A.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správné odpovědi na otázky z minulé hodiny:
Advertisements

Autor: Mgr. Hana Kalousková
HV-1 Hudební výchova DUM č. 14 Prima – kvarta osmiletého studia
Základní vzdělávání – Člověk a umění – Hudební výchova
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 HUDEBNÍ VÝCHOVA.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Baroko - vznik a vývoj opery
Co je to divadlo, kde se hraje, zpívá a tančí?
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_854_8TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
VY_32_INOVACE _17 Klasicistní umění
ŽÁNRY LIDOVÉ SLOVESNOSTI Mgr. Michal Oblouk
HV-1 Hudební výchova DUM č. 13 Prima – kvarta osmiletého studia
HV-1 Hudební výchova DUM č. 11 Prima – kvarta osmiletého studia
VY_ 32_INOVACE_Čj.Žá.18.
CZ.1.07/1.4.00/ , Dobrá šance pro děti
EU projekt na ZŠ Horymírova CZ.1.07/1.4.00/
Tento vzdělávací materiál vznikl v rámci projektu EU – peníze školám Název projektu : Objevujeme svět kolem nás Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Romantismus v hudbě skladatelů z českých zemí
Rozčlenění hudebního vývoje
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
O Název Romantismus v Čechách O Šablona CZ.1.07/1.4.00/ O Poř.číslo HV 5 O Autor šablony Mgr. Zuzana Vyhnálková DiS O Datum
Kantáta.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_860_7TR_HV Autor: Mgr. Ludmila Večerková.
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Fagot Eva Michalisková.
Píseň a její přeměna Od počátku k dnešku
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Madrigal a Fuga.
ICT 2 – 3 – 24 HV Johan Sebastian Bach
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Tematická oblast: Dějiny hudebního umění
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Název šablony: Inovace v HV 32/Hv05/ Zbíral Vzdělávací oblast: Umění a kultura Název výukového materiálu: Historie české populární hudby Autor:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Blues Richard Malý.
Druhy skladeb a hudební formy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_356_Hudební formy AUTOR: Mgr. Markéta Lyková ROČNÍK, DATUM:
HUDBA V BAROKU.
ICT2 – 3 – 35 HV Prodaná nevěsta
DRAMATICKÉ UMĚNÍ Mgr. Michal Oblouk
ICT 2 – 3 – HV Hudba vokální a instrumentální
Základní škola Jindřichův Hradec I, Štítného 121
ICT – 2 – 3 – 23 HV Wolfgang Amadeus Mozart
-co je to fuga? : polyfonní instrum. skladba/varhanní/
Vzdělávací oblast-obor-tém. okruh Umění a kultura, člověk a zdraví Hudební výchova - hudební nástroje Název materiáluPoznej hudební nástroj – dudy AnotaceDudy.
Vietnamská hudba.
Hudební výchova-5.ročník ZŠ „Otázky ke kritickému myšlení“
Vrcholné baroko Mgr. Jakub Tomala.
Hudba na jevišti.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Rané baroko Mgr. Jakub Tomala.
Elektronická učebnice - II
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Romantismus.
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Tance Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_14_TANCE Téma: HUDEBNÍ NAUKA Číslo projektu:
ČESKÉ HUDEBNÍ BAROKO. BAROKO - ÚVOD -je název uměleckého slohu ovlivňujícího všechny druhy umění -v hudbě se uplatňovalo od konce 16. do poloviny 18.století.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV:VY_32_INOVACE_05_Opera, Bedřich Smetana.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Čestlice
Další hudební formy Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Opera Obr. 01 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Makovičková.
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Zdeňka Pecková Číslo
Hudba na jevišti Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Renáta Jehličková Název: VY_32_INOVACE_09_C_12_HUDBA NA JEVIŠTI Téma: HUDEBNÍ.
Číslo materiálu: VY 32 INOVACE 11/13 
Opera AUTOR: Mgr. Aleš Skála NÁZEV: VY_32_INOVACE_27_09_HV6_Skála
Dějiny hudby a její osobnosti
Transkript prezentace:

a

Sonáta = vícevětá instrumentální skladba pro sólový nástroj, nebo pro sólový nástroj s doprovodem. 16. století - jakákoliv skladba pro hudební nástroj (sonore = znít) skladby pro nástroje klávesové = toccaty (tocare = ťukat) skladby vokální = cantaty (cantare = zpívat) Baroko (17. – 1. pol. 18. stol.) - sonáty o třech, častěji ale o čtyřech částech - větách. Střídalo se v nich tempo, takt, výraz. 18. století – dnešní podoba

Části sonáty 1. věta – rychlá (v sonátové formě) 2. věta – pomalá (v písňové formě) 3. věta – taneční nebo žertovná (menuet,…) 4. věta – rychlá (rondo) V případě, že není zařazena 3.věta, závěrečné rondo bývá na jejím místě.

Sonátová forma Je způsob kompozice jedné uzavřené části – věty. Je založena na protikladu hlavního a vedlejšího tématu. Uvedením dvou kontrastních témat vzniká napětí, které se stupňuje až k vrcholu. Pak nastává uklidnění. Má tři části: Expozice –představuje hlavní, vedlejší a závěrečné téma Provedení – zpracovává tématický materiál Repríza – se vrací k původním tématům, často ve stejném pořadí jako v části první Krátkému, závěrečnému oddílu se říká CODA.

Druhy sonát Sonatina - drobnější a interpretačně snazší sonáta. Sonata da camera - skladba nejčastěji tanečního charakteru pro sólový nástroj doprovázený generálbasem (komorní, světská) Sonata da chiesa - pro dva sólové nástroje a generálbas (chrámová) https://www.youtube.com/watch?v=__YqHcliHM0

Opera = umělecká forma spojující dramatické divadelní představení s hudbou tak, že herci text zpívají za instrumentálního doprovodu Opera spojuje více základních uměleckých forem: zpěv balet a tanec herectví literární dílo (v podobě libreta) výtvarné umění (kulisy, masky, kostýmy, světelné a jiné jevištní efekty)

Dějiny opery První opera - Itálie koncem 16. století Florencie, kolem roku 1597 Dafne - Jacopo Peri První opery používaly náměty z antiky – báje o bozích a zpívaly se italsky, až později se zpívaly v národních jazycích Zpočátku byla opera určena jen několika jedincům - králům, knížatům, biskupům a jejich dvoru. Skladatelé, libretisté a interpreti jim byli více či méně poddáni. Ze šlechtického prostředí se však opera velmi záhy dostala i do prostředí lidového.

Části opery Árie emoce, vzpomínky nebo myšlenky tok dramatického děje se zastavuje Recitativ posouvá děj celé opery kupředu má malý tónový rozsah a klade důraz na rytmus řeči Duet árie pro dva zpěváky

České opery Prodaná nevěsta Rusalka komická opera jde o jednoduchý milostný příběh, hlavním dějovým jádrem jsou peníze Bedřich Smetana libreto : Karel Sabina https://www.youtube.com/watch?v=xjI8nvUqLFo https://www.youtube.com/watch?v=X9X1gYICsQk Rusalka romantická pohádková opera je o lásce zasněné víly, která těžce zaplatí za lidskou lásku Antonín Dvořák libreto : Jaroslav Kvapil https://www.youtube.com/watch?v=Qul0b3e631k

Zahraniční opery Nabucco Don Giovanni dramatická opera Její děj je odvozen z biblického příběhu o zajetí Židů - odehrává se v Babylónu a v Jeruzalémě zhruba v 6. století před naším letopočtem. Giuseppe Verdi - Italský skladatel https://www.youtube.com/watch?v=2F4G5H_TTvU Don Giovanni Námětem je život a smrt svůdníka, známého v literatuře také jako Don Juan. Podle kritiků a mnoha milovníků oper jde o jednu z vůbec nejlepších oper, které kdy byly složeny. W. A. Mozart https://www.youtube.com/watch?v=IZbl6jQuyuM

České operní pěvkyně Ema Destinnová Emilie Pavlína Věnceslava Kittlová nejznámější česká operní pěvkyně https://www.youtube.com/watch?v=6obmVL1TSMo

Zdroje http://cs.wikipedia.org/wiki/Opera#Forma http://cs.wikipedia.org/wiki/Rusalka_%28Dvo%C5%99%C3%A1k%29 http://www.3zshol.cz/eu/sada2_hudebnizanryliterarniformou/VY_32_I NOVACE_Ict2_HV_16.pdf http://www.ceskatelevize.cz/porady/10212440340-opera-nas- bavi/3330-hudebni-pojmy/ http://www.cesky-jazyk.cz/slovnicek-pojmu/opera/ http://www.ptejteseknihovny.cz/uloziste/aba001/2007-2009/co-je-opera http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/web.php/slovo/sonata http://www.cojeco.cz/index.php?detail=1&s_lang=2&id_desc=89073 http://cs.wikipedia.org/wiki/Son%C3%A1ta http://www.hudebka.estranky.cz/clanky/o-sonate-a-sonatove-forme-- .html http://cs.wikipedia.org/wiki/Ema_Destinnov%C3%A1 http://cojeto.superia.cz/kultura/libreto.php Děkuji za pozornost 