Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Úč.2.14 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:NS2
Náklady a výnosy – časové rozlišování Vzdělávací oblast:Odborné předměty Předmět:Účetnictví Ročník:2. Autor:Ing. Petra Litošová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:notebook, projektor Klíčová slova:časové rozlišování, časový nesoulad, dohadné položky, rezervy, náklady příštích období, komplexní náklady příštích období, výdaje příštích období Anotace: Materiál je určen k seznámení se základní charakteristikou časového rozlišení nákladů a výnosů. Podrobněji se věnuje účtování nákladů příštích období, komplexních nákladů příštích období a výdajů příštích období.
časový nesoulad mezi vznikem výdajů a nákladů, příjmů a výnosů správný HV = musí být zaúčtovány všechny náklady a výnosy, které souvisí s daným účetním období (věcně, časově) povinnost časového rozlišení vzniká, když se účetní případ týká více než jednoho účetního období účty jsou rozvahové, aktivní nebo pasivní ve 3. účtové třídě – Zúčtovací vztahy
časové rozlišení není nutno používat, když se jedná o nevýznamné částky nebo částky, které se pravidelně opakují postup při časovém rozlišení musí být upraven vnitřním opatřením, které nelze každoročně změnit
1.užší pojetí, jestliže známe 3 faktory: účel vynaložené částky, přesnou částku, období, k němuž se částka vztahuje => podmínky musí být splněny současně 381 – Náklady příštích období 382 – Komplexní náklady příštích období 383 – Výdaje příštích období 384 – Výnosy příštích období 385 – Příjmy příštích období
2.v širším pojetí, které zahrnuje: dohadné položky aktivní (účet 338) a dohadné účty pasivní (účet 389) rezervy (účtová skupina 45) používá se v případě, že není známa některá z podmínek časového rozlišení v užším pojetí u rezerv je znám pouze účel, částka i období, ve kterém se budou čerpat, se pouze odhadují
výdaje běžného období, které zcela nebo zčásti souvisí s operacemi příštích období např. předem placené nájemné, náklady na dlouhodobou propagaci účtujeme na vrub účtu 381 – Náklady příštích období na konkrétní nákladové účty se převádějí v období, s nímž věcně souvisí
Schéma účtování – Dodavatelé 221 – BÚ 381-Náklady PO5xx-Náklady 100 náklad 100 příští období 100 náklad náklad 200 běžné období
náklad nelze vztáhnout k jedinému nákladovému účtu 5. účtové třídy jsou sledovány ve vztahu k účelu jejich vynaložení např. náklady na přípravu a záběh nové výroby druhové položky se nejprve zachytí na příslušných účtech 5. účtové skupiny, aby neovlivnily hospodářský výsledek běžného účtování
Schéma účtování příslušný podíl komplexních nákladů tohoto roku příští období příslušný podíl komplexních nákladů běž. roku běžné období zúčtování komplexních nákladů PO 555 – Tvorba a zúčtování komplexních nákladů příštích období 382 – Komplexní náklady příštích období
náklady již vznikly, ale výdaj se dosud neuskutečnil lze účtovat částky, u nichž víme budoucí účel a částku např. nájemné placené pozadu
Schéma účtování výdaj náklad 100 příští období běžné období 5.. – Náklady běž. obd. 383-Výdaje příštích období 221 – Bankovní účty
1.Kdy vzniká povinnost použít časové rozlišení? jestliže se účetní případ týká více než jednoho účetního období 2.Které tři podmínky musí být splněny při použití časového rozlišení v užším pojetí (náklady PO, …)? musíme znát přesnou částku, účel vynaložené částky a období, ke kterému se částka vztahuje všechny tři podmínky musí být splněny současně pokud nějakou podmínku neznáme, použijí se dohadné účty
3.Jak lze charakterizovat náklady příštích období? výdaje běžného období, které zcela nebo zčásti souvisí s operacemi příštích období např. předem placené nájemné, náklady na dlouhodobou propagaci
Použité zdroje ŠTOHL, Pavel. Učebnice účetnictví 2012 – 2. díl pro střední školy a pro veřejnost. 13. vyd. Znojmo: nakladatelství Štohl Pavel Ing. – vzdělávací středisko, 2012, ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.