MANAGEMENT a MARKETING

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Ing. Lenka Štibrányiová
2. přednáška.
Tvorba cen v maloobchodě
Strategické analýzy MANAGEMENT CVIČENÍ Zpracovala: Navrátilová, Pavlíčková.
Analýza zdrojů a schopností organizace
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
PLÁNOVÁNÍ A STRATEGIE Management a marketing
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
2.Vnitřní analýza.
Environmentální management. Osnova přednášek: Úvod do předmětu. Environmentální politika a environmentální strategie. Trvale udržitelný rozvoj. Makroekonomické.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Ekonomika investic.
Vybrané metody analýzy
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Evaluace inovací Prof. Ing. Jiří Dvořák, DrSc. Vysoká škola manažerské informatiky a ekonomiky.
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Analýza vlastního podniku
Vývoj výrobku Firmy musí pružně reagovat na změny ( v lidských potřebách, technologii, technice, v počtu a síle konkurence,…) a vyvíjet nové výrobky. Novými.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Komplexní analýzy.
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Prosperita organizace
Produkt Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Strategické marketingové plánování. umožňuje přesnější formulování cílů, možnosti firmy zohledňuje měnící se marketingové příležitosti vede k lepší koordinaci.
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
Podnikatelský plán struktura plánu.
P4 Analýza portfolia/ strategické plánování
 P1 - Strategické plánování  P2 - Systém managementu jakosti a legislativy  P3 - Řízení informací  P4 – Audity.
Ing. Josef Zrůst PEF MZLU v Brně Ústav managementu
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
MARKETINGOVÝ MIX.
STRATEGIE ZMĚNY 1. Model diagnózy podniku 2. Strategie změny 3. Procesně orientovaný přístup.
Úvod do modelů hodnocení strategické pozice
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Strategický marketingový proces: plánovací etapa
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
neboli: Matice Bostonské poradenské skupiny (Boston Consulting Group)
Management - Organizování
MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN
SPACE ANALÝZA.
Marketing Základy a postupy..
Evropské daňové právo Podnikatelský plán Michal Radvan
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Úkol na příští seminář: Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Poziční mapa služeb nabízených „vaší organizací“ Zamyslete se nad možným.
Základy firemních financí (teze seminářů - platí pro seminární skupiny 1,4,10,11) Ing. František Řezáč, Ph.D. Katedra financí ESF MU.
Vybrané manažerské nástroje
Projekt: Praktický průvodce ekonomikou aneb My se trhu nebojíme! Reg. č.: CZ.1.07/1.1.34/ Nové trendy v investování.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Model struktury strategického managementu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Marketingový plán podniku
Podklady pro zpracování semestrální práce
MARKETING Přednáška P
Ekonomika malých a středních podniků
Portfolio analýza Model GE
Marketingový systém řízení
Funkce organizace Formulace funkcí organizace
Plánování a rozhodování v podniku
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Ekonomika malých a středních podniků
Marketing Základy a postupy..
MARKETING Přednáška P
Transkript prezentace:

MANAGEMENT a MARKETING STRATEGICKÁ ANALÝZA VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ Ing. Klára Margarisová margarisova@pef.czu.cz

STRATEGICKÁ ANALÝZA VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ Úspěch strategie = soulad mezi zdroji podniku a podmínkami vnějšího prostředí. ..maximálně využít příležitosti vnějšího prostředí s podnikovými zdroji, které má k dispozici.. Představuje diagnózu, audit, inventuru a vyhodnocení výchozí situace podniku – umožňuje specifikovat vnitřní zdroje a schopnosti a současně odhadnout vývoj do budoucna. Strategická analýza vnitřního prostředí směřuje k identifikaci zdrojů a kompetencí, které umožní budovat konkurenční výhodu a to relativně trvale. Úkolem této analýzy je identifikovat strategicky významné zdroje a schopnosti a následně specifickéhé přednosti podniku jako zdroje konkurenční výhody. Význam vnějšího okolí ve strategickém řízení byl zdůrazňován v odborné literatuře již v 70 a zejména pak v 80 letech – v tomto období se soustřeďovala pozornost na vnější okolí podniku a konkurenční pozici podniku ve vztahu k jeho konkurentům – 80 léta Porter, analytické postupy poradenských společností jak např. BCG..ty se orientovaly hlavně na vliv struktury odvětví a vliv konkurenční pozice podniku na výnosnost. Analýza vnitřní situace podniku s ohledem na existující zdroje zůstávala bez většího zájmu. Vnitřní situace podniku byla většinou zvažována až ve fázi implementace strategie – při volbě organizační struktury, řídícího stylu apod. Do centra pozornosti se úloha zdrojů jako významné východisko pro formulaci strategie dostala až v 90 letech a byl vyvinut tzv. zdrojový pohled na podnik. Analýza zdrojů tedy tvoří nedílnou součást strategické analýzy.

STRATEGICKÁ ANALÝZA VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ Nezbytné zabývat se: výběrem klíčových zdrojů, které jsou k dispozici nebo které je třeba zajistit posouzením ve vztahu ke konkurenci znázorněním profilu daných specifických předností podniku. Široká orientace analýzy– pokrývat celou činnost podniku: výroba, VaV, finance, marketing, řízení lidských zdrojů – zhodnotit současný stav + předpoklady rozvoje Je nezbytné se zabývat výběrem… Orientace analýzy by měla být velmi široká a pokrývat praktickou celou činnost podniku. Dotýká se oblastí jako jsou výroba, VaV, finance, marketing, řízení lidských zdrojů. Ve všech těchto oblastech je třeba zhodnotit současný stav a především posoudit předpoklady pro jejich budoucích rozvoj. Logickým vyústěním analýzy zdrojů a schopností vztažené k poznatkům z analýzy vnějšího prostředí je odhad konkurenční síly, specifických předností a na nich vybudované konkurenční výhody

STRATEGICKÁ ANALÝZA VNITŘNÍHO PROSTŘEDÍ Evaluace dosavadní strategie Analýza zdrojů a kompetencí Analýza hodnotového řetězce Analýza klíčových procesů Analýza exponovanosti podniku Analýza portfolia Skórovací karty Klíčové faktory úspěchu Analýza konkurenceschopnosti

ANALÝZA ZDROJŮ A KOMPETENCÍ

RÁMEC ANALÝZY ZDROJŮ A SCHOPNOSTÍ STRATEGIE 3. Odhad výnosnosti potenciálních zdrojů a schopností Potenciál udržitelné konkurenční výhody 2. Identifikace schopností Schopnosti 1. Identifikace zdrojů Zdroje

IDENTIFIKACE A ANALÝZA ZDROJŮ Hmotné zdroje stroje, zařízení, pozemky, budovy a haly, dopravní prostředky základní charakteristiky: počet, kapacita, rozloha či spotřeba další: stáří, výrobní schopnost, technický stav, spolehlivost, kvalita výstupu, flexibilita strojového parku, pružné výrobní systémy, umístění závodu blízko surovinových zdrojů či blízko zákazníků

IDENTIFIKACE A ANALÝZA ZDROJŮ Lidské zdroje základní charakteristiky: počet a struktura podle kvalifikace doplňující údaje: motivace, adaptabilita Finanční zdroje vlastní a cizí zdroje analýza v rozsahu od získávání kapitálu, resp. přístupu k cizímu kapitálu, přes velikost vlastního kapitálu, řízení pracovního kapitálu, míru zadluženosti, náklady na kapitálu, úhradu závazků až po vztahy s dlužníky a věřiteli. cíl: určit nezbytné zdroje x zdroje pro potenciální základ KV

IDENTIFIKACE A ANALÝZA ZDROJŮ Nehmotné zdroje / intelektuální kapitál / znalostní zdroje rostoucí význam v období znalostní ekonomiky! častá chyba: jejich přehlédnutí; nedostatečná pozornost věnovaný jejich významu hodnota nehmotného majetku může dosahovat významného podílu na hodnotě aktiv společnosti

ANALÝZA ZDROJŮ A KOMPETENCÍ - METODIKA Identifikovat zdroje a kompetence podniku. Zhodnotit zdroje a kompetence z hlediska jejich významu pro tvorbu konkurenční výhody (hodnotící kritéria: vzácnost, hodnota, míra napodobitelnosti a nahraditelnosti) Srovnat strategicky významné zdroje a kompetence se zdroji a kompetencemi konkurentů.

HODNOCENÍ ZDROJŮ A KOMPETENCÍ Je zdroj nebo kompetence hodnotný/á? Je zdroj nebo kompetence vzácný/á? Je zdroj nebo kompetence těžko napodobitelný/á? Je zdroj nebo kompetence nenahraditelný/á? Důsledky pro konkurenceschopnost podniku Výsledné chování ne KV podprůměrné V ano ano / ne KP průměrné dočasná KV Průměrné až nadprůměrné V relativně trvalá KV nadprůměrné V

FUNKCIONÁLNÍ OBLAST (ZDROJ) HLAVNÍ FAKTORY MARKETING Výrobky a služby: rozsah výrobkových řad, značky, stádia životních cyklů Patenty Počet a kvalifikace prodejců Distribuční kanály Informace o trhu VÝROBA Umístění výrobních kapacit Stroje a zařízení Kapacita výroby Výrobní procesy Systémy plánování a výroby Kontrola kvality Dodávky

ANALÝZA PORTFOLIA - BCG, GE, MATICE ŽIVOTNÍHO CYKLU -

BCG MATICE Diagnostická metoda pro podniky s diverzifikovanou strukturou aktivit. Obdobné analýzy: Matice GE Matice životního cyklu

MATICE BCG = matice růst – podíl Uvažuje 2 základní kritéria: růst trhu (dynamika trhu) relativní podíl na daném trhu Obecně je uznáváno, že pokud roční procentní růst prodejů je vyšší než 10 %, jde o trh dynamický (menší než 10 %: trh s nízkou dynamikou). Hranice vysokého resp. nízkého relativního podílu na trhu je dána hodnotou 1 (vysoký = větší než 1). Hraniční hodnoty vytváří 4 základní pole BCG matice

Relativní podíl na trhu MATICE BCG Relativní podíl na trhu vysoký nízký Růst trhu

MATICE BCG: PŘÍKLAD Na základě údajů o tom, jaký má podnik relativní podíl na trhu: 1,5 u výrobku A 0,5 u výrobku B 2,0 u výrobku C 0,3 u výrobku D Jaký je skutečný růst trhu: 50% u výrobku A 30% u výrobku B 5% u výrobku C 7% u výrobku D Jednotlivé výrobky zakreslete do matice BCG (velikost příslušných kroužků odpovídají objemu produkce daného výrobku)

Relativní podíl na trhu MATICE BCG DOJNÉ KRÁVY Relativní podíl na trhu vysoký nízký Růst trhu HVĚZDY PROBLÉMOVÉ DĚTI PSI A 10 2 1,5 5 % 50 % 100 % 0,5 30 % 7 % C B D 0,3

MATICE BCG: PŘÍKLAD HVĚZDY/STARS: výrobky, u nichž má podnik vysoký podíl na trhu a růst trhu je vysoký (výrobek A). snaha udržet si tyto výrobky v daném poli a všestranně tuto pozici rozvíjet udržení pozice při vysokém růstu trhu za této situace vyžaduje vynakládání dalších finančních prostředků, avšak prodeje těchto výrobků přinášejí znační finanční prostředky.

MATICE BCG: PŘÍKLAD DOJNÉ KRÁVY / CASH COWS: výrobky s vysokým podílem na trhu, jehož růst je však nízký (C). není výhodné prodej takových výrobků podporovat rozumnější je orientace na pouhé sklízení zisků z prodejů

MATICE BCG: PŘÍKLAD PROBLÉMOVÉ DĚTI / PROBLEMS CHILD: podnik se u těchto výrobků (B) musí snažit zlepšit svoji tržní pozici, což vyžaduje značné finanční prostředky (reklama, investice do modernizace apod.), anebo postupné zvažování odchodu z dané části trhu. PSI / DOGS: výrobky (D), u nichž tržní pozice je slabá a růst trhu je nízký. Nemá smysl investovat finanční prostředky do zlepšení pozice na trhu a je třeba uvažovat o stažení příslušného výrobku z výroby.

MATICE BCG Poskytuje rámcový a syntetický pohled na portfolio trhů a výrobků podniku. Lze z ní vyčíst návod pro jednání podniku v oblasti rozvoje trhů a výrobků a k vytvoření nových konkurenčních výhod ---- na daném příkladě by se dalo doporučit: A (hvězda): udržovat a podporovat dosaženou pozici B (problémové děti): zlepšit jeho pozici horizontálním pohybem do pole hvězdy (vyžaduje finanční prostředky) nebo zrušit C (dojná kráva): sklízet zisky z prodejů, získané finanční prostředky použít pro financování problémových dětí, příp. je investovat D (pes) postupně omezovat a zrušit výrobu

Relativní podíl na trhu MATICE BCG DOJNÉ KRÁVY Relativní podíl na trhu vysoký nízký Růst trhu HVĚZDY PROBLÉMOVÉ DĚTI PSI A C B v nové pozici Fin.prostř. pro podporu výrobku B Odchod z trhu

MATICE GE

MATICE ŽÍVOTNÍHO CYKLU