Finální seminář Rozbor filmů o Holocauste: význam pro pomáhající pracovníky Kontexty analýzy filmu Druhy cvičení a volba filmu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Seminář k metodám sociologického výzkumu Josef Bernard Katedra sociologie FF UHK.
Management Ing. Jan Pivoňka.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
TRÉNINK obecné principy úvodní sraz VD – Tři Studně.
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Analýza a popis pracovního místa
Vlivy skupinové terapie SUR na rodinná či partnerská témata  Skupinová terapie může být předskokanem pro rodinnou či párovou terapii  Skupinová terapie.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Školní poradenské pracoviště
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Seznamuje žáky s procesem lidské socializace a společenským statusem.
Etická výchova ve školách – projekt 2010 Začínáme u mladé generace.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Vlastní hodnocení školy ► evaluace = lat. valere – přeneseno do angličtiny= self-evaluation ► Scrivena, 1991 = „proces určování podstaty, hodnoty a ceny.
Sociální práce s rodinou 3
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
P6 CHOVÁNÍ ZÁKAZNÍKA Chování zákazníka na spotřebitelském trhu zahrnuje poznání: Které hlavní faktory ovlivňují chování spotřebitele? Jakými pravidly se.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Vůle.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Žák. Osobnost určitý člověk, individuum odlišné od ostatních ve vlastnostech, zkušenostech atd.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Teorie vzdělávání dospělých
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Model transkulturní péče
Sociologická imaginace.Praha: SLON, 2002; kapitola Příslib, str
Základy sociální psychologie
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Seminář 7 přístupy a pozice praktika Témata k diskusi: Typy spojení problémů a přístupů Volba povolání jako příklad aplikace různých přístupu ve filmech.
Manager nebo leader? Management je pozice
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Funkcionalistky přístup Proč podle počtu filmů a vlivu je nejmocnější přístup? Vývoj funkcionalistického přístupu: úloha jiných přístupů, efekt absorpce.
6. Profesní kompetence jako pracovní způsobilost Dagmar Svobodová.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Seminář 9 Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi Kontinuita kroků v vypracováni filmu Definováni úlohy filmu v vaši praxí Souvislost mezi stylistikou.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Vytváření pracovních míst – jejich analýza a popis
Struktura poradenského procesu
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
PROFESE UČITELE Radek Šír.
ÚLOHA STÁTU VE ZDRAVOTNÍ POLITICE
Teorie vzdělávání dospělých
Socializace Kejřová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Psychologie dospělých
Školská sociální práce
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Finální seminář Rozbor filmů o Holocauste: význam pro pomáhající pracovníky Kontexty analýzy filmu Druhy cvičení a volba filmu

K čemu potřebujeme zkušenosti z filmů o Holocauste Akceptování složitějšího přístupu k sociálnímu problému Model svědek – oběť – kat jako univerzální a generace filmy o Holocaustu jako odraz jeho vývoje Holocaust jako systémový příběh zla a nespravedlnosti

Složitější model jako prevence paternalismu Využíváni antitéz Válka jako odebírající dnešek a zastávající možnost propojit budoucnost a dnešek Temporální směr seberespektování jako možnosti volit a plánovat

Generace filmů o holocaustu: směrem k složitějšímu pohledu Oběť se převrátí v svědka Oběť není ani neviňátko ani hrdina Cena zahranění života, kdo ji hradí Selektivní přístup je normou?

Co je vysíláním těchto postav, čím se podobá Solomon Sorovich Padělatel peníz Přežije díky kriminálnímu talentu Vladislav Szpilman Pianista Přežije kvůli hudbě a oddanosti jí

Společné vlastnosti sociálního Přežijí díky talentu a obdivu, který měli od jiných (včetně katů) Umělecká činnost jako zdroj zvládaní Snaha přežit a žádný pocit oběti Svědci holocaustu Kriminální podklad fašismu jako zdroj přijati svého chování

Kontext rozboru filmu: předchozí tvorba Horror, který točili režiséři Drobnosti bytu a svět věcí ve filmech Osobní zkušenost jako zaklad konstruováni fašismu

Kontext předlohy ve filmu

Porovnání skutečného a filmového příběhu Salomon Smolianoff byl hledán za svou kriminální aktivitu, a po válce žil v Brasilii, zůstal výtvarníkem Adolf Burger nebyl zločincem, jen začal vytiskovat falešné dokumenty pro židy, aby zahranil jim život Władysław Szpilman napsal vzpomínky, které byli zakázaný k tisku jako nekorespondující sovětské představě Wilhelm Adalbert Hosenfeld zahranil život několika židům a Polákům, a Szpilman pokusil zahranit život mu

Proč zjednodušený přístup je faktorem paternalismu? Legitimnost oběti nikoliv svědků (Pianista je lepší film, než šindlerův seznam kvůli základu na historii oběti) Co je protikladem fašismu: nepřirozená ideologie, deviace a protikladem něco přirozenějšího Hanna Arendt: fašismus jako apologie přirozenosti

Ideologie fašismu jako zdroj zneužívání lidí Eugenika jako věda, podporující selekci Absurdita eugeniky Projekt proti přirozeným citům Nacisti jako oběti své ideologie

Protiklady Pramenu života: zjednoduší nebo problematizují Deklarace vs. Skutečnost Nepřirozenost eugeniky vs. Přirozenost života mimo věd Zdraví jako overvalued idea vs. Zdrávi jako důsledek normálního života (očividní psychické zátěži postav nacistů)

Moderní sociologické klišé Netolerance kvůli fobii (homofob je latentní homosexuál) Odcizenost ženského těla v moderní společnosti Sociální model deviace (zdrojem je veřejnost) Obřady jako zdroj zotročení lidí Nakolik této klišé způsobí vypracování představy o nacismu?

Norimberský proces (TV film, 2000) Odborní posouzení o fašismu: právníci a psychologové Diskuze mezi nacisty a státní zástupce jako zdroj veřejného pohledu Vývoj pozice hlavní postavy

Zlo je absence soucitu Gustave Gilbert Co je pro vás významného v monologu Göringa? Kdybyste byli Gilbertem, co byste řekli na argumenty Göringa?

Fašismus jako příklad autoritarismu

Trest svědka jako tabu na vývoj této pozice Svědek je vždycky vinní Hanebnost ve prospěch zachování života se převrátí v hanebnost ve prospěch pohodlnějšího života Pozice oběti jako odůvodnění nelidského chování (Juraj Herz) a pozice obětí jako stálá pozice za dobu autoritarismu (Dmitri Astrachan)

Druhy aktivit v rámci školení Aplikovat schéma k postavám filmu a identifikovat postavy filmu podle schémata Porovnat sebe a postavy, podle kritérií „nejatraktivnější“ a „nejpodobnější“ Definovat mezery v popisu postav (co nekoresponduje s postavou) Doplňovat popis postav

Jaká témata film zdůrazní: týmová práce (kooperace lidí s různými individualitami jako zdroj zvládání s problémem), zvládání se stresem (vliv vlastností člověka na strategii zvládání se stresem), jaké vlastnosti jsou důležitější, psychofyziologické (jako rychlost reakce, schopnost udržovat pozornost a vnímání, vytrvalost) nebo svědomí a hodnoty

Jako povoláni se probírá? Záchranář, Sociální pracovník, Odborní pěstounský rodič

Popis postav filmu podle relevantní teorie Silný či slabý nervový systém Vytrvalost Délka pracovní doby Schopnost pracovat v stresu Co je zdrojem stresu Paměť Flexibilní či rigidní nervový systém Přepínání z úkolu na úkol Možnost za stejnou dobu pracovat s několika úkoly

Kritika tradičního přístupu přes Dobu ledovou Kritické položky přístup má smysl jen v průběhu krize, kdy seznam požadavků je omezen zjednoduší popis osobního profilu zaměřen jen na to, co se nemění v člověku Otázka: Kdyby postavy filmu rozhodovaly o tom, co dělat, v průběhu stability, stačilo by vědět, jaký mají psychofyziologický profil ?

Doba ledová vs. Za plotem

Podobnosti a odlišnosti postavy mají určitý psychofyziologický profil, nahází v krizové situaci. jen tým zachrání je před civilizací Popis většího počtu postav Vice zaměřenost na komunikaci

Podle kterých kritérií volit film? Počet a rozmanitost postav (vice a měně) Popis postav (do drobnosti) Filmové prostředí (fantastičtější nebo skutečnější) Stupeň provokace (atraktivita postavy + určitý typ profile) Cílová skupina (pěstouni, mladí dospěli, dětí z ústavní péče)

Anna Roe: základy teorií Dva klíčové způsoby zabezpečení potřeb a další druhy povolání: přes komunikaci s jinými lidmi (dřívější způsob) přes práci se zdroji informace (modernější způsob)

Úkol 1: Příklad volby práci Imperátor, Chi-Fu a dohazovačka pracují jako manažeři. S jakým druhem moderního manažera můžete porovnat postavy? Čím jsou podobni imperátor a Chi-Fu Chi-Fu a dohazovačka, dohazovačka a imperátor?

Úkol 1: Příklad volby práci Co odlišuje Shan Ju od generále Li? Mají více podobného nebo odlišného? Kdybyste byli voják, koho byste chtěli mít jako nadřízeného? Jakým byste nadřízeným chtěli být?

Anna Roe: základy teorií Styl výchovy odůvodní sklon k různým povoláním. Pozitivní či negativní zkušenost od komunikace s rodiči zajišťuje další cíl práce.

Úkol 2: popis dětství jako zdroj rozhodování V animovaném filmu Mulan hlavní postavy, Shang a Mulan, mají různé historie dětství. Zkuste rekonstruovat vliv rodičů, co říkali, jaké aktivity podporoval, co dětem zakazovali.

Kritérií, podle kterých možno postavy porovnat Protikladní posláni od rodičů Průběh vývoje kariéry Schopnosti, které potřebuje kariéra od každé postavy

Klíčová hypotéza Roe Volba pro práce s vysokou intenzitou komunikace má dva důvody: zkušenost v příjemné komunikaci nebo snaha získat takovou komunikaci i přes to, že člověk to neměl Mulan a Shang: z jakého důvodu chtějí povolání vojáka?

Teorie Anny Roe: zásady Nic ve srovnání s historií kariéry nedává natolik celkovou představu o živote člověka. Dějepis každého muže a ženy v pojmech kariéry způsobí nejpřesnější a úplný odraz osobnosti.

Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti Chien-Po Jakou má zásadní hodnotu? Jak se zvládá se stresem války? Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka?

Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti Yao Jakou má zásadní hodnotu? Jak se zvládá se stresem války? Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka?

Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti Ling Jakou má zásadní hodnotu? Jak se zvládá se stresem války? Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka?

Provokativní otázky pro děti Kdo se rychleji stane důstojníkem? Kdo je vhodnější pro práci vojáka? S kým byste spolu pustili do vážného a nebezpečného úkolu?

Provokativní otázky pro odborníky Nakolik výrazná individualita mezi těmi postavy? Čím se odlišují: psychofyziologickým stavem nebo motivací? Co zdůrazní film? Spojuje film individualitu dynamickou (psychofyziologie) a osobní? Jak to využit v diskusi?

Teorie Anny Roe: zásady Situace, které určují průběh života, začínají od narozenin – v určité rodině, za přesnou dobu, v určitém místě, a zkušenost za dobu dětství ovlivňuje další život člověka.

Teorie Anny Roe : zásady Průběh rozhodování o volbě povolání je stejný a nezaleží na tom, jaké faktory ovlivňují tuto volbu. Kontinuita stupně je souvislá s pořádkem dospíváni, který je definován kulturou, ale rychlost a důsledky procesu můžou být různé.

Úkol 4: Porovnání teorií Jaký popis stupně, od Gottfredson nebo Supera, funguje lepše pro Mulan

Popis stupně od Gottfredson čtyři stupně Já-koncepce: Hra na dospěli (3-5 let) Dětí se naučí přívlastky chování dospěli, urazumejí co známená být dospělým, myšlení je taky zaměřeno na akceptování norem chováni (nejkonservativnější doba v životě člověka). Zaměřenost na genderové (rodové) úlohy (6-8 let), Já-koncepce se formuje pod vlivem rozlišováni mužského a ženského chování. Zaměřenost na hodnotnost pro veřejnost, malou a velkou (9-13 let) Všímání sociální stratifikace, svého místa v systému sociálních vazeb a svého sociálního státá Akceptováni své jedinečnosti, introspekce a nezávisle posuzování o sobě, vyřešení konfliktu mezi představou o genderu, statě a sobe.

Popis stupně od D. Supera Negativní obraz Já (přes popis toho, co nechce) Sbírání zkušenosti a rozbor propadů, přiznáni sebe Vypracování svého Já

Teorie Anny Roe : zásady možnosti člověka ovlivňovat volbu povoláni vypadají větší, než jsou: volba povolání je předurčena zkušenosti z minulosti a veřejnými podmínkami více, než lidé mají zvyk myslit. Která s postav podle vás nejlepším způsobem potvrzuje tuto zásadu: Mulan Schang Generál Li Vojáci ?

Teorie Anny Roe : zásady Vznikající vzorky odborného chování ovlivňují všechny jiné typy chování, které člověk vypracuje a projevuje v průběhu života. Jednotlivec je zodpověděn za to, aby byl schopen integrovat kariéru do průběžného života. Chování otce:

Teorie Anny Roe : zásady Relevantní a uspokojující práce dělá prevenci proti neurózám a jiným typům nestability. Stejně tak práce, která nepřináší dosazení cílů, stává se zdrojem psychického nezdraví. Kdo z postav má neurózu z práce a proč? Kdo naopak dostává z práce klid a usměrnění? Kdo střídá takové doby?

Teorie Anny Roe : zásady Vysoká kvalita života obsahuje různé složky, člověk je zodpověděn za uskutečnění těchto standardů, ale veřejnost má vetší míru zodpovědnosti, sociální vliv na kariéru člověka může být universálním prostředkem stejně ve prospěch nebo pro propad člověka. Ve filmu jsou tři druhy prostředí: Komunita žen Komunita mužů Obyvatelstvo Jak každé z prostředí ovlivňuje život hlavní postavy?

Teorie Anny Roe : zásady Neexistuje odborné činnosti, jen jedné, která ideální koresponduje vlastnostem člověka. Stejně neexistuje jen jediného jednotlivce, který udělá práci lepší, než jiní. V rámci každé profese jsou lidé, kteří se sluší vice, ale mající různé schopnosti pro zasahování stejného cílu. Film Mulan podporuje nebo dementuje tuto zásadu?