ARTEFILETICKÁ FACILITACE A INTERVENCE RIZIKOVÝCH JEDINCŮ NA 2. STUPNÍCH ZÁKLADNÍCH ŠKOL Leona Běhounková 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Vymezení a funkce volného času
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Lidská důstojnost a pozitivní hodnocení sebe Všichni lidé se rodí svobodni a jsou si rovni. (Listina základních práv a svobod)
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Aneb co může říci školní psycholog
Sebezkušenost a sebereflexe
Spotřebitelský výzkum
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Mgr. Michal Majer, KAPPA-HELP Přerov
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
Tělesné sebepojetí.
Zahradní terapie Jabok ZS 2014 VK.
PSYCHOLOGIE JE VĚDNÍ OBOR, KTERÝ SE ZABÝVÁ PROŽÍVÁNÍM (PSYCHICKÝMI JEVY) A CHOVÁNÍM ČLOVĚKA.
PhDr. Veronika Girglová
Pohled pedagoga běžné základní školy na podporu komunikativních kompetencí žáků s narušenou komunikační schopností PhDr. Veronika Girglová Katedra speciální.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE složitý multifaktoriální problém
Základy sociální psychologie
Základy sociální psychologie
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Škola pro všechny EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA K DOLŮM V PRAZE 12.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
CLIL zkušenosti Tento projekt je spolufinancován z Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu České republiky.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
STŘED O.S. CENTRUM PREVENCE A POMOCI Projekt podpořený z OP VK – IP oblast podpory 1.2.
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Didaktické prostředky
Mixed methods design (MMD)
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
dotazníkové šetření KLIMA ŠKOLY
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Metody psychologie.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Artefiletika a RVP Běhounková 2008.
Standardy pro základní vzdělávání
Úvod do kvalitativního výzkumu
6. Normativní a empirická pedagogika sportu a jejich význam
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Hodnocení ve vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

ARTEFILETICKÁ FACILITACE A INTERVENCE RIZIKOVÝCH JEDINCŮ NA 2. STUPNÍCH ZÁKLADNÍCH ŠKOL Leona Běhounková 2007

Definice aRTefiLEtiKy ► ► Breslerová (1994), Jan Slavík (1997) ► ► „propojení umělecky kreativního projevu s přemýšlivou reflexí“(Brugger 2006) ► ► zážitkově pojatá Vv zaměřená na sebezkušenost a psychosociální rozvoj (tvorba, zkušenost, reflektivní dialog, sebepoznání) ► ► mezičlánek mezi školním prostředím (Vv) a léčbou, psychoterapií (arteterapie)

aRTefiLEtiK a - arteteRapie ► ► kontext edukativní/ pedagog – výtvarník ► ► rizikoví jedinci (Labáth 2001) ► ► primární je psychosociální rozvoj, ► ► prevence screening ► ► důraz na tvorbu, dialog, poznání sebe i druhých ► ► narušené sociální vztahy skupiny, sebe/rozvoj, poznání ► kontext terapeutický/ psychoterapeuté ► nemocní jedicni ► primární je diagnostika a léčba ► důraz na interpretaci ► zpracovává nevědomá témata

Metodologie: cíle ► ► Hlavní cíl: podrobná analýza možností artefiletické facilitace rizikových jedinců v procesu inkluzivního vzdělávání (2. stupeň ZŠ) ► ► Parciální cíle:   vytvoření pilotního nástroje, který by (v budoucnu validně a reliabilně) měřil postoje k sobě (sebepojetí, sebehodnocení) i druhým lidem a úroveň sociálních kompetencí   pozitivně ovlivňovat spokojenost rizikových žáků se školou   realizace artefiletického pilotního programu   vybavení rizikových jedinců disponibilitou efektivního trávení volného času, což v sobě implikuje požadavek zajímavosti a propojenosti výtvarných aktivit se životem respondentů

Metodologie: výzkumná tvrzení ► ► VT1: vlivem artefiletické facilitace se prohlubuje schopnost a ochota poznávání sebe sama i svých spolužáků ► ► VT2: artefiletickou podporou se zdravé sebehodnocení stává stabilnější ► ► VT3: v průběhu artefiletické facilitace jsou podporovány pozitivní vývojové tendence (pochopení a akceptace pubescentních změn) ► ► VT4: artefiletické působení pozitivně ovlivňuje skupinovou dynamiku třídy (zjm. atmosféra tolerance jinakosti, sociální interakce ve třídě, kooperace, ochota pomáhat druhým) ► ► VT5: vlivem artefiletiky se zvyšuje celková spokojenost žáků se školou

Teoretická část ► ► teoretický kvalitativní výzkum ► ► procedury:   monografická (poznání směřuje do hloubky i šířky analyzovaného problému, zaměřuji se na jeden objekt zkoumání, uplatňuji holistický přístup)   historiografická (sociální jev chápu jako výsledek dosavadního vývoje, predikuji možnost dalšího vývoje). ► ► výzkumné techniky:   kvalitativní obsahová analýza   analýza dokumentů   kritická analýza informačních zdrojů

Výzkumná část (Hendl 2005, Pelikán 1998) ► ► Kvalitativní empirický výzkum – přirozený (terénní) experiment ► ► metoda:   fenomenologická (zhodnocuji význam prožité zkušenosti jedince) ► ► procedury:   experimentální a monografická ► ► výzkumné techniky: ► ► přirozený (terénní) experiment ► ► nestandardizovaný dotazník ► ► kvalitativní analýza dotazníku ► ► analýza spontánních produktů ► ► zúčastněné (participantní) pozorování ► ► polostrukturovaný rozhovor ► ► nestrukturovaný rozhovor ► ► kritická analýza informačních zdrojů

Výzkumná zjištění: Diskrepance zkoumaných souborů (Běhounková 2007) ► ► sebepojetí: sebehodnocení, emoce, sebevědomí ► ► sociální kompetence a chování: dominance, prosociální chování ► ► sociální interakce v kontextu školy: vztahy k autoritám, vrstevnické vztahy ► ► motivace ke školní práci: prožitek neúspěchu, spokojenost se školou

Výzkumná zjištění sebepojetí: sebehodnocení, emoce, sebevědomí Facilitovaná skupina: ► ► větší schopnost sebereflexe (vč.rizikových j.) ► ► reálněji ukotvené sebehodnocení (v čem jsem dobrý, nedostatky) ► ► přiznání strachu z neúspěchu a špatných známek (vyhýbání) ► ► prakticistní vnímání těla ► ► stabilnější emoční prožívání ve škole Nefacilitovaná skupina: ► ► více vyhýbavých odpovědí na sebehodnocení ► ► větší význam těla, ale estetické vnímání tělesného schématu ► ► agresivní chování i u nerizikových j. (neřešená pub. labilita)

Výzkumná zjištění sociální kompetence a chování: dominance, prosociální chování Facilitovaná skupina: ► ► větší ochota vzájemné pomoci ► ► vyšší míra seberegulace ► ► přiznání provokujícího chování (identifikace problému) ► ► více času tráví spolužáci ve skupině Nefacilitovaná skupina: ► ► každý spoléhá sám na sebe ► ► četná diskrepance: vyjdu s každým X neumím se ovládnout ► ► více času tráví některé děti o samotě Bez rozdílu ► ► zájem o třídní záležitosti

Facilitovaná skupina: ► ► přijímání autority učitele s důvěrou ► ► rizikoví j. přiznávají provokující chování (kromě 2 žáků – psychiatr. diagnóza) Nefacilitovaná skupina: ► ► větší potřeba diskutovat s učiteli nad úkoly (lepší studijní výkony) ► ► ½ respondentů zaměňuje pojem diskuse s provokací učitelů Bez rozdílu ► ► vztahy k učitelům Výzkumná zjištění sociální interakce v kontextu školy: vztahy k autoritám, vrstevnické vztahy

Výzkumná zjištění motivace ke školní práci: prožitek neúspěchu, spokojenost se školou Facilitovaná skupina: ► ► více žáků je ve škole rádo, má zde kamarády, přestože skupina má horší studijní výsledky ► ► prožitek neúspěchu nezasahuje do sebepojetí žáků ► ► 0 respondentů má negativní vztah ke škole a nemá ve třídě kamarády Nefacilitovaná skupina: ► ► 4 respondenti mají velmi negativní vztah ke škole, sobě a zároveň nemají ve třídě kamarády

hAppening