Reportáž žánr, metody, typologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název DUM: Žurnalistika – základní pojmy
Advertisements

Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Aplikační téma Výchova k sexuálnímu zdraví a zdravému životnímu stylu definice “Sexuálního zdraví“ (Světová zdravotnická organizace Kadaň 1974) "Sexuální.
Žánry a formáty Žánr (druh, rod, způsob, styl, sloh) je obecné pojmenování pro všechny materiály (díla) se společnými znaky žánrové oblasti např. v literatuře.
Slohové postupy.
Historie, postupy, profesionalita
Název projektu: Moderní škola
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Jméno autora: Mgr. Hana Boháčová Datum vytvoření:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_05.
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Umberto Eco – Jméno růže
Sociologický výzkum.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_19 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. –
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
VY_32_INOVACE_Čj-Sl 6.,7.14 Anotace: Prezentace je zaměřena na líčení, jeho hlavní znaky a funkci. V závěru jsou cvičení, na kterých si žáci mohou procvičit.
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
VYPRAVOVÁNÍ.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Funkční styly.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
V Ě CNÁ LITERATURA Mgr. Michal Oblouk.  Odborná, vědecká  Literatura s převládající naučnou funkcí  Zařazuje se do ní: a)Literatura naučného typu (odborné.
Sloupek.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Žurnalistika Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Zařazení, charakteristika a znaky fejetonu
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY Mgr. Michal Oblouk.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Interview žánrové rozpětí metoda práce oblasti využití.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Žánry literatury 1) Lyrika - slovo řeckého původu - popisuje spisovatelovy prožitky, - popisuje spisovatelovy prožitky, pocity, dojmy a myšlenky pocity,
Slohové postupy.
Jak se dělá reportáž….
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Zdroje empirických informací v sociologickém a sociálně psychologickém výzkumu Do jakých oblastí nebo na jakou třídu jevů se zaměřit při získávání empirických.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA TEMATICKÁ A MYŠLENKOVÁ Mgr. Michal Oblouk.
Funkční styly I. Styl prostěsdělovací - výměna informací neodborného rázu, funkce neodborně zpravovací a) mluvené úvary: představování, omluva, blahopřání,
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
F EJETON Ivana Samcová. F EJETON z franc. feuilleton respektive feuille [fœj] = lístek, či též poznámka pod čarou, v češtině také tzv. podčárník specifický.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Uměleckonaučná literatura
Zdeněk Dorazil, Veronika Fojtů, Nela Schmidtová, Tereza Pospíšilová
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
POPIS Mgr. Michal Oblouk.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
9. ročník Michaela Hantková
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
O útvarech, žánrech a textech
Písemná práce Základní informace.
Publicistický styl Reportáž. Publicistický styl Reportáž.
1.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

Reportáž žánr, metody, typologie

K pojmu reportáž reporto (lat.)=přinést zprávu (rozvoj žánru od 2.pol. 19.stol.) report (angl.)=zpráva reportage (franc.)=rozvinutí zprávy Augenzeugenbericht, Erlebnisbericht (něm.)=zpráva na vlastní oči, zážitková zpráva reportáž=osobní výpověď autora a osobní přítomnost, mnohostrannost pohledu, individuálně zabarvený styl reportér jako zpravodaj (Berichtstatter, reporter) reportér jako publicista, spisovatel (Reporter, reportażysta)

základní prvky reportáže: poznání porozumění zážitek osobní nemusí znamenat nutně subjektivní

Charakterististika typologie: reportáž zpravodajská, investigativní, cestopisná, sociální, fotografická, feature, aj. kompoziční postupy spojuje zpravodajské informace s analýzami, rešeršemi, důležitý prvek: dějovost fakta, pozorování, analýza, snaha vystihnout podstatu toho, co se děje, výstavba textu inspirovaná krásnou literaturou, výpovědní prvky (citace, části rozhovorů), smyslové prožitky

Typické znaky reportáže Volnost při výběru témat Pestrost a mnohostranný pohled, vykreslení prostředí a osob Osobní dojem a citový apel Kompozice z více prvků (rámec, vlastní téma, zápletka, příběh) Vyhledávání, odkrývání, rekonstrukce na místě Dějovost (vyprávěcí postupy)

Publicistický žánr a jeho přesah reportáž může mít i při užití žurnalistických metod: hodnotu sociologického výzkumu kvalitu umělecké literatury při zachování: pravdivosti ověřitelnosti (jasné zdroje) hodnotnosti (relevance, podstatné stránky věcí a jevů) nepředpojatosti (objektivita) zodpovědnosti