Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
Advertisements

SYSTEMATICKÁ BIOLOGIE
Vznik diverzity živočichů: speciace a (adaptivní) radiace
EKOLOGIE.
Biologická diverzita a Indexy biodiverzity
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Biokoridory.
Seminář „Extrémy počasí a jeho dopady na Jihomoravský kraj“
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
VZTAHY ORGANISMŮ.
Úvod do ekologie Jan Douda (FŽP, L169)
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
37.1 Ekologie – vztah organismus x prostředí
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
Biodiverzita Korálový útes. Kredit: Richard Ling.
BIODIVERZITA. Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů.
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
BIODIVERZITA.
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Význam půdy Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Bc. Jana Kloučková.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Registrační číslo projektu:
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Složky krajiny a životní prostředí
Vznik diverzity živočichů: speciace a (adaptivní) radiace
1.ročník šk.r – 2012 Obecná biologie
Biologie.
ZÁKON č.17/1992 Sb. o životním prostředí Životním prostředím je vše, co vytváří přirozené podmínky existence organismů včetně člověka a je předpokladem.
Ekosystémy přírodní a umělé
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Ekologie jako věda Obory ekologie.
Ekosystémy.
Ekologie.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Úvod do systému rostlin
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Základní ekologické pojmy
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Název prezentace (DUMu): Společenstva
Název prezentace (DUMu): Organismy a prostředí
Ekonomika životního prostředí
Ekologické pojmy.
Vznik diverzity živočichů: speciace a (adaptivní) radiace
Užitečná zvířata ve volné přírodě
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Právní režim ochrany přírody a krajiny
Ekologie.
8 SYNEKOLOGIE Společenstva.
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Ochrana a péče o přírodu a krajinu Seminář MAS Sokolovsko o.p.s.
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha

Taxonomická diverzita určuje význam druhu pro evoluční procesy zdůrazňuje význam 1) evolučně izolovaných druhů (jinan dvojlaločný, latimérie) 2) druhů, příslušejících k evolučním vývojovým liniím, kde probíhá adaptivní radiace 3) druhů, které mohou být vyššími taxonomickými jednotkami

Taxonomická diverzita taxonomická diverzita se stanovuje systémem složitých indexů - analýza kladogramů evolučně významná jednotka (ESU):  soubor jedinců, odlišitelný pro potřeby ochrany přírody (populace, poddruh, druh)  znaky způsobené adaptací na místní podmínky  geograficky oddělený soubor jedinců  v minulosti omezený tok genů

Taxonomická diverzita ESU by měla být základní jednotkou péče (MU): chráníme nejen dnešní taxony, ale i evoluční potenciál užovka stromová Karlovarsko: skutečně reliktní původní populace

Taxonomická diverzita Komplex „velkých čolků“ čolek velký T. cristatus čolek dunajský T. dobrogicus, v ČR 1993 jižní Morava čolek dravý T. carnifex, v ČR 1997, Znojemsko v ýskyt hybridů

Funkční diverzita hodnotí ekologický význam druhu jako kupř. bohatost funkčních typů (ekologických/funkčních skupin) a vzájemných vazeb mezi organismy a prostředím v určité oblasti

Funkční diverzita určuje (i) potravní vazby primární producenti vrcholoví konzumenti potravní řetězec

Funkční diverzita ii) „klíčové druhy“ (keystone species): Druhy, jejichž význam pro fungování ekosystému je větší než odpovídá dominanci (podílu na početnosti nebo biomase)

Funkční diverzita Klíčový druh Krtek obecný

Funkční diverzita Ekosystémový tvůrce (stavitel) organismus, které přímo či nepřímo reguluje dostupnost zdrojů pro jiné organismy tím, že vytváří, mění a udržuje prostředí. jeho vliv na vnější prostředí vlastnosti přetrvává určitou dobu i po té, co z něho vymizel.

Funkční diverzita (iii) gilda /ekologická/funkční skupina – skupina druhů, vzájemně se podobajících způsobem, který je nebo může být významný z ekologického hlediska  alfa-gilda – skupina druhů, shodně využívající určité zdroje, např. potravu (semenožraví ptáci listnatého lesa)  beta-gilda – skupina druhů se společným výskytem, vymezeným podmínkami prostředí jako je teplota nebo vlhkost (edafon, obývající horní vrstvu půdy)