BIODIVERZITA. Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv člověka na životní prostředí
Advertisements

Vliv rekreace a cestovního ruchu na životní prostředí
NEROVNOMĚRNOST ŽIVOTA NA ZEMI
ÚVOD DO EKOLOGIE 1. lekce.
EKOLOGIE.
Globální oteplovaní.
KRAJINA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Člověk a Příroda Člověk až do historicky nedávných dob byl přirozenou součástí přírody. Byl přímo závislý na tom, co dokázal z prostředí ve kterém žil,
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Lidé a příroda.
Kácení deštných lesů.
Co se ti vybaví pod pojmem krajina?. Krajina o Krajina je to, co vidíme kolem sebe… o Krajina je část zemského povrchu, který se liší od svého okolí…
Fakta světové biodiverzity
Biodiverzita Korálový útes. Kredit: Richard Ling.
Otázky ŽP BIODIVERZITA
Biodiverzita a krajinná diverzita
BIODIVERZITA.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník Agentura ochrany přírody a krajiny ČR Praha
Tropické deštné lesy 6. března 2006.
Ochrana přírody 5. Ročník LI.
Odlesňování František Funda.
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Indikátory pro hodnocení zastavení úbytku biodiverzity v Evropě
REGIONÁLNÍ OPERAČNÍ PROGRAM PRO NUTS2 JIHOVÝCHOD POSOUZENÍ VLIVŮ KONCEPCE NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ (SEA) Ing. Petr Mynář INVESTprojekt NNC, s.r.o. Brno, 4.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Geograficky nepůvodní a invazní druhy
Zkoumání a ochrana přírody
, Brno Připravila: Hana Habrová
Péče o biodiverzitu Jan Plesník
Člověk a rostlina – kulturní rostliny, zemědělství, ekofarmy
Biocenóza Společenstvo. Biocenóza - společenstvo všechno živé na určité ploše zákonité seskupení ekotop vzájemná provázanost organismů.
Ekosystémy přírodní a umělé
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
EKOLOGICKÉ INVAZE Lenka Kablásková. INVAZE  Nový výskyt a šíření druhů v určitém území  Jevy související s historickými migracemi organismů nebo s kolonizací.
Ekosystém Prchalová, K..
Úvod do ekologie.
Písemka č.2  jméno, kruh, varianta 7, 8  Odpověď – 1 a b, 2 b 3 a b c  6 x 55 sekund opisování 
Životní prostředí - vše co nás obklopuje - přírodní - příroda
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Ekologie jako věda Obory ekologie.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA BENÁTKY NAD JIZEROU, PRAŽSKÁ 135 projekt v rámci operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Šablona číslo: V/2 Název: Využívání.
Ekosystémy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Ekosystém přirozený a umělý
ŽIVÁ PŘÍRODA ŽIVÉ ORGANIZMY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Biocenóza Společenstvo.
RYBNÍK JAKO CELEK.
E KOSYSTÉMY Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Ekosystém Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková
OCHRANA PŘÍRODY A KRAJINY
2014 Výukový materiál EK Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
B IOSFÉRA Magdaléna Vičarová. 1.O RGANISMY A JEJICH ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Na zemi žije velké množství různých druhů mikroorganismů, rostlin (flóra) a živočichů.
VY_52-INOVACE_58_Současná biosféra - učební text.
Současná biosféra. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Globální problémy – úvod. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_32_INOVACE_11_EKOSYSTÉMY_DEŠTNÝ PRALES ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Jak ty ke mně, tak já k tobě Aneb ochrana přírody
Pedosféra.
16-01-M/01 Ekologie a životní prostředí Speciální vzdělávací potřeby
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a jeho svět, Přírodověda, Rozmanitost přírody, Člověk jako ochránce.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Člověk a životní prostředí ve vzájemném působení, kterou používá a které se sám přizpůsobuje Životní prostředí ta část světa, s níž je člověk ve.
Výchova ke zdraví VY_32_INOVACE_13_20_životní prostředí.
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
Název školy Základní škola praktická Rožnov pod Radhoštěm
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Mapky přirozených ekosystémů z naší přírody
Transkript prezentace:

BIODIVERZITA

Různé definice,které mají stejnou myšlenku : : Různost živých organismů : Druhové bohatství organismů

Biodiverzita je : A) Výsledek evoluce a klimatických podmínek B) Výsledek antropických vlivů C) Odpovídá únosné kapacitě geografického prostoru a obsahu živin

Na světě žije : 1,5 – 1,7 milionů druhů živočichů tisíc obratlovců tisíc druhů rostlin Dalších 3-8 milionů druhů čeká na objevení !

Od poloviny 20.století rychlý úbytek počtu druhů 0,5 – 1milion akutně ohrožen vyhynutím Vymření jednoho druhu může znamenat vymření dalších druhů s ním spojených v ekosystému Nenávratná ztráta genetické informace

Existují 3 přístupy ke studiu Biodiverzity : 1)Biogeografický Vymezuje regiony na základě druhové bohatosti. 2)Taxonomický Diverzita v rámci systémových jednotek 3) Krajině ekologický Studuje závislost mezi počtem druhů a charakterem prostředí

Zvyšování Biodiverzity lidskou činností : Zavlékání organismů : A) záměrné B) Neúmyslné

Zavlečené druhy ve střední Evropě: 2650 stromů a keřů 2000 ozdobných bylin, cibulovin několik set znečistěných obilí z dovozu 1500 druhů zavlečené s hlínou,hnojivy Celkový počet evidovaných vyšších rostlin podstatně převyšujecelkové druhové bohatství středoevropské květeny

Celkové druhové bohatství se skládá: A)Původních druhů-vytvářejí přírodní společenstva, která se formují a ustálí bez vlivu člověka.

1.Univerzálně požitelná míra Biodiverzity neexistuje !

Závisí na : A) Hierarchické úrovni hodnoceného území ( globální X lokální)

B) Přístupu k problematice 1) Genetická 2) Druhová 3)Biocenotická (pak následuje krajinná a ekosystémová)

C) Časovém aspektu ( sezona, různé fáze evolučního procesu)

Rozlišujeme: 1) Druhy, které by přežili i bez člověka 2) Druhy,které by nepřežili bez člověka 3)Druhy neúmyslně zavlečené 4)Kultivované druhy

1) Druhy, které by přežili i bez člověka Stále se udržují ve společenstvech dnešní potenciální přírodní vegetace puškvorec, chmel

Druhy,které by nepřežili bez člověka Jsou sice součástí aktuální vegetace, ale ve společenstvech přírodní potenciální vegetace by nepřežily S ukončením lidských aktivit by ztratily existenční podmínky a postupně by vymizely

Neúmyslně zavlečené druhy 1) Do konce Středověku (plevele polních kultur) například:Chrpa,vlčí mák 2)Do konce Novověku (většinou zplanělé okrasné květiny) 3) Kultivované plodiny (obilí)

Naturalizovaný druh : Nebyl součástí původní přírodní vegetace regionu Byl introdukován záměrnou lidskou aktivitou nebo se rozšířil samovolně

V novověku přestaly fungovat přirozené bariéry šíření organismů (oceány, pohoří) Biodiverzita se až do 19. století lidskou činností zvyšovala

Snižování začalo cca od pol. 19.století Kácení tropických lesů Zemědělskému obdělávání půdy Narůstající Urbanizace Populační nárust Průmyslová revoluce

Především obratlovci byli a jsou vybíjeni poměrně rychlým tempem! 14 % české květeny je řazeno do kriticky ohrožených druhů (evropský rekord)

Zdroje : ick%C3%A1_diverzita ta/hk/Biodiverzita litomerice.cz/ivotni- prostredi/biodiverzita/ tniprostredi/_zprava/711437

Vytvořila: Marková Kateřina Třída : 2.L