Estetika I Barbora Řebíková 731 588 021)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : • Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí. • Nejdůležitější, a pro nás na prvním.
Advertisements

Poznej, kdo to řekl.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Co je estetika?  věda o podstatě a formách tvorby podle zákonů krásy  základ osvojení světa jako tvůrčí,cílevědomé činnosti lidí-estetické osvojování.
Jak na to, aniž bychom se zničili
Výuka probíhá metodou řízené diskuse. V první části se věnujeme přirozeným rozdílům, které charakterizují sport mužů a sport žen, ve druhé se věnujeme.
Ideový závěr Co si mám z přednášky odnést (+ komentáře k užití statistiky v biologii)
Hodnotová orientace svobodné generace
3. Co jsou to hodnoty? významný termín používaný zvláště v etice 20. století axiologie – disciplína zkoumající hodnoty hlavní představitelé: Max Scheler,
Integrita bezúhonnost
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Nitro a osobní historie člověka o kterého se staráme Doc. Ing. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK v Praze Sekce spirituální péče Společnosti lékařské etiky ČLS.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Piaget, Kohlberg, Selman, Gilliganová
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Emoce (city).
Psychologie test.
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Perioda raného mládí Ondřej Turek 1A. Dělení  Raný školní věk (mezi 6-7. a 8-9.)  Střední školní věk (mezi 8-9. a rokem)
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
Copyright, 2005 Exodus Global Alliance Základy pomohla položit lživá východiska Sexuální Revoluce : Lidé jsou v podstatě dobří a sílu sexuality nezneužijí.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Makroekonomie Základní východiska zkoumání. O co se snaží makroekonomická teorie? Cílem makroekonomické teorie je v podstatě –Popsat a teoreticky vysvětlit.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Teorie motivace Adéla Furiková.
Filosofie úvod do problému....
Strachy v období rané adolescence
Psychologie osobnosti
Estetika I Barbora Řebíková )
Tento materiál není určen pro jakékoliv další šíření či citování
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Aristotelés – náplň dvou kurzů I.Život, dílo, vývoj myšlení (Aristotelovy životní a filosofické osudy, přehled děl, problém vztahu k Platónovi – „genetický.
Úvod do estetiky estetika.
Gender ve škole.
ČÍST CIZOJAZYČNÉ KNÍŽKY ?.  Asi každý z nás někdy narazil na nějakou knížku, časopis nebo jakýkoliv jiný materiál, který sice obsahoval velice zajímavé.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 6 Subjektivní, objektivní a absolutní idealismus.
Úvod do filosofie Pojem a vznik filosofie, definice filosofie Vztah filosofie a ostatních věd Filosofické disciplíny, filosofické otázky, základní pojmy.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Úvod do filozofie 2/Filozofie 2 Mgr. Marek Timko, Ph.D. 5 Transcendentální idealismus a kriticismus.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autoři: Ing. Hana Ježková Název prezentace (DUMu): 1. Charakteristika a historie ekologie Název sady: Základy ekologie pro.
JAK SI UŽÍVAT? Jak žít, ať z toho něco mám? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? Co má vlastně cenu? A je to vůbec důležité? 7x VÍC.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Třída KUŘÁTKA PROJEKT MALÝ ZAHRADNÍK Dílčí projekt: KULIHRÁŠEK
Filosofie Základy logiky.
FILOsOFIE A VĚDA.
Definiční obor a obor hodnot
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Slovo života Listopad 2012.
Strukturace učiva Příprava učitelova.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Starověké Řecko Autor: Mgr. et Bc. Dagmar Klásková
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Platon př. n. l. z bohaté athénské rodiny
Novoplatonismus.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Základní filozofické otázky
VY_12_INOVACE_Rů_I_11 Popis uměleckého díla
NEPRAVIDELNOSTI VĚTNÉ STAVBY
Transkript prezentace:

Estetika I Barbora Řebíková )

Krása a další kategorie estetiky

… Ztotožňování estetiky s naukou o kráse má původ v antice a Platónových zkoumáních. Vznik nových uměleckých druhů, nových médií, nových životních prostředí rozšířilo sféru estetiky a vyžádalo si nové kategorie, pojmy a metody.

...přesto Prožitek krásy stále tvoří důležitou součást množiny všech estetických prožitků. Kategorie krásy je stále nepominutelnou složkou odborné výbavy estetiky.

Co je to krása?

… V dějinách estetiky velké množství rozličných odpovědí.

Základ v antice Platón Hledání výměru krásy (ti esti to kalon?) Dialog Hippias Větší

… Hippias je v dialogu představen jako typ úspěšného sofisty (moudrost měří úspěchem a množstvím vydělaných peněz). Začátek dialogu: „krásné věci jsou krásné krásnem“, ale jaký je výměr krásna? Co je tím, skrze co jsou krásné věci krásné, oním videm (eidos)?

- Hippias otázku nepochopí a nabízí příklady krásných věcí - krásná dívka. Sókratés namítá - krásná je i klisna, lyra či hrnec. Příklady zavrženy, protože krásnou dívku a krásný hrnec nelze posuzovat vedle sebe, stejně jako krásná dívka se vedle rodu bohů bude jevit ošklivou.

- Hippias navrhuje zlato - „ věc zlatem ozdobená ukáže se krásnou, i jestliže se dříve zdá ošklivou.“ (289e) Zlato však není vždy vhodné. Např. k míchání kaše v hliněném hrnci je vhodnější vařečka fíková nežli zlatá. Tím se nabízí výměr, že co je vhodnější, je i krásnější.

Vhodné je krásné Vhodnost však působí jen to, že věci se krásnými jeví. Další navržený výměr - užitečnost. „Krásné je to, cokoli je užitečné.“ Užitečnost je srovnána s mohoucností k tvoření věcí, ale protože je možné konat i věci zlé a tedy nikoli krásné, je navrženo zúžení užitečnosti na „užitečné a mocné k udělání něčeho dobrého“. To se nazývá – prospěšné. Z této definice by však vyplývalo: prospěšné je to, co dělá něco dobrého. To, co něco koná je příčina. Krásné by se stalo příčinou dobrého a pak by dobré nemohlo být krásné a krásné dobré.

- „být bohat, zdráv, ctěn od Hellénů, dožíti se stáří, své rodiče, když zemřou, krásně pochovat a sám být od svých dětí krásně a velkolepě pohřben.“ (291d, e) I tato odpověď je zamítnuta ze stejného důvodu, pro který bylo zamítnuto zlato.

- zlato, užitečnost a prospěšnost zamítnuty další možné určení. „Krásno je libost způsobovaná skrze sluch a zrak.“ (298a) jsou krásné vlastností, kterou mají obě dohromady ale už ne každá zvlášť, anebo každá zvlášť ale už ne obě dohromady? Řečníci se dohodnou na tom, že obě tyto libosti jsou krásné vlastností, kterou mají obě dohromady a také každá zvlášť. Pokud jsou obě krásné, je krásná jedna i druhá. Zároveň je to však i nemožné, protože „určení ‚skrze zrak a sluch‘ dělá krásným obé dohromady, avšak každé zvlášť ne“, protože jedno je krásné a libé skrze zrak a druhé skrze sluch. Toto určení tedy vede k jakémusi nemožnému výsledku.

- Na závěr je Sókratem navržena poslední definice krásna – prospěšná libost. I ta je však zavržena, protože i tato libost by se opět stala příčinou dobrého a pak by dobré nemohlo být krásné a krásné dobré, protože příčina se musí lišit od účinku.

- Poslední návrh Krásné je to, „být schopen dobře a krásně provésti řeč na soudě nebo ve shromáždění rady nebo u některého jiného úřadu, ke kterému se řeč obrací, tou řečí přemluvit a při odchodu si odnášet ne nejmenší, nýbrž největší cenu, totiž záchranu vlastní osoby i svého majetku a přátel“.

… Sókrates namítá jak má, kdo vědět, že někdo provedl krásnou řeč, když neví, co je to krásno.

závěr „krásné věci jsou nesnadné“

současnost

krása Logická redukce odpovědí v rámci Úvodu do estetiky s ohledem na charakterizaci estetické situace: 1) objektivní vlastnost objektu 2) subjektivní výkon vědomí

1) objektivní vlastnost předmětu Předmět má specifické (všem) přístupné vlastnosti, které ho činí krásným. Tato vlastnost (vlastnosti) přísluší předmětu a je tedy „na něm“, „v něm“, nikoli mimo něj (ve vědomí). Předmět je krásný.

2) subjektivní výkon vědomí Předmět působí tak, že odkazuje k čemusi za tímto předmětem a je krásným „v očích vnímatele“, který status krásy uděluje. Předmět odkazuje ke kráse

… „Krása je buď,objektivní´ vlastností předmětu, nebo předmět působí tak, že odkazuje k čemusi za tímto předmětem (ať už je to pravda, duch přírody, ideál či univerzální hodnota, záměr tvůrce nebo zjevení Formy), má tedy vlastnost odkazovat ke kráse, a proto je krásný nebo je, řečeno klasickým obratem, krása v očích vnímatele, který uděluje statut krásy, přičítá kvalitu krásy příslušnému objektu, a krása je tak subjektivním výkonem vědomí či psychiky…

… …případně a nakonec je krása naplněním určité funkce, tedy funkce být krásným, a toto naplnění funkce poznáme podle svých specifických reakcí (navození synestézie, prožitek libosti, vyvolání silných emocí, vyvolání vcítění atd.).“ Srv. V. Zuska, Estetika, Úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001, s

Odkud zkušenost s krásnem pramení? Kdy jsme zažili první prožitek krásy? První zkušenost s krásou?

Ontogeneze prožitku krásy Experimentální estetika Vývojová psychologie a psychologie dítěte

… Dospění k chápání krásy ve vývoji jednotlivce Přechod od libosti ke kráse Raná fáze vývoje: stadium vitální, aktivity explorační a poznávací, pohyb na škále libé – nelibé Postupně zážitky libostí vyššího stupně (přítomnost matky) přesahující sféru „vnitřního univerza“ jednotlivce a „libosti“ vyššího řádu

… Až kolem 11. až 12. roku života dospívá jedinec ke schopnosti vnímat krásu a umělecká díla.

Je krása druhem libosti?

Či jinými slovy, je totéž „líbit se“ a zažívat krásu? „to se mi líbí“ vs. „to je krásné“

Estetický přístup ke kráse Vychází z pojmové výbavy estetiky a charakteristiky estetického objektu, který vzniká aktivitou vnímatele.

Krása je vlastností estetického objektu

… Aby se krása „ukázala“, abychom něco vnímali jako krásné, je tedy nutná naše aktivita – konstituce, vytvoření estetického objektu (a odměnou nám pak může být prožitek krásy). Krása je tedy závislá na vnímateli a jeho aktivitě… …ale není libovolná.

..není libovolná Status krásného nemůžeme přiřknout čemukoli „Shledáme-li něco krásným, jen obtížně bychom mohli vzápětí příslušný objekt,odkrásnit´, tedy vzít mu atribut krásný. Prožitek krásy tedy není absolutně závislý na vůli diváka (posluchače, čtenáře).“ Srv. V. Zuska, Estetika, Úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001, s. 79.

Schopnost vidět krásu…..ovlivňují osobní preference (značný rozptyl) nadindividuální faktory např. vkus, estetické normy, antropologické faktory (většina společnosti shledá krásným spíše štěně bígla než mládě sklípkana, přestože jsou oba malí a chlupatí)

… „Krása v zážitkové sféře je spojnicí jednotlivého, konkrétního a aktuálního s obecným, ideálním, spojením (pří)zemního, hmotného s tím, co jednotlivé a jednotlivce přesahuje a co přitom je schopen uchopit, nahlédnout, představit si a chápat (a co lze popsat jako sféru či říši hodnot, sdílenou příslušnou společností, obecněji lidstvem).“ Srv. V. Zuska, Estetika, Úvod do současnosti tradiční disciplíny, Triton, Praha 2001, s. 83.

Krása jako výsledek soudu Podobně jako dobro a pravda ani krása není bezprostředně „vidět“, ale je výsledkem soudu, vědomé aktivity toho, kdo soudí, kdo zvažuje „pro“ a „proti“ (soud ovlivněn mnoha faktory – móda, vkus).

Krása jako prožitek konkrétní situace Podobně jako prožitek dobra či pravdy se i prožitek krásy váže ke konkrétnímu, aktuálnímu případu krásy. Krása je v tomto aktuálním případu „ztělesněná“. Krása „vůbec“, krása jako taková, se předvádí, prezentuje v krásném (přítomném) estetickém objektu.

… Objekt pak hodnotíme jako krásný, protože máme ve své zkušenosti k dispozici takový typ soudu, že víme, co to znamená - být krásné.

Krása jako horizont estetického hodnocení, jako „prostor“ Zastřešující pojem pro rozličné typy zážitků Kategorie krásy tvoří „prostor“ pro různá hodnocení, pro prožitky různých krás Možnost rozlišovat krásnější a méně krásné

… Další dimenze „estetického prostoru“ díky vývoji umění a kultury, např. posílení kategorie vznešena či snahy o nahrazení kategorie krásy, resp. její podřazení pod obecnější pojem „estetická hodnota“

Estetická kvalita a hodnota

Děkuji za pozornost