Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Advertisements

Zsv.
MODERNÍ ŠKOLA – ZKVALITNĚNÍ VÝUKY
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Základní škola Rosice, okres Chrudim Rosice 97, Rosice; IČO: ; tel.: ; Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Opakování - elektrolýza
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.14.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Název dokumentu: Opakování - Isomerie Autor: Mgr. Sylva Kalenská
Vzorce organických sloučenin
Opakování -Beketovova řada kovů
Název dokumentu: Česká národní banka Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.13.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.13.
ZŠ Týn nad Vltavou, Malá Strana
Zsv.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Cyklické vzorce monosacharidů
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.20.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.11.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Číslo šablony: Číslo.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu: „EU peníze školám“ registrační číslo GP: CZ.1.07/1.4.00/ Projekt je financován z Evropského sociálního.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_BIO.S6.18.
Základní škola Rosice, okres Chrudim
Název dokumentu: Podbuněčné organismy Autor: Mgr. Michaela Míková
Ch. Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření:
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Systém soudnictví ČR Autor: Mgr. Hana Šebková Zsv
Ch.
Zsv. Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.09.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Aktivní škola - podpora, zlepšení kvality vzdělávání a výuky na základní škole Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Osobní počítač – doplňovačka 5
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Transkript prezentace:

Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Vzdělávací oblast: Vzdělávací obor: Datum vytvoření: VY_32_INOVACE_CHE.S5.02 Opakování - slučovací a spalná tepla 2. Člověk a příroda Chemie RNDr. Hana Hančová Tematická oblast: Chemie V. – VII. ročník osmiletého a 1. – 3. ročník čtyřletého gymnázia Číslo šablony: Číslo materiálu: III/2

Anotace: Žáci si zopakují znalosti z oblasti termochemie. Připomenou si termochemické zákony a způsoby výpočtu reakčního tepla dané chemické reakce. Jako nejčastější způsob výpočtu reakčního tepla pro danou reakci si připomenou vztahy pro výpočet ze standardních spalných a slučovacích tepel. Prohlašuji, že při tvorbě výukového materiálu jsem respektoval(a) všeobecně užívané právní a morální zvyklosti, autorská a jiná práva třetích osob, zejména práva duševního vlastnictví (např. práva k obchodní firmě, autorská práva k software, k filmovým, hudebním a fotografickým dílům nebo práva k ochranným známkám) dle zákona 121/2000 Sb. (autorský zákon). Nesu veškerou právní odpovědnost za obsah a původ svého díla. Prohlašuji dále, že výše uvedený materiál jsem ověřil(a) ve výuce a provedl(a) o tom zápis do třídní knihy. Dávám souhlas, aby mé dílo bylo dáno k dispozici veřejnosti k účelům volného užití (§ 30 odst. 1 zákona 121/2000 Sb.), tj. že k uvedeným účelům může být kýmkoliv zveřejňováno, používáno, upravováno a uchováváno.

Žáci si zopakují znalosti o chemické rovnováze. Připomenou si faktory, kterými lze vyvolat posun chemické rovnováhy a princip, podle kterého určí směr posunu chemické rovnováhy. U obecně i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Výpočty reakčních tepel chemických reakcí Ch s využitím 2. termochemického zákona (Hessova) můžeme vypočítat reakční tepla reakcí, které nejsou přístupny přímému měření ale hodnoty reakčních tepel jednotlivých reakcí nejsou tabelovány - vzhledem k počtu možných chemických reakcí proto počítáme pomocí standardních slučovacích a spalných tepel

Žáci si zopakují znalosti o chemické rovnováze. Připomenou si faktory, kterými lze vyvolat posun chemické rovnováhy a princip, podle kterého určí směr posunu chemické rovnováhy. U obecně i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Standardní slučovací teplo Ch je reakční teplo (změna enthalpie) reakce, při které vznikne 1 mol sloučeniny přímo z prvků reagující prvky i produkty musí být ve standardním stavu jednotka: kJ/mol standardní slučovací tepla prvků = 0 !!! =

Žáci si zopakují znalosti o chemické rovnováze. Připomenou si faktory, kterými lze vyvolat posun chemické rovnováhy a princip, podle kterého určí směr posunu chemické rovnováhy. U obecně i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Ch je veličina charakterizující danou látku pro většinu sloučenin byla stanovena její hodnoty pro dané sloučeniny jsou tabelovány používají se při výpočtech reakčních tepel různých reakcí

Vztah pro výpočet reakčního tepla: Δ = Ch (produktů) - (reaktantů)

Žáci si zopakují znalosti o chemické rovnováze. Připomenou si faktory, kterými lze vyvolat posun chemické rovnováhy a princip, podle kterého určí směr posunu chemické rovnováhy. U obecně i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Standardní spalné teplo Ch je reakční teplo (změna enthalpie) reakce, při které je 1 mol látky spálen v nadbytku kyslíku – za těchto podmínek vznikají pouze konečné produkty reakce reaktanty i produkty musí být ve standardním stavu jednotka: kJ/mol standardní spalná tepla prvků 0 !!! =

Vztah pro výpočet reakčního tepla: Δ = Ch (reaktantů) - (produktů)

Žáci si zopakují znalosti o chemické rovnováze. Připomenou si faktory, kterými lze vyvolat posun chemické rovnováhy a princip, podle tn kter CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + H 2 S (g) CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + ) r směr posunu chemické rovnováhy. i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Řešení těchto příkladů Ch methanu = -74,8 kJ/mol sirouhlíku = 89,7 kJ/mol sulfanu = -20,6 kJ/mol 1. Vypočítejte reakční teplo následující reakce, jestliže znáte slučovací tepla VL i P: CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + H 2 S (g) 1. rovnici je nutné vyčíslit !!! CH 4(g) + 4S (s) → CS 2(l) + 2H 2 S (g) 2. dosadit do vztahu pro výpočet: 89,7 + 2(-20,6) – (-74,8) = 123,3 kJ/mol Δ =

i si zopakují znalosti o chemické rovnováze. S 2(l) + H 2 S (g) CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + ) r směr posunu chemické rovnováhy. i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Ch vody = -241,8 kJ/mol CO = -110,5 kJ/mol 2. Vypočítejte reakční teplo následující reakce, jestliže znáte slučovací tepla VL i P: C (s) + H 2 O (g) → CO (g) + H 2(g) Δ = -110,5 – (- 241,8) = 131,3 kJ/mol

i si zopakují znalosti o chemické rovnováze. S 2(l) + H 2 S (g) CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + ) r směr posunu chemické rovnováhy. i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Ch Δ = -393,1 – (- 282,6) – (-241,8) = 131,3 kJ/mol C (s) + H 2 O (g) → CO (g) + H 2(g) 3. Vypočítejte reakční teplo následující reakce, jestliže znáte spalná tepla VL i P: C = -393,1 kJ/mol CO = -282,6 kJ/mol H 2 = -241,8 kJ/mol H 2 O = ???? = 0

i si zopakují znalosti o chemické rovnováze. S 2(l) + H 2 S (g) CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + ) r směr posunu chemické rovnováhy. i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Ch Nezáleží na způsobu výpočtu reakčního tepla dané reakce, výsledek je vždy stejný. JE STEJNÝ Srovnejte výsledek 2. a 3. příkladu !!! Co z toho vyplývá ???

i si zopakují znalosti o chemické rovnováze. S 2(l) + H 2 S (g) CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + ) r směr posunu chemické rovnováhy. i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Ch 1.Definujte spalné teplo. 2.Definujte slučovací teplo. 3.Co jsou to standardní podmínky? 4.Zapište vztah, podle kterého spočítáme tepelné zabarvení chemické reakce ze standardních spalných tepel. 5.Proč se pro výpočty tepelného zabarvení chemických reakcí nepoužívá ve větší míře Hessův zákon? 6.Za domácí úkol spočítejte změny enthalpie daných reakcí. Zadání domácí úkolu vám rozdá vyučující. Ověření získaných znalostí

i si zopakují znalosti o chemické rovnováze. S 2(l) + H 2 S (g) CH 4(g) + S (s) → CS 2(l) + ) r směr posunu chemické rovnováhy. i schopni určit směr posunu chemické rovnováhy. Zdroje použitých materiálů 1.MAREČEK, A., HONZA, J. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. opravené vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, MIKULČÁK, J. a kol. Matematické, fyzikální a chemické tabulky a vzorce pro střední školy. 1. vyd. Praha: Prometheus, 2006