Humanismus, vynález knihtisku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne 10. 4. 2012. Nový začátek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Advertisements

Škola: ZŠ T.G.Masaryka, Hodkovice n. M.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Základní škola Kladruby 2011  Škola: Základní škola Kladruby Husova 203, Kladruby, Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Modernizace výuky Autor:Petr.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
RENESANCE. Rafaello – Athénská škola Platón, Aristoteles, Diogenés a další postavy reprezentující veškerou moudrost lidstva.
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny
č. 12 – Vesmír a Země, planeta Země
č. 14 – Planeta Země, svět na mapě - povrch
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Vznik ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak,
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
RENESANCE A HUMANISMUS
4-ČR- POLOHA, ROZLOHA, SOUSEDNÍ STÁTY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou: A. Strádalová, Mgr. D. Nováková. Vytvořeno dne.
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
RENESANCE A HUMANISMUS
Život lidí v novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Renesance Kristýna Strouhalová.
Hádej! Vyber si očima jeden objekt.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_ 06 _CJ_NP1 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Renesance a humanismus v Itálii
Renesance a humanismus v Itálii. Renesance a humanismus v Itálii.
Kulturní dějiny 23. února 2011 Mgr. Ondřej Kunc
Tomáš Garrigue Masaryk
Baroko, prvky baroka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
RENESANCE A HUMANISMUS
Renesance.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Renesance a humanismus
LEONADRO DA VINCI.
Základní vzdělávání – Člověk a společnost - Dějepis
Počátek novověku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Renesance a humanismus
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
VY_32_INOVACE_04_08 Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis Název materiálu:Impresionismus Anotace: V prezentaci se žáci seznámí s pojmem impresionismus,
Bitva na Bílé hoře Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Zopakuj si své znalosti! v Itálii. Kdo je autorem tohoto díla ve Florencii?
Leonardo da Vinci Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Renesance a humanismus
Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Dějepis
Vliv náboženství na chápání světa Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek.
Vypracovala: Mgr. V. Sýkorová Použitá literatura: Kolektiv autorů: DĚJEPIS – Středověk a počátky novověku pro 7. ročník. Nová škola Válková, V.:
RENESANČNÍ SOCHAŘSTVÍ V OBDOBÍ RENESANCE
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: Dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
RENESANCE - pokračování
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Zdeňka Šupková Název šablonyIII/2.
Kryštof Kolumbus Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Jitka Křížková, MBA NÁZEV: VY_32_INOVACE_1B_06 TÉMA: VYNÁLEZY.
Renesanční umění Autor: Mgr. Jana KalvasováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Šablona III/2 EVROPA NA PRAHU NOVOVĚKU Mgr. Lucie Opltová – 1
KLASICISMUS - OPAKOVÁNÍ
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Italská renesance TÉMATICKÝ CELEK: Křesťanství.
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Literatura období humanismu a renesance
Humanismus a renesance počátek 14. století – počátek 17. století
Renesance a humanismus
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Renesance Dějepis 7.ročník.
Italská renesance a humanismus
Vznik samostatné ČSR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start)
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Renesance a humanismus
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_14
Transkript prezentace:

Humanismus, vynález knihtisku Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Zimová. Vytvořeno dne Nový začátek (New start) CZ.1.07/1.4.00/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

č. 14 název Humanismus, vynález knihtisku anotace Žáci posuzují přínos vynálezů pro rozvoj společnosti. očekávaný výstup ZV – LMP Člověk a společnost – 2. stupeň D – vědět o důsledcích objevných cest a poznávání nových civilizací druh učebního materiálu Prezentace druh interaktivity Výklad ročník8.

Humanismus a renesance Zámořské cesty otevřely evropským obchodníkům možnosti dovážet a vyvážet zboží, rozvíjela se řemeslná výroba v manufakturách. Změnil se životní styl a způsob myšlení – prvotním zájmem byl zájem o člověka, který se nezříkal žádné radosti. Evropou se začala šířit vlna humanismu a renesance.

Renesanční člověk - samostatněji uvažoval a kriticky hodnotil události, které se ho týkaly události, které se ho týkaly - docházelo ke střetům s církví, která stále lpěla na svých zastaralých názorech lpěla na svých zastaralých názorech - celou Evropu zachvátila vlna potřeby reformovat církev reformovat církev - informovanost se rychle šířila díky knihtisku

HUMANISMUS -šířil se hlavně v Itálii v bohatých městech, jako byly Benátky, Janov, Florencie – tam vznikly byly Benátky, Janov, Florencie – tam vznikly první bankovní domy a první manufaktury, první bankovní domy a první manufaktury, v nichž se vyrábělo velmi žádané sukno v nichž se vyrábělo velmi žádané sukno -právě Italové jako první chtěli reformu církve a jejích názorů jejích názorů -začali věřit v možnosti ČLOVĚKA již na tomto světě, ne až po smrti světě, ne až po smrti -zrodil se nový světový názor HUMANISMUS

RENESANCE Nový názor se rychle šířil a přinesl i nový způsob života. Humanismus byl těsně spjatý s renesancí. RENESANCE = nový umělecký směr, který se promítl do všech oblastí lidského dění. Místo studených hradů se začaly stavět městské paláce a zámky se zahradami, stavby byly prostorné, s velkými okny, světlé.

Nejznámější renesanční stavba – Dóm ve Florencii

Malířství a sochařství Malíři a sochaři se také pokoušeli zachytit realisticky člověka, používali živé modely a zobrazovali je bez příkras. Největšími osobnostmi italského renesančního slohu byli Leonardo da Vinci (malíř, sochař, architekt, přírodovědec, hudebník, spisovatel, vynálezce a konstruktér) a Michelangelo Buonarotti (sochař, malíř, básník).

Michelangelo Buonarroti David jako symbol florentské republiky, zároveň vypodobení dokonalé mužské krásy

Leonardo da Vinci Autoportrét

Leonardo da Vinci – Poslední večeře

Vynález KNIHTISKU Vynalezl ho německý tiskař Johann Gutenberg. Do té doby se knihy opisovaly ručně, což bylo velmi namáhavé a zdlouhavé. Pomocí tištěných knih se k lidem dostávaly nové názory matematiků a astronomů (lidé zkoumající vesmír), že Země je kulatá a otáčí se kolem Slunce.

Tisk Tisková forma pro celý list nebo stránku byla vyryta do zpravidla dřevěné desky. Tisk ze sazby se skládal z oddělených písmen. Pokud se ale pro jejich výrobu používalo dřevo, odolnost materiálu nebyla velká, kdežto rytí jednotlivých písmen z kovu bylo pracné a nákladné. Johannes Gutenberg byl vyučen ve zlatnictví, kde se naučil jak rytí do kovu, tak také odlévání.

Písmolijectví Nejdůležitější z Gutenbergových vynálezů byl vynález písmolijectví. Písmorytec nejprve vyryl zrcadlově obrácený obraz písmene – patrici, která byla následně použita jako razidlo. Otiskem do měkčího kovu pak vznikla forma – matrice. Matrice se vložila do licího strojku a zalila roztavenou liteřinou = slitinou cínu, olova a antimonu. Odlité litery byly otočeným obrazem písmena.

Tisk celého listu Každá tisková strana se sestavila do dřevěné sazebnice, která určovala přesné řádkování i místa pro mezery a ilustrace. Stránky se sestavily do archu a na sazbu se nanesla tiskařská čerň. Pomocí upraveného lisu na víno se pak dal vytisknout celý arch najednou místo dřívějšího ručního přitlačování hladítky. Tento Gutenbergem vynalezený postup se používal bez výrazných změn až do konce 18. století. 18. století.

Tiskárna Tiskové písmeno f a i Tiskárna Tiskové písmeno f a i

Zdroje VALENTA, Milan; MÜLLER, Oldřich. Dějepis pro 2. stupeň základní školy praktické. 3. díl. 1. vydání. Praha : Parta, ISBN s KOHOUTKOVÁ, H.; KOMSOVÁ, M. Dějepis na dlani. 2. vydání. Olomouc : Rubico, ISBN s

Zdroje obrázků Všechny uveřejněné odkazy [cit ] dostupné pod licencí Creative Commons – Dóm ve Florencii Michelangelo – David Leonardo da Vinci - Autoportrét Leonardo da Vinci – Poslední večeře _The_Last_Supper_( ).jpg _The_Last_Supper_( ).jpgTiskárna Tiskové písmeno f a i