní dárci příležitostní dárci respondenti tazatelé Přímý dotaz Advokát Konkrétní výzva Přátelský dotaz Na ulici Direct Mail Účastník akce Dobrovolník Inzerce v tisku Média klienti dobrovolníci dárci příbuzní a přátelé tisk návštěvníci

Řízení financí Rozpočet Zisk Kofinancování DPH Uznatelné náklady Hlavní a vedlejší činnost Výroční zpráva Audit Zálohování Cash flow Finanční zprávy Daně

PUBLIC RELATIONS - PR »Dáteli do svého podniku 1 dolar, musíte mít hned připraven další, abyste to zveřejnili. Jinak to byla pouze poloviční investice.« Henry Ford

Důvěryhodnost – kde? internetové stránky výroční zpráva tiskoviny akce média databáze a adresáře (www.evidencenno.portal.gov.cz, www.neziskovky.cz) návštěva (telefon) v organizaci

Důvěryhodnost – jak? historie reference certifikáty transparentní finance způsob vystupování foto spolupracující organizace, sítě znalost jména aktuální informace VIP

Nástroje PR Stanovení komunikační strategie Firemní kultura Interní a externí materiály Placené reklamní články (PR články) Přímá komunikace s veřejností, partnery a vládou Pořádání akcí Publicita a vztahy s médii

Firemní (organizační) kultura I. Dobrý vztah zaměstnanců, pracovníků a dobrovolníků k organizaci (míra identifikace s organizací) Úroveň jednání lidí uvnitř organizace a navenek (ustálené standardy práce, chování a vystupování) Oblečení a úprava zaměstnanců, pracovníků, dobrovolníků Prostředí v organizaci (vstupní místnost, recepce, sekretariát, kanceláře, sociální vybavení, doprava, čistota prostředí, technické vybavení)

Firemní (organizační) kultura II. Úroveň spolupráce jednotlivců, organizačních jednotek v organizaci, vztah nadřízený – podřízený Odměny a postihy (jasná pravidla hry, cíle, očekávání, výkonová kritéria) Zvyklosti v organizaci, historky, vzory chování

Interní a externí materiály informační a propagační letáky časopisy vizitky výroční zprávy výsledky výzkumů publikace internetové stránky Interní dokumenty – směrnice, smlouvy, faktury…

Akce kampaně výstavy benefiční akce (koncerty, sportovní akce, plesy, večeře, trhy …) aukce sbírky direct mail

Média relations média ovlivňují všechny cílové skupiny v ideálním případě - média mají poskytovat pravdivé, objektivní a nezkreslené informace ve skutečnosti – média reagují na poptávku diváků a výběrem témat (de)formují veřejné mínění

Dělení médií regionální a celostátní tištěná (deníky, týdeníky, magazíny) televize, rozhlas, elektronická média obecná a specializovaná

Novinář různí lidé (věk, zájmy, všeobecný rozhled, politické smýšlení apod.) s různým vzděláním (ne všichni jsou vystudovaní žurnalisté) s různou profesní zkušeností (ne všichni se věnují redakční práci celý život) normální lidé není a priori nepřítel dělá jen svou práci nemusí rozumět činnosti neziskového sektoru žádný novinář není nestranný vztah s novinářem je na celý život

Kvalita informace nové zajímavé včasné korektní

Kvalita komunikace stručnost, jednoduchost (nejběžnější chybou je neschopnost zastavit se ve vyprávění. Pozor na přílišné množství různých argumentů) srozumitelnost (jedna věc je sdělit stanovisko, jiná věc je sdělit ho tak, aby mu příjemci rozuměli)

Naše „práva“ pokud novinářům informace dáme, máme: právo určit si podmínky (kdy, kde a kdo u toho bude) právo vědět, pro jaký formát pořadu či článku informace poskytujeme právo na přípravu nemáme právo na autorizaci!

Komunikace s novináři prostřednictvím tiskové zprávy na tiskové konferenci formou osobních schůzek, telefonicky apod. press trip při neformálních příležitostech (pozor, novinář zůstává novinářem i ve svém volném čase)

Tisková zpráva I. zvolíme krátký, výstižný titulek, který upoutá pozornost označíme text jako tiskovou zprávu uvedeme datum a místo vydání tiskové zprávy na začátek, nejlépe do první věty, umístíme nejdůležitější část zprávy přímo do textu nezahrnujeme jména sponzorů, novinář je stejně vyškrtne a navíc mu tím přiděláme práci součástí zprávy bývá citace (většinou ve druhém nebo třetím odstavci)

Tisková zpráva II. informace o samotné organizaci, její historii atd. umístíme samostatně pod hlavní text zprávy podobně postupujeme, pokud chceme informovat o sponzorech apod. uvedeme kontakt na někoho, kdo je schopen zodpovědět případné dotazy uvedeme kontakt na organizaci (pokud není již na hlavičkovém papíře) od tiskové zprávy je třeba odlišit klasickou pozvánku na akci

Tisková konference vhodné prostory tisková složka zhruba týden až 10 dní předem rozeslání pozvánky 3 až 4 dny před konferencí telefonické připomenutí novinářům vhodní mluvčí (max. 3) program tiskové konference by neměl přesáhnout 45 min připravit jednotlivé výstupy a zvážit možné dotazy novinářů

PROJEKTOVÉ ŘÍZENÍ “Pokud nevíte, kam jdete, zavede Vás tam každá cesta“ Cíle Zdroje Čas

Řízení projektů Stanovení cílů Rozvržení zdrojů Přidělení odpovědností Monitorování realizace Řídit projekty znamená řídit lidi!

Projektový záměr Koncepce projektu – účel projektu, příjemci, náklady, rizika Vytvoření týmu, který provede analýzu a připraví návrh projektu

Analýzy Analýza zainteresovaných skupin Analýza problému Analýza rizik Logický rámec - logframe

Analýza zainteresovaných skupin Typ spoluúčasti ______________ Fáze projektu Informovat Konzultovat Partnerství Řízení Identifikace Plánování/ zpracování Realizace Monitorování a hodnocení

Analýza problému

Analýza rizik Je dopad významný? Může to selhat? Můžeme projekt znovu naplánovat, abychom to riziko zvládli? Ano Ano Ne Ne Nedělejte si starosti. Ne Varujte ty, kteří mají moc/vliv. Ano Pozměňte logický rámec

Objektivně ověřitelné údaje (OOÚ) Zdroje objektivního ověření (ZOO) Logický rámec Logické kroky (hiearchie cílů) Objektivně ověřitelné údaje (OOÚ) Zdroje objektivního ověření (ZOO) Předpoklady (a rizika) Celkové cíle Účel projektu Očekávané výsledky Aktivity

Logika čtení Logické kroky OOÚ ZOO Předpoklady Celkové cíle Účel projektu Očekávané výsledky Aktivity Prostředky Podmínky, které je třeba splnit před zahájením projektu

Před začátkem psaní žádosti I. Kdo projekt vymýšlí? Kdo projekt píše? Kdo je odpovědný za jeho realizaci? Kdo podepisuje smlouvu s dárcem?

Před začátkem psaní žádosti II. Je nutné podat projekt na formuláři?, kde ho získám? Existují návody pro zpracování projektu? Nabízí dárce konzultace, semináře nebo jinou pomoc žadatelům? Existují často kladené dotazy žadatelů?, dají se zjistit jejich nejčastější chyby? Co musím přiložit k projektu?

Doporučená literatura Plamínek, J. – Fišer, R.: Řízení podle kompetencí, Praha 2004

Neziskovky.cz Vzdělávání a poradenství Otevřené kurzy (řízení, FR, PR, soft skills, právo a účetnictví) Rekvalifikační kurzy (Manažer NO, Fundraiser, Lektor/konzultant) Procesní analýza NO Analýza vzdělávacích potřeb www.neziskovky.cz Největší burza práce pro NO Bazar Databáze finančních zdrojů – grantový kalendář Katalog neziskovek Daňový kalkulátor Knihovna (on-line katalog)

Marek Šedivý Neziskovky.cz, o.p.s. Malé náměstí 12 110 00 Praha 1 Tel.: 420 224 239 876 Mobil: 603 154 999 E-mail: sedivy@neziskovky.cz www.neziskovky.cz