ÚSMP / VMKMartin Podešva Benchmarking ANS JEDNÁNÍ LETECKÝCH DOPRAVCŮ A ODBORNÉ LETECKÉ VEŘEJNOSTI SE ZÁSTUPCI ŘLP ČR, s. p. IATCC,
Benchmarking Obsah 2 Obsah: ACE Report 2012 Porovnání US vs. evropského systému ATM
3 ATM Cost-Effectiveness Report 2012 (ACE) Etalon evropského ATM benchmarkingu Zpracovává ECTL PRC/PRU, využíván při konzultacích a hodnocení Výkonnostních plánů Pokrývá 37 států a poskytovatelů (pouze kontinentální ANS) Zaměřen na G2G (en-route + terminal) Pokrývá oblasti nákladové efektivity (ATM/CNS) a produktivity (řlp) Obsahuje data za roky a výhled na Benchmarking ANS ACE Report
4 Benchmarking ANS ACE Report Dobrá efektivita ŘLP představuje1,43% nákladů evropského ATM systému (G2G) Zároveň odřídilo 1,67% km IFR letů a 1,58% letových hodin U letišť šlo o 0,97% IFR řízených pohybů Meziroční vývoj 22 ANSPs dokázalo meziročně snížit jednotkové náklady (2012/2011), přesto došlo k mírnému meziročnímu nárůstu FCE Naopak díky výraznému poklesu ATFM zpoždění je ECE nižší než v předkrizovém roce 2008 FCE ECE
5 ŘLP je mírně pod evropským průměrem nákladů na CFH (€438 vs €443) Významně k tomu přispívá vysoká produktivita našich řlp, o cca 11 % převyšující evropský průměr Benchmarking ANS ACE Report Náklady na řlp jsou na cca 76 % evropského průměru
6 Benchmarking ANS ACE Report Důležitým komponentem efektivity jsou support cost ŘLP je cca 12 % na průměrem, důvodem je vyšší podíl capital related cost (odpisy, interest..) Ve skutečnosti je náš podíl nižší – neúčtujeme interest z letištní činnosti FAB CE 3. nejvyšší support cost, ŘLP je v rámci FAB CE 2. nejvyšší (€ 348 proti FAB CE € 325 a Evropský průměr €310)
7 Shrnutí: Vysoká komplexita vzdušného prostoru (8. nejvyšší těsně za AT, dle PRR2013 již 7.) Vysoká produktivita řlp Vysoký podíl support cost Minimální zpoždění významně přispívá k pozitivnímu vývoji ECE (cca 5,5 % ročně) Nárůst Interestu (2012/2009) Benchmarking ANS + vize vývoje ACE Report
8 Comparison of Air Traffic Management - Related2013 Operational Performance: U.S./Europe Dříve zpracováváno na úrovni ECTL a FAA, nyní poprvé na úrovni EU a FAA Z těchto studií Komise vychází při hodnocení evropského ATM Pokrývá období 2008 – 2013 se zaměřením na poslední 2 roky Toto vydání pokrývá oblast provozní výkonnosti, ne CEF Další vydání je plánováno v roce 2016 Benchmarking ANS + vize vývoje US vs EU systém ATM
9 Organizace ATM systémů USA – 20 CONUS vs Evropa – 63 ACC Z obou systémů porovnávána výkonnost 34 největších letišť (včetně PRG) Kapacita Evropa – většina zpoždění en-route (přes 56%) Nárůst kapacity 2013/2012 pokles zpoždění o 20,6% USA – většina zpoždění připisována terminal (přes 86%) Nárůst zpoždění o 25% - zejména z důvodu počasí (91%) Gate departure/arrival on-time Stabilní hodnoty, přesto USA pokles a zlepšení v Evropě Taxi-out USA - zhoršení na 5,2 minuty Evropa – zlepšení na 3,9 minuty (LKPR mezi letišti nejvíce přispívajícími) Benchmarking ANS + vize vývoje US vs EU systém ATM
10 Benchmarking ANS US vs EU systém ATM KEP/KEA USA – lepší hodnoty v porovnání s Evropou (3,5% vs 5%) Zásadní vliv SUA, v USA soustředěno na pobřeží, v Evropě i v core area s vysokou hustotou provozu (požadavky jednotlivých armád), navíc SUA jsou v USA povolovány výhradně FAA ASMA additional time USA lepší (2,5 minuty), Evropa (2,8 minuty) – u Evropy významně ovlivněno Heathrow
11 Benchmarking ANS US vs EU systém ATM
12 Závěr Trendy ukazují na snižování rozdílů mezi EU a USA Relativizuje kritiku EK (většina provozních sledovaných KPIs se v Evropě zlepšuje v porovnání s USA) Benchmarking ANS US vs EU systém ATM
DĚKUJI ZA POZORNOST