S TRATEGIE A KADEMIE VĚD Č ESKÉ R EPUBLIKY POZNÁNÍ VYTVÁŘÍ HODNOTY Jiří Drahoš předseda Akademie věd ČR www.avcr.cz.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Čím věda přispívá společnosti Václav Pačes Akademie věd ČR.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Potřeby a strategický rozvoj měst v evropském kontextu Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu měst a obcí České republiky Konference.
3. výročí podepsání memoranda o spolupráci mezi Senátem PČR a AV ČR Vila Lanna
XLIV. zasedání Akademického sněmu AV ČR 24. dubna 2014 Jiří Drahoš předseda Akademie věd ČR
Dozorčí rady pracovišť AV ČR z pohledu právního setkání předsedů a místopředsedů DR 25. dubna 2007.
Aktivity Ústeckého kraje v rámci implementace RIS ÚK.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Spolupráce veřejného výzkumu s podniky Současná situace a bariéry na straně výzkumné sféry Michal Pazour, Vladislav Čadil 20. dubna 2012.
Priorita č. 3 Aktivní zapojení výzkumné a vývojové základny do rozvoje podnikání.
Elektronické služby v znalostnej spoločnosti, , Zvolen Koordinace a spolupráce – úloha Asociace knihoven vysokých škol ČR Barbora Ramajzlová.
Metodika stanovení národních priorit orientovaného výzkumu Karel Klusáček
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
OMC Pracovní expertní skupina
STÁTNÍ PODPORA VÝZKUMU A VÝVOJE
Regionální aspekty uvedené v národní politice. Regionální aspekty systému VaV posilování role regionální spolupráce VŠ v oblasti socioekonomického rozvoje.
XLV. zasedání Akademického sněmu AV ČR 16. prosince 2014 Jiří Drahoš předseda Akademie věd ČR.
Technologické platformy a dopravní výzkum
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA 7. prosince 2011, Praha Operační program Podnikání.
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Asociace výzkumných organizací Asociace výzkumných organizací – činnost a poskytované služby Ing. Václav Neumajer výkonný předseda Asociace výzkumných.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Prezentace Centra MU pro klinicky orientovaný výzkum kvality života (CEQOL) Marek Blatný PSU AV ČR & PSU FF MU Tomáš Kepák KDO FN Brno & LF MU Brno, 21.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Cíle výzev Operačního programu Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI)
Ing. Jan Vitula -vrchní ředitel sekce SF MŠMT Ing. Vojtěch Doležal - poradce ministra MŠMT.
Reforma systému výzkumu, vývoje a inovací v ČR  změny v pravidlech pro podporu VaV v právu ES  reforma VaVaI v ČR Inovační potenciál ČR Praha,
Rámec financování výzkumu a vývoje v České republice a OP VaVpI (k 28. červnu 2007) Dr. Marek Blažka Sekretář Rady pro výzkum a vývoj.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
1 Výzkum, vývoj a inovace v ČR a ve světě Karel Šperlink, AIP ČR Praha, INOVACE 2011.
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 19. března 2015.
Regionální inovační strategie Moravskoslezského kraje
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Technologické Inovační Centrum Akční plán RIS ZK – aktivity TIC Lenka Kostelníková Seminář „Inovace a technologie v rozvoji regionů“, Brno
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Nástroje daňových úlev
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
BUDOUCNOST Úspěch pro každé dítě. Ve znamení inkluzivního vzdělávání.
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
… od myšlenek k aplikacím Marcel Kraus Oddělení strategií a analýz.
STRATEGIE AV21 Špičkový výzkum ve veřejném zájmu
1 Národní akční program BOZP 2013 – 2014 problematika vědy a výzkumu Podpora vědy a výzkumu Priorita II. Zajištění financování oblasti BOZP – opatření.
ČESKO - AMERICKÁ SPOLUPRÁCE V RÁMCI MEZIVLÁDNÍ DOHODY O VTS MEZI ČR A USA.
Akční plán Strategie vzdělávání pro udržitelný rozvoj Materiál je připravován na základě usnesení vlády č. 851/2008, o Strategii vzdělávání pro udržitelný.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Pracovní setkání 28. června 2007
Poskytovatel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Schválení programu 2. května 2016 Předmět podpory Projekt, který může mít charakter mezinárodní.
Výroční konference OP PIK
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací
Inovační potenciál České republiky Ing. Martin Štícha Sekce VaVaI
Mezioborová síť spolupráce pro policy development v oblasti udržitelného rozvoje Evaluace projektu Martin Zahradník.
Presentation Title 1st September 2002
„Program RE:START a Platforma Uhelné regiony“
Transkript prezentace:

S TRATEGIE A KADEMIE VĚD Č ESKÉ R EPUBLIKY POZNÁNÍ VYTVÁŘÍ HODNOTY Jiří Drahoš předseda Akademie věd ČR

Strategie AV ČR A.Situace AV ČR v kontextu VaV v ČR B.Rekapitulace přípravy Strategie C.Aktuální stav Strategie D.Systém koordinace E.Diskuse

Situace AV ČR v kontextu VaV v ČR 1/3 Posílení společných synergií při působení na odbornou a politickou veřejnost Současná organizační struktura AV ČR (54 samostatných VVI): Silná právní subjektivita ústavů Oslabená vyjednávací pozice AV jako celku

Situace AV ČR v kontextu VaV v ČR 2/3 Zdroj: AV ČR Finanční zdroje AV ČR

Výdaje SR pro kapitoly MŠMT-VVŠ, AV ČR, TA ČR a GA ČR (období 2007–2014 a návrh RVVI na r. 2015–2017) VVŠ – institucionální prostředky na VZ a RVO včetně výdajů na spec. výzkum (poskytovaných do r formou institucionální podpory a od r formou účelové podpory ve výši asi 1 mld. Kč ročně) AV ČR – institucionální prostředky na VZ, RVO a podporu činnosti AV ČR a jejích pracovišť TA ČR, GAČR – účelové prostředky Zdroj: RVVI Situace AV ČR v kontextu VaV v ČR 3/3

Rekapitulace přípravy Strategie 1/6 Hlavní inspirací pro debaty o strategii rozvoje AV již v minulé AR byl neuniverzitní výzkum ve Francii a Německu. Více či méně formalizovaná maticová struktura: instituce x výzkumné okruhy (výzkumné programy) CNRS  Zcela jiná formální struktura  Velmi silná interakce s univerzitami  Důraz zejména na flexibilní společné laboratoře, ne tolik na ústavy

Důraz na aplikovaný výzkum v zájmu průmyslu - zaměření na produkty Důraz na rozsáhlý infrastrukturní výzkum v národním zájmu - zaměření na projekty Důraz na strategický výzkum ve veřejném zájmu - zaměření na témata Důraz na základní výzkum „curiosity driven“ - zaměření na osobnosti Rozdílná právní úprava klíčových institucí Hodnocení a financování probíhá odděleně od jiných subjektů VaV Rekapitulace přípravy Strategie 2/6 Max Planck Society Fraunhofer Society Helmholtz Association Leibniz Association

Helmholtz Gemeinschaft : prvotní inspirace pro Strategii AV  Formální struktura analogická AV ČR  Nejdéle fungující systém společných programů (od r. 2003)  Velmi podrobné informace z webu, osobních kontaktů a návštěvy v Berlíně v září Rozdíly oproti AV ČR  Velké ústavy, infrastrukturně orientované, detailně propracované programy s „povinnou“ účastí a systémem financování založeným na konkurenci jednotlivých programů  Kritická odezva ze strany ústavů (nebezpečí zvýšené byrokracie, problém koordinace programů, finance, atd.)  Diskuse pomohla AR lépe pochopit obavy některých ústavů ze Strategie a ovlivnila naše úvahy při jejím dalším koncipování Rekapitulace přípravy Strategie 3/6

Navzdory oprávněné kritice některých jejích aspektů byla nová Strategie i v této fázi přípravy pro řadu ústavů výrazným impulsem k hledání dalších, dosud nerealizovaných spoluprací uvnitř AV. Oba základní dokumenty ke Strategii, tedy „Proč formulovat novou strategii AV“ a „Základní teze Strategie rozvoje AV“, byly formulovány promyšleně a nevyžadují zásadních změn. Rekapitulace přípravy Strategie 4/6

Leibniz Gemeinschaft a její nově zaváděné Leibniz Research Aliances: vhodnější model pro AV ČR  Transformované ústavy bývalé AV NDR (řada ústavů je nicméně v západní části Německa)  Motto LG: Theoria cum praxi  Návštěva v Berlíně začátkem března 2014 (podrobná diskuse o LRA, důvodech zavedení, administraci, atd.) Důležité zjištění  Jasná profilace LG v německém výzkumném prostředí vyjádřena heslem: výzkum v zájmu veřejnosti. Rekapitulace přípravy Strategie 5/6

Formulace základního poslání LG by pro nás měla být inspirací: Posláním AV ČR je provádět špičkový výzkum ve veřejném zájmu. Excelence jako taková není cíl, ale nástroj pro uskutečnění tohoto poslání: nejde jen o slova, ale o možnou změnu pohledu na smysl AV ČR. Rekapitulace přípravy Strategie 6/6

 Výzkumné programy jsou primárně prostředky jak nové poslání AV ČR dokumentovat a uskutečňovat - nebudou narušovat existující výzkum, ale měly by ho dále rozvíjet.  Budou formulovány po dohodě vedení AV s řediteli zapojených pracovišť s přihlédnutím k: o trendům světové vědy; o společenské relevanci; a o Národním prioritám orientovaného výzkumu (NP).  O rozsahu zapojení vědeckých kapacit pracoviště do výzkumných programů rozhoduje ředitel společně s radou pracoviště. Aktuální stav Strategie 1/4

 Není cílem, aby programy v této fázi Strategie pokrývaly větší část výzkumu v AV ČR: podstatné je, aby byly zaměřeny na konkrétní a důležité problémy dnešní společnosti (viz příklady programů).  Programy budou schvalovány Akademickou radou v součinnosti s Vědeckou radou.  Programy jsou od začátku otevřeny VŠ a podnikatelské sféře. Měly by být prostředkem, jak spolupráci s podniky vyhledávat a rozvíjet. Aktuální stav Strategie 2/4

 Programy by měly vykazovat společné aktivity, orientované dovnitř AV ČR i navenek, které by mohly vyústit v identifikaci dalších témat v rámci programu.  AV ČR bude tyto společné aktivity programů přiměřeným způsobem finančně podporovat.  Při hodnocení v roce 2015 budou programy součástí představ ústavů o činnosti v dalším období. Hodnocení samotných programů je otázka vzdálenější budoucnosti. Aktuální stav Strategie 3/4

Výzkumné okruhy  Tematicky blízké výzkumné programy jsou integrovány do širších výzkumných okruhů  Reprezentují strategickou a společenskou relevanci výzkumu AV ČR Struktura hmoty a vesmíruMatematika a informatikaBuňky a organismyZdraví člověkaSpolečnost a komunikacePaměť a dějinyZemě a životní prostředíZdroje a využití energieNové materiályTechnologie a metody Aktuální stav Strategie 4/4

Systém koordinace 1/4 Základní principy:  Organizační struktura jednotlivých výzkumných programů bude respektovat vnitřní institucionální strukturu pracovišť  Náplň činnosti, organizační zajištění výzkumného programu, forma jeho koordinace a osoby, které budou výzkumný program reprezentovat, budou určeny dohodou mezi řediteli zapojených pracovišť a vedením AV ČR s tím, že: o koordinátor výzkumného programu bude určen z řad ředitelů zapojených pracovišť nebo z řad vědeckých pracovníků se souhlasem ředitelů zapojených pracovišť o administrativní podpora koordinátora výzkumného programu bude zajištěna tajemníkem výzkumného programu

Schéma koordinace výzkumných programů Systém koordinace 2/4

Koordinátor výzkumného programu (VP) zajišťuje koordinaci následujících činností:  Vyhledávání nových a společensky relevantních témat výzkumu  Syntéza dostupných informací a výsledků výzkumu z hlediska současné úrovně dosaženého poznání  Identifikace hlavních problémů a mezer v poznání ve vybrané oblasti výzkumu v národním i mezinárodním kontextu  Příprava tematického zaměření výzkumného programu  Vypracování návrhu výzkumného programu v součinnosti se zapojenými pracovišti, vědeckými skupinami a garantem výzkumného okruhu  Reprezentace na veřejnosti ve funkci mluvčího VP Systém koordinace 3/4

Garant výzkumného okruhu (VO) zajišťuje následující činnosti:  Administrativní, organizační a věcná podpora koordinátorů jednotlivých výzkumných programů (v součinnosti s odborem podpory vědy KAV)  Vypracování pozičního dokumentu výzkumného okruhu v součinnosti s koordinátory výzkumných programů (na základě návrhů výzkumných programů)  Reprezentace na veřejnosti ve funkci mluvčího VO Systém koordinace 4/4

Děkuji za pozornost