Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ekosystémy v ČR.
Advertisements

Symbióza některých hřibovitých hub s kořeny vyšších rostlin
Společenstvo lesa Přírodověda 4. ročník.
Smíšené a listnaté lesy
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Jehličnaté a listnaté stromy DUM 16/1
LESY MÍRNÉHO PÁSU – VÝZNAM ZELENĚ PRO ČLOVĚKA
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Les.
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2011 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Anotace - v prezentaci se žáci seznamují s významem, strukturou, využitím a druhy lesa Autor - Zuzana Pištová Jazyk - čeština Očekávaný výstup – rozpoznání.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Rozmanitost, ochrana a význam lesa
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Rozmanitost lesů, Význam lesů, Péče o lesy.
NAHOSEMENNÉ ROSTLINY Rozmnožují se pohlavně - semeny, ta jsou holá bez oplodí, oplození není závislé na vodě jako u výtrusných rostlin,rostliny mají pouze.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
LISTNATÉ LESY MÍRNÉHO PÁSU
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Rostliny nahosemenné Přírodopis VY_32_INOVACE_213, 11. sada, Př
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: leden 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Petra Majerčáková. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Mgr. Lubomír Šára: Přírodní společenství
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem lesů v našich podmínkách,
AZ KVÍZ Les Hra Návod Zdroje obrázků.
Les-Lesní patra.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,Smetanova 123C AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_115_Jehličnany TEMA: Živá.
SPOLEČENSTVO LESA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
Lesy a jejich význam Škola: SŠ, ZŠ a MŠ, Karviná, příspěvková organizace Autor: Mgr. Lenka Hulejová VY_32_INOVACE_17_LESY A JEJICH VÝZNAM_HULEJOVÁ Člověk.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název projektuZlepšení podmínek vzdělávání na základních školách Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII. Vzdělávací.
Přírodní společenstva v České republice Martin Chlumský Dis. 3. ročník BI-TV Pedagogická fakulta UK Kateřina Vaněčková PdF UK Praha Helena Jedličková.
Ekosystém les Stromy Přírodověda 4. ročník
Les - rostliny, houby-prezentace
Dostupné z Metodického portálu www. rvp
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Přírodní společenstva v České republice
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: březen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII Vzdělávací.
LES A JEHO VÝZNAM Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. Č. DUMu: VY_52_INOVACE_448.
VY_52_INOVACE_52_Výšková členitost bioty ČR
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Člověk a příroda
SPOLEČENSTVO - LES Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
LISTNATÉ DŘEVINY Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Přírodní společenstva v České republice: LES
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Prvouka pro 2. tř. Stromy v lese III/2 18.
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Podzim v lese a plody. Jehličnaté a listnaté stromy.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Autor: Mgr. Kadavá Jana Název: VY_32_INOVACE_3A_03_Les_stromy
Transkript prezentace:

Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR. Autor výukového materiálu: Denisa Dosoudilová Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013   Ročník, pro který je výukový materiál určen: VII. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Přírodopis Tématický okruh: Botanika Téma: Les Anotace: Prezentace slouží žákům jako přehledný průvodce daným tématem. Obsahuje motivační otázky a odkazy (červeně) a odpovědi a zajímavosti (modře). Text psaný černě slouží žákům jako „zápis“. Pro lepší názornost jsou součástí prezentace odkazy na obrázky. Tato PowerPointová prezentace je využitelná i v učebnách bez interaktivní tabule. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Denisa Dosoudilová. Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.

LES

Vysvětli pojmy: společenstvo, ekosystém Jak dělíme ekosystémy? suchozemské a vodní umělé a přirozené Jaký ekosystém je les? umělý, suchozemský

Které 3 typy lesa podle zastoupení stromů znáš Které 3 typy lesa podle zastoupení stromů znáš? listnaté - jehličnaté - smíšené Lesní rostliny vytvářejí lesní patra: kořenové mechové bylinné keřové stromové

Co se děje v kořenovém patře? rozklad na org. látky, příjem vody a živin kořeny MYKORRHIZA druh symbiozy soužití mezi houbami a kořeny stromů houba si z kořenů stromu odebírá živiny houba pomáhá kořenům nasávat vodu (její podhoubí nahrazuje kořenové vlásky) např. hřib dubový, křemenáč osikový, kozák březový, ...

lužní les: - nížiny, kolem řek (do 200 m n. m.) Vegetační stupně lesa lužní les: - nížiny, kolem řek (do 200 m n. m.) - vrba, topol, olše, jasan, lípa, javor, ... doubrava: - nížiny → pahorkatiny (do 500 m n. m.) - dub, habr, lípa, javor, ... bučina: - pahorkatiny → vrchoviny (do 800 m n. m.) - buk, jilm, javor, jedle, ... smrčina: - horské oblasti (do 1 200 m n. m.) - smrk, modřín, borovice, ... borovice kleč: nad horní hranicí lesa (nad 1 300 m n. m.)

Jakou část území ČR pokrývají lesy Jakou část území ČR pokrývají lesy ? asi 1/3 Z toho 80% je tvořeno lesy (jakými) jehličnatými (hlavně smrky) O jakých lesích se zpívá v naší hymně? bory = borové lesy str. 95 - „Víš, že…“ (1)

Lesům škodí člověk těžba dřeva (navíc těžkou technikou) znečištěné ovzduší (průmysl, auta) → kyselý déšť (opadávání jehlic, usychání) vysazování monokultur = stejně staré stromy jednoho druhu Čím škodí vysazování monokultur? vznik polomů a vývratů Přiřaď a zdůvodni: borovice polomy smrky vývraty ODKAZ

kůrovci → odumírání stromů škůdci kůrovci → odumírání stromů (např. lýkožrout smrkový) prohlédni si požerky motýl bekyně mniška - její housenky žerou jehlice dřevokazné houby → trouchnivění = rozklad dřeva (např. václavky, choroše) FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO FOTO

chemická = PESTICIDY (postřiky proti škůdcům) Ochrana lesa chemická = PESTICIDY (postřiky proti škůdcům) - škodí však životnímu prostředí ! biologická - úmyslné vysazování nepřátel škůdce (např. parazit nebo dravec) - feromonové lapače (uměle vyrobené feromony lákají samečky) feromony = pachové látky vylučované samičkami hmyzu k přilákání samečků

vyhlašování chráněných území nejpřísnější ochrana platí v národních parcích Zakresli do mapky a popiš všechny NP na území ČR. NP + CHKÚ uč. str.137

Význam lesa brání erozi (EROZE - odnos půdy vodou, větrem) zadržují vláhu tvorba kyslíku zdroj dřeva (papír, nábytek, stavby, ...) úkryt a zdroj potravy pro živočichy houby, lesní plody (borůvky, maliny, ...) odpočinek

Jak dlouho roste vánoční stromeček do výšky 180 cm Jak dlouho roste vánoční stromeček do výšky 180 cm? asi 5 let asi 8 let víc než 10 let --------- Ke způsobům biologické ochrany před škůdci patří: a) nasazení predátorů, kteří se škůdcem živí b) chemické postřiky, které škůdce hubí c) sběr škůdců d) lapače škůdců a) c) d)

Pokud se lýkožrout smrkový přemnoží, je schopen zničit velkou část lesa. Jedním ze způsobů, jak proti němu bojovat, je umístit v lese lapače: a) někteří lýkožrouti do lapače narazí a spadnou do nádoby s vodou b) lapače obsahují pachové látky - feromony, které lákají samečky (ti do lapače narazí a spadnou do nádoby s vodou) c) lapače obsahují nařezané dřevo, které láká lýkožrouty   b)

Zdroje: Dobroruka L., Gutzerová N., Havel L., Kučera T.: Přírodopis II, Scientia, Praha, 1998, ISBN 80-7183-134-4 Čabradová V., Hasch F., Sejpka J., Vaněčková I.: Přírodopis 7, Fraus, Plzeň, 2005, ISBN 80-7238-425-2 Čížková V.: Učební úlohy z biologie, Olomouc, 2003, ISBN 80-7182-164-0 Švecová M., Toběrná V.: Botanika, ČGS, Praha, 1998, ISBN 80-86034-28-3 GRACLÍK, Petr. wiki.rvp.cz [online]. [cit. 16.3.2013]. Dostupný na WWW: http://wiki.rvp.cz/@api/deki/files/18563/=Obrysov%25c3%2583%25c2%25a1_mapa_%25c3%2584%25c2%258cR.jpg