Saprotrofní potravní řetězec

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Potravní vztahy v ekosystémech
Advertisements

Živá složka biomů - organismy
Biotické Faktory Jakub Kozel 2.B.
Digitalizace výuky Vztahy mezi organismy, rozmanitost organismů
Biotické podmínky života
Život na Zemi.
Populace, společenstva
POTRAVA.
Potravní vazby rostlin a živočichů
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: Vztahy mezi organismy
EKOSYSTÉM Základní funkční jednotka přírody
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VZTAHY ORGANISMŮ.
VZTAHY MEZI ORGANISMY.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
JAK POZOROVAT EKOSYSTÉM
TOK LÁTEK A ENERGIE EKOSYSTÉMEM
ZÁKLADY EKOLOGIE Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Výkladová prezentace PowerPoint s komentářem učitele Člověk a příroda
Registrační číslo projektu:
Základy ekologie Anotace: Materiál je určen k výuce přírodopisu v 9. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními pojmy z oblasti ekologie. Materiál je plně.
Potravní vztahy.
Rozmanitost organismů, třídění organismů
Potravní pyramida.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
Vztahy mezi živočichy a rostlinami
Škola Střední průmyslová škola Zlín
VZTAHY MEZI ORGANISMY POTRAVNÍ VZTAHY.
ŽIVOT NA ZEMI Přírodopis 6. třída.
Biotické faktory prostředí
Ekologické aspekty liniových staveb
Charakteristika ekosystému
Populace.
BIOTICKÉ FAKTORY 4.LEKCE.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Registrační číslo projektu:
Ekosystém.
Ekosystém.
(Hana Šantrůčková, KEH, B 361)
LES ŘASY.
Vztahy mezi organismy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
KOLOBĚH LÁTEK A TOK ENERGIE
The saprotrophic food chain in terrestrial ecosystems Outline / Osnova What is the saprotrophic food chain? Food chains, food webs, trophic pyramids, decomposition.
společenstva Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
Potravní pyramida, potravní řetězec
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém lesa a rybníka
Projevy života, třídění organismů
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiálu VY_32_INOVACE_21_10 Název materiáluEkosystém.
VÝŽIVA „Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce.“ Mark Twain.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu Pracovní list slouží k zopakování a doplnění učiva. Vyhledávání informací motivuje žáky k zájmu o.
Tematická oblast: Život na Zemi Téma: Podmínky života na Zemi Předmět: Přírodověda Ročník: 5. Autor: Mgr. Alena Hrušková Datum: Druh výstupu:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Andrea Brogowská Název prezentace (DUMu): Potravní (trofické) řetězce Tematická oblast:Ekologie Ročník:1. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Ing. Lubor Dvořák Název: VY_32_INOVACE_06_B_20_Ekologie a životní prostředí Téma: Mineralogie Číslo.
Digitální učební materiál: Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EKOSYSTÉM SPOLEČENSTVO ROSTLINY ŽIVOČICHOVÉ HOUBY MIKROORGANISMY PROSTŘEDÍ SLUNCE VODA VZDUCH PŮDA.
EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tematický celek: LES Téma: POZNÁVÁME PŘÍRODU Ročník: 6. Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská.
VZÁJEMNÉ VZTAHY ORGANISMŮ V EKOSYSTÉMECH Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslav Navrátil. Dostupné z Metodického.
METABOLISMUS ROSTLIN OD MARTINA JAROŠE. FOTOSYNTÉZA Zachycuje sluneční energii a z oxidu uhličitého vyrábí organickou sloučeninu (sacharid) a jako vedlejší.
Fotosyntéza.
Ekosystém – potravní řetězec, potravní pyramida
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Lumír.
ŽIVÁ PŘÍRODA Anotace: Materiál je určen k výuce přírodovědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky se základními znaky a dělením živé přírody.
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Opakování základních ekologických pojmů Ekologie Opakování základních ekologických pojmů.
Ekologie.
ZÁKLADY ZBOŽÍZNALSTVÍ
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Transkript prezentace:

Saprotrofní potravní řetězec MODULARIZACE VÝUKY EVOLUČNÍ A EKOLOGICKÉ BIOLOGIE CZ.1.07/2.2.00/15.0204 Jiří Schlaghamerský: Pedobiologie – jaro 2012 Saprotrofní potravní řetězec Producenti Konzumenti 1. řádu Konzumenti2. řádu 3. řádu (koncoví)

Pozor na chybné definice! Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Pozor na chybné definice! Jakrlová, Pelikán (1999) – Ekologický slovník Potravní řetězec dekompoziční: vede od odumřelé organické hmoty přes četné následné rozkladače (dekompozitory) až k mikroorganismům. Velikost se zmenšuje, početnost zvětšuje. Dekompoziční řetězec: přenos látek a energie v procesu dekompozice; rozklad odumřelých látek od počátečních (iniciálních) rozkládačů (dekompozitorů), přes návazné další články až ke konečným (finálním) dekompozitorům, uvolňujícím v konečné fázi dekompozice minerální látky. Dělba práce (funkce) dekompozitorů, protože žádný druh organismu nemůže sám kompletně rozložit mrtvé tělo až na látky minerální. To co je výše popsáno není potravní řetězec ale sled organismů, které se podílejí na rozkladu (= dekompozici) !

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Autotrofní („pastevně-kořistnický“) potravní řetězec (grazing food chain, herbivore food chain)

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Tok energie autotrofním („pastevně-kořistnickým“) potravním řetězcem (grazing food chain, herbivore food chain) ztráta disponibilní energie respirací nevyužitá potravní energie (trus, moč) nespotřebovaná látka s obsahem energie tepelná energie (transpirace, intercepce) globální záření Slunce rostliny fytofágové zoofágové reflexe transmise hrubá čistá produkce Údaje jsou v kJ ∙ m-2 ∙ d-1. PwS = fotosynteticky účinné záření (400-700 nm); P = producenti (primární); K1 = konzumenti 1. řádu; K2 = konzumenti 2. řádu; K3 = konzumenti 3. řádu

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Tok energie živočišnou populací při příjmu potravy a reprodukci disponibilní potrava odebraný materiál nevyužitý materiál pozřený materiál trus ztrávený materiál exkrety (moč) asimilace respirace produkce svlékání, pelichání, úmrtí, ztráty způsobené parasity přírůstek biomasy individuální růst reprodukce

Trofická (= potravní) pyramida Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Trofická (potravní) pyramida konzumenti 1. řádu konzumenti 3. řádu konzumenti 2. řádu Trofická (= potravní) pyramida (založeno na biomase) Primární producenti Trofická úroveň Schematická potravní pyramida z primárních producentů (PP) a konzumentů 1.-3. řádu (K1-3). K produkci (Pn – Pn + 3) dochází na čtyřech trofických úrovních, tj. n až n + 3. Ekotrofický koeficient udává, jaký podíl (rastrované plochy, konzumace = C) bezprostředně před- cházející trofické úrovně je pozřeno konzumenty příslušné úrovně. Příklad: ekotrofický koeficient úrovně K1 se rovná Cn + 1 / Pn. Producers

Trofická (potravní) pyramida Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Trofická (potravní) pyramida Vrcholoví konzumenti (masožravci) Sekundární konzumenti (masožravci) Primární konzumenti (býložravci) Producenti (rostliny, jejich části) Šipky (z leva do prava): úbytek biomasy, úbytek energie, úbytek počtu jedinců (abundance)

Potravní síť v smíšeném lese (velice zjednodušeno) Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Potravní síť v smíšeném lese (velice zjednodušeno) Producenti Konzumenti 1. řádu Konzumenti2. řádu 3. řádu (koncoví)

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec První publikovaná potravní síť (Summerhayes & Elton, 1923): norský ostrov Bjørnøya (Bear Island) Summerhayes and Elton's 1923 food web of Bear Island (Arrows represent an organism getting eaten by another organism)

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Vztah mezi producenty, konzumenty a destruenty v lesním ekosystému (zjednodušeno) – toto znázornění je problematické!

Potravní síť v půdě (velmi zjednodušené) Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Potravní síť v půdě (velmi zjednodušené)

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Saprotrofní potravní řetězec = dekompoziční (detritový, detritivorní) potravní řetězec, (angl. detritus food chain, saprovore food chain, detritivore food chain) Rozkladači, dekompozitoři (angl. decomposers, něm. Zersetzer): organismy, které se živí mrtvou rostlinou či živočišnou substancí - saprofágní (detritivorní) živočichové - saprotrofní mikroorganismy Reducenti, destruenti (reducers): organismy, které odbourávají organickou substanci a přeměňují jí v minerální látky (mineralizace), tedy bakterie a houby. (V širším slova smyslu synonymní k rozkladačům). Rozklad, dekompozice: rozpad a rozklad odumřelé organické látky mikroorganismy, chemicko-fyzikálními faktory (vyluhování apod.), živočichy za přístupu vzduchu – aerobní: tlení bez přístupu vzduchu – anaerobní: hniloba

Potravní síť v půdě (schematicky) Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Potravní síť v půdě (schematicky)

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Rozdíly a vazby mezi fytofágním (autotrofním) a dekompozičním (saprotrofním) subsystémem (zde potravním řetězcem)

autotrofní (fytofágní) Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Schematické znázornění trofické struktury travinného ekosystému s dvěma systémy potravních řetězců. Hodnoty udávají jednotlivé ekotrofické koeficienty odvozené ze vzorce Cn+1/Pn. R = respirace. sluneční energie konzumenti 1. řádu konzumenti 2. řádu konzumenti 3. řádu autotrofní (fytofágní) saprotrofní potravní řetězec primární produkce porostní opad recyklace v B obratlovci bezobratlí saprofágové mikroorganismy mikrofágové destruenti fytofágní ztráta pro A

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Energetické hodnoty hlavních pochodů u heterotrofních organismů v travinném ekosystému: u všech parametrů zdaleka převažuje podíl dekompozičního subsystému

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Obecný model struktury ekosystému

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Zdroje a toky živin uvnitř ekosystému

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Ekosystém s toky energie (plné čáry) a vybranými toky či koloběhy látek

odumřelá organická látka Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Přenos energie v ekosystému sluneční energie absorbovaná teplo odumřelá organická látka hranice ekosystému Pb – hrubá produkce Pn – čistá produkce Bio – biomasa K1, K2, K3 – konzumenti 1.-3. řádu B – opad porostu D – potravní řetězec destruentů S – potravní řetězec saprofágů R - respirace

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Hypotetický mechanismus kterým by bohatství rostlinného společenstva mohlo ovlivňovat procesy usměrňované rozkladači.

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Přísun a akumulace organické látky v různých biomech

Pedobiologie: saprotrofní potravní řetězec Vztah mezi předpokládanou a pozorovanou produkcí heterotrofů.