Římská kultura. Římská kultura Osnova hodiny Osnova zápisu : 1.) Římská vzdělanost – soukromé školy Jak a kde se staří Římané vzdělávali ? 2.) Římské.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Románská kultura.
Advertisements

UMĚNÍ ŘÍMA.
Římští představitelé pedagogiky – Cicero, Quintilianus, Plútarchos
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_DEJEPIS_4 Název školy Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Autor Mgr. Radka.
Opakování Prověřování znalostí
Antický Řím Architektura.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
eklekticismus, novoplatonismus
Gotická kultura.
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Řím.
Charakteristika umělecké památky
Antický Řím Architektura 2. část.
Renesance a humanismus v Itálii
Antický ŘÍM.
Architektura Sochařství Malířství
Název školyZákladní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektuCZ Název šablony klíčové aktivity Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT.
SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Dědictví antiky Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2.
Autor: Vít Mika a Lubomír Kovařík
Římská vzdělanost a kultura
Počátky římského městského státu
Gaius Iulius Ceasar.
Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu podporovaná.
Antický Řím sochařství.
ZŠ TGM Rajhrad Autor: M. Kocmanová
ŘÍM – DOBA ARCHAICKÁ A POSTKLASICKÁ Mgr. Michal Oblouk
Starověký Řím.
Kultura Říma Základní škola Kutná Hora, Kremnická 98
Vznik a rozvoj starověkého Říma.
STAROVĚKÝ ŘÍM.
70 př. K. – 19 př. K.
Etruskové a založení Říma
Římská kultura Anotace: Materiál je určen k výuce dějepisu v 6. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s pojmy a informacemi o římské kultuře.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výtvarné umění starověkého Říma Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_HANA_MERVARTOVA_VYTVARNE_UMENI_STAROVEKEHO_RIMA_PR EZENTACE_18.
Starověký Řím Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastAntika Datum vytvoření RočníkPrvní ročník gymnázia.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jindřiška Řehořková Název DUM: VY_32_Inovace_ Poleis. Athény a Sparta Název sady: Staroorientální.
ŘECKÉ DĚJINY.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Č í slo materi á lu VY_32_INOVACE_DE15 N á zev š koly C í rkevn í středn í odborn á š.
Kultura ve starověkém Římě Vzdělanost, architektura.
Kultura ve starověkém Římě Náboženství O polyteisté O některé bohy přejali od Etrusků, Řeků O s rozšiřováním území i přejímání bohů egyptských, maloasijských…
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Blanka Žánová Název DUM: VY_32_Inovace_5.3.5 Školství v 17. a 18.století Téma: Vývoj školství u nás Číslo.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KULTURA A UMĚNÍ ANTICKÉHO ŘECKA
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Nymburk,
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 27 př. n. l..
dějiny výtvarného umění
Od přelomu 2. a 1. tisíciletí př.n.l.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: Úvod
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Starověký řím 6. ročník NG.
Starověký Řím – Římská kultura a umění DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
STAROVĚKÝ ŘÍM - SOCHAŘSTVÍ
Římské výtvarné umění. Římské výtvarné umění Sochařství - jezdecká socha Marca Aurelia.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Gertruda Miličková NÁZEV: Starověké Řecko - Vzdělanost a věda.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
ŘÍMSKÁ REPUBLIKA 510 – 31 př. n. l..
Digitální učební materiál Digitální učební materiál
Diokletianus Constantinus
Téma (název prezentace) Autor Metodický popis (anotace)
Výtvarné umění starověkého Říma - architektura
Autor: Mgr. Gabriela Hagarová
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Umění starověkého Říma
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výtvarné umění starověkého Říma - test
ženy: jedno jméno např.: Cornelia st.
Důležitá místa Bc. Cuperová našeho města – Karviná 2 – soud 3 - úřad
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Římská kultura

Osnova hodiny Osnova zápisu : 1.) Římská vzdělanost – soukromé školy Jak a kde se staří Římané vzdělávali ? 2.) Římské vědy V jakých odborných oborech staří Římané vynikali ? 3.) Římské umění Jakými způsoby a kde se projevoval jejich vztah k umění ? 4.) Shrnutí Co všechno je obsahem dané látky ? Co je nutné si o římské kultuře zapamatovat ?

1.Římská vzdělanost-soukromé školy Navštěvovaly je děti svobodných římských občanů. V době císařství školy v provinciích (děti římských osadníků a úředníků,děti domorodého obyvatelstva). - dorozumívací jazyk -západní část-latina -východní část-řečtina - zámožnější rodiny možnost domácího učitele

římská škola 6 let-čtení,psaní(voskové tabulky,rydla),počítání(počitadlo s knoflíky),kreslení tělesné tresty,přísná kázeň 12-16let-čtení významných děl římských a řeckých spisovatelů,minulost výbojného Říma,statečnost starých Římanů,obětavé činy a ryzí čestnost učily žáky k občanským ctnostem nejvyšší vzdělání-synové z předních rodin,učili se u řeckých učitelů,kteří se usadili v Itálii,někdy odchod na proslulé řecké školy(Atény,Alexandrie)

2.Římské vědy - čerpání z vědeckých a filozofických děl Řeků - sami se zabývali praktickými otázkami každodenního života MATEMATIKA ŘÍMSKÉ ČÍSLICE - C-latinsky centum - 100 - M-latinsky mille - 1000 - šťastné číslo – 12 (XII ) - nebylo možno provádět početní výkony(násobení,dělení)

RÉTORIKA - odborná díla - kladl se důraz na mravní zásady - rady,jak řeč sestavit - návod,jak řeč přednášet,aby působila přesvědčivě  CICERO - římský státník,řečník, obhájce republiky

za republiky – lidová shromáždění = komicia ŘÍMSKÉ PRÁVO Soupis zákonů platných pro celou říši. Jednotný formální precizní postup při soudním řízení a vyměřování trestů. Tytéž zásady platily při ochraně majetku. Velký vliv náboženství. Zákony vydával: za republiky – lidová shromáždění = komicia za císařství – císař (skrze edikta), senát (skrze usnesení) soudní proces před římským magistrátem 

DĚJEPIS Pomocí dějepisných děl lze působit na myšlení a city občanů.Poznání slavné minulosti vzbuzuje v občanech hrdost. Dějepisectví později podporoval i císař Augustus . - LIVIUS - současník Augusta (sepsal dějiny Říma od jeho založení po Augustovu vládu) - Římané se dějepisectví učili od Řeků - nedostatek: díla nepřesná,neodlišovali skutečné události od bájí, pověstí a smyšlenek (na rozdíl od řeckého Herodota) - důležitý zdroj poznání  bista císaře Augusta  bista Tita Livia 

- Aeneida(énejida) – báseň vzniklá z podnětu Augusta,výpravná báseň 3.Římské umění literatura  množství právních spisů (málo dochovaných) – obrovský význam pro současné právo  básně – básníci: – Ovidius (Umění milovat) v mládí verše zobrazující radosti života zralý věk řecké a římské báje - Vergilius (Zpěvy pastýřské) - Aeneida(énejida) – báseň vzniklá z podnětu Augusta,výpravná báseň Ovidius Vergilius

stavitelství nové druhy staveb - VODOVODY (i desetitisícová města měla pitnou vodu) - SILNICE - VEŘEJNÉ LÁZNĚ - BAZILIKY - PAMÁTNÍKY - SLOUPY - VÍTĚZNÉ OBLOUKY

vítězné oblouky – dávali stavět římští císaři na oslavu svých válečných tažení. - při slavnostní přehlídce jimi pochodovala vítězná armáda v čele s císařem - Konstantinův - Titův

 vodovody – součástí vodovodní mosty = aquadukty Základním stavebním prvkem,uplatněným při stavbě vodovodů,byl oblouk. Římané se s ním seznámili u Etrusků. Stavby vodovodu se často užívalo i pro dopravní účely. Vodovod překlenul celé údolí i s říčním tokem. Základní nosné oblouky,nad nimiž vedla silnice,byly zároveň mostem. Koryto,kudy protékala pitná voda,bylo umístěno až nad třetí řadou oblouků. Voda jím protékala samospádem,protože jeho dno bylo nakloněnou rovinou.

 vysoké sloupy - umisťovaly se ve volném prostranství,aby na sebe poutaly co největší pozornost. - sloup Marca Aurelia – účel: zdůraznit vítězství císaře

 římská lázeň Veřejné lázně byly v každém římském městě. Budova obvykle patřila k nejnádhernějším stavbám ve městě. Jejich vybavení bylo bohaté. Kromě oddělených koupelen měly bazény se studenou i teplou vodou. Nechyběly ani tělocvičny. Mnohé se mohly pochlubit i knihovnou a společenskými salónky. Lázně poskytovaly nejen osvěžení a oddych,ale i příležitost k družným besedám mezi přáteli.

 římské basiliky Bazilika v životě občanů města plnila rozličné úlohy. V jejich prostorách se mohli při různých příležitostech shromažďovat občané. Zasedal v něm soud a probíhalo v ní soudní řízení. Sloužila často jako tržnice. Stavební řešení baziliky odpovídalo potřebám,kterým měla sloužit.Její půdorys byl obdélníkový. Sloupy nebo pilíře oblouků ji podélně rozdělovaly na hlavní loď a boční prostory. Zůstala vzorem pro stavitelství v pozdějších dobách.

malířství a sochařství Portrétní umění - vyvinutý smysl pro věrné zpodobení skutečnosti - kopie řeckých soch - vlastní římské plastické reliéfy - podobizny císařů červená barva = posvátná barva  socha císaře Augusta bista císaře Marca Aurelia 

4. Shrnutí školy: - svobodní občané - 6 leté školy v provinciích; domácí učitelé - západ – latina X východ - řečtina římské vědy: - inspirace: Řekové MATEMATIKA - římské číslice: C - 100 M - 1000 RÉTORIKA = řečnictví - řečník Cicero ŘÍMSKÉ PRÁVO - přesně stanovené formy = formální - zákony: republika – lidová shromáždění císařství – císař, senát

DĚJEPIS - NE nestranná svědectví - podporuje císař Augustus - dějepisec Livius římské umění: LITERATURA - právnické spisy - básně – básníci Ovidius, Vergilius STAVITELSTVÍ - vítězné oblouky (Titův, Konstantinův) - basiliky - silnice - vodovody (+ aquadukty) - sloupy (Marca Aurelia) - veřejné lázně MALÍŘSTVÍ A SOCHAŘSTVÍ - kopie řeckých soch - plastické reliéfy, podobizny císařů