Římská kultura
Osnova hodiny Osnova zápisu : 1.) Římská vzdělanost – soukromé školy Jak a kde se staří Římané vzdělávali ? 2.) Římské vědy V jakých odborných oborech staří Římané vynikali ? 3.) Římské umění Jakými způsoby a kde se projevoval jejich vztah k umění ? 4.) Shrnutí Co všechno je obsahem dané látky ? Co je nutné si o římské kultuře zapamatovat ?
1.Římská vzdělanost-soukromé školy Navštěvovaly je děti svobodných římských občanů. V době císařství školy v provinciích (děti římských osadníků a úředníků,děti domorodého obyvatelstva). - dorozumívací jazyk -západní část-latina -východní část-řečtina - zámožnější rodiny možnost domácího učitele
římská škola 6 let-čtení,psaní(voskové tabulky,rydla),počítání(počitadlo s knoflíky),kreslení tělesné tresty,přísná kázeň 12-16let-čtení významných děl římských a řeckých spisovatelů,minulost výbojného Říma,statečnost starých Římanů,obětavé činy a ryzí čestnost učily žáky k občanským ctnostem nejvyšší vzdělání-synové z předních rodin,učili se u řeckých učitelů,kteří se usadili v Itálii,někdy odchod na proslulé řecké školy(Atény,Alexandrie)
2.Římské vědy - čerpání z vědeckých a filozofických děl Řeků - sami se zabývali praktickými otázkami každodenního života MATEMATIKA ŘÍMSKÉ ČÍSLICE - C-latinsky centum - 100 - M-latinsky mille - 1000 - šťastné číslo – 12 (XII ) - nebylo možno provádět početní výkony(násobení,dělení)
RÉTORIKA - odborná díla - kladl se důraz na mravní zásady - rady,jak řeč sestavit - návod,jak řeč přednášet,aby působila přesvědčivě CICERO - římský státník,řečník, obhájce republiky
za republiky – lidová shromáždění = komicia ŘÍMSKÉ PRÁVO Soupis zákonů platných pro celou říši. Jednotný formální precizní postup při soudním řízení a vyměřování trestů. Tytéž zásady platily při ochraně majetku. Velký vliv náboženství. Zákony vydával: za republiky – lidová shromáždění = komicia za císařství – císař (skrze edikta), senát (skrze usnesení) soudní proces před římským magistrátem
DĚJEPIS Pomocí dějepisných děl lze působit na myšlení a city občanů.Poznání slavné minulosti vzbuzuje v občanech hrdost. Dějepisectví později podporoval i císař Augustus . - LIVIUS - současník Augusta (sepsal dějiny Říma od jeho založení po Augustovu vládu) - Římané se dějepisectví učili od Řeků - nedostatek: díla nepřesná,neodlišovali skutečné události od bájí, pověstí a smyšlenek (na rozdíl od řeckého Herodota) - důležitý zdroj poznání bista císaře Augusta bista Tita Livia
- Aeneida(énejida) – báseň vzniklá z podnětu Augusta,výpravná báseň 3.Římské umění literatura množství právních spisů (málo dochovaných) – obrovský význam pro současné právo básně – básníci: – Ovidius (Umění milovat) v mládí verše zobrazující radosti života zralý věk řecké a římské báje - Vergilius (Zpěvy pastýřské) - Aeneida(énejida) – báseň vzniklá z podnětu Augusta,výpravná báseň Ovidius Vergilius
stavitelství nové druhy staveb - VODOVODY (i desetitisícová města měla pitnou vodu) - SILNICE - VEŘEJNÉ LÁZNĚ - BAZILIKY - PAMÁTNÍKY - SLOUPY - VÍTĚZNÉ OBLOUKY
vítězné oblouky – dávali stavět římští císaři na oslavu svých válečných tažení. - při slavnostní přehlídce jimi pochodovala vítězná armáda v čele s císařem - Konstantinův - Titův
vodovody – součástí vodovodní mosty = aquadukty Základním stavebním prvkem,uplatněným při stavbě vodovodů,byl oblouk. Římané se s ním seznámili u Etrusků. Stavby vodovodu se často užívalo i pro dopravní účely. Vodovod překlenul celé údolí i s říčním tokem. Základní nosné oblouky,nad nimiž vedla silnice,byly zároveň mostem. Koryto,kudy protékala pitná voda,bylo umístěno až nad třetí řadou oblouků. Voda jím protékala samospádem,protože jeho dno bylo nakloněnou rovinou.
vysoké sloupy - umisťovaly se ve volném prostranství,aby na sebe poutaly co největší pozornost. - sloup Marca Aurelia – účel: zdůraznit vítězství císaře
římská lázeň Veřejné lázně byly v každém římském městě. Budova obvykle patřila k nejnádhernějším stavbám ve městě. Jejich vybavení bylo bohaté. Kromě oddělených koupelen měly bazény se studenou i teplou vodou. Nechyběly ani tělocvičny. Mnohé se mohly pochlubit i knihovnou a společenskými salónky. Lázně poskytovaly nejen osvěžení a oddych,ale i příležitost k družným besedám mezi přáteli.
římské basiliky Bazilika v životě občanů města plnila rozličné úlohy. V jejich prostorách se mohli při různých příležitostech shromažďovat občané. Zasedal v něm soud a probíhalo v ní soudní řízení. Sloužila často jako tržnice. Stavební řešení baziliky odpovídalo potřebám,kterým měla sloužit.Její půdorys byl obdélníkový. Sloupy nebo pilíře oblouků ji podélně rozdělovaly na hlavní loď a boční prostory. Zůstala vzorem pro stavitelství v pozdějších dobách.
malířství a sochařství Portrétní umění - vyvinutý smysl pro věrné zpodobení skutečnosti - kopie řeckých soch - vlastní římské plastické reliéfy - podobizny císařů červená barva = posvátná barva socha císaře Augusta bista císaře Marca Aurelia
4. Shrnutí školy: - svobodní občané - 6 leté školy v provinciích; domácí učitelé - západ – latina X východ - řečtina římské vědy: - inspirace: Řekové MATEMATIKA - římské číslice: C - 100 M - 1000 RÉTORIKA = řečnictví - řečník Cicero ŘÍMSKÉ PRÁVO - přesně stanovené formy = formální - zákony: republika – lidová shromáždění císařství – císař, senát
DĚJEPIS - NE nestranná svědectví - podporuje císař Augustus - dějepisec Livius římské umění: LITERATURA - právnické spisy - básně – básníci Ovidius, Vergilius STAVITELSTVÍ - vítězné oblouky (Titův, Konstantinův) - basiliky - silnice - vodovody (+ aquadukty) - sloupy (Marca Aurelia) - veřejné lázně MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ - kopie řeckých soch - plastické reliéfy, podobizny císařů