Dědičnost kvantitativních znaků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_II.C.09 Název pro školu:
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Genetika eukaryotní buňky
Genetika člověka.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Příklady vztahů mezi populacemi
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Tropické deštné lesy VY_32_INOVACE_Ze z 2
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Dědičnost monogenních znaků
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Dědičnost kvantitativních znaků
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _727 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Vzdělávací obor: Matematika
ELEKTRICKÝ POTENCIÁL A NAPĚTÍ
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Geneticky podmíněné choroby
Název a adresa školy: Střední odborné učiliště stavební, Opava, příspěvková organizace, Boženy Němcové 22/2309, Opava Název operačního programu:OP.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
VY_32_INOVACE_2_1_10_Genetika člověka
Geneticky modifikované organismy
VY_32_INOVACE_2_1_03_Chromozomy
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Projekt MŠMT ČR EU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _734 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
AUTOREM MATERIÁLU A VŠECH JEHO ČÁSTÍ, NENÍ-LI UVEDENO JINAK, JE MGR. KAROLÍNA BERANOVÁ Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Populační genetika je teoretickým základem šlechtění hospodářských zvířat; umožňuje sledování frekvencí genů a genotypů a tím i cílevědomé řízení změn.
Dědičnost monogenní znaků
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona/číslo materiálu:III/2 VY_32_INOVACE_BI602 Jméno autora:Mgr. Lucie Křepelová Třída/ročník3. ročník.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Karolína Beranová Projekt MŠMT ČREU PENÍZE ŠKOLÁM Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Vzdělávací oblast: Umění a kultura Vzdělávací obor: Výtvarná výchova
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Transkript prezentace:

Dědičnost kvantitativních znaků VY_32_INOVACE_2_1_05_Dědičnost kvantitativních znaků Vytvořeno v rámci projektu „EU peníze školám“ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.5 – Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách

Popis materiálu Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0554 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada číslo: 2_1 Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_1_05 _Dědičnost kvantitativních znaků Autor: Ing. Marie Ondová Škola: SOŠS a SOU, Kadaň, 5. května 680, příspěvková organizace Datum vytvoření: 25. 6. 2012 Vzdělávací oblast: Odborné vzdělávání Vzdělávací okruh: Aplikovaná biologie Vyučovací předmět: Biologie Tematická oblast: Genetika Určeno pro obor a ročník: Agropodnikání – 2. ročník, Agropodnikání OTŽP – 3. ročník Anotace: Prezentace se zabývá charakteristikou kvantitativních znaků. Metodický pokyn: Žáci si během výkladu doplňují zápis do sešitů, na závěr vypracují kontrolní otázky. Není-li uvedeno jinak, je autorem materiálu a všech jeho částí Ing. Marie Ondová

Dědičnost kvantitativních znaků Znaky, které měříme, vážíme, počítáme

Kvantitativní znaky Jsou dány větším počtem genů malého účinku (malé geny - minorgeny). Každý gen má jen malý nebo nepatrný fenotypový účinek. Individuální fenotypové účinky minorgenů se sčítají. Na jejich projevu se podílí prostředí (potrava, světlo, teplota…). V kvantitativních znacích nelze v potomstvu ze žádného křížení zjistit štěpné poměry podle J. G. Mendela.

Porovnání kvalitativních a kvantitativních znaků – 1. Podmíněny jedním nebo málo geny velkého účinku Monogenní dědičnost Platí zde štěpné poměry v F1 generaci podle J. G. Mendela Podmíněny mnoha geny malého účinku Polygenní dědičnost Neplatí zde štěpné poměry v F1 generaci podle J. G. Mendela

Porovnání kvalitativních a kvantitativních znaků – 2. Vlastnosti jsou hodnoceny podle KVALITY projevu (rohatost, bezrohost, bílý květ, červený květ) Vlastnosti jsou hodnoceny podle KVANTITY projevu (měřením, vážením, počítáním)

Typy kvantitativních znaků: Krevní tlak Výška jedince Obsah tuku v mase Hodnota IQ Odolnost vůči nemocem Přírůstek hmotnosti Počet obilek v klase Počet mláďat ve vrhu

Laplaceova-Gaussova křivka Nejvíce je zastoupena průměrná dědičnost – vysoké a nízké hodnoty jsou zastoupeny méně Obr. 1 Gaussovo (normální) rozložení znaku v populaci

Dědičnost kvantitativních znaků dělíme na: Polygenní dědičnost Multifaktoriální dědičnost Typ dědičnosti podmíněný pouze více geny Typ dědičnosti, kde se kromě většího množství genů uplatňuje také prostředí

Heritabilita – dědivost Hodnota, která udává, do jaké míry je projev znaků závislý na genotypu jedince a nakolik je konečná hodnota znaku výsledkem působení prostředí Označení heritability je h2

Výpočet dědivosti h2 = VG / VP VG – variabilita genotypu VP – variabilita fenotypu Dědivost je poměrem genotypu a fenotypu

Koeficient dědivosti Může nabývat hodnot od 0 do 1 h2 = 0: fenotyp (projev znaku navenek) je úplně závislý na vnějším prostředí (hůře se dědí) h2 = 1: fenotyp (projev znaku navenek) je úplně závislý pouze na genetické informaci (dobře se dědí)

Zodpovězte otázky: Jaký je rozdíl mezi kvalitativními a kvantitativním znaky? Co je to polygenní a multifaktoriální dědičnost? Jaký je rozdíl mezi pojmem dědivost a dědičnost? Uveďte příklady kvantitativních znaků.

Zdroje – obrázky Mwtoews.Wikimedia Commons. [online]. [cit. 2012-06-25]. Dostupný pod licencí Creative Commons z www http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Standard_deviation_dia gram.svg

Zdroje – publikace BUMERL, J. a kol. Biologie 2 pro střední odborné školy. SPN, 1997. KUBIŠTA, V. Obecná biologie pro gymnázia. 3. přepracované vydání. Praha: Fortuna, JUDr. František Talián, 1997. ISBN 80- 137/3-00. ŠMARDA, J. Genetika pro gymnázia. 1. vyd. Praha: Fortuna, JUDr. František Talián, 2003. ISBN 80-7168-851-7.