Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Jméno autora: Mgr. Ladislav Kažimír Datum vytvoření:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Druhy chemických reakcí
NÁZVOSLOVÍ SOLÍ.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Významné soli Mgr. Helena Roubalová
Kyseliny a zásady.
Anorganická chemie S O L I VY_32_INOVACE_20 - SOLI.
Neutralizace.
SOLI RZ
Soli Rozdělení solí Charakteristika solí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Názvosloví solí.
NÁZVOSLOVÍ ANORGANICKÝCH LÁTEK.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
Neutralizace.
CHEMIE 9. ROČNÍK VÝSKYT A VYUŽITÍ SOLÍ
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Identifikace vzdělávacího materiálu
Příprava a vlastnosti dvouprvkových sloučenin
VY_32_INOVACE_CH.8.12 – SOLI- prezentace
Neutralizace Vznik solí
Aktivita č.6: Poznáváme chemii Prezentace č. 24 Autor: Lenka Poláková
Zopakuj si vzorce a názvy
Chemický děj Chemie Autor: Ing. Šárka Psíková
Vznik solí Soli vznikají reakcemi různých látek:
SOLI Chemie 9. ročník VY_32_INOVACE_07.3/20
PŘÍPRAVA SOLÍ SOLI JE MOŽNO PŘIPRAVIT SEDMI ZPŮSOBY, např.
Jak vznikají soli.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: květen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
KYSELINY 1) BEZKYSLÍKATÉ KYSELINY: (koncovka -vodíková) Kyselina
Soli Materiál byl vytvořen v rámci projektu
SOLI KYSLÍKATÝCH KYSELIN
Významné soli kyslíkatých kyselin
Chemické názvosloví anorganických sloučenin 2
Halogenidy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Pětiminutovky z anorganické chemie
ZŠ Benešov,Jiráskova 888 CHEMIE 9. ročník
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
Významné soli. Bezkyslíkaté soli NaCl – chlorid sodný –bílá krystalická látka –v přírodě se vyskytuje jako sůl kamenná (halit) –ve velké míře se nahází.
Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – Kyseliny, hydroxidy a soli Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/19 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Edita NAĎOVÁ Název prezentace 4. Chemické názvosloví Název sady: Obecná a anorganická chemie (pro 3.ročník.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Lucie Tuhá ČísloVY_32_Inovace_3073 NázevNázvosloví anorganických a organických sloučenin Téma hodinyNázvosloví.
Název DUMu: VY_52_INOVACE_19 _4_RISKUJ_SOLI Číslo skupiny: 2 Autor: Ing. Stanislava Kolářová Vzdělávací oblast/Předmět/Téma: ČLOVĚK A PŘÍRODA / CHEMIE.
Využití solí Chemie 9. třída.
Projekt:OP VK Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Alena Přibíková Číslo DUM:Ch Datum ověření ve výuce: Ročník:8.
Názvosloví solí. Soli 1.) Bezkyslíkatých kyselin 2.) Kyslíkatých kyselin.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Jitka Malíčková NÁZEV: Význam a použití solí TÉMATICKÝ CELEK: Anorganické.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Ledek Pyrit Vápenec Dusičnany Soli kyselin Kuchyňská sůl Sírany
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Neutralizace Vznik solí
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč.
Soli nad zlato Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-18
Soli a jejich chemické vlastnosti
Pětiminutovky z anorganické chemie
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
AUTOR: Mgr. Blanka Hipčová
Soli.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Názvosloví anorganické chemie
Projekt: OP VK Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:
Jak vznikají soli Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEUTRALIZACE.
Transkript prezentace:

Soli Názvosloví, vznik a použití solí, hydrogensoli a hydráty solí, hnojiva, použití solí ve stavebnictví Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Definice solí Sůl je sloučenina, složená z kationtu kovu, případně kationtu amonného NH4+ a aniontu kyseliny.

Příklady solí Chlorid sodný – kuchyňská sůl NaCl Dusičnan sodný - Chilský ledek NaNO3 Pentahydrát síranu měďnatého – skalice modrá CuSO4 . 5H2O Hydrogenuhličitan sodný – jedlá soda NaHCO3

Rozdělení solí Soli můžeme dělit podle různých hledisek, např.: Podle rozpustnosti ve vodě Podle kyseliny, od které se odvozují Podle jiných hledisek

Rozdělení solí podle rozpustnosti ve vodě Soli rozpustné ve vodě – např. halogenidy, většina ostatních solí Soli nerozpustné ve vodě – např. uhličitan vápenatý, barnaté soli, dusičnan stříbrný

Rozdělení solí podle kyselin, od kterých jsou odvozeny Halogenidy – fluoridy, chloridy, bromidy, jodidy (soli kyseliny fluorovodíkové…) Sulfidy (soli kyseliny sirovodíkové) Sírany (soli kyseliny sírové) Siřičitany (soli kyseliny siřičité) Uhličitany (soli kyseliny uhličité) Dusičnany (soli kyseliny dusičné) …………..

Jiné rozdělení solí – např.: Normální soli Kyselé soli - hydrogensoli Hydráty solí Podle použití: soli používané ve stavebnictví v potravinářství v zemědělství – hnojiva

Názvosloví solí bezkyslíkatých kyselin – jako názvosloví dvouprvkových sloučenin Podstatné jméno Odvozeno od názvu prvku na druhém místě ve vzorci + koncovka –id Přídavné jméno Název kationtu s koncovkou podle oxidačního čísla Např.: KICl-I Cl-I sůl kys. chlorovodíkové - chlorid chlorid draselný

Názvosloví solí kyslíkatých kyselin Podstatné jméno Odvozeno od názvu kyseliny (aniontu) + koncovka –an Přídavné jméno Název kationtu s koncovkou podle oxidačního čísla Např.: KINVO-II3 -I NV sůl kyseliny dusičné – dusičnan dusičnan draselný NVO-II3 –I dusičnanový anion

Názvosloví hydrogensolí Tvoří se zařazením slova hydrogen- před podstatné jméno názvu soli Počet atomů vodíku vázaných v aniontu hydrogensoli označujeme číslovkou: mono (pro 1 – zpravidla se neuvádí), di (2), tri (3) … Např.: NaH2PVO4 dihydrogenfosforečnan sodný

Hydráty solí 1 – mono 6 - hexa 2 – di 7 - hepta 3 – tri 8 - okta 4 – tetra 9 - nona 5 – penta 10 - deka Některé soli vytvářejí krystaly, ve kterých jsou vázány molekuly vody. Takové soli se nazývají hydráty. Počet molekul vody v hydrátu se vyznačuje číslovkou. Např.: dihydrát síranu vápenatého CaSO4 . 2H2O

Vznik solí Soli mohou vznikat různými chemickými reakcemi, např.: Neutralizací Reakcí kovu s nekovem Reakcí kovu s kyselinou Reakcí kyselinotvorného oxidu s hydroxidem Reakcí hydroxidotvorného oxidu s kyselinou Srážecí reakcí …………

Vznik solí neutralizací Kyselina + hydroxid voda + sůl Kyselina dusičná + hydroxid sodný voda + dusičnan sodný HNO3 + NaOH H2O + NaNO3

Vznik solí reakcí kovu s nekovem Např.: vznik chloridu sodného slučováním sodíku s chlorem Kov + nekov sůl Sodík + chlor chlorid sodný 2Na + Cl2 NaCl

Vznik solí reakcí kovu s kyselinou Např.: vznik chloridu zinečnatého reakcí zinku s kyselinou chlorovodíkovou Kov + kyselina sůl + vodík zinek + kys. chlorovodíková chlorid zinečnatý + vodík Zn + 2HCl ZnCl2 + H2

Použití solí V zemědělství – dusičnany, draselné soli a fosforečnany Ve stavebnictví, sochařství – vápenaté soli Výroba keramiky a porcelánu Výroba pracích a čistících prostředků V potravinářském průmyslu Výroba chemických látek

Dusičnany Průmyslová hnojiva: NaNO3 dusičnan sodný (ledek sodný, chilský ledek) KNO3 dusičnan draselný (ledek draselný) NH4NO3 dusičnan amonný (ledek amonný) Lápis - AgNO3 (dusičnan stříbrný) v kožním lékařství, výroba fotografických filmů a papírů

Sírany Síran vápenatý - nerost anhydrid (CaSO4) a sádrovec (CaSO4 . 2H2O) - výroba sádry (CaSO4 . 1/2H2O) pro stavebnictví, sochařství a štukatérství Skalice modrá – pentahydrát síranu měďnatého (CuSO4 . 5H2O) – poměďování, k impregnaci dřeva proti hnilobě a k postřikům rostlin proti houbám a jiným škůdcům

Uhličitany Uhličitan vápenatý CaCO3 – v přírodě minerál vápenec (kalcit) a aragonit. Použití: výroba páleného vápna, stavební a sochařský kámen, ozdobný kámen k obkladům budov (leštěný - mramor), přísada při výrobě železa a cementu, vápenaté průmyslové hnojivo

Uhličitany Na2CO3 – uhličitan sodný - výroba skla, mýdla, změkčování vody v prádelnách, papírnách, domácnostech (soda, krystalová soda Na2CO3.10H2O) K2CO3 – uhličitan draselný - výroba skla a mazlavých mýdel NaHCO3 – hydrogenuhličitan sodný – „užívací soda“ – součást prášků do pečiva, šumivých prášků pro přípravu nápojů

Chloridy NaCl – chlorid sodný – výroba hydroxidu sodného, potravinářský průmysl KCl – chlorid draselný – výroba hydroxidu draselného, draselné hnojivo NH4Cl – chlorid amonný – salmiak – náplň suchých článků – baterií, čištění povrchu kovů při pájení

Fosforečnany a křemičitany Fosforečnany – fosforečná hnojiva (např. superfosfát), výroba fosforu a jeho sloučenin Křemičitany - horninotvorné látky, např. živce, slídy – výroba stavebních materiálů a keramiky

Test na závěr Připravte se Odpovídejte na následující otázky

TEST – otázka č. 1 která sůl se používá jako prostředek proti tzv. pálení žáhy (při překyselení žaludeční šťávy) a ke zmírnění bolestí při žaludečních vředech – zapiš správný chemický název a vzorec odpověď

TEST – otázka č. 2 Která sůl se používá ve stavebnictví k výrobě páleného vápna? Napiš správný chemický název a vzorec, uveď také mineralogický název odpověď

TEST – otázka č. 3 Uveď název a vzorec soli zvané salmiak. K čemu se tato sůl používá? odpověď

TEST – otázka č. 4 Zapiš chemickou rovnicí vznik choridu sodného přímým slučováním prvků - reakcí kovu s nekovem odpověď

Hodnocení testu 1 za všechny odpovědi správně 2 za jednu chybnou odpověď 3 za dvě chybné odpovědi 4 za tři chybné odpovědi 5 pokud jsi žádnou z otázek nezodpověděl správně

Použité zdroje: Čerpáno z: Beneš, P. – Pumpr, V. – Banýr, J.: Základy chemie 1. díl pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy. 2. vydání. Nakladatelství Fortuna, 1996. ISBN 80-7168-234-8. www.wikipedia.cz