DOPRAVA, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ENERGETIKA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny cen zemního plynu v ČR od 1. dubna 2008 Tomáš Varcop člen představenstva, RWE Transgas, a.s. Pro zákazníky skupiny RWE s kvartálním stanovením ceny.
Advertisements

Vlastislav Tůma šéfredaktor Truck&business
Solární systémy pro aktivní topení
Výroba a distribuce elektrické energie
Elektromobily Předpokládá se, že elektromobily se budou v budoucnosti stále více využívat. Jejich největší výhodou je převádění energie na pohyb s účinností.
Škoda auto Mladá Boleslav
slavný americký průmyslník
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
KM STUDIOS presents - Bugatti Veyron - Bugatti Veyron je nejvýkonnější sériově vyráběný automobil na světě. sériově vyráběnýautomobilsériově vyráběnýautomobil.
Elektromobil přichází
Pohled Ministerstva životního prostředí na zákon o podpoře obnovitelných zdrojů Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí.
Radializace Nový Smokovec, září 2011.
Opec.
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
XI. jarní konference energetických manažerů Problémy ČR v kontextu evropského trhu s energiemi (Bezpečnost a dostupnost dodávek energií v ČR a EU) Vliv.
Vysoká cena ropy mnoha lidem způsobuje značné problémy. U autodopravců nebo jiných firem, které jsou závislé na vysoké spotřebě paliv, může vysoká cena.
Výzkumný úkol Gymnázium Zábřeh
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Ing. Ondřej Smíšek ČVUT FD Děčín
Označení vzdělávacího materiálu (kód):VY_52_INOVACE_ZE.8.71 Název školy: Základní škola a Mateřská škola Byšice, okres Mělník Název programu: Operační.
Jaké jsou technické prostředky ke snižování vlivu dopravy na životní prostředí - Jaká auta budeme používat? Patrik Macháček ZŠ Vítězná, Litovel 1250.
Henry Ford - Narodil se: 30. července 1863 v Dearborn, Michigan, USA - Umřel: 7. dubna vyučil se zámečníkem a pak se stal opravářem parních strojů.
Projekt „Environmentální výchova ve školních úlohách, experimentech a exkurzích“
Ekologie na silnicích Auta na elektřinu.
Vývoj člověka Lidé i jejich život na Zemi se postupně mění, vyvíjejí se. Gorila Gorila je jedním z lidoopů, který žije volně v některých pralesích. U nás.
Hybridní pohon Vojtěch frajt
Parní lokomotiva A její konstruktéři.
Dominik nedzbala Svět TECHNIKY A JÁ Můj pohled na věc
Zdroje energie.
Svět techniky a já.
DRUHY DOPRAVY Lodní doprava Železniční doprava Letecká doprava
1. 2 VÝZKUMNÉ CENTRUM JOSEFA BOŽKA Katedra elektrických pohonů a trakce K ČVUT Praha ELEKTROMOBILY A HYBRIDNÍ ELEKTROMOBILY Díl II Prof. Ing. Zdeněk.
Mezinárodní autopůjčovna - auta na elektřinu nebo CNG -
Airbag Autor: Martin Pinta.
Elektromobil automobil na elektrický pohon jako zdroj energie
 Větrná energie jakou součást obnovitelných zdrojů energie nabízí jedno z možných východisek při řešení globálních klimatických změn a mizejících ložisek.
AUTOMOBIL SNŮ Závěrečný projekt z designu průmyslových výrobků Ing. Eliška A. Kubičková Fakulta strojní ZČU.
Společenské a hospodářské prostředí
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Jsou zásoby přírodních zdrojů na Zemi omezené?
2.Marketingové prostředí
Věda a technika konce 19.st.
Historie automobilů OB21-OP-EL-AUM-JEŘ-U Ondřej Jeřábek
Perský záliv, nazývaný též Arabský km 2, 91m hluboký Spojený Hormuzským průlivem s Ománským zálivem a Arabským mořem. Důležitá trasa pro ropné.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
HISTORIE AUTOMOBILISMU mosty za průmyslové revoluce
ALTERNATIVNÍ POHONY AUTOMOBILŮ Miroslav Kubíska
- NAROZEN ROKU 1863 V DEARBONU (MICHIGAN) - V PATNÁCTI SESTROJIL SVŮJ PRVNÍ PARNÍ PÍSTOVÝ MOTOR – POPRVÉ SESTROJIL BENZÍNOVÝ MOTOR – VYJEL.
Čím byly první samohybné stroje poháněny? Jak se nazývaly vozy, poháněné párou? pára + + vůz = = parovůz James Watt.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Petra Pláničková Název:VY_32_INOVACE_1189_ROZVOJ VĚDY A TECHNIKY Téma: MANUFAKTURA,
PARNÍ STROJ Jan Lameš 5.B. CO JE TO PARNÍ STROJ Je to mechanický stroj poháněný parou.
ELEKTROMOBILITA. HISTORIE: Holandsko, profesor Stratingh, první návrh elektromobilu, který byl i realizován 1895 – František Křižík – první elektromobil.
SVĚT TECHNIKY A JÁ Vojta Hanke. LOGO ROZCESTNÍK auta Válečná technika Počítače zbraně.
OPEC Jáchym Král. Co je to OPEC? OPEC z angl. Organization of the Petroleum Exporting Countries Česky Organizace zemí vyvážejících ropu Mezivládní organizace.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Knotková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
10 VÝROBA A PŘENOS ELEKTRICKÉ ENERGIE VY_32_INOVACE_10 autor: Mgr. Miroslava Mahdalová identifikace: G třída: 8. předmět: Fyzika anotace: Doplnění.
Analýza cen ropy Ing. Zdeněk Říha, Ph.D. 4. července 2012.
Sekundární sektor Průmyslová výroba.
Stanoviště:Náměstí Republiky
Dějiny ČR Vynálezy mění svět
Energetická (ne)bezpečnost
Horník nepatří jen do stoky…
Vypracoval: Viktor Andrianov
Vojtěch Razima Societas Rudolhpina
Tepelné motory - proudové a raketové motory
POČÁTKY AUTOMOBILISMU
Skútry pro přepravu osob
STROJE OVLÁDLY ŽIVOT 2. pol. 19. stol.
Transkript prezentace:

DOPRAVA, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ENERGETIKA ŽIVOT PRO VĚDU, VĚDA PRO ŽIVOT CZ.1.07/2.3.00/45.0029 DOPRAVA, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ A ENERGETIKA Ing. Zdeněk Říha, Ph.D.

San francisco Na příkladu San Francisca je dobře vidět náročnost provozu, V roce 1880 žilo v San Franciscu cca 230 000 obyvatel, Koněspřežnou dopravu zajišťovalo 23 000 koní, To znamenalo i dostatečnou porci sena a krmiva, Jeden kůň spotřeboval 15 kg sena a krmiva, Denně tak bylo dováženo do San Francisca 350 tun sena a obilí, Zároveň to znamenalo i nutnost péče o koně,

Paromobily a elektromobily Odvěká lidská touha nepoužívat pro přemísťování svoji energii se pochopitelně neomezila jen na lodní dopravu, První paromobil sestrojil v roce 1769 Nicolas – Joseph Cugnot, Jezdil rychlostí 4,5 km/h, na „jeden kotel“ ujel necelý kilometr, Nicolas – Joseph Cugnot s ním sice zaujal, ale jinak výrazně nepřesvědčil, Zajímavý je příběh českého vynálezce Josefa Božka, Sestrojil parní vůz i parní člun, vše na své náklady, Parní vůz pak prezentoval v roce 1815 ve Stromovce a sklidil velký úspěch

Paromobily a elektromobily Paromobil i elektromobil sestrojil i nizozemský chemik Simbradus Stratingh (1834, 1835) nebo maďarský vynálezce Ányos Jedlik (1828), jednalo se ale spíše o hračky bez možnosti praktického použití, Pára a elektřina se ale v silniční dopravě neprosadily, zvláště s nástupem železnice a benzínového motoru Elektromobil třikrát sestrojil i František Křižík (první v roce 1895), ale s nevelkým úspěchem a dále se věnoval už jen závislé trakci,

ELEKTROMOBIL FRANTIŠKA KŘIŽÍKA František Křižík sestrojil celkem tři elektromobily, první v roce 1895 Olověný akumulátor, 42 článků, uložený v zadní části vozu Třetí vůz byl již hybridní – spalovací motor poháněl dynamo a od něj dva elektromotory na zadních kolech

Elektromobily a efektivnost Jako o prvním elektromobilu s praktickým využitím mluvíme o vozidle anglického vynálezce Thomase Parkera z roku 1884, elektromobily 19. století trpěly neduhy, které můžeme, byť ve zmenšené míře, sledovat i dnes: malá rychlost kolem 30 - 40 km/h dlouhá doba nabíjení krátký dojezd (cca 70 km), který jejich působnost omezil pouze na města těžké baterie to vše činilo elektromobily ekonomicky neefektivními, byly nazývány také jako „women´s cars“

Elektromobily a efektivnost přesto si elektromobil připsal zajímavý rekord, v roce 1899 Camille Jenatzy dosáhl s elektromobilem rychlostního rekordu 105,79 km/h o pět let už rekord - s vozidlem na benzínový pohon - patřil Henrymu Fordovi a cca od 20. let 20. století elektrické vozy z trhu prakticky vymizely, Přesto se dá říct, že jim patřil počátek 20. století, Např. Anderson Electric Car Company vyráběla na počátku 20. století až 2000 elektromobilů ročně, S příchodem levných a rychlejších aut Henryho Forda prodej rychle klesal, celkově Detroit Electric v období 1907 – 1939 prodal celkem 13 000 elektromobilů.

Ještě kvalitnější detroit electric Tento model je ideální nástupce dlouhé řady vozidel , která udržují dominanci společnosti Detroit Electric. Perfektní harmonie křivek, ladný, osobitý, důstojný, vynikající komfort řízení, umělecký výběr čalounění, interiérové doplňky, které kombinují krásu, luxus a komfort. Ti, kdo již viděli tento nový model, vychvalují jej jako nejkvalitnější vůz z mnoha, které jsou určeny pro městské a příměstské využití. Vy z něj také budete nadšení. Tento nový Detroit Electric je k vidění v našem autosalónu předního distributora v celé zemi. Přijďte se podívat a užijte si důkladný test jeho jízdních kvalit. Reklama z roku 1920

Vynález automobilu se spalovacím motorem V roce 1886 získal Karl Benz patent na tříkolku poháněnou spalovacím motorem,

Karl benz Karl Benz se narodil v roce 1847, 1871 založil továrnu pro výrobu strojů, V roce 1884 sestrojil první čtyřdobý motor, Prodej automobilů byl zpočátku malý,

Role manželky Zlom nastal v okamžiku, kdy manželka Karla Benze Bertha podnikla propagační 100 km dlouhou jízdu, V roce 1893 se tak Benzova tříkolka stala prvním sériově vyráběným automobilem, Automobilka Benz se v roce 1926 spojila se společností Daimler, Gottlieb Daimler sestrojil v roce 1885 spalovací motor, který použil jako pohon motocyklu, Fůzí těchto dvou společností vznikla firma Mercedes - Benz

VÝROBA ŠPENDLÍKŮ „Jeden muž drát táhne, druhý ostří, třetí jej řeže, čtvrtý ostří, pátý jej na konci brousí v hlavičku, což vyžaduje dvě nebo tři samostané operace. Viděl jsem malou manufakturu tohoto druhu, kde bylo zaměstnáno pouze deset lidí a kde někteří z nich prováděli dvě nebo tři různé operace. Ale i když byli velmi chudí, a proto jen sotva dostatečně vybaveni nezbytným zařízením, byli schopni, když se činili, společně vyrobit asi 12 liber špendlíků denně. V jedné libře je až čtyři tisíce špendlíků střední velikosti. Těchto deset lidí tedy dokázalo společně vyrobit až čtyřicet osm tisíc špendlíků za den. O každém z nich, podílejícím se na těchto osmačtyřiceti tisících špendlíků jednou desetinou, můžeme tedy říci, že vyrobil čtyři tisíce osm set špendlíků za den. Ale kdyby každý z nich vyráběl samostatně a nezávisle a kdyby žádný z nich nebyl pro takovou speciální výrobu vyškolen, žádný z nich by zajisté nebyl schopen vyrobit dvacet, a možná ani jediný špendlík za den.“ Adam Smith, Pojednání o podstatě a původu bohatství národů, strana 8

Start automobilismu Z dnešního pohledu je klíčový okamžik, kdy se automobily začaly rozšiřovat mezi širší vrstvy obyvatel, V tomto ohledu je klíčový příspěvek Henryho Forda, Tento muž dokázal v praxi využít to, čemu se říká ÚSPORY Z ROZSAHU Přelom 19. a 20. století byl v řízení podniků ve znamení tzv. vědeckého managementu, Jeho základním představitelem byl Frederick Taylor – člověk byl považován za stroj, který je nutné úkolovat, motivovat a řídit, Jedním z typických představitelů vědeckého managementu byl i Henry Ford.

Henry ford Narodil se roku 1863 do rodiny farmáře, Od mládí ho ale přitahovala technika, V roce 1896 sestrojil svůj první automobil, Podnikatelské začátky neměl jednoduché, První firma, Detroit Automobile Company, zkrachovala po prvním roce, Henry Ford byl následně ostatními akcionáři vypuzen

PÁSOVÁ VÝROBA V roce 1903 založil Ford druhou firmu – Ford Motor Company, Zpočátku vyráběla drahá auta a byla zisková, V roce 1908 přichází s modelem T, Navazuje otevření speciální výrobní linky v roce 1910, Ford se inspiroval jatkami, Výrobní linka ale byla daleko složitější, musela být do důsledku domyšlena logistika celého procesu, Následně cena modelu T spadla z 875 USD na 525 USD, v dalších letech až ke 300 USD Zvýšila se výrazně efektivita výroby, Původně trvalo vyrobit jedno auto 12 hodin, v roce 1914 asi 90 min.

PÁSOVÁ VÝROBA Pásová výroba neměla jen pozitiva, dělníci si začali stěžovat na jednostrannost práce, Ford navíc musel řešit velkou fluktuaci dělníků. Slyšel jsem řeči, vlastně myslím, že tento názor ve společnosti převládá, že jsme práci oprostili od všeho umu. Neoprostili. Jen jsme vložili víc umu do plánování, řízení a výroby nástrojů, aby z tohoto umu mohli profitovat i ti, kteří umí méně. Ford vyřešil celou věc tak, že zvýšil plat dělníkům na dvojnásobek, což bylo 8 dolarů za osm hodin práce

Plechová líza Čtyřválcový zážehový motor o výkonu 15 KW, Rychlost okolo 70 km/h, Spotřeba cca 11 l/100 km

SNAHA O ODHAD CEN ROPY Skutečný vývoj cen ropy (1980 – 2003) a predikce vývoje (2004 – 2030), Zdroj: EIA 2006

MUZEUM ROPY VE STAVANGERU

HISTORIE ROPY ropa je známá stovky let, používali ji už ve staré Sýrii jako stavební přísadu, ve v polovině 19. století nejdříve nahradila velrybí tuk a byla užívána jako surovina ke svícení a mazání první komerční vrt byl proveden 27.8. 1859 v Pensylvánii starém Římě dokonce jako lék na zažívací potíže její význam vzrostl až v okamžiku, kdy se stala palivem pro automobily obecně 19. století bylo obdobím hledání optimálního zdroje pro pohon dopravních prostředků, vč. automobilů

HISTORIE ROPY mezi první naleziště patřila např. Baku, Pensylvánie, Indonésie, Persie 1961 – vznikla Organisation of Petroleum Exporting Countries – OPEC zakládající země – Kuvajt, Saudská Arábie, Irák, Írán Venezuela, poté se členy ještě staly země Katar, Indonésie, Libye, Alžírsko, Gabon, SAE, Nigérie, Ekvádor cílem OPECu je koordinace ropné politiky, stabilizace cen ropy, ochrana zájmů jednotlivých členů, aj. mnohdy funguje OPEC jako kartel – viz rok 1973 a skokové zvýšení cen ropy jako odplata za americkou podporu Izraele v jomkipurské válce

HISTORIE ROPY, CENOVÝ VÝVOJ

DALŠÍ VLIVY NA CENU ROPY SPEKULACE - z hlediska roku 2008 především přesun z tzv. toxických aktiv (hypotéky) do jistých komodit NABÍDKA ROPY - náklady na těžbu ropy stoupají POLITICKÁ STABILITA - především v zemích vyvážejících ropu EKOLOGICKÉ A JINÉ KATASTROFY - 11. září 2001 a následná monetární politika v USA ZÁSOBY ROPY - zatím nezodpovězená otázka

VÝVOJ CEN RŮZNÝCH KOMODIT 2008

VÝVOJ CEN ROPY 2004 - 2014 PROPAD HDP SPEKULACE AFRICKÉ JARO ??? KURZ USD, ZVÝŠENÍ TĚŽBY AFRICKÉ JARO

SCHÉMA FAKTORŮ OVLIVŇUJÍCÍCH CENU ROPY

ENERGETICKÁ NÁVRATNOST BŘIDLICOVÝ PLYN – (60 – 110) Energy Return on Energy Invested

ENERGETICKÁ NÁVRATNOST Energy Return on Energy Invested Palivo ERoEI Ropa v počátcích těžby 100 Ropa v Texasu kolem roku 1930 60 Ropa na Blízkém východě 30 Ostatní ropa 10 až 35 Přírodní plyn 20 Kvalitní uhlí 10 až 320 Nekvalitní uhlí 4 až 10 Vodní elektrárny 10 až 40 Větrná energie 5 až 10 Solární energie 2 až 5 Jaderná energetika 4 až 5 Ropné písky max. 3 Biopaliva 0,9 až 4

ALTERNATIVNÍ PALIVA – VODÍK Vyčerpatelná energie Obnovitelná energie Ropa Zemní plyn Uhlí Jaderná energie Sluneční, větrná, vodní energie Biomasa Elektřina Zplyňování biomasy Elektrolýza vody Benzín Nafta Zemní plyn Methanol Proud baterie VODÍK Palivo biomasy

SHRNUTÍ Hledání optimální energetického zdroje pro dopravu je odvěkým lidským problémem, Ve dvacátém století byl tento problém „vyřešen“ spalovacím motorem, energetickým zdrojem se stala ropa, Poslední vývoj cen ropy ukazuje především na geopolitickou a ekonomickou nestabilitu, Dašími otázkami jsou: konkurenční schopnost alternativních zdrojů geologické a geografické podmínky spolehlivost a bezpečnost v zásobování vliv politických, sociálních a teroristických aspektů otázka vyčerpávání těchto zdrojů