Ekosystém les a kurikulum základního vzdělávání Doc.PaedDr.RNDr.Milada Švecová, CSc. Univerzita Karlova v Praze, PřF Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základní škola, Matice školské 3, České Budějovice
Advertisements

Environmentální výchova pro základní školu
V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Příprava učitelů na Přírodovědecké fakultě UP v Olomouci
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
PT – obecná charakteristika
Cíle dějepisné výuky, dějepisné kurikulum, RVP a výuka dějepisu
Projekt „Další vzdělávání pedagogických pracovníků v environmentálním vzdělávání, výchovy a osvětě (EVVO )“ CZ.1.07/1.3.45/
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Univerzita Mateja Bela v Banskej Bystrici Fakulta prírodných vied Katedra environmentálneho manažérstva Klub ekologické výchovy, o.s. Praha Podmínky a.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Národní institut dětí a mládeže MŠMT Centrum ekologické výchovy DŘÍPATKA pracoviště pro školní i mimoškolní environmentální výchovu, vzdělávání a osvětu,
katedra pedagogiky PedF UK
DDŠ, ZŠ a ŠJ Měcholupy 2 Cíle působení
Základní škola, Praha 2, Londýnská 34
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
Didaktické zásady výuky přírodopisu
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: duben 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: IX Vzdělávací.
VÝTVARNÉ TECHNIKY Papírořez Základní škola Sedmikráska, o.p.s.
PŘÍRODOPISNÁ HRA KAPSA EKOSYSTÉM LES
Projekt Digitální škola - její pozice v systému projektů na OA Orlová.
Terénní cvičné středisko výchovy a vzdělávání pro TUR.
Základní škola a Mateřská škola Horní Stropnice Školy pro venkov.
Základní škola a Mateřská škola, Pavlice, okres Znojmo OP VK 1
Projekt „Modernizace vzdělávání – šance lepšího pracovního.
SLAVNOSTNÍ UKONČENÍ PROJEKTU. MODERNIZACE VZDĚLÁVÁNÍ – ŠANCE LEPŠÍHO PRACOVNÍHO UPLATNĚNÍ CZ.1.07/1.2.33/
EKOSYSTÉM L E S Autorem materiálu a veškeré fotodokumentace, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 6. ročník ZŠ Předmět: Dějepis Autor: Mgr. Tomáš Bicek Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál seznamuje žáky s významem lesů v našich podmínkách,
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Rámcový vzdělávací program (RVP)
Školní vzdělávací program výuka informatiky
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Nové možnosti ISA+ a jejich využití v kariérovém poradenství Mgr. Pavlína Šťastnová,
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
PROJEKT R E G I O N PROGRAM ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVY V ÚSTECKÉM A KARLOVARSKÉM KRAJI CZ.1.07/1.1.00/
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
Powerpoint Templates Page 1 Powerpoint Templates Profesionalizace práce koordinátorů EV a jejich další vzdělávání Inovace ŠVP doc. PaedDr. RNDr. Milada.
DOBŘÍ(Š) V POZNÁNÍ aneb interaktivní poznání historie, kultury a přírody na Dobříši.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_17_02_mimořádné situace 1 Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679,
Michaela Štěpánková Jan Wurst Manuál pro učitele ZŠ a víceletých gymnázií.
ICT ve výuce přírodopisu a biologie.  Školení proběhne v termínu od do pokud se přihlásí alespoň 10 zájemců.  Školení bude probíhat.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_50_Východní Evropa_Sluková Téma: Východní Evropa Číslo.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Svět techniky Ostrava a jeho přínos podpoře podnikavosti žáků
Návrhy na Individuální projekty ostatní v rámci OP VK v gesci odboru předškolního, základního a základního.
Multimediální podpora výuky klinických oborů RITM a MEFANET: Přehled aktivit a návrh meziuniverzitní spolupráce při vytváření vzdělávací sítě lékařských.
Elektronické doplňky k učebnicím fyziky pro ZŠ
Dva jsou víc než jeden CZ.1.07/1.2.23/
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Rovnováha v přírodě Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
VY_52_INOVACE_64_Lesní a vodní hospodářství
Polytechnické vzdělávání v DVPP VISK seminář KAP Středočeského kraje
KURIKULUM V SOUČASNÉ ŠKOLE
  ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Rozvoj sociálních služeb a vzdělávání pracovníků v sociálních službách
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Transkript prezentace:

Ekosystém les a kurikulum základního vzdělávání Doc.PaedDr.RNDr.Milada Švecová, CSc. Univerzita Karlova v Praze, PřF Univerzita Mateja Bela v Banské Bystrici, FPV

Les ve výuce přírodopisu POJETÍ VÝUKY PŘÍRODOPISU POJETÍ VÝUKY PŘÍRODOPISU a) systematické b) ekologické - les - les - rybník ……….. - rybník ………..

Obsah učiva ZŠ Společenstvo lesa, lesní patra Společenstvo lesa, lesní patra Biodiverzita, potravní řetězce Biodiverzita, potravní řetězce Poškození lesa – větrné a sněhové Poškození lesa – větrné a sněhové polomy, kůrovec, zvěř polomy, kůrovec, zvěř

Les jako průřezové téma RVP ZV Průřezové téma – interdisciplinární téma, které je rozpracováno z pohledu širokého spektra různých oborů Průřezové téma – interdisciplinární téma, které je rozpracováno z pohledu širokého spektra různých oborů - příbuzných (přírodopis, geologie, chemie) - příbuzných (přírodopis, geologie, chemie) - méně příbuzných (výtvarná výchova, - méně příbuzných (výtvarná výchova, občanské výchova, dějepis aj.) občanské výchova, dějepis aj.)

Inovativní organizační formy a metody k tématu LES školní projekty školní projekty didaktické hry didaktické hry školní konference školní konference badatelská výuka (simulace badatelská výuka (simulace vědecké práce přímo v terénu) vědecké práce přímo v terénu)

Moderní přístupy a podpora ICT  interaktivní vzdělávací programy s využitím moderní vzdělávací techniky využitím moderní vzdělávací techniky Příklady: Interaktivní elektronické učebnice (Nakladatelství Fraus) (Nakladatelství Fraus) Detektivem v lese Detektivem v lese Les ve škole a škola v lese Les ve škole a škola v lese

Co v učebnicích nenajdeme aktuální informace o stavu lesních porostů v ČR případně i v Evropě či ve světě, aktuální informace o stavu lesních porostů v ČR případně i v Evropě či ve světě, praktická cvičení s využitím netradičních přírodnin ve vztahu k ES les, praktická cvičení s využitím netradičních přírodnin ve vztahu k ES les, doplňující účivo se zajímavostmi o lese, doplňující účivo se zajímavostmi o lese, dostatek pomůcek k uplatnění principu názornosti učiva. dostatek pomůcek k uplatnění principu názornosti učiva.

Náměty pro inovaci učiva biotechnologie jejich uplatňování v biotechnologie jejich uplatňování v lesnictví v lesnictví (klonové lesnictví, pěstování lesnictví v lesnictví (klonové lesnictví, pěstování elitních genotypů, rychle rostoucí dřeviny a elitních genotypů, rychle rostoucí dřeviny a energetika, šlechtění na rezistenci vůči imisím, energetika, šlechtění na rezistenci vůči imisím, růstu v extrémních podmínký´¨ách), růstu v extrémních podmínký´¨ách), změny biodiverzity ve vztahu k ES les, změny biodiverzity ve vztahu k ES les, aktuální informace o změnách druhového spektra chorob a škůdců aktuální informace o změnách druhového spektra chorob a škůdců zajímavosti a zvýšení motivace žáků (profesní orientace) zajímavosti a zvýšení motivace žáků (profesní orientace)

Příklady pomůcek vhodných pro lesnictví i školy obrazové tabule chorob a škůdců lesa, obrazové tabule chorob a škůdců lesa, publikace „Symptomy pošlození lesních publikace „Symptomy pošlození lesních porostů “, porostů “, + další vzdělávací programy k ES les

D ě kuji za pozornost