I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Významné lehké kovy Sodík, vápník, hliník.
Advertisements

Alkalické kovy.
Alkalické kovy.
Znáte s-prvky? AZ-kvíz.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Alkalické kovy Aktivita č. 6: Poznáváme chemii Prezentace č. 12
SOLI RZ
Alkalické kovy Struktura vyučovací hodiny:
ALKALICKÉ KOVY Vlastnosti, použití
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_84.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
HALOGENY.
Alkalické kovy prvky I.A skupiny.
Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Soli Při vyslovení slova sůl se každému z nás vybaví kuchyňská sůl - chlorid sodný NaCl. V chemii jsou však soli velkou skupinou látek a chlorid sodný.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
Alkalické kovy.
Alkalické kovy Mgr. Helena Roubalová
I.A skupina.
Alkalické kovy Obecná charakteristika + I
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Prvky I.A a II.A skupiny s - prvky.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Alkalické kovy Název projektu: Šablony Špičák Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona: III/2 Autor VM: Mgr. Šárka.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: únor 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Významné halogenidy Mgr. Helena Roubalová
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
Kovy alkalických zemin
Dusík, N.
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CHEMIE1_18 Tematická.
PRKVY II.A SKUPINY Kovy alkalických zemin Be - kov Mg - kov Ca - kov
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Mineralogický systém Halogenidy (halovce)
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
H A L O G E N Y.
Alkalické kovy Mgr. Jitka Vojáčková.
VODÍK.
Hydroxidy Jan Kolarczyk, Vojtěch Havel. Obecně Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým kationtem. Sloučeniny hydroxylového aniontu OH- s kovovým.
Významné soli kyslíkatých kyselin
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alexandra Hoňková Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Které prvky ji tvoří? Jaký mají vzhled? Lithium Sodík Draslík Cesium.
ALKALICKÉ KOVY LITHIUM, SODÍK, DRASLÍK. OBECNÁ CHARAKTERISTIKA měkké, stříbrolesklé kovy s nízkou hustotou a nízkým bodem tání velmi nestálé, reagují.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Chemie 8 Autor: Mgr. Radek Martinák Alkalické kovy francium sodík rubidium draslík Fr Na Li lithium Cs Rb Přiřaď.
ALKALICKÉ KOVY „PŘIŘAZOVAČKA“ K pojmům přiřaď vzorce. 1) Glauberova sůl 2) soda 3) jedlá soda 4) chilský ledek 5) potaš 6) halit 7) sylvín 8) karnalit.
Zástupci prvků skupin RZ
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
registrační číslo : CZ.1.07/1.1.26/
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Hořčík.
Alkalické kovy.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Alkalické kovy, ns1 Lithium, sodík, draslík, rubidium, cesium, francium Alkalické kovy jsou stříbřité kovy, na čerstvém řezu lesklé, pouze cesium má zlatožlutý.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Alkalické kovy, ns1 Lithium, sodík, draslík, rubidium, cesium, francium Alkalické kovy jsou stříbřité kovy, na čerstvém řezu lesklé, pouze cesium má zlatožlutý.
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
SLOUČENINY.
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Prvky I.A skupiny - alkalické kovy, vodík
Alkalické kovy.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Otázka č.9: s-prvky Petr Šimek.
Kovy Alkalické kovy I.A skupina (kromě H).
Transkript prezentace:

I. A (1.) skupina Vodík a alkalické kovy vodík, lithium, sodík, draslík, rubidium, cesium, francium Helenu líbal na koleno robustní cestář Francek

Alkalické kovy

ve sloučeninách velmi reaktivní → v přírodě jen …………………… halit (sůl kamenná) – NaCl sylvín – KCl rozpuštěné mořské vodě

elementární ……………………………………………… dobré ……………………………………. velmi reaktivní – …………………………… ………. elektronegativita …………… redukční činidla elektronová konfigurace 3Li: 11Na: obecně k dosažení optimální elektronové konfigurace (ns0) ………… ………… tvoří ionty …….. měkké stříbrolesklé lehké kovy vodiče tepla i elektrického proudu uchovávání pod petrolejem malá silná 1s2 2s1 1s2 2s2 2p6 2s1 ns1 odštěpují 1 elektron M+1

plamenové zkoušky: Li Na K Rb Cs

taveniny výroba – elektrolýzou ……………… jejich solí

2 2 2 2 2 2 2 2 Reakce alkalických kovů spalování (s kyslíkem) → ………………………… s vodou prudce za vzniku ………………………. Na + H2O → NaOH + H2 s vodíkem → ………… Na + H2 → NaH se sírou → ……………….. K + S → K2S s halogeny prudce → …………………… Li + Cl2 → LiCl oxidy nebo peroxidy vodíku a hydroxidu 2 2 2 hydridy 2 2 sulfidy 2 halogenidy 2 2

Sloučeniny alkalických kovů hydroxidy NaOH, KOH ……………………. dobře ………………………. silné ……………., ………………… hygroskopické = ………………………. pohlcují CO2 (→ ……………………) výroba – ………………………………. použití – v laboratoři, v chemickém průmyslu, k výrobě mýdla, léků bílé krystalické látky rozpustné ve vodě zásady žíraviny pohlcují vodu uhličitany elektrolýzou roztoků NaCl, KCl

uhličitany (prací) soda ………. - bílá krystalická látka dobře rozpustná ve vodě - použití: výroba skla, papíru, textilu, změkčování vody při praní - Solvayův způsob výroby: zavádění NH3 a CO2 do solanky (nasycený roztok NaCl) NaCl + H2O + CO2 + NH3 → NH4Cl + NaHCO3 tepelný rozklad NaHCO3 NaHCO3 → Na2CO3 + CO2 + H2O Na2CO3 jedlá (zažívací) soda …………… - neutralizace překyseleného žaludku - kypřící prášek do pečiva (E500) potaš ……….. - k výrobě skla a mýdla NaHCO3 K2CO3

- použití: hnojivo, surovina k výrobě HNO3 sanytr (salnytr) …………. dusičnany chilský ledek …………… - použití: hnojivo, surovina k výrobě HNO3 sanytr (salnytr) …………. - použití: hnojivo k výrobě černého střelného prachu potravinářství – nakládání masa, výroba uzenin (E252) NaNO3 KNO3 sanytrníci – středověké řemeslo, sběr sanytru v chlévech a kadibudkách

halit = sůl kamenná (kuchyňská sůl) ………… výskyt: …………………………………………………. halogenidy halit = sůl kamenná (kuchyňská sůl) ………… výskyt: …………………………………………………. ………………………………… látka, …………….. soustava .............................. ve vodě chemický průmysl: …………………………….. výroba mýdla, papíru, barev posyp komunikací NaCl v mořské vodě, solných ložiscích (Wieliczka, Salzburg) bezbarvá (bílá) krystalická krychlová dobře rozpustná výroba Na, Cl a jejich sloučenin mořská voda asi 3,5 % roztok solí, z toho 80% NaCl, Mrtvé moře – až 35% roztok