4.1 Starověké Řecko a² + b² = c² Antické Řecko Starověké Řecko

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nadvláda Makedonie nad Řeckem
Advertisements

MAKEDONIE, ALEXANDR VELIKÝ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Počátky řecké civilizace a velká kolonizace
Řecko – balkánský poloostrov
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk,
Vznik státních útvarů III.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název Archaické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Homérské a archaické období
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Řecko Klasická doba BC.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6.
431 – 404 př. Kr. ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Registrační číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Soňa Jarošová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Starověké Řecko I. počátky.
PŘÍRODNÍ PODMÍNKY, ZEMĚDĚLSTVÍ, ŘEMESLO, OBCHOD
Název Doba helénistická Předmět, ročník Dějepis, prima
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověké Řecko I. počátky.
Helénistické období.
Starověké Řecko Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Komsová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Číslo: VY_32_INOVACE_26_10 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Mykénská.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Klasické období Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o klasickém období.

Název Klasické období Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Atény za Perikla 1.
Název: Peloponéská válka Autor: Mgr. Eva Vondrková
Dějepis Starověk – Řecko 2 Pavel Šupka
MINOJSKÁ CIVILIZACE ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Název Mykénské Řecko Předmět, ročník Dějepis, prima Tematická oblast
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Monika Chudárková ANOTACE Materiál slouží k interaktivnímu shrnutí a zopakování učiva.
Střední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektu
Archaické období Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Číslo: VY_32_INOVACE_26_15 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Sparta.
Peloponéská válka.
Dějepis Starověk – Řecko 3 Pavel Šupka
Helénistické období.
Dějepis Starověk – Řecko 1 Pavel Šupka
Helénistické období Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o helénistickém období starověkého.
Řecko-perské války Boje Řeků za svobodu.
Velká řecká kolonizace Dagmar Zemanová
Počátek řeckých civilizací.
Makedonská nadvláda.
Dějepis Starověké Řecko 1.
Klasické Řecko 5. – 4. stol. př. n. l.
Archaické období Dagmar Zemanová
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Téma: ŘECKO-PERSKÉ VÁLKY Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Klasické období Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
ŘECKÉ DĚJINY ŘECKÉ DĚJINY. Pojem ANTIKA označuje kulturu starověkého ŘECKA a ŘÍMA rok 0 – zlom letopočtu 14. stol. př.n.l.476 n.l. období rozkvětu mykénské.
ŠKOLA:Základní škola a Mateřská škola Nemilany VYUČUJÍCÍ:Mgr. Iveta Šlahařová TÉMATICKÁ OBLAST:Starověk PŘEDMĚT:DROČNÍK:6. NÁZEV MATERIÁLU:Starověké Řecko-
Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu v sadě.
VY_32_INOVACE_
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Lenka Špillerová Název materiálu: VY_32_INOVACE_9-35_Řecké městské státy Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Starověké Řecko I. počátky.
Peloponéská válka.
Digitální učební materiál:
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
OBDOBÍ PO PERSKÝCH VÁLKÁCH
SPARTA pro 6. ročník M. Kryška.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Transkript prezentace:

4.1 Starověké Řecko a² + b² = c² Antické Řecko Starověké Řecko Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4.1 Starověké Řecko tyranida v Athénách Peisistratos Solon Kleisthenés demokracie v Athénách Periklés a² + b² = c² 2000 př.n.l. 1600př.n.l. 1200 př.n.l. 1000 př.n.l. 800 př.n.l. 500 př.n.l. 300 př.n.l. 100 př.n.l. poč.n.l. osídlení Acháji a Ióny Mykénské období Homérské (temné) období Trójská válka pád Mykén příchod Dórů Archaické období kolonizace vznik poleis Helénistické období Alexandr Makedonský období římské nadvlády Klasické období řecko-perské války peloponéská válka Antické Řecko Starověké Řecko Autor: Mgr. Zuzana Kadlecová

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 4.2 Co již víme? Homérské období 1200 – 800 př.n.l. užíváno písmo převzaté v 9. st. př.n.l. od Féničanů = alfabeta hl. pramenem: mýty Homérovy eposy - Ílias, Odysseia Krétská = mínojská kultura 2.tis.př.n.l. nejstarší evropská historická kultura s písemnými památkami tzv. palácová kultura: paláce v Knóssu, Faistu, … vyspělá společnost a umění: nástěnné malby, nádoby, výrobky ze skla i kovu kult býka součástí mytologie: rodné místo Dia, sídlo krále Mínoa a jeho syna Mínotaura (labyrint vybudovaný Daidalem), … král aristokracie svobodní muži ženy, děti, cizinci Mykénská kultura - 1600 -1200 př.n.l. Peloponéský poloostrov tzv. palácová kultura: Mykény, Tíryns, Pylos, … mohutné stavby = kyklopské zdivo théti – svobodní obyvatelé, pracující na půdě za plat otroci – váleční zajatci, koupeni na trzích

4.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 4.3 Jaké si řekneme nové termíny a názvy? akropole = opevněný posvátný okrsek, umístěn na nejvyšší místo města, sídlo vládce alfabeta = název řecké abecedy podle jejích prvních dvou písmen aristokracie = „nejlepší lidé“, příslušníci skupiny urozených a požívající ve společnosti výsady daně = poplatky obyvatelstva vybírané státem diadochové = „nástupci“ Alexandra Velikého, původně jeho vojenští velitelé epos = rozsáhlá prozaická nebo veršovaná skladba s bohatým dějem a mnoha hrdiny flotila = skupina lodí helénismus = název užívaný od 19. století pro období mezi léty 334-30 př.n.l., kdy se na východ šířil řecký vliv a zde se prolínal s orientálními prvky kolonie = dceřiná polis, řecká osada na cizím území, politicky samostatný útvar, se svou zakladatelskou obcí spojen kulty i obchodem kyklopské zdivo = skládá se z obrovských bloků, které podle legendy postavili obři Kyklopové makedonská falanga = uzavřený šik: jeho základ tvořili těžkooděnci vyzbrojení kopími dlouhými až 8 metrů metropole = z méter = matka + polis občanství = v Athénách soubor práv a výsad poskytovaných starousedlíkům (účast na sněmu, vystupování u soudu, nabývání majetku, možnost oženit se, od 30 let být volen do „rady“, poroty aj.) odysea = přeneseně dlouhá cesta, plná strádání a obtíží otroci = osobně nesvobodní lidé, součást majetku jiného člověka polis = město, městský stát (území města a jeho zemědělského okolí) provincie = zde: podmaněné mimoitalské území, připojené k Římské říši tyrannis = forma státu, zpravidla dočasná samovláda jednotlivce, tyrana, který se dostal k moci za podporu lidu a stal se mluvčím nové vrstvy proti pozemkové aristokracii (tyran často zavedl pokrokové reformy i ve prospěch řemeslníků a obchodníků)

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4.4 Co si řekneme nového? KLASICKÉ OBDOBÍ ARCHAICKÉ OBDOBÍ Řecko-perské války 499-449 př.n.l. 490 př.n.l. bitva u Marathónu 490 př.n.l. bitva u Thermopyl, Salamíny porážka Peršanů Velká řecká kolonizace výborní mořeplavci a obchodníci osady zakládány ve všech částech Středomoří i Černomoří vzájemný vliv metropolí a kolonií Sparta = vojenský stát - u moci aristokracie zdrojem bohatství práce otroků = heilótů v čele tzv. Peloponéského spolku Peloponéská válka 431-404 př.n.l. Sparta X Athény vítězství Sparty Athény = demokratický stát vliv na dění ve státě vedle aristokracie i zbohatlí řemeslníci a obchodníci v čele Athénského námořního spolku HELÉNISTICKÉ OBDOBÍ oslabení Řecka využil makedonský král Filip II. 338 př.n.l. porazil Řeky v bitvě u Chaironeie rozkvět za Alexandra Velikého Městské státy = poleis původní moc vládce postupně omezována radou složenou z rodové šlechty – aristokracie účastníkem sněmu i lid boj o moc mezi lidem a aristokracií => zrod tyranidy a demokracie V polovině 2. st. př.n.l. podlehla Makedonie i Řecko náporu Římanů. Po r. 146 př.n.l. zde vznikla provincie Achaia.

Najdi ve slovníku význam slova FILIPIKA. Co znamenají tato úsloví? Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 4.5 Procvičení a příklady Kdo žil v městských státech? Spoj správně dvojice. zemědělci a. nesvobodní, těžké práce řemeslníci b. lidé pracující na polích obchodníci c. urození, majitelé půdy aristokracie d. zaměstnáni v dílnách otroci e. zabývají se směnou zboží úředníci f. lidé spravující stát Vysvětli, co znamená úsloví „vrátit se z boje se štítem/na štítu“? Rozluštíš následující přesmyčky? MÉROH ARTSPA SÁDINOÉL DOTHÉROSO STOMITHEKLÉS SUSEDYSO NATÉNA KÓNIELA OLSÓN JATRÓ Najdi ve slovníku význam slova FILIPIKA. Poznáš, jaký bůh/bohyně je zde znázorněn/a? Co znamenají tato úsloví? Achillova pata Věrná jako Penelopa Tantalova muka Sisyfova práce

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 4.6 Něco navíc pro šikovné S jakým historickým obdobím souvisí tento obrázek? Který antický autor tuto dobu popsal a jak se jeho spis nazývá? Jaký městský stát je v ukázce popisován? Jak autor řeči (Perikles) vysvětluje pojem „demokracie“? Jaké jsou její výhody? V Řecku byly položeny základy několika vědních oborů. Poznáš danou osobnost? „Vím, že nic nevím,“ řekl filozof ……. . Přáním „Neruš mé kruhy“ se stal slavným ……. . Vychovatelem Alexandra Makedonského (Velikého) byl … . Větu o poměrech stran v pravoúhlém trojúhelníku vyslovil ... . Hrdinství bojovníků u Thermopyl oslavil …….. . Současní lékaři skládají přísahu sepsanou ………. . My totiž máme státní zřízení, které nepotřebuje nic závidět zákonům sousedů, spíš jsme sami příkladem jiným, než abychom druhé napodobovali. Říká se mu demokracie, vláda lidu, protože se opírá o většinu, ne jen o několik málo jednotlivců; podle zákonů mají všichni stejná práva, když jde o soukromé zájmy, pokud však jde o společenský význam, má při vybírání pro veřejné úřady každý přednost podle toho, v čem vyniká, podle schopností, ne podle své příslušnosti k určité skupině. Když je naopak někdo chudý schopen vykonat pro obec něco dobrého, není mu v tom jeho nízké společenské postavení na překážku. K jaké významné události roku 480 př.n.l. se může vztahovat následující výrok? Jdi, poutníče, a zvěstuj Lakedaimonským, že my tu mrtvi ležíme, jak zákony kázaly nám.

Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace History 4.7 CLIL Alexander III of Macedon (20/21 July 356 – 10/11 June 323 BC), commonly known as Alexander the Great, was a Greek king of Macedon, a state in northern ancient Greece. Born in Pella in 356 BC, Alexander was tutored by Aristotle until the age of 16. By the age of thirty, he had created one of the largest empires of the ancient world, stretching from the Ionian Sea to the Himalayas. He was undefeated in battle and is considered one of history's most successful commanders. Alexander and Aristotle

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis Elektronická učebnice - Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2, příspěvková organizace 4.8 Test znalostí Na jakém řeckém ostrově se jako první rozvinula kultura doložená písemnými památkami? a/ Malta b/ Kréta c/ Sicílie d/ Korfu Chybný je výrok: Alexandr Veliký … a/ je jedním z neslavnějších makedonských panovníků. b/ založil mnoho měst, která nesou jeho jméno. c/ žil ve 4. st. n.l. d/ snažil se o propojení řecké a orientální kultury. Vyber správné tvrzení. a/ Řecko-perské války skončily vítězstvím Peršanů. b/ Bitva u Marathónu se odehrála roku 480 př.nl. c/ 300 statečných Sparťanů podlehlo přesile Peršanů v bitvě u Salamíny. d/ Roku 490 př.n.l. stál v čele tažení do Řecka perský král Dáreios I. Pod nadvládu Říma se Řecko dostalo: a/ po pádu Korintu roku 146 př.n.l. b/ po pádu Korintu roku 146 n.l. c/ po pádu Athén roku 338 př.n.l. d/ po pádu Athén roku 338 n.l. Správné odpovědi: b d c a Test na známku

Elektronická učebnice - II Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 4.9 Použité zdroje, citace H. Mandelová, E. Kunstová, I. Pařízková: Dějiny pravěku a starověku, Dialog, Liberec 2001. F. Čapka, J. Lunerová: Dějepis I. Náměty pro tvořivou výuku, Scientia, Praha 2008. E. Schulzová: Dějepis 6. Pracovní sešit, Prodos, Olomouc 1997. http://historie-sveta.blogspot.com/2009/01/eck-vda-vzdlanost.html (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:SFEC_BritMus_Roman_021.JPG (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trireme.jpg (slide 1) http://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Greek_coin_tetradrachme_panathenaic_games-3.png (slide 1) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Knossos_r5.jpg (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Minotaurus.gif (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Sites_myc%C3%A9niens.png (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mycenae_lion_gate_dsc06382.jpg (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:MaskAgamemnon.png (slide 2) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Akhilleus_Charun_Cdm_Paris_2783_full.jpg (slide 2) http://home.zcu.cz/~grollova/ (slide 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Trireme.jpg (slide 3) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:AntikeGriechen1.jpg (slide 4) http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b0/Hoplite1.gif (slide 4) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Greek_Phalanx.jpg (slide 5) http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Thermopyles.JPG (slide 6) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alexander_and_Aristotle.jpg (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alexander-Empire_323bc.jpg (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:AlexanderCoin.jpg (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alexander1256.jpg (slide 7) http://en.wikipedia.org/wiki/File:Name_of_Alexander_the_Great_in_Hieroglyphs_circa_330_BCE.jpg (slide 7)

4.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník Elektronická učebnice - II. stupeň Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace Dějepis 4.10 Anotace Autor Mgr. Zuzana Kadlecová Období 01 – 06/2012 Ročník 6. ročník Klíčová slova Antika, městské státy, Athény, Sparta, řecko-perské války, peloponéská válka, Homér, velká řecká kolonizace, demokracie, Alexandr Makedonský. Anotace Prezentace popisující vznik a vývoj antické civilizace a její vliv na jazyk, politiku, vzdělávací systém, filozofii, vědu a umění moderní společnosti.