INKLUZÍVNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SVP Mgr.Jitka Topičová ŽŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov
ZŠ a MŠ Regionu Karlovarský venkov Školská právnická osoba působící ve třech obcích Sadov, Otovice, Hájek (okr.Karlovy Vary) Spojené zařízení mateřské a základní školy Komunitní škola s inkluzívním vzděláváním žáků se SVP Od r.2005 výuka podle ŠVP ZV „Naše cesta k úspěchu“
Žáci se SVP Žáci se zdravotním postižením Žáci se zdravotním znevýhodněním Žáci se sociálním znevýhodněním Žáci nadaní a s akcelerovaným vývojem
Současná situace školy Inkluzivní škola začleňuje: Žáky se SVP Žáky nadané nebo s akcelerovaným vývojem Žáky „průměrné“ Přidaná hodnota v klimatu školy a v důrazu na činnostní rozvoj dovedností (KK) Celkový počet žáků ZŠ 225, z toho: 46 žáků se SVP Žáci s tělesným handicapem Žáci s kombinovaným handicapem (zrak. + těles.) Žáci s LMP Žáci se sluchovým handicapem Žáci s SPU Žáci s SPCH PAS (autismus)
Běžné možnosti integrace v ZŠ Individuální přístup (součást IVP) Intenzivnější spolupráce s rodiči a spec.pracovišti Používání žákovských pomůcek a aktivizace žáků Osobní asistent nebo asistent pedagoga přímo ve výuce / náprava mimo třídu Speciální třída Přestup do vyššího ročníku
Další možnosti integrace v ZŠ Volitelné předměty na 1. a 2.stupni jako jedna z forem individuální péče (DYSkohrátky, Logik, Scio, Ateliér, Laboratoř, Kutil) Celoškolní projekty („Tak trochu jiný život“) Spojené ročníky na 1.stupni (málotřídní systém) Speciální studijní skupiny na 1. a 2.stupni
Volitelné předměty Dílny tvořivosti Spojují ročníky v rámci daného stupně Umožňují tzv.sourozenecké učení Zaměřené na rozvoj dovedností Integrují více předmětů Výstupy v PR školy
Speciální studijní skupina Spojuje žáky daného stupně Pro závažnější hendikepy Ve spec.učebně pouze na předměty, kde žák nejvíce selhává Na ostatní předměty v kmenové třídě Nevyčleňuje od vrstevníků Upravené učební plány dle IVP
Jak hodnotit?
Přínos Spokojenější a optimálněji a všestranněji se rozvíjející žáci Spokojenější a více spolupracující rodiče Vysoká naplněnost školy Lepší příprava žáků na přijímání odlišností a na soužití s různými typy lidí Méně přetížení pedagogové ve výuce „běžných“ předmětů Pestřejší a zajímavější školní aktivity Rozvíjení kreativity při řešení téměř neřešitelných problémů Propracovanější systém hodnocení a sebehodnocení
Nevýhody Větší nároky na počet učeben ve škole Náročná organizace při zavádění novinek Komplikovanější sestavování rozvrhu Hlídání různých učebních a tematických plánů a k tím i zápisů v TK Velké nároky na vzájemnou profesionální komunikaci učitelů Žádná zkušenost, ze které bychom mohli vycházet nutno 2 roky monitorovat a ladit Mírné obavy, co na to ČŠI
Výsledky „Mapy školy“ 2009