CHEMICKÉ REAKCE.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRŮBĚH CHEMICKÉ REAKCE
Advertisements

Chemické reakce Mgr. Helena Roubalová
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Chemické reakce I. díl Rozdělení reakcí podle druhu přeměny
21.1 Vím, jakým způsobem třídíme chemické rovnice.
Kinetika chemických reakcí
Redoxní reakce = Oxidačně-redukční reakce (učebnice str. 60???)
Typy chemických reakcí
Druhy chemických reakcí
přednáška 1. ročník, Obecná chemie
Soubor prezentací: CHEMIE PRO I. ROČNÍK GYMNÁZIA
Reakce anorganické Chemie I
CHEMICKÉ REAKCE.
Typy chemických reakcí
Vyčíslení chem. rovnic.
Redoxní děje = oxidačně redukční
FS kombinované Chemické reakce
Zkoumá rychlost reakce a faktory, které reakci ovlivňují
Reakční rychlost Rychlost chemické reakce
Termochemie, reakční kinetika, Rovnováha
Chemické reakce Chemická reakce je děj, při kterém se výchozí látky mění na jiné látky zánikem původních a vznikem nových vazeb Každá změna ve vazebných.
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
KINETIKA CHEMICKÝCH REAKCÍ
Kinetika chemických reakcí
20.1 O chemických reakcích (t, v, katalyzátor, n, c).
Chemický děj.
Faktory ovlivňující reakční rychlost, teorie chemické kinetiky
Kinetika chemických reakcí
CHEMICKÁ ROVNICE A CHEMICKÁ REAKCE
OBECNÁ CHEMIE CHEMICKÁ REAKCE Ing. Alena Hejtmánková, CSc.
Chemický děj 1. Klasifikace chemických reakcí 2. Chemické rovnice 3
Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
Redoxní reakce Reakce, při kterých probíhá současně REDukce a OXidace chemických látek.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_34.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Chemická reakce Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0120.
Reakční kinetika předmět studia reakční kinetiky
Reakce anorganické chemie II.
Chemická reakce, chem. rovnice
Chemické reakce Materiál je určen k bezplatnému používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další používání.
Chemická reakce a její rovnice
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_139_Druhy chemických reakcí AUTOR: Igor Dubovan ROČNÍK, DATUM:
Jméno autoraMgr. Eva Truxová název projektuModernizace výuky na ZŠ Česká Lípa, Pátova ulice číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ číslo šablony V/2 Inovace.
CHEMICKÁ VAZBA řešení molekulách Soudržná síla mezi atomy v ………………..
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
SLOUČENINY sloučením atomů 2 či více prvků
ZÁKON ZACHOVÁNÍ HMOTNOSTI, CHEMICKÁ REAKCE
1) Podmínka zachování druhu atomů - Na levé i pravé straně chemické rovnice nesmí chybět žádný druh atomů reagujících látek, může však být obsažen v látce.
REDOXNÍ REAKCE Chemie 9. ročník
Chemické reakce Chemická rovnováha Termochemie.
Základní chemické pojmy
Ch_015_Klasifikace chemických reakcí Ch_015_Chemické reakce_Klasifikace chemických reakcí Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_33_CHEMICKÉ REAKCE TÉMA: CHEMICKÉ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_11_REDOXNÍ REAKCE TÉMA: REDOXNÍ REAKCE ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Chemické reakce a výpočty Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník ZŠ Benešov,Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová.
CHEMICKÉ REAKCE © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Chemické reakce. Chemická reakce je děj, při kterém z výchozích chemických látek vznikají jiné chemické látky. Výchozí chemické látky = REAKTANTY Vzniklé.
EU peníze středním školám
Chemické reakce RNDr. Marta Najbertová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-01
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
… aneb oxidace a redukce dohromady
Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_27_FIKA
Typy chemických reakcí, Chemie 8. a 9. ročník
Obecná a anorganická chemie
Reakční kinetika.
Rozdělení chemických dějů
Kinetika chemických reakcí (učebnice str. 97 – 109)
Transkript prezentace:

CHEMICKÉ REAKCE

= děj, při kterém zanikají některé / všechny vazby mezi atomy v molekulách výchozích látek a vytvářejí se vazby nové, čímž vznikají molekuly produktů reakce vyjádření chem. reakce - rovnice - se nezapisuje slovně,ale pomocí vzorců, jsou mezinárodně srozumitelné 2 podmínky: podmínka zachování druhu atomů podmínka zachování počtu atomů určitého druhu (počet atomů na levé straně se musí rovnat počtu atomů téhož prvku na pravé straně) 2Al + 3 H2SO4 → Al2(SO4)3 + 3 H2

Dělení reakcí: 1) podle počtu fází a) reakce homogenní (všechny reakční složky jsou v jedné fázi) CO + O2→ CO2 b) reakce heterogenní Zn + 2 HCl → ZnCl2 + H2 zvláštním typem jsou reakce srážecí BaCl2 + H2SO4 → BaSO4 + 2 HCl

K čemu se vztahují obrázky? ZnCl2 - BaSO4 - CO

2) podle vnějších změn při reakci a) syntéza – z jednodušších látek vznikají látky složitější NH3 + HCl → NH4Cl , adiční reakce v organice b) rozkladné - složitější látky se štěpí na látky jednodušší, opak syntézy CaCO3 → CaO + CO2 při 1200°C c) substituční – vytěsňovací CuSO4 + Fe → FeSO4 + Cu d) podvojná záměna – složením dvou substitučních reakcí (neutralizace) NaOH + HCl → NaCl + H2O

CuSO4 - NH4Cl - CaCO3 - FeSO4

3) podle reagujících částic a) reakce molekulové - 2SO2 + O2 → 2 SO3 b) reakce iontové – ve zkrácených zápisech se neuvádí ty ionty, které se neúčastní reakce Cu2+ (aq) + Fe (s) → Fe2+ (aq) + Cu (s)

4) podle přenášených částic a) reakce oxidačně – redukční (redoxní) – dochází k přenosu elektronů, mění se oxidační čísla 2 HCl + Zn → ZnCl2 + H2 b) reakce acidobazické – dochází k přenosu protonů H+ NH3 + H2O → NH4+ + OH- c) reakce koordinační (komplexotvorné) – přenos nebo rozdělení celých skupin atomů, vznik komplexních sloučenin CuSO4 + 4 H2O → [Cu(H2O)4]SO4

5) podle reakční kinetiky a) reakce izolované – probíhají v soustavě samy b) reakce simultánní – v soustavě probíhá současně několik různých reakcí - reakce zvratné musíme je předpokládat u všech reakcí, které po čase dospějí do rovnovážného stavu H2 + I2 ↔ 2 HI - reakce následné – produkt reakce je výchozí látkou reakce následující (př. různé řetězové reakce)

6) podle tepelné bilance a) reakce exotermní (uvolňuje se teplo, př 6) podle tepelné bilance a) reakce exotermní (uvolňuje se teplo, př. hoření) b) reakce endotermní (teplo se spotřebovává, př. rozklad vápence)

RYCHLOST CHEM. REAKCE - důležitá při výrobě chemikálií (většinou snaha o co největší rychlost, ale někdy se snažíme snížit rychlost chem. reakcí s nežádoucími účinky – např. koroze kovů)

Faktory ovlivňující rychlost chem Faktory ovlivňující rychlost chem. reakcí: a) koncentrace výchozích látek b) teplota c) katalyzátory (látky, které umožňují průběh chem. reakce, ale samy se nemění) pozitivní – zvyšují rychlost negativní (inhibitory) – snižují rychlost (antidetonační přísady v benzínu – tetraethylolovo) - v živých organismech biokatalyzátory (vitamíny, hormony, enzymy) d) velikost povrchu a jemnost rozptýlení (granulovaný a práškový zinek)

Význam chemické rovnice: 1) specifikuje výchozí látky a produkty 2) vyjadřuje počet molekul, látková množství či hmotnosti reagujících látek - podíl stechiometrických koeficientů (čísel před vzorci) je možné chápat jako podíl látk. množství, ve kterých látky reagují V praxi: umět vypočítat hmotnosti produktů, které vznikají ze známé hmotnosti výchozích látek a obráceně. Z ekon. hlediska je důležité, aby reakce proběhly beze zbytku. N2 + 3 H2 → 2 NH3 1 mol : 3 moly → 2 moly

použité obrázky byly stažené z internetu